VRX actief of passief

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

    VRX actief of passief

    Beste collega's
    ik ga een setje vrx aanschaffen.
    op papier zou de actieve 2db harder gaan.
    en deze zou beter klinken.
    iemand ervaring mee?
    ikweet echt niet meer de welke ik moet aanschaffen.

    alvast bedankt voor de reacties.
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

    #2
    Passief.

    Minder gewicht om te vliegen
    Veel beter te processen (de amps hebben geen aanstuurbare DSP in de actieve)
    Het gros van de andere verhuurders heeft passief

    Comment

    • vegapower
      • Nov 2004
      • 355

      #3
      Originally posted by desolation
      Passief.

      Minder gewicht om te vliegen
      Veel beter te processen (de amps hebben geen aanstuurbare DSP in de actieve)
      Het gros van de andere verhuurders heeft passief
      Voor het gewicht moet ik het niet doen, 3kg verschil.
      Ik vraag me aleen af, de passive 132db, actieve 136db
      met dezelfde componenten. Is het verschil zo groot?

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        3 dB verschil is net hoorbaar, niet echt de moeite om daarvoor de actieve versie te kopen.
        Maar waarom VRX?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • vegapower
          • Nov 2004
          • 355

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          3 dB verschil is net hoorbaar, niet echt de moeite om daarvoor de actieve versie te kopen.
          Maar waarom VRX?
          Compact en betaalbaar.
          by myn weten is 3db een extra speaker. Dacht dat dat vry veel was :S

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Een extra speaker levert 6dB winst op, 3dB door de vermogens verdubbeling en nog eens 3 dB door de koppeling.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • desolation
              • Jun 2012
              • 706

              #7
              een passieve 139db peak SPL, mits je hem bi-ampt en op de +3dB setting zet. in de realiteit is het verschil eigenlijk verwaarloosbaar omdat het enkel in het HF gedeelte een verschil maakt. het trekt naar mijn mening de belans van de kast te fel uit elkaar, je moet dan frequenties in het midhoog en hoog zo hard gaan EQ'en dat je de winst eigenlijk weer kwijt bent.

              in de subs presteert de passieve zelfs beter dan de actieve, mits je een goede amp gebruikt (lees IT9000HD/MAi9000 of een dikke PowerSoft K-serie oid).
              als je een goede set wil bouwen, leg er dan wel een SRX728S (als je nog een kan vinden) of nog liever een CSR82L voor het sublaag. de VRX918/SRX718 zijn meer getuned als een baskast dan een echte sub

              Comment

              • PvG
                • Sep 2012
                • 979

                #8
                Vergeet die paar dB extra maar, de 12" 2262H driver (95dB/W/1m) houdt het hoog geweld van de VRX932 niet bij. Ik heb enkele keren op een VRX set van een collega gemixt (met itech 9000HD amps). Je komt al snel mid tekort in verhouding tot het hoog, niet dat het niet hard gaat... Maar klank heb ik ook een mening over. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een kast met meer rendement in het mid.
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  eh, daar hang je er drie van onder elkaar, daarna zet je de hoogdrivers iets zachter, en klaar is klara

                  Comment

                  • PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

                    #10
                    Originally posted by MacGyverSounds
                    eh, daar hang je er drie van onder elkaar, daarna zet je de hoogdrivers iets zachter, en klaar is klara
                    Juist, precies mijn punt, dan heb je dus 3x12" per kant (ca 20keuro toppen) met een totaal rendement van ca 100dB/W/m waar vervolgens 3-5kW in moet (met een 2,67Ohm stabiele amp). Hoezo betaalbaar en compact?
                    Geef mij maar een 15" met fatsoenlijk rendement met een flinke hoorn er boven.
                    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      Tuurlijk, dan heb je het dus over een geluidsdruk vergelijkbaar met de eaw850.

                      Wel ff doel en middelen in de gaten houden, graag.
                      Ik wil het liefst een doosje ter grootte van een pak melk, dat 166 dB levert, en 3 knaken kost.

                      Verder is die VRX best okee, maar verwacht er nou geen wonderen van, het is geen HLA of Vertec.

                      Comment

                      • vegapower
                        • Nov 2004
                        • 355

                        #12
                        Allemaal goed en wel,
                        maar nu weet ik nog niet wat het interresantste is
                        de 932lap actieve
                        of de 932la passieve
                        voor mijn toepassingen is de vrx handig.
                        compact en kleine tot middelmatige dingen

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          #13
                          Ik zou gaan voor de passieve.

                          Als het allemaal ergens in de lucht hangt vind ik het zelf fijner om de versterkers (toegankelijk) op de grond te hebben, voor eventuele veranderingen in de instellingen oid.

                          Daarnaast kan je ze bi-amped aansturen, en heb je dus meer mogelijkheden dan dat je ze self-powered koopt.

                          Comment

                          • desolation
                            • Jun 2012
                            • 706

                            #14
                            Originally posted by PvG
                            Vergeet die paar dB extra maar, de 12" 2262H driver (95dB/W/1m) houdt het hoog geweld van de VRX932 niet bij. Ik heb enkele keren op een VRX set van een collega gemixt (met itech 9000HD amps). Je komt al snel mid tekort in verhouding tot het hoog, niet dat het niet hard gaat... Maar klank heb ik ook een mening over. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een kast met meer rendement in het mid.
                            Klopt volledig. Iets wat ik regelmatig deed was een vierde kast vliegen, die grotendeels de lucht in stond te blazen, met de hoogdrivers op -3db. Door de extra koppeling in het mid werd de klank hierdoor een stuk beter. Moest je, in het geval van Crown, wel een IT12000HD hebben want de rest kan op 2Ohm niet genoeg vermogen leveren.

                            Het systeem heeft zeker en vast zijn zwakke punten, maar ik heb het altijd graag gebruikt (en nu nog steeds). Ongeacht de minpunten is het nog altijd een van de makkelijkste systemen om met 1 persoon te plaatsen die zoveel vermogen leveren. Als je het goed plaatst en inregelt klinkt het ook gewoon als een klok.

                            Ik blijf erbij dat passief in het algemeen de beste keuze is, tenzij je veel jobs doet waar de kasten ver van de FOH hangen of erg verspreid. Dan is het makkelijk dat je gewoon met stroom en XLR naar de kasten moet, ipv met een arsenaal aan speakerkabel.

                            Comment

                            • PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

                              #15
                              Originally posted by vegapower
                              Allemaal goed en wel,
                              maar nu weet ik nog niet wat het interresantste is
                              de 932lap actieve
                              of de 932la passieve
                              voor mijn toepassingen is de vrx handig.
                              compact en kleine tot middelmatige dingen
                              Dan hangt van jouw situatie af. Eerder gaf je aan dat de laatste 3dB belangrijk was, maar dat is hier niet het juiste criterium denk ik. Als je de passieve 2-weg aanstuurt, kun je er mogelijk meer uitkrijgen dan uit het actieve kastje. De vraag is of je met losse amps wilt sjouwen en of je het acceptabel vindt als je amps gevlogen hangen.
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                              Comment

                              Working...