Geluid op carnavalswagen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koef
    • Feb 2014
    • 5

    Geluid op carnavalswagen

    Hallo,

    We lopen al heel wat jaren mee met de optocht en elk jaar blijkt dat het geluid toch eigenlijk net niet voldoende is. We zijn een groep met ouderen en jongeren gemengd door elkaar dus het is niet zo dat je weggeblazen moet worden door het geluid. We beschikken over een sociaal setje waar naar mijns inziens meer uitgehaald moet kunnen worden. We beschikken over het volgende:

    - 4x JB-Systems TSX 15 speaker, 250 watt per stuk
    - 1x DAP pro mission 900 versterker
    - 1x JB-Systems AX400 versterker
    - 2x JB-Systems M20 (pro 15) speaker, 220 watt per stuk

    Ik heb er in principe wel wat verstand van, maar zodra het verder ingaat op termen als RMS enzo kan ik het niet meer volgen. Normaal gesproken sluiten we de 4x 250 watt speakers aan op de 900 watt versterker, dit door middel van de A en B uitgang te gebruiken op de versterker en dan 2 speakers per kant.

    De overige 2 speakers sluiten we uiteraard aan op de 400 watt versterker op dezelfde manier.

    Vervolgens gaan de versterkers naar een mengpaneel waarop onze geluidsbron is aangesloten.

    Nu heb ik 2 vragen hierover. Vraag 1 is: de manier van aansluiten, is deze correct of zijn er mogelijkheden om er meer uit te halen dan we op dit moment doen? Vraag 2: hoe kunnen we de speakers het best plaatsen op de wagen? We hebben een wagen van ±3 meter breed bij 8 meter lang bij 5 meter hoog. Ik heb vernomen dat je het meest eruit kan halen als je de boxen hoger dan de groep mensen plaatst die erachter loopt, zit hier iets van waarheid in?

    Het kan ook zijn dat de set totaal niet geschikt is voor op een carnavalswagen, dan zullen we het gewoon moeten accepteren zoals het nu is. Maar als we dat weten weten we in ieder geval waar we aan toe zijn. Als er verder nog informatie nodig is hoor ik het graag.
    Last edited by Koef; 08-02-14, 20:47.
  • Hans van Demen
    • Oct 2011
    • 113

    #2
    Ik heb nooit helemaal de diepere gedachte van carnaval begrepen, maar ik dacht altijd dat het de bedoeling was dat je er blij van zou moeten worden. Nou, als je de optocht in Ravenstein zo bekeek wordt je dat niet bepaald. Onderstaand verhaal beschrijft de treurnis van carnaval in Ravenstein, met een hele dikke vette knipoog, dat dan weer wel.
    Van verre hoorde ik hem al aankomen, de carnavalsoptocht in Ravenstein. Zoals jullie ongetwijfeld weten maakt zo’n carnavalsoptocht een enorme herrie en dus hoor je ‘m dus inderdaad al als ie zich nog aan de andere kant van de stad bevind. Na de enorme reclamecaravaan komt voorop in Ravenstein altijd de prinsengarde met het kanon. Dat ding maakt een gigantische klereherrie en heeft al menig kind aan het janken gekregen. Zo ook mij diverse keren vroeger en alle kinderen langs de kant… Ik heb er zelf nog nachtmerries van. Waarschijnlijk is het ook de bedoeling om de kinderen te laten janken zodat ze rest van de droevige stoet niet al te goed mee krijgen.
    Direct na het kanon komt de prinsenwagen of hoe dat ding ook heetten mag. Rare naam ook, want ik heb nog nooit een prins erop gezien, alleen maar arme mannetjes met een hoedje op en nog armere vrouwtjes ernaast die mee moesten omdat de vrienden van manlief dat allemaal zouden doen. Zo ook op deze prinsenwagen weer deze volslagen armoe.
    Daarna komt de drumband. Voorop laten ze altijd een bejaarde met een stok lopen die ze het afgelopen jaar vertelt hebben dat ie erelid is geworden en nu voorop mag lopen. Althans, zo ziet het er wel uit. De arme man staat een beetje hulpeloos met z’n stok te zwaaien, precies uit de maat met de muziek. Wat ook niet zo gek is, omdat z’n gehoorapparaat op hol is geslagen van de herrie van de wagen voor ‘m. Heel sneu allemaal, ik kan het inmiddels al bijna niet meer aanzien…
    Nou dan denk je dat van: “Nou, als het begin al zo droevig was zal het toch alleen maar leuker worden?”, maar nee! Het wordt nog erger. Omdat ze in Ravenstein blijkbaar weinig boeren met een echte tractor kunnen vinden hebben ze de dorpsgek op een speelgoedtractortje laten aanrukken. Dan denk je dat de beste man flink ineengekropen op dat dat ding zit om maar niet herkent te worden, maar nee, meneer is blij. Sterker nog, meneer is erg blij! Meneer lacht zich de hele dag een ongeluk en voelt zich de ubereindbaas van de carnavalsoptocht. Nou, we laten de man maar in die waan.

    Daarna komt er een echte tractor met daar voorop ook wat je noemt echte spiekerboksen ( luidsprekers, boxen of speakers noem je ze ook wel). Of in ieder geval speakers die een enorm herrie te weeg kunnen brengen. De lui die voor zoiets lopen zullen zich wel spoedig bij Schoonenberg hoorcomfort melden net als ons opperfossiel Willeke Alberti, want dit kan niet goed zijn.
    Ook intressant is de constructie van speakers met daar boven een bakje met een stel hossende feestvarkens erin. Een ***swonder dat het hele bakje inclusief speakers er niet af gekletterd is.

    Ep en Flep die ernaast zitten hebben niets door, die borrelen vrolijk door. Ernstig!
    Daarna komt een loopgroepje van kinderen die onder dwang van een van de vaders (vrees ik) toch vooral door moeten lopen. Waarschijnlijk heeft ie ze gezegd dat er aan het einde van de optocht een enorme suikerspinnenkraam staat ofzo, anders doe je dit natuurlijk niet als weldenkend kind. Zoals je ziet hebben die kinderen er allemaal ook enorm veel lol in. Ik verdenk de ouders ervan dat ze hun kroost in zo’n pakje hebben gehezen en hebben gezegd: “Ja, loop maar mee, is leuk!” en ondertussen zitten ze zelf ergens in het cafe, blij dat ze een dag van het gespuis af zijn. Als de stoet voorbij trekt komen ze even naar buiten om een foto te maken van hun kroost in een weer een spuuglelijk pakje. Dat zijn dan van die foto’s die 20 jaar later nog steeds op elke verjaardag tevoorschijn komen om aan al het bezoek te laten zien. Ook mooi…
    Nou en dan schiet het al mooi op met de optocht. Er komt nog weer een drumband voorbij, een sliert veel te dure auto’s van de een of andere dealer in Oss.
    Nou en dan loopt de optocht toch echt ten einde.

    KORTOM ERGENIS NR 1 VAN EEN CARNAVALSOPTOCHT : DE HARDE MUZIEK !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Last edited by Hans van Demen; 07-02-14, 13:17.

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Allereerst: het zijn geen dure speakers en versterker, dus spectaculaire resultaten mag en kan je er niet van verwachten.

      Wat betreft de manier van aansluiten zijn er twee mogelijkheden: serie of parallel. Daar vind je hier meer info over: http://www.popschoolmaastricht.nl/co...llel_serie.php

      Als je je speakers parallel hebt aangesloten (wat hoogstwaarschijnlijk is), komt je totale impedantie op 4 Ohm per kant. Je versterker moet dan 500W op 4 Ohm per kant gaan leveren (je speakers zijn 250W RMS).

      De DAP Pro Mission 900 levert 2 x 510 Watt RMS bij 4 ohm, dus vermogen heb je genoeg (wat betreft de vier JB speakers).

      Het RMS vermogen is kortgezegd het vermogen dat je versterker continu kan leveren, en dus ook het vermogen dat je speakers continu kunnen verwerken.

      Dan je tweede vraag: als je geluid over de hoofden heen tilt zal het wel wat verder dragen. Harder dan het kan gaat het natuurlijk niet.

      Als je puur volume te kort komt dan zul je moeten kijken naar een setje andere speakers met bijbehorende versterker. Als je het probleem hebt dat het geluid niet goed tot achterin de groep doordringt, dan zou hoger plaatsen weleens de oplossing kunnen zijn.

      [edit]

      @Hans van Demen: Ik heb me kapot gelachen om je post. Iets met de spreekwoordelijke spijker en kop...

      Voor Koef: de toon van bovenstaande post is wellicht wat sarcastisch, maar ik hoop wel dat je er lering uit trekt: harder is niet altijd beter.

      [/edit]
      Last edited by timmetje; 07-02-14, 13:20.
      Tim

      Comment

      • Koef
        • Feb 2014
        • 5

        #4
        Allereerst bedankt timmetje voor de duidelijke post. Ik heb het een keer doorgelezen allemaal en het is me allemaal wel iets duidelijker geworden dan voorheen. Ik zal het echter nog een paar keer doorlezen om te kijken of ik het echt goed snap.

        Het grootste probleem is wel dat het geluid achterin de groep niet zo goed meer te horen is. Als je dichtbij (lees: op 5-10 meter bijvoorbeeld) van de boxen loopt is het geluid gewoon goed. Echter hebben we een groep van ±35 mensen, dus de afstand van boxen tot achterkant groep is toch wel gauw 25-30 meter. Ik zal de mogelijkheden onderzoeken die er zijn om de speakers wat hoger te plaatsen, dan zal ik er achter komen of het daadwerkelijk helpt. Ik kan me niet voorstellen dat het niet helpt, want als de speakers, zoals vorig jaar, ongeveer tot even hoog komen dan de mensen die erachter lopen lijkt het me logisch dat het geluid 'wordt tegen gehouden'.

        Ik heb vanmiddag nog contact gehad met een vriend die over 2 actieve speakers beschikt. Kan ik deze gewoon aansluiten op het mengpaneel of komen hier dan nog problemen bij kijken? Want in mijn ogen werken deze speakers eigenlijk als derde versterker die erbij komt en dus zou ik deze gewoon erbij moeten kunnen aansluiten zoals ik de fysieke versterkers ook aansluit, maar het kan dat ik dit fout zie.

        Ik heb wel nog 1 vraag over het Ohm-verhaal. Je zegt dat, omdat ik ze parallel heb aangesloten, impedantie op 4 ohm komt. Is dit omdat ik 2 speakers per uitgang heb, 1 speaker werkt op 8 ohm, 2 op 4 ohm, 3 op 2 ohm? Want op internet lees ik dat de TSX15 speakers 8 ohm zijn.

        Over de post van hans, ik begrijp wat je bedoelt. Er zijn ook zat groepen waarin ik het verhaal in herken bij onze optocht. Echter is de situatie bij ons helemaal niet zo extreem, we hebben alleen het probleem dat achterin de groep het geluid vaak niet meer goed te horen is. Daarbij komt dat de meeste groepen waar Hans op doelt ook geen carnavalsmuziek draaien, maar alleen maar house of hardstyle muziek, iets dat ik zelf nog steeds niet kan begrijpen tijdens een carnavalsoptocht.
        Last edited by Koef; 07-02-14, 15:52.

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by Koef
          Ik heb wel nog 1 vraag over het Ohm-verhaal. Je zegt dat, omdat ik ze parallel heb aangesloten, impedantie op 4 ohm komt. Is dit omdat ik 2 speakers per uitgang heb, 1 speaker werkt op 8 ohm, 2 op 4 ohm, 3 op 2 ohm? Want op internet lees ik dat de TSX15 speakers 8 ohm zijn.
          Je mag als simpele vuistregel aannemen dat een verdubbeling van je speakers een halvering van de impedantie betekend.
          Dus 2 speakers van 8 Ohm parallel (aka: doorlussen) geeft je een impedantie van 4 Ohm voor je versterker. Aan die speakers veranderd natuurlijk helemaal niks, de totale impedantie veranderd. Wet van Ohm, kunnen we weinig aan doen
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • FrankD
            • Feb 2008
            • 34

            #6
            Originally posted by Koef
            Ik heb wel nog 1 vraag over het Ohm-verhaal. Je zegt dat, omdat ik ze parallel heb aangesloten, impedantie op 4 ohm komt. Is dit omdat ik 2 speakers per uitgang heb, 1 speaker werkt op 8 ohm, 2 op 4 ohm, 3 op 2 ohm? Want op internet lees ik dat de TSX15 speakers 8 ohm zijn.
            Met 3 speakers van 8 ohm draai je op 2.666 ohm.
            Er is een formule om dit te berekenen. 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 enz = 1/Rtotaal.
            Dit geeft bij 3 speakers het volgende:
            1/8 + 1/8 + 1/8 = 0.375
            1/0.375 = 2.66667
            kleine washes, grote washes

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Hoi Koef,

              Mss kun je ook eens kijken naar de manier waarop je je speakers
              plaatst? Weet je de spreiding van de kasten?
              Kijk daar ook eens naar. Wellicht doof je juist frequenties uit
              door de plaatsing?

              grtz

              Nes
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • Koef
                • Feb 2014
                • 5

                #8
                NesCio01, ik kan niet echt iets vinden over spreiding of iets dergelijks. Heb daar zelf ook geen flauw idee over.

                Even een update met betrekking tot de 2 andere speakers. Heb vandaag gekeken en het zijn Jb systems M20 speakers. Ook wel Pro 15 genoemd. Is verder op internet weinig over te vinden, alleen dit:

                Frequency response: 45 Hz - 20 kHz
                Power RMS: 220 Watt
                Impedance: 8 Ohm
                Input-output: XLRm, XLRf, 2 * jack
                Dimensions: 710/H * 510/W * 440/D

                Als ik deze aansluit op mijn 2x 200 watt bij 4 ohm versterker wat is dan de conclusie? Worden mijn speakers bij lange na niet volledig benut of scheelt het niet veel?

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Je kunt de opgegeven specs van JB beter met een grote korrel zout nemen.
                  Dus zou voorzichtig zijn met veel vermogen erop zetten, kans is groot dat je dan gaat ontdekken dat ook speakers op rook werken.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

                    #10
                    Ben ik blij dat ik in Oeteldonk woon! Hebben we al dat gezeik met die takkeherrie nie....

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1696

                      #11
                      Originally posted by Koef
                      Ik heb vanmiddag nog contact gehad met een vriend die over 2 actieve speakers beschikt. Kan ik deze gewoon aansluiten op het mengpaneel of komen hier dan nog problemen bij kijken? Want in mijn ogen werken deze speakers eigenlijk als derde versterker die erbij komt en dus zou ik deze gewoon erbij moeten kunnen aansluiten zoals ik de fysieke versterkers ook aansluit, maar het kan dat ik dit fout zie.
                      .
                      Die extra luidsprekers zullen de geluidsdruk nauwelijks opvoeren. In pinicipe neemt de geluidsdruk met 3dB toe als je het totale vermogen van de installatie verdubbelt. 3dB is gehoormatig nauwelijks waar te nemen. In de praktijk wordt wel gezegd, om het geluid tweemaal harder waar te nemen heb je een vertienvoudiging van het vermogen nodig. Twee actieve kastjes gaan je dus niet helpen.
                      Het hoger plaatsen van de luidsprekers levert wel winst op. Nog meer winst kun je behalen met zgn hoorngeladen luidsprekers. Die bundelen het geluid veel meer in een richting. De meeste topkasten zijn niet hoorngeladen.

                      Wat wil je op 50 meter afstand nog horen? Dezelfde kwaliteit als vlak bij de wagen? Anders zou je nog een combinatie kunnen maken van conventioneel geluid met de tegenwoordig goed verkrijgbare hybride luidsprekerhoorns.
                      In tegenstelling tot de vaak gebruikte membraanluidsprekers, zijn deze voorzien van een normale luidspreker en een hoge tonen driver. De klank is alleszins acceptabel en de reikwijdte een stuk groter als een normaal topkastje. Staar je niet blind op het vermogen, een watt of zestig hooguit. De winst zit hem in de uitgesproken richtkarakteristiek en het ontbreken van vele watts consumerend sub laag. Bijkomend voordeel is nog dat de luidsprekers geschikt zijn voor alle weersomstandigheden.
                      Even ergens een foto van het web gepikt


                      Speakertech
                      Last edited by speakertech; 12-02-14, 09:41. Reason: Typfoutjes
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      • VrijeVogel
                        • Nov 2013
                        • 107

                        #12
                        Zet een zendpiraat op de kar en iedere loper met een transistorradio achterop de rug

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          #13
                          Rondleidingsysteem

                          Comment

                          • Koef
                            • Feb 2014
                            • 5

                            #14
                            @Speakertech. Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dus dat als ik een ander soort speaker op een hogere plaats plaats dat ik waarschijnlijk mijn gewenste effect kan bepalen. Nu kwam ik op internet deze speakers tegen. Er staat bij:

                            Grote pië:zo hoorn voor mid en hoog EN
                            Horn: Piezo Compression

                            Nu weet ik niet precies wat dit inhoudt omdat ik er weinig verstand van heb, maar dit lijken me al betere speakers om achter op de wagen te plaatsen dan degene die ik nu heb?

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              samen zingen?
                              een fanfare inzetten?

                              Het gaat toch om een feestje voor jong en oud?
                              geen budget voor electrisch geluid.... doe es gek, speel live.

                              het is maar een idee...
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...