Micro voor kleine lokaties, hard volume

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    Micro voor kleine lokaties, hard volume

    Collega's,

    Gister een rockbandje gedraaid met een zangeresje en kreeg haar er niet uit met een SM58...:S Deze 58 moest daardoor ook erg hoog gegaind worden, een dB of 10 meer dan normaal...

    A. Er kwam weinig geluid uit haar
    B. De monitor (X-Act) 'moest' hard, anders kon ze zichzelf niet horen....

    Nu heb ik o.a. gehoord dat een Audix OM7 erg geschikt is voor dit soort dingen, maar werkt het echt? Of zijn er nog mensen die andere merken/typen opperen?

    Daarbij kwam uiteraard nog dat een van de gitaristen behoorlijk aanstond en niet zachter kon, omdat anders z'n sound weg was...:S Ik heb 'm z'n 4 x 12 (met een buizen top, weet geen merk/type) om laten draaien. Volgens mij kun je die sound ook maken, zonder dat het hard moet, of ligt dat aan mij....? Ik ben niet erg thuis in de gitaar technieken, ben meer van drums...;-)
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Je had ook alles tegen.
    Voor die gitarist moet je eens zoeken op 'box of doom', de perfecte oplossing voor alle gitaristen die stug vol blijven houden dat de versterker altijd op 11 moet.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Tegen dit soort gitaristen ben je niet opgewassen. Met geen enkele microfoon. Enigste remedie is zachter spelen.
      Ik wil voor de zang bij dit soort optredens nog wel eens een subgroepje aanmaken zodat je via die weg nog wat extra
      zang bij kunt schuiven.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • Hans van Demen
        • Oct 2011
        • 113

        #4
        Olaf, leef met je mee...Kan niet echt zeggen of er micro's zijn die dat soort slechte bronnen in combinatie met dit soort gitaristen er wel boven uit lichten.

        Als ik zoiets tegenkom geef ik dit direct aan bij de band, en maak me er verder niet druk over. Ga echt niet meer in discussie met dit soort eigenwijzen gitaristen, maar doe verder ook niets meer dan mij standaard dingetjes, oogkleppen op, en maar hopen dat het snel einde show is.

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Het is altijd jammer om muzikanten tegen te komen die hun prioriteiten niet goed op een rijtje hebben. Gitaristen die niet begrijpen dat een lager volume in een cafe vaak veel belangrijker is dan die eindbuizenoversturing zijn daar een goed voorbeeld van. Muzikanten met een gebrek aan zelfreflectie zijn ook vaak deprimerend. Zangeresjes die hard willen klinken maar zelf weinig volume voortbrengen zijn daar dan weer een goed voorbeeld van. Als je zo'n miepje aan ziet komen met en een eigen in-ear setje terwijl ze omringd word door langharige medebandleden, dan weet je meestal al wel hoe laat het is. Als je dan ook nog eens een club van muzikanten hebt die niet echt samenspelen, maar vooral met zichzelf bezig zijn, en dus nooit als een goeie band zullen klinken, is je avond nog weer een stukje minder leuk. De beste oplossing is zorgen dat je alleen maar met goeie muzikanten werkt, maar dat heb je helaas niet altijd in de hand

          Voor te harde gitaristen heb ik een Trainwreck Attenuator bij me van Dr Z Deze sluit je aan tussen top en cabinet en houdt de dynamiek in stand terwijl je een stuk zachter kan, maar ook dat zachter gaan kan maar in beperkte mate. Als je te ver teruggaat in volume gaat het platter klinken en schiet da ding zijn doel voorbij. Pas geleden heb ik ook nog een combo naar de zijkant van het podium achter de PA-stack verbannen en het directe geluid geblokkeerd met een 4x12 kast van het huis. In mijn situatie werkte dat goed, maar of je in een cafe nou blij moet zijn met nog wat meer indirect en hard geluid... Zachter is toch echt beter, die gitarist aan zijn verstand peuteren dat hij zijn prioriteiten niet goed op een rij heeft is de meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing. De attenuatoroplossing kan echter in principe kwalitatief beter zijn.

          Ik heb wel met een stevige band gewerkt waarbij de zangeres een OM7 gebruikte, dat ging best aardig, maar ik zou het zeker geen wondermiddel willen noemen. Een goede microfoontechniek is daarnaast vanwege de smalle karakteristiek ook echt noodzakelijk.
          Als je 10dB meer gain moet geven dan normaal, dan weet je waar het probleem zit. En daar moet het ook opgelost worden: De dame moet echt leren zingen of een andere hobby zoeken. Ik weet dat dat makkelijk klinkt en dat je er geen zak mee op schiet. Maar er is een grens aan wat je kunt doen als geluidstechnicus, maar proberen kan altijd. Constructiever: Als zij niet zomaar harder kan, dan is de andere oplossing dat rest echt zachter moet. Als je geluk hebt valt er dan op den duur ook echt wat te mixen En gaat de boel nog als muziek klinken ook! Persoonlijk kan ik me heel erg storen aan "bands" met een groot gebrek aan zelfkritiek en hun bijbehorende problemen. Gelukkig kom ik ze niet vaak meer tegen, het leven is goed.

          Succes Olaf, aan die galm zal het niet liggen
          Last edited by sparky; 16-03-14, 19:21.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

            #6
            @Sander : Opzich een goede oplossing, denk ik...Maar ik ga niks kopen voor muzikanten die niet iets aan willen nemen. Dit heeft me wel op een idee gebracht..;-)

            @Ray : Ik ga van de week nog eens dieper in m'n mixer duiken, er zijn blijkbaar nog functies die ik niet kende, zag ik van de week..;-)

            @Hans : Ik heb het uiteraard aangegeven...;-) Alleen het gemiddelde publiek denkt dat je kunt toveren met knoppen en wordt jij als techneut aangekeken voor iets waar je gewoon echt niks aan kunt doen...

            @Sparky : Voor de galm ben ik het minst bang...;-) Zoals ik al eerder aanhaalde hier boven, ben ik eigenlijk niet van plan om spullen te kopen voor muzikanten omdat ze het toch over het algemeen beter (denken) te weten...Klanten zitten vaak ook niet te wachten op een band die te hard gaat...
            Olaf Duffhuës

            **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

            Comment

            • drbeat
              • Jun 2012
              • 671

              #7
              Originally posted by Hans van Demen
              Olaf, leef met je mee...Kan niet echt zeggen of er micro's zijn die dat soort slechte bronnen in combinatie met dit soort gitaristen er wel boven uit lichten.

              Als ik zoiets tegenkom geef ik dit direct aan bij de band, en maak me er verder niet druk over. Ga echt niet meer in discussie met dit soort eigenwijzen gitaristen, maar doe verder ook niets meer dan mij standaard dingetjes, oogkleppen op, en maar hopen dat het snel einde show is.
              is een feit... soms kan dit ook nog wel eens werken als die gitarist wil luisteren.. een powersoak..... dat ding dad onze gitarist voordat hij van 100 naar 50 watt ging... toch de crunch...niet de herrie...

              en dan nog kan zoiets hard gaan...die buikmodel marshalls zijn ontworpen voor grote podia... 1 van mijn gitaristen heeft de tiny terror van orange met 1 12" kastje....echt...wereldgeluid...net als de 4x 12" van onze andere gitarist...overigens is hij de enige gitarist die ik in al die jaren daar goed geluid uit zie halen met een gibson black buty uit 1960...

              zangeresjes hebben vaak wat meer baat bij een condensor mic..zeker als ze een wat iellig niet kdachtige stem hebben...de sennheiser E865 is bij mij vaak daarvoor gebruikt..

              tja...dit soort bandjes zijn geen leuke gigs voor mensen zoals wij....deze gasten gaan al veel te hard op een podium...daar is dan niet veel meer van te maken...helaas...
              Last edited by drbeat; 16-03-14, 20:06.
              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

              Comment

              • desolation
                • Jun 2012
                • 706

                #8
                Radial heeft hier ook een tof doosje voor: de JDX Reactor. Basically een DI die tussen speaker en amp output gaat op de gitaarstack. Kan je lekker zelf bepalen hoe hard het is en heb je toch de klank.

                Voor de mic kan je eens kijken naar een DPA D:Facto2, Lewitt 940CM is ook een leuke. beide een hoge gain before feedback en een uitstekende klank.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Ik snap ook niet wat een gitarist met een 4*12 cabinet op een klein podium moet, die dingen voelen zich veel beter thuis op de main-stage van Pinkpop, of denkt die gitarist daar vanzelf te komen als hij eerst dat ding maar heeft?
                  Zelfde geldt voor drummers, komen ze met een gigantische snare aan, dikke stokken die meer van honkbalknuppels weghebben en vervolgens maar klagen dat ze zich zo in moeten houden.....
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Die snare kan daar niet zoveel aan doen, en die dikke stokken ook niet per sé. Wat dan wel weer heel irritant is zijn drummers met belachelijk dikke metalbekkens die bij het zachtste tikje al doofmakend zijn.

                    Vaak is een beetje communicatie met de muzikanten al genoeg, zolang je dat maar op een normale manier doet. Als je al gebarend en half schreeuwend het podium op komt nemen ze je niet meer serieus, terwijl je met een goed gesprek op rustige toon en normale volume (dus niet terwijl de drummer z'n nieuwe dubbele pedaal aan het proberen is) bijna altijd een oplossing kunt verzinnen.

                    Ik ben geen gitarist, maar door de jaren heen heb ik wel geleerd hoe de gemiddelde gitaarversterker werkt en dat ook de (duurdere) comboversterkers vaak een mogelijkheid hebben om een powersoak of een dergelijk apparaat aan te sluiten. Vaak zie je dat de speaker met een normale TS jack is aangesloten op de versterkermodule die bovenin de kast hangt. Daar kan je met een korte TS jack speakerkabel prima z'n toverdoos tussen prikken.


                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      't Gaat ook niet direct om die snare, stokken of bekkens, 't gaat erom dat muzikanten eens na zouden moeten denken met welke spullen ze in kleinere gelegenheden het beste kunnen spelen.
                      Een 4*12" gitaarversterker slaat helemaal nergens op in een klein zaaltje, enkel 12 is dan al overkill.
                      Liefst elektronische drums, box of doom voor de gitaar, iedereen met in-ears en moet je dan eens kijken wat voor geweldige sound je neer kunt zetten op laag volume.
                      Muzikanten hebben dan geen last van elkaar, de buren hebben er geen problemen meer mee, niemand in het publiek hoeft nog oordoppen in, iedereen blij.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

                        #12
                        Ik heb eind vorig jaar een bandje gemixt in de achterzaal van een groot café (overal steen) waar het normaal een gigantisch herriehok is. De drummer had een elektronisch kitje bij zich en de gitarist was die avond afwezig. Wel had de drummer een tweetal blazers, bassist, toetsenist en zangeres bij zich. Er zijn geen in-ears gebruikt, maar doordat de drummer elektronisch speelde en de rest het volume laag hield kon ik in de zaal een heel fijn geluidje neerzetten (op een sub-top setje met mixwizzard, zonder gates/compressie en enkel de ingebouwde galm van de tafel).
                        Daarbij speelde het bandje goed en waren ze hoorbaar goed op elkaar ingespeeld, wat ook gigantisch scheelde.

                        Ik ben geen fan van elektronische drumkits voor live gebruik, maar in dit geval werkte het perfect.


                        Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                        Comment

                        • drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          't Gaat ook niet direct om die snare, stokken of bekkens, 't gaat erom dat muzikanten eens na zouden moeten denken met welke spullen ze in kleinere gelegenheden het beste kunnen spelen.
                          Een 4*12" gitaarversterker slaat helemaal nergens op in een klein zaaltje, enkel 12 is dan al overkill.
                          Liefst elektronische drums, box of doom voor de gitaar, iedereen met in-ears en moet je dan eens kijken wat voor geweldige sound je neer kunt zetten op laag volume.
                          Muzikanten hebben dan geen last van elkaar, de buren hebben er geen problemen meer mee, niemand in het publiek hoeft nog oordoppen in, iedereen blij.
                          dat is zeker een feit!! speel al jaren zo en dat werkt perfect.. overigens kan een 4x 12 kast ook op laag vollume, waar je zo overheen praat ook dik en vet klinken.. ik nodig iedereen uit om bij mijn band dat te komen luisteren.. wij spelen erg stil...
                          en toch klinkt t vol... ook met de 1x12 tinyterror... waarom?? je preamps en gitaar goed instellen en goed met je vollume op je gitaar omgaan...

                          en dat is juist wat wij willen... een zo zacht mogelijk podium geluid...goed naar elkaar luisteren en het eerste is...o..wij horen iets niet..dan gaat de rest zachter...niet dat iets harder...dat oefenen we ook zo met repetities..
                          en dat is echt een verademing..je bent na een repetitie of optreden niet luistermoe en afgestompt maar fris en fruitig...en daar wordt echt iedereen superblij van...

                          Dat is ook 1 van de redenen dat ik semi akkoestiesch speel als drummer...1 perfect te regelen...2 ideaal met inears waar ik mee speel..3 super voor t podiumvollume... alleen mijn bekkens heb ik nog normaal... dat is kwa speelgevoel nog niet gehaald met digitaal... heb pas nog achter de roland V30 drumset gezeten...en dat was ondanks t prijskaartje nog verre van lekker spelen...en sound...


                          Het grote woord bij elke band is... LUISTEREN!! en dat is t moeilijkste wat er is...
                          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                          Comment

                          • marczeebregts
                            • Dec 2009
                            • 71

                            #14
                            Heb een tijd lang een OM7 voor een zanger gebruikt. Fijne mic, maar zoals aangegeven hierboven is goed direct in de mic zingen erg essentieel. Ben nu inmiddels wel overgestapt naar een beta 57. Misschien in deze situatie ook een goeie keuze.
                            Box of doom vind ik zelf nogal een raar ding. Heb er geen goeie ervaringen mee.
                            Marc Zeebregts Geluidstechniek
                            Freelance geluidstechnicus

                            Comment

                            • drummerke
                              • Oct 2006
                              • 432

                              #15
                              Ik heb enkel ervaring met de OM2 en is op zich een hele leuke micro die helder klinkt. Neemt idd enkel geluid op wat in minder dan 5 cm rond de micro is. Grootste nadeel is dan ook als de zanger maar efkes meer afstand neemt zakt het geluid helemaal weg.
                              Wat zulke bands betreft denk ik niet dat er een micro oplossing is. Misschien kan de opstelling van de zangeres wel een oplossing zijn net als de luide gitaar versterkers. Als het gaat over de stem niet verstaanbaar door ed mix te krijgen dan wissel ik meestal wel naar de shure beta 58.

                              Comment

                              Working...