Digitale mixers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yuiop
    • Mar 2014
    • 7

    Digitale mixers

    Hoi Allemaal,
    Ik ben nieuw hier en weet nog niet precies hoe alles werkt en misschien is dit topic al vaker voorbij gekomen maar ik zit al een tijdje met een vraag...

    Mijn huidige werkgever heeft niets met Yamaha digitale mixers terwijl mijn vorige werkgever er helemaal dol is was. Hoe komt het dat sommige mensen die ik spreek helemaal fan zijn van Yamaha en anderen er iets tegen hebben. Ik vroeg me af of jullie misschien weten wat sommige mensen wel en niet zien zitten met de Yamaha panelen. Of zit het misschien in de verschillende modellen?

    Ook vroeg ik me af of jullie een digitale panelen top 10 hebben van oa Midas, Digico, Yamaha, Allen & Heath, Digidesign.

    Ik hoop dat jullie me wat meer info kunnen geven
    Groet Jelle
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

    #2
    Originally posted by yuiop
    Hoi Allemaal,
    Ik ben nieuw hier en weet nog niet precies hoe alles werkt en misschien is dit topic al vaker voorbij gekomen maar ik zit al een tijdje met een vraag...

    Mijn huidige werkgever heeft niets met Yamaha digitale mixers terwijl mijn vorige werkgever er helemaal dol is was. Hoe komt het dat sommige mensen die ik spreek helemaal fan zijn van Yamaha en anderen er iets tegen hebben. Ik vroeg me af of jullie misschien weten wat sommige mensen wel en niet zien zitten met de Yamaha panelen. Of zit het misschien in de verschillende modellen?

    Ook vroeg ik me af of jullie een digitale panelen top 10 hebben van oa Midas, Digico, Yamaha, Allen & Heath, Digidesign.

    Ik hoop dat jullie me wat meer info kunnen geven
    Groet Jelle
    Haai Jelle,

    Van harte welkom hier.
    Een top 10 van tafels is net zo moeilijk te geven als van auto's.
    Zoals je eigen ervaring al aangeeft, de 1 loopt weg met een merk,
    een ander loopt er voor weg.

    Zonder er cijfers aan te hangen, denk ik dat in een top 10 A&H niet
    thuishoort. In je overzicht mis ik wel Soundcraft, SSL en Cadac.
    Met door jou genoemde Digidesign, Digico en Midas denk ik dat je dan
    de live A-merken wel hebt benoemd.
    In de B tot Z merken, vallen dan Yamaha, Roland, A&H en nog wat
    niet nader te noemen spul.

    Verder organiseren we op 6 april een mengtafel vergelijkingsdag in Driebergen
    waar we hopen een aantal digitaletafels aan te sluiten en te vergelijken op
    klankkleur en processorstabiliteit bij redelijke belasting.
    Je bent van harte welkom, zie hiervoor het topic.

    grtz

    Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Veel mensen zijn veelal voorstander van de tafel die ze kennen.
      Yamaha was een van de eerste "betaalbare" mengtafels. Dus veel kans dat je die tafel tegenkomt. En de ma ht der gewoonte verblind soms mensen voor nieuwe zaken.
      Echtet ik ben van mening dat de yamahatafels niet veel meer voorstellen tov de nieuwe modellen van midas digico soundcraft en andere.

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Veel gehoorde argumenten tegen digimixers:
        - Direct toegang willen hebben tot het juiste knopje, want digitaal gebruikt vaak layers of menu's. Dus: snelheid van werken.
        - Bij digitaal zakken zachte signalen in de kwantisatieruis (vgl blokkerig worden bij inzoomen op digitale foto) en (te) harde signalen resulteren in hard-clipping. Dit geldt echter veel minder met de komst van floating point DSPs (ipv fixed point) en AD/DA converters met >24 bit resolutie.
        - Betrouwbaarheid: bij analoog kun je meestal door als er een kanaal stuk gaat, bij digitaal ben je alles kwijt als de tafel vastloopt.

        Vaak niet uitgesproken argument: angst/schaamte van de tech dat hij de tafel niet snapt... en dat is niet vreemd als je ziet wat sommige tafels aan complexiteit kunnen bereiken vwb routing/layers/DCAs/mixbussen/patchen...
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by PvG
          Vaak niet uitgesproken argument: angst/schaamte van de tech dat hij de tafel niet snapt... en dat is niet vreemd als je ziet wat sommige tafels aan complexiteit kunnen bereiken vwb routing/layers/DCAs/mixbussen/patchen...
          Nah, dat vind ik een non-argument als je ziet hoeveel gasttechs er soms al compleet vastlopen op een Soundcraft MH3. VCA's snappen ze al niet, hi-pass is totaal nieuw, enz. En dat zijn dan tourende bands met vaste techs.
          Het ligt niet aan de tafel die DCA's of bussen heeft (die routing en het patchen mag de huistech lekker doen, tenzij het je eigen tafel is natuurlijk), het ligt aan "technici" die weten dat omhoog harder en omlaag zachter is, ongeveer snappen wat een EQ doet (linksom zachter, rechtsom harder) en de gain weten te vinden, maar daar houdt het op.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Originally posted by renevanh
            ..als je ziet hoeveel gasttechs er soms al compleet vastlopen op een Soundcraft MH3.
            Ik heb (gast)techs op kleinere tafels (GL2200-424) zien vastlopen. Deels ligt inderdaad gewoon bij de (on)kunde van de tech.

            Wat digitaal en voorkeuren betreft is het eigenlijk net als bij elk ander willekeurig product, de één heeft voorkeur voor A de ander voor B. Dat zal je bij alle producten wel houden, niet alleen in de ALV sector. Belangrijker is dat je in je beroep kan werken op wat je voorgeschoteld krijgt omdat je niet altijd zelf de keus hebt (kan maken) voor product A, B of C. In het algemeen werken vergelijkbare producten in de basis op dezelfde manier. Bij o.a. digitale mixers zitten alleen dezelfde functies vaak op andere plekken (verstopt). Zorg dat je bij een voor jou onbekende mengtafel als voorbereiding bijvoorbeeld de handleiding ter hand neemt om uit te zoeken waar de (belangrijke) functies zitten (die je nodig hebt) en hoe je ze kunt bereiken. Als je weet hoe een analoge mengtafel werkt zou je met het juiste vooronderzoek/werk ook op een willekeurige digitale mengtafel wel wegkomen.

            Comment

            • desolation
              • Jun 2012
              • 706

              #7
              Bij Digimixers heb je dan nog het voordeel dat je je kan voorbereiden met de PC/MAC/Tablet app. Met een analoge tafel heb je gewoon pech, je kan hiet zomaar even een H3000 gaan "emuleren"

              Comment

              • yuiop
                • Mar 2014
                • 7

                #8
                "Echtet ik ben van mening dat de yamahatafels niet veel meer voorstellen tov de nieuwe modellen van midas digico soundcraft en andere." Waar laat yamaha dan de steken vallen op de klank of de processing. Ik heb zelf nog niet veel gewerkt met yamaha tafels maar ik hoor dat ze een vreselijke menu over menu over menu structuur hebben en je dus niet snel bij een functie kan komen.

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Originally posted by desolation
                  ...Met een analoge tafel heb je gewoon pech, je kan hiet zomaar even een H3000 gaan "emuleren"
                  Waar maar ook hier kun je je wel degelijk voorbereiden door de handleiding ter hand te nemen en eventueel via Google een (grote duidelijke) foto te bekijken om een overzicht van de indeling te krijgen.

                  Comment

                  • yuiop
                    • Mar 2014
                    • 7

                    #10
                    Maar waar doen de Yamaha panelen onder voor de andere digitale panelen. Klankkleur? processpower?
                    Groet Jelle

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Zowel klank als de interface. Vooral de interface zou heel erg verbeterd kunnen worden, maar je ziet ook in de nieuwe series dat Yamaha dat niet (voldoende) doet. Het oerwoud aan knopjes op een DM2000 zit ook in de CL series er nog altijd in. Leuk zo'n partij rotaries naast je scherm, maar het werkt niet intuïtief, elke keer weer denken 'uh... welke moet ik hebben?'.
                      Met name de oudere Yamahatafels (DM, O1V enz) zijn ook de enige mixers waar ik gewoon niet snel uitkom terwijl een Digico SD of Soundcraft Vi zo veel meer mogelijkheden heeft en toch gebruiksvriendelijker zijn.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • desolation
                        • Jun 2012
                        • 706

                        #12
                        Originally posted by vasco
                        Waar maar ook hier kun je je wel degelijk voorbereiden door de handleiding ter hand te nemen en eventueel via Google een (grote duidelijke) foto te bekijken om een overzicht van de indeling te krijgen.
                        Akkoord, maar met een digimixe kan ik gewoon een paar avondjes in de show designer het hele gebeuren al voorbereiden qua patching, routing, FX rack, VCA's, etc...
                        On scene de show inladen en dan kan je je bezighouden met het ding onder je vingers krijgen volgens een voor jou logische indeling

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by desolation
                          Bij Digimixers heb je dan nog het voordeel dat je je kan voorbereiden met de PC/MAC/Tablet app. Met een analoge tafel heb je gewoon pech, je kan hiet zomaar even een H3000 gaan "emuleren"
                          Wanneer ik achter een voor mij vreemde digimixer sta heb ik vaak geen idee hoe er geluid uit te krijgen, bij een analoge mixer is me dat nog nooit overkomen.
                          Enige uitzondering hierop is een klein analoog Yamaha onding wat ik ooit had.
                          Maar de discussie hierover is niet eens meer relevant, analoge mixers worden nauwelijks nog gemaakt.
                          Ik denk dat Yamaha, na al het pioniers werk, nu te weinig innoveert om nog serieus genomen te worden.
                          Het is inmiddels wel duidelijk dat er nu een behoorlijke digimixer strijd is losgebarsten in de verschillende prijsklassen.
                          Behringer heeft aardig olie op het vuur gegooid in de goedkopere apparaten waardoor Presonus eigenlijk al klaar is.
                          Roland is ook aardig op weg met uitbreiding naar de lagere en hogere segmenten.
                          SSL heeft een geweldig mooi apparaat in het hogere segment op de markt gebracht, daar zal Midas met z'n 'kermisbakken' een geducht concurrent aan hebben.
                          Volgens mij duurt het nog wel even voor het zich uitkristalliseert, heb je niet direct een nieuw ding nodig dan loont het de moeite dit zo lang mogelijk uit te stellen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Tummy
                            • Nov 2008
                            • 324

                            #14
                            ik heb zelf een yamaha o2r.. voor kleine bands etc prima..
                            mij lijkt het persoonlijk ook lastig een 19inch mixer te hebben met verschillende pages en daar een band mee uit te moeten mixen..

                            heb persoonlijk liever veel kanalen naast elkaar,

                            nadeel is dat je je monitor niet kan kleuren, en maar 3 eq punten per kanaal toe kan passen.. als ik dat verkeerd heb, dan heb ik nog niet goed gekeken

                            de o2r is meer een 'studio' mixer, maar voor kleine live dingen prima
                            Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by Tummy
                              ik heb zelf een yamaha o2r.. voor kleine bands etc prima..
                              mij lijkt het persoonlijk ook lastig een 19inch mixer te hebben met verschillende pages en daar een band mee uit te moeten mixen..

                              heb persoonlijk liever veel kanalen naast elkaar,
                              Dat komt doordat je de mogelijkheden niet benut vanwege je analoge denkwijze.
                              Bijna iedereen mixt nog op de 'analoge manier' met de kick op 1, snare op 2, etc.
                              Zet de kanalen die je het meest nodig hebt (bijvoorbeeld de vocals) op één layer met daarnaast DCA's van bijvoorbeeld ritme sectie, FX, toetsen en gitaren en je kunt ineens een heel orkest mixen met 12 faders.
                              Zo doe ik het al een paar jaar, slagwerk heeft dan een eigen layer, standaard rock gear een eigen layer en overige een eigen layer.
                              Meestal wijzig je niet zo heel veel meer aan het slagwerk na de soundcheck dus is het niet nodig om die steeds onder handbereik te hebben, effecten en toetsen zelfde verhaal en als je ze toch wilt hebben kun je ook alleen de linker fader van het stereo kanaal op de layer zetten, het rechter kanaal zit toch gelinkt.
                              t' Is misschien even wennen maar het werkt net zo snel en makkelijk als op een analoge tafel van 2 meter breed en 300 kg zwaar.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...