Combikabel in-ear/gitaar

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

    Combikabel in-ear/gitaar

    Wellicht past dit onderwerp beter in de knutselhoek, maar ik probeer het eerst hier even:

    Kort maar krachtig: Een versterkte hoofdtelefoon én een gitaar door een meeraderige kabel. Kan dat? Gaat dat versterkte signaal problemen veroorzaken op het gitaarsignaal?

    Fischer Amps heeft zo'n combikabel (met beltpackje). In principe het ei van Columbus, maar helaas lopen de signalen door twee aparte kabels die ze simpelweg naast elkaar geplakt hebben (zie het als een hele dikke HiFi stereo tulpkabel). Da's natuurlijk niet waar je als gitarist naar op zoek bent. Ik vraag me dus af of het mogelijk is om door een twee-parige kabel (met gescheiden aarde) zowel dat stereo inearsignaal als de gitaar te sturen. Gewoon gebroederlijk naast elkaar in één rubber omhulsel (liefst nog een beetje soepel).
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Dat zou met een kabel met twee aderparen moeten kunnen.
    In feite zijn dat twee microfoonkabels in één huls maar wel met ieder een eigen afscherming.
    Overigens lopen bij een oude analoge multikabel ook microfoonsignalen van enkele millivolts door dezelfde kabel naast line outputs van 1,4 V over soms meer dan 100 meter.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Originally posted by MusicXtra
      Overigens lopen bij een oude analoge multikabel ook microfoonsignalen van enkele millivolts door dezelfde kabel naast line outputs van 1,4 V over soms meer dan 100 meter.
      Met die lengtes en en die spanningsverschillen hoor die overspraak dus wel.
      Vroeger (heel lang geleden) werden daarom weleens aparte multi's gebruikt, 1 voor de mic signalen naar de tafel en 1 voor de line level retours...

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        ik gebruik voor de bassist een combikabel van een jack en een XLR. Die heb ik in elkaar getwist waardoor het als een kabel hangt.

        Je kan volgens mij met de juiste kabel best een combi maken (5 polige din in de gitaar?) maar dat vind ik redelijk overbodig. En je hebt best goede kabel nodig. Een minijack verleng met een gitaarkabel is echt geen enorme samenstelling. (vergeet je niet een stukje elastiek om wat lengt te kunnen krijgen als iemand er met zijn hoeven op gaat staan?)

        Ik heb een viertal getwiste "specials" in de bandkist.
        -Een haspel met 2 xlr heen en twee terug van 10 meter voor de toetsen+stereo in-ear
        -Een combi XLR + jack voor de bassist
        -een combi 220V+microfoonkabel+gitaar DI voor mij
        -Een drievoudige XLR voor de blazersmicrofoons

        Voordeel is als er een (1) kabel kapot gaat dat je alleen die ene hoeft te vervangen.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by DJ Antoon
          Met die lengtes en en die spanningsverschillen hoor die overspraak dus wel.
          Vroeger (heel lang geleden) werden daarom weleens aparte multi's gebruikt, 1 voor de mic signalen naar de tafel en 1 voor de line level retours...
          Ik weet het, maar het ging nog wel en in dit geval gaat het om slechts enkele meters.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by Robert H
            Wellicht past dit onderwerp beter in de knutselhoek, maar ik probeer het eerst hier even:

            Kort maar krachtig: Een versterkte hoofdtelefoon én een gitaar door een meeraderige kabel. Kan dat? Gaat dat versterkte signaal problemen veroorzaken op het gitaarsignaal?

            Fischer Amps heeft zo'n combikabel (met beltpackje). In principe het ei van Columbus, maar helaas lopen de signalen door twee aparte kabels die ze simpelweg naast elkaar geplakt hebben (zie het als een hele dikke HiFi stereo tulpkabel). Da's natuurlijk niet waar je als gitarist naar op zoek bent. Ik vraag me dus af of het mogelijk is om door een twee-parige kabel (met gescheiden aarde) zowel dat stereo inearsignaal als de gitaar te sturen. Gewoon gebroederlijk naast elkaar in één rubber omhulsel (liefst nog een beetje soepel).
            Je zou kunnen proberen met zgn stereo diodekabel, bijv. Tasker C116. In deze vrij dunne kabel zitten vier afzonderlijk afgeschermde aders. De afschermingen zijn niet geïsoleerd ten opzichte van elkaar, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
            De kabel is eigenlijk consumentenspul en niet erg duur. Je kunt er dus gerust een experiment mee doen.
            De aderdikte is ca 0,14mm, maar zolang je er geen tientallen meters van gebruikt zullen de verliezen voor de hoofdtelefoon gering zijn.

            Speakertech
            Last edited by speakertech; 22-01-14, 18:34.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Als je ergens aan starquad microfoon kabel kan komen, dan ben je er ook.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by speakertech
                De aderdikte is ca 0,14mm, maar zolang je er geen tientallen meters van gebruikt zullen de verliezen voor de hoofdtelefoon gering zijn.

                Speakertech
                Een hoofdtelefoon is over het algemeen vrij hoogohmig dus die verliezen spelen helemaal geen rol.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Robert H
                  • Jan 2006
                  • 378

                  #9
                  Bedankt voor de reacties allemaal, samengevat ga ik er vanuit dat dit dus geen noemenswaardige problemen gaat opleveren!

                  Het gaat uiteraard om een relatief korte kabel. Bovendien is de gitaar in kwestie een actieve bas. Mocht er al een beetje bleeding optreden dan kan ik me voorstellen dat een high-gain gitaarsound (met passieve elementen) daar veel meer last van heeft. Met het signaal wat uit mijn bas komt kun je zowat een auto jumpstarten. Dus ik denk dat het allemaal wel losloopt ;-)

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by Robert H
                    Met het signaal wat uit mijn bas komt kun je zowat een auto jumpstarten. Dus ik denk dat het allemaal wel losloopt ;-)
                    In dat geval zou ik een 4*6qmm luidspreker kabel nemen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Robert H
                      • Jan 2006
                      • 378

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      In dat geval zou ik een 4*6qmm luidspreker kabel nemen.
                      Wel een mooie gimmick voor in een Rammstein-achtige industrial band. En dan ook gewoon met een 32A stekker. Met de klep vol in beeld! :-)

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Originally posted by Robert H
                        Wel een mooie gimmick voor in een Rammstein-achtige industrial band. En dan ook gewoon met een 32A stekker. Met de klep vol in beeld! :-)

                        en met een beetje gelukt steekt de dienstdoende ROC-stagair de kabel alvast in de krachtstroom voor je...... wanneer de camera al loopt.
                        Dan wordt je net zo beroemd al george kooijmans die vuurwerk op zijn gitaar liet afgaan. Of in ieder geval is de poging te overlijden net zo spectaculair.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1696

                          #13
                          Originally posted by showband
                          en met een beetje gelukt steekt de dienstdoende ROC-stagair de kabel alvast in de krachtstroom voor je...... wanneer de camera al loopt.
                          Dan wordt je net zo beroemd al george kooijmans die vuurwerk op zijn gitaar liet afgaan. Of in ieder geval is de poging te overlijden net zo spectaculair.
                          Als je echt iets zo zou willen, zet je in de flens van de steker twee verzonken bouten M6 en zaag je in het chassisdeel twee overeenkomstige sleuven. Knappe jongen die hem dan nog in een driefasen aansluiting krijgt.....
                          Speakertech
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                          Comment

                          Working...