Hulp

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arjenv
    • Mar 2012
    • 77

    Hulp

    Hallo allemaal,

    ik lees nu al een poosje hier allerlei vragen en discussies, en als het gaat om geluidssystemen zie ik daar vergelijkbare vragen terugkomen, die vooral gaan over welke type box of systeem je waneer zuo kunnen gebruiken of hoe type 1 zich verhoudt ten opzichte van type 2.
    Dat laatste wordt in mijn pogen dan vaak een appels met peren vergelijken, omdat er dan top systemen zoals NEXO of L-accoustics vergeleken wordt met bijv JBL, RCF en ga zo maar door.

    Mijn voorstel is nu het volgende. Als we eens een overzicht zouden kunnen maken van de gebruikte systemen, met voor en nadelen voor de gemiddelde , niet altijd professionele, gebruiker voor zalen tot laat ik zeggen 1500 man. Zou dat werken. De grote line array systemen wil ik buiten beschouwing laten. En ik zoek dan een soort indeling die simpel is in prijsklassen en per prijsklasse de bekende verdeling van ++, + +/- - en --.
    Zou dat werken?
    Merken waar ik dan bijv. aan zit te denken zijn EV, JBL, Mackie, RCF, Dap, DB technologies, de systemen van Musicxtra en allerlei systemen die ik nu nog vergeet.

    Ik lees jullie reacties graag.

    Arjen
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by arjenv
    Dat laatste wordt in mijn pogen dan vaak een appels met peren vergelijken, omdat er dan top systemen zoals NEXO of L-accoustics vergeleken wordt met bijv JBL, RCF en ga zo maar door.
    Succes, je doet het zelf al. Voor sommige mensen staat JBL echt toch nog wel in het rijtje L'acoustics etc.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Waar trek je de grens tussen top systemen en welke criteria wil je daarbij mee laten wegen?
      Durf wel zo arrogant te zijn om Brooklyn-Audio op basis van de kwaliteit ook in het rijtje A-merken te plaatsen....
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Maar als je er dan riders bijhaalt sta je het rijtje Z... Ik bedoel maar, dat gaat je niet lukken. Ja de grote shifting tussen rotzooi en goed tot heel goed is wat makkelijker. Maar dat kun je als je naar de prijs kijkt, dan heb je al een redelijke schifting.

        De een vind een mercedes geweldig de ander een BMW...

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by DJ Antoon
          Maar als je er dan riders bijhaalt sta je het rijtje Z...
          Riders acceptatie is een sprookje, bedacht door conservatieve merk-geile mensen die met hun ogen luisteren en bang zijn voor verbetering.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • sjig
            • May 2012
            • 909

            #6
            Ik vind het idee op zich wel leuk. Maar denk wel dat het een pdf'je van maar zo eens 50 pagina's zal gaan worden.
            Waar je dan het liefst op elke pagina 1 set volledig beschrijft, en natuurlijk wel met gebruikerservaring, niet vanaf de site van de fabrikant.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Op zich is dat wel een goed idee....
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • NesCio01
                • May 2010
                • 1987

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Riders acceptatie is een sprookje, bedacht door conservatieve merk-geile mensen die met hun ogen luisteren en bang zijn voor verbetering.
                +10!

                Originally posted by arjenv
                Hallo allemaal,

                ik lees nu al een poosje hier allerlei vragen en discussies, en als het gaat om geluidssystemen zie ik daar vergelijkbare vragen terugkomen, die vooral gaan over welke type box of systeem je waneer zuo kunnen gebruiken of hoe type 1 zich verhoudt ten opzichte van type 2.
                Dat laatste wordt in mijn pogen dan vaak een appels met peren vergelijken, omdat er dan top systemen zoals NEXO of L-accoustics vergeleken wordt met bijv JBL, RCF en ga zo maar door.

                Mijn voorstel is nu het volgende. Als we eens een overzicht zouden kunnen maken van de gebruikte systemen, met voor en nadelen voor de gemiddelde , niet altijd professionele, gebruiker voor zalen tot laat ik zeggen 1500 man. Zou dat werken. De grote line array systemen wil ik buiten beschouwing laten. En ik zoek dan een soort indeling die simpel is in prijsklassen en per prijsklasse de bekende verdeling van ++, + +/- - en --.
                Zou dat werken?
                Merken waar ik dan bijv. aan zit te denken zijn EV, JBL, Mackie, RCF, Dap, DB technologies, de systemen van Musicxtra en allerlei systemen die ik nu nog vergeet.

                Ik lees jullie reacties graag.

                Arjen

                Wellicht wordt het tijd het forum te splitsen in geluid en Pro Audio?
                Maar ja, dan kom je weer zo in het systeemdenken en daar wil ik
                juist vanaf.......

                grtz

                Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                Comment

                • arjenv
                  • Mar 2012
                  • 77

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Waar trek je de grens tussen top systemen en welke criteria wil je daarbij mee laten wegen?
                  Durf wel zo arrogant te zijn om Brooklyn-Audio op basis van de kwaliteit ook in het rijtje A-merken te plaatsen....
                  Laat ik dat stellen dat het grote werk, zoals de line arrays weg zou willen laten. waar het mij om gaat is kwaliteit versus betaalbaarheid. Laat ik de grens leggen bij max 1750 euro voor een top en 2000 euro voor een bas? Is dat een optie?

                  Comment

                  • Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

                    #10
                    Stop...

                    Even off-topic...

                    Wellicht wordt het tijd het forum te splitsen in geluid en Pro Audio?
                    Maar ja, dan kom je weer zo in het systeemdenken en daar wil ik
                    juist vanaf.......
                    Dat is al een keer gebeurt...;-)

                    En doorrrrr....
                    Olaf Duffhuës

                    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                    Comment

                    • arjenv
                      • Mar 2012
                      • 77

                      #11
                      Op zich is ridder acceptatie ook wel een leuk argument om te gebruiken er even vanuit gaande dat de mensen die de spullen kopen die ook kunnen gebruiken in situaties waarin een ridder dit of dat voor schrijft. En natuurlijk weet ik dat zelf nagebouwde spullen of in jouw geval zelf ontwikkelde spullen net zo goed en vaak zelfs beter kunnen klinken dat op riders geaccepteerde apparatuur. Alleen kunnen wij of ik dat wel vinden, maar er gaan dan wel klussen aan je neus voorbij. Ik spreek uit ervaring.

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Ik denk dat het handiger is om aan te geven welk type systeem je in welke situatie gebruikt en per type systeem enkele voorbeeld producten van de verschillende merken te noemen, bijv:
                        1) Point source array systemen. Wanneer wel bruikbaar / wanneer niet? Sterke / zwakke punten? Voorbeelden: JBL VRX, QSC KLA, L'Acoustics ARCS, enz.
                        2) Front loaded toppen. Idem incl uitwijding over asymetrische hoorns. Voorbeelden: JBL SRX/STX/PRX, BA Prospect, Nexo PS, L'Acoustics XT, SA Champ/Performer, enz.
                        3) Horn loaded toppen. Enz enz.

                        Dit overzicht kun je per systeem type evt ook onderverdelen in verschillende prijsklasses. Met zo'n overzicht kunnen de meeste zoekenden op pad gestuurd worden om zelf te gaan luisteren en beoordelen (maar dan wel meteen het juiste type systeem).
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by arjenv
                          Op zich is ridder acceptatie ook wel een leuk argument om te gebruiken er even vanuit gaande dat de mensen die de spullen kopen die ook kunnen gebruiken in situaties waarin een ridder dit of dat voor schrijft. En natuurlijk weet ik dat zelf nagebouwde spullen of in jouw geval zelf ontwikkelde spullen net zo goed en vaak zelfs beter kunnen klinken dat op riders geaccepteerde apparatuur. Alleen kunnen wij of ik dat wel vinden, maar er gaan dan wel klussen aan je neus voorbij. Ik spreek uit ervaring.
                          In de eerste plaats bemoeien ridders zich meestal weinig met de merken.
                          Maar wanneer we het hebben over riders is de X32 van Behringer een mooi voorbeeld dat uiteindelijk die rider acceptatie een wassen neus is.
                          Wanneer ik een schilder inhuur om mijn huis te schilderen ga ik ervan uit dat hij voldoende vakkennis heeft om zelf te bepalen welk merk verf en welk merk kwast hij gebruikt, wanneer ik een geluidsverhuurder inhuur ga ik me ineens bemoeien met wat hij in zijn magazijn heeft staan.... Dat dit gebeurd bij grootschalige evenementen kan ik me voorstellen, wanneer de Arena een nieuw verfje nodig heeft wordt er ook anders gekeken. Verder is het echt allemaal onzin, merkgeilheid, wat de boer niet kent.... en zo nog een rijtje argumenten die simpel geen steek houden. In de 30 jaar dat ik nu bezig ben met professioneel geluid heb ik nog nooit een klus misgelopen doordat ik niet het merk had wat op de rider stond.

                          En nu on-topic: Ik denk dat het op zich prima is van diverse systemen omschrijvingen en korte gebruikerservaringen te verzamelen, gebruiksdoel is een goed criterium om systemen in te delen. Of je dan onderscheid maakt in line-array, point source of front-loaded lijkt me minder goed. Temeer omdat er nogal een overlap is in het gebruiksdoel. Beter lijkt het me dan om op publieksgrootte in te delen. Dus 50-150 man, 150-300, 300-600, 600-1200, etc.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • timmetje
                            • Dec 2012
                            • 424

                            #14
                            Is het een idee om dat overzicht in een website-vorm te gieten? Dan is het selecteren van bepaalde criteria wel een stuk makkelijker natuurlijk...

                            Zodra we er uit zijn in welke vorm dit moet wil ik best eens kijken of ik zoiets kan bouwen.
                            Tim

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Denk dat het nog helemaal niet zo'n verkeerd plan is, soort website waar je met verschillende criteria kunt zoeken naar het voor jou meest geschikte systeem.
                              Is niet zo moeilijk om dan verschillende zoekcriteria mee te kunnen laten wegen.
                              Voorbeeld: Ik zoek een syteem dat geschikt is voor muziek, voor 300-600 man en mijn budget ligt tussen de 6000 en 10.000 Euro.
                              Of ik wil perse een hoorngeladen systeem wat ingebouwde versterkers heeft.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...