micro line array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

    micro line array

    Gisteren eens een mooie jazz ballet dansshow gaan zien en in het theater hing er Martin Audio Omni line array (12 kastjes). De bassen vermoedelijk 2x15 of 2x12 (langs elke zijde één) en die klonken nog behoorlijk. Maar die tops, afschuwelijk schel. Ik had de indruk dat alles tussen de 100hz en de 1000hz weg was. En dat alles er boven ook niet helder klonk maar krijste. Echt vermoeiend.
    Ik zelf als mini p.a. boer keek wel uit naar compacte speaker line array alle HK elements, Bose, etc maar als ik hoor wat een lawaai die 3.5" toeters maken. Mmm
    Het geluid dat uit een standaard RCF 722 komt klinkt toch geheel anders.

    Mijn vraag is dus gewoon. Klinken alle systemen zoals hier boven beschreven niet een beetje ijl dankzij de 3.5" mini speakertjes die ook moeten in staan voor het mid low?
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Het is natuurlijk moeilijk daar een uitspraak over te doen, want je weet niet of de set goed ingeregeld is.
    Waren het 12 kastjes per kant, want ik vrees idd met 6 per kant dat dit een beetje weinig is voor kleine speakertjes?

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Het bestaansrecht, anders dan om marketingtechnische redenen, van een mini line-array heb ik nooit begrepen.
      Een systeem zo compact mogelijk maken snap ik nog wel, we stoppen dus een paar 3, 4 of 6,5" drivers in een kastje met een klein hoog-drivertje erbij, hangen er 6 onder elkaar en noemen het line-array.
      Tot zover klopt het idee heel aardig, alleen komt er onder de 200Hz al weinig uit en doordat de array lengte dusdanig kort is dat er nog geen bundeling plaats vindt bij die lage frequenties werkt dat nog eens extra in het nadeel.
      Om dat te compenseren vliegen we ff twee extra laag kastjes mee, resultaat is dat het nog steeds niet wil 'meppen' in het midlaag en het inmiddels ook al niet echt een compact systeem meer is. Het hoog bundelt prima en prikt makkelijk tot achter in de zaal, het midlaag daarentegen is nog steeds omni directioneel waardoor je frequentie response op geen enkele plek in de zaal gelijk is.
      Nog een probleem; om de voordelen van een line-array goed te benutten moet je systeem hoog hangen, die hoogte is er in kleinere zalen meestal niet en door die extra laag kastjes hangt je systeem nog eens een meter lager.
      Hang in een dergelijke zaal gewoon 1 of 2 conventionele 12 of 15" toppen op en je hebt een prima geluid voor minder geld, als er dan echt zonodig een line-array moet hangen kies dan voor minimaal een 8 en nog liever een 10" systeem.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • drummerke
        • Oct 2006
        • 432

        #4
        12 modules per kant. Was een aula/theaterzaal met 15 rijen hoge luxe zetels tribune (18 per rij)(dus net geen 300 man)

        Comment

        Working...