Nieuwe toppen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Nieuwe toppen

    Naar aanleiding van jullie opmerkingen over de EV TX2152 ben ik gaan nadenken. De moeilijkheid zie ik dat de toppen ook op de een of andere wijze bij de subs moeten passen en dat het geheel voor mij dan ook makkelijk te plaatsen moet zijn. Ik heb me nog nergens toe vastgelegt, maar een voorkeur gaat momenteel uit naar de JBL SRX725. Dat is een dubbel 15" met neodymium en een 3" neodymium driver op een 2" hoorn. Crossover ligt op 1,2kHz. De kast weegt 45kg.

    Is deze 1,2kHz acceptabel voor een 15"?
    De kast heeft een rendement van 99dB, kom ik daarmee weg, of is dit te weinig? Mijn oude kasten zaten op 103dB. Er komt een MA5000I op te staan met 2x2500watt op 4ohm.
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    1,2 kHz is wel acceptabel voor een 15", je zult wel al iets last hebben van bundeling maar nog niet dramatisch.
    Je moet je eerder zorgen maken of je hoog driver het tophoog nog lekker weergeeft, de bandbreedte is nogal groot vanaf die 1,2 kHz.
    Het rendement van jouw toppen zal nauwelijks hoger zijn dan van de JBL's, ligt er maar net aan hoe er is gemeten, bij welke frequentie.
    Geloof er niet in dat front-loaded PA toppen zomaar 4 dB verschillen in rendement.
    Qua fase gedrag is het allemaal wel bij je subs passend te krijgen, enige is dat de maatvoering voor jou passend moet zijn.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Outline
      • Feb 2006
      • 1434

      #3
      Als eerste: Die SRX is niet meer nieuw leverbaar. Dat is de STX-serie geworden.

      Daarnaast: Waarom wil je toch persé een dubbele 15" top ipv een dubbele 12" top? Ik heb daar nog niet een echte reden voor voorbij zien komen.
      Last edited by Outline; 04-01-14, 00:42.

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Originally posted by Outline
        Als eerste: Die SRX is niet meer nieuw leverbaar. Dat is de STX-serie geworden.

        Daarnaast: Waarom wil je toch persé een dubbele 15" top ipv een dubbele 12" top? Ik heb daar nog niet een echte reden voor voorbij zien komen.
        2
        Volledig mee eens. Ik zou ook kijken voor de dubbele 12" van de SRX reeks
        De voordelen van een dubbele 12" top zijn veel groter dan een dubbele 15".

        Waarom de keuze voor de SRX toch wel interessant kan zijn (tweedehands): ze losten niet veel meer, en je hebt veel kwaliteit voor weinig geld.

        Comment

        • Outline
          • Feb 2006
          • 1434

          #5
          We hebben het dan over de SRX722 maar als ik het goed gezien heb zijn die 2dehands nog aardig aan de prijs, als je ze al kan vinden.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            De STX reeks vind ik prijs/ kwaliteit toch wel een tegenvaller.

            Comment

            • metalteacher
              • Dec 2007
              • 467

              #7
              ik neem aan dat een 15" toch wat meer rendement heeft dan een 12". ik zit voor 70% in metalavonden en die gaan er vrij stevig op over het algemeen. daarvoor leek mij een 15" geschikter als een 12". daarnaast ben ik in combinatie met mijn subs gelijk op hoogte met een dubbel 15". bij een 12" moet daar iets tussen. dat betekend dat ik weer extra hoog moet tillen
              Steelwing - Full Speed Ahead!!!

              Comment

              • Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

                #8
                Die 722's is niks mee, ik heb daar afgelopen zomer een keer mee gedraaid en werd daar erg vrolijk van! Het is dat ze niet meer gemaakt worden, anders zou ik best een dubbele set willen hebben...Met 2 toppen per kant heb je een dekking van ongeveer 120gr. en kun je een 1200 personen draaien op serieus volume...Maar dan moet je er wel een beetje serieuze amp's op gooien, minimaal een XTi6000, liever een ITech van Crown...Wil je het laag mee laten gaan, dan doe je er verstandig aan om 2 dubbel 18 onder 1 722 te zetten...
                Olaf Duffhuës

                **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                Comment

                • Olaf Duffhuës
                  • Oct 2000
                  • 2477

                  #9
                  Even ter aanvulling...Ik heb er afgelopen zomer metal op gemixed...
                  Olaf Duffhuës

                  **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    Originally posted by Olaf Duffhuës
                    Even ter aanvulling...Ik heb er afgelopen zomer metal op gemixed...
                    je hebt legeringen gemaakt?

                    Last edited by showband; 04-01-14, 16:46.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

                      #11
                      Jep, een legering van Volbeat, Metallica, Rammstein en Boudewijn de Groot, opgestookt met AC/DC....:-)
                      Olaf Duffhuës

                      **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                      Comment

                      • desolation
                        • Jun 2012
                        • 706

                        #12
                        Originally posted by Outline
                        We hebben het dan over de SRX722 maar als ik het goed gezien heb zijn die 2dehands nog aardig aan de prijs, als je ze al kan vinden.
                        De 722 is echter klankmatig een stuk beter dan de 725 naar mijn mening. Nadeel is wel dat je eigenlijk 3x 718S nodig hebt om ze goed op hoogte te zetten en ze volledig te kunnen volgen qua sub output. De 722 is echt een beer van een kast met een enorme output.

                        Comment

                        • metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

                          #13
                          okee, als ik voor een dubbel 12" ga wat zijn dan de voordelen van een 12" ten opzichte van een dubbel 15", en wat zijn de nadelen. ik ben nou aan t kijken naar een ev rx212. vraag me af of dat goed gaat aansluiten op mijn 4 lan l300 subs

                          jammere vind ik van zo'n klein kastje dat je er een tussenpaaltje tussen moet zetten om ze op hoogte te krijgen
                          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                          Comment

                          • desolation
                            • Jun 2012
                            • 706

                            #14
                            de 722 is geen "klein kastje", dat is de krachtigste topkast van het gamma. kan ook niet met tussenpaal, heeft ook geen zin want 3x 718S is eigenlijk geen overbodige luxe per 722.

                            Het voordeel is dat je uit een relatief compacte kast van maar 34kg een berg aan geluidsdruk haalt. Het is een stuk kleiner en lichter dan een dubbel 15", en ze klinkt ook een stuk mooier in het mid. Klankmatig vind ik de 722 een van de beste JBL kasten van de laatste generaties.

                            Comment

                            • PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

                              #15
                              "Hoorn boven publiek" is niet voldoende, dus het op hoogte brengen is voor dubbel 12" en dubbel 15" een even groot probleem. Daarom ben ik zelf voorstander van enkele kastjes: is flexibeler in plaatsing. Misschien ook 'ns kijken naar 2xVRX932 of 2xKLA12 per kant? Deze kastjes krijg je makkelijker boven het publiek.

                              Wat anders is aan 12" is dat de throw in het lowmid wat minder is, maar dat wil niet zeggen dat 12" niet voldoende is voor jouw klussen.
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                              Comment

                              Working...