Neutrik chassisdelen inbouwen, voor of achter de plaat?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

    Neutrik chassisdelen inbouwen, voor of achter de plaat?

    In de pro-audio bestaan ogenschijnlijk twee kampen op het gebied van patchpanelen met Neutrik D-chassidelen. Hoewel de connectoren duidelijk ontworpen zijn om ze verzonken áchter de plaat te plaatsen, zie je even vaak paneeltjes waarbij de connector vóór de plaat wordt gemonteerd.

    Kort maar krachtig: Wat is nu "de juiste manier" en waarom?



    Bonus-issue: Schroefjes of popnagels?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Je geeft zelf het antwoord al....
    En het ziet er ook een heel stuk netter uit om ze achter het paneel te monteren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • vdbeke
      • Aug 2011
      • 74

      #3
      Zoals je zelf al zegt, ze zijn gemaakt om erachter te monteren, waarom ze dan ervoor monteren?

      Stel je wilt ze verplaatsen, dan hoef je ze niet los te solderen, knippen.

      ik gebruik popnagels, is gewoon makkelijk en je krijgt ze niet zomaar losgeschroefd. Bij de plastieke chassis delen moet je wel even een rondel achter bij pakken, anders pers je de plastiek kapot.

      Comment

      • Robert H
        • Jan 2006
        • 378

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Je geeft zelf het antwoord al....
        En het ziet er ook een heel stuk netter uit om ze achter het paneel te monteren.
        Dat is inderdaad ook mijn bescheiden mening. Tel daarbij het feit dat Neutrik ongetwijfeld niet voor niets die opstaande randjes (ter dikte van zo'n paneel) heeft ontworpen. Conclusie: Ze horen achter de plaat, punt!

        Goed, laat ik de vraag anders stellen:

        Waarom zijn er dan toch blijkbaar aanhangers van het andere geloof? Ik durf te gokken dat de verhouding voor/achter toch echt rond de 50/50 ligt. Ik kom ze in ieder geval regelmatig in beide varianten tegen, zelfs op actieve speakertjes of ander fabrieksspul.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          1) je haalt een kapotte aansluiting makkelijk naar voren voor reparatie.

          2) Bij lompe gasten druk je de aansluiting niet buiten bereik het blok in

          lelijk is geen issue

          overigens, ik verwijder de locks altijd uit stageblokken. Die dingen gaan nooit stuk, tot het moment dat je een of andere stressvolle stagehand tegenkomt. En dan ben je de sigaar.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • Robert H
            • Jan 2006
            • 378

            #6
            Originally posted by showband
            1) je haalt een kapotte aansluiting makkelijk naar voren voor reparatie.

            2) Bij lompe gasten druk je de aansluiting niet buiten bereik het blok in
            Verdomd, dat waren de zaken waar ik naar op zoek was. Niet dat ik hiermee opeens al mijn connectoren aan de vookant ga doen, maar je hebt absoluut een punt.

            Een verhuurbedrijf waar ik regelmatig voor werk, monteert ze ook allemaal bewust voorop met nog een andere andere reden: Als je in het donker (of op de achterkant van een rekje) kanaaltjes moet tellen op een patchpanel, voel je ze duidelijker als ze aan de buitenkant zitten. Lijkt mij een beetje vergezocht, maar vooruit...

            Eerlijk gezegd vind ik de argumenten van Showband bijna de moeite waard om mijn methode te heroverwegen.... bijna...

            Comment

            • rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

              #7
              Op de tast?????? Hier zijn racklight's voor uitgevonden. De eerste die bij mij de connector door de plaats lostdrukt kan gaan en hoeft niet meer te komen. Netjes aan de achterzijde en een zwarte popnagel erin. Nummertjes erbij, kan niet mis gaan.

              Richard

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                als ik een kwartje kreeg voor elke keer dat een lompe stagehand bij het verplaatsen van zijn flightcase vol een XLR raakt was ik rijk.
                Of dat een zangeresje bij de rums gaat staan en d'r hoeven op een stageblock weet te planten.

                Bij een "inbouw"blok heb je dan echt een nadeel t.o.v. een "opbouw"blok
                Dat je mensen ontslaat maakt daarbij niets uit.

                Popnagels zijn helemaal een garantie voor tijdverspilling bij onderhoud.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Originally posted by Robert H


                  Bonus-issue: Schroefjes of popnagels?
                  Het voorbeeldje is niet helemaal eerlijk, volgens mij zie ik rechts namelijk B serie (pcb) chassisdelen en die kunnen niet van de voorkant. Ook zijn deze altijd geschroefd, als het goed is met plastite schroeven.

                  Ik weet dat van de buitenkant monteren ook vaak gedaan werd bij zelfbouw panelen. Anders was de afwerking minder netjes.

                  Ik hou zelf erg van M3 schroefjes als bevestiging.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Ik bouw ze altijd aan de binnenzijde, draadjes die los zouden gaan komen in principe nooit voor juist omdat er geen beweging in zit.
                    Een lompe stagehand vind ik ook niet echt een argument, zorg dat je spullen zo staan dat het niet kan gebeuren....
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Speakons en powercons werken vlotter als ze voorlangs gemonteerd zijn: je hebt meer grip op de vergrendeling en draaien gaat gemakkelijker (bij montage achter een paneel kunnen schroefjes in de weg zitten en popnagelen gaat niet zomaar goed bij de kunstof behuizingen).
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Ik bouw ze altijd aan de binnenzijde, draadjes die los zouden gaan komen in principe nooit voor juist omdat er geen beweging in zit.
                        Een lompe stagehand vind ik ook niet echt een argument, zorg dat je spullen zo staan dat het niet kan gebeuren....
                        ik ben ook een voorstander van total quality.
                        Nooit begrepen waarom je dingen maakt die stuk kunnen gaan.
                        Je moet gewoon alles heel houden en dan gaat er niets stuk.

                        Daarom kun je de patchvelden ook gewoon met plastic panels maken. Dat stevige metaal heb je alleen nodig als je er te ruw mee om gaat. Flightcases zijn voor ruwe klunzen. limiters zijn voor mensen die niet op vu meters kunnen kijken.

                        enz enz?
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Een flight-case is om spullen in te transporteren, dan is het logisch dat je spullen goed beschermd moeten zijn tegen regen, stoten, snelle temperatuurwisselingen, etc.
                          Op locatie zet ik alles zo neer dat de kans op ongelukken zo klein mogelijk is, kwetsbare apparatuur dus buiten bereik van publiek, niet op de grond en bij voorkeur zover mogelijk van doorloop.
                          Voor of achter de frontplaat monteren van chassis-delen maakt de kans op beschadigen maar weinig kleiner, bij storingen zie ik ook het voordeel niet, een loshangend chassis-deel opnieuw solderen is meestal lastiger dan ff het paneeltje losschroeven. Maar, ook hier geldt weer; tien mensen, tien meningen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • desolation
                            • Jun 2012
                            • 706

                            #14
                            Het is afhankelijk van de toepassing.

                            Op rackpatches, stageblokken, etc... verkies ik ze voor de plaat met schroeven of boutjes en een D-hole met schroefdraad achter

                            Voor vaste inbouw of in toestellen, achter de plaat. waarmee maakt niet zo uit

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Zoals al is opgemerkt is bij het van achter monteren, de
                              kans op indrukken aanwezig, zeker als je met popnagels
                              werkt.

                              Vandaar dat vaker schroeven of boutjes worden gebruikt.
                              Er zijn zelfs stalen houders met schroefdraad zodat je hier
                              boutjes (3,0 mm) gebruiken kunt.

                              Ik vind van achter ook netter staan.

                              Ik had laatst nog wel een leuke.
                              De UTP chassisdelen kunnen in een plaat van max. 4 mm,
                              terwijl ik een Schillplaat van 5mm dik had. Dat ging dus echt
                              niet werken, omdat je dan nl. niet kunt unlocken.

                              Nieuwe staalplaat van 2mm gaf de oplossing.

                              grtz

                              Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...