wel of geen EQ van het mengpaneel ook naar de monitor?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ferryatwork
    • Jul 2010
    • 12

    wel of geen EQ van het mengpaneel ook naar de monitor?

    Beste collega's,
    Ik ben een geluidsman van een band en gebruik een Peavey FX 24 als mengpaneel. De semiparametrische EQ van het mengpaneel is zo ingesteld, dat deze toonregeling zowel effect heeft op de auxen (naar de monitors) en de L/R voor de P.A.

    Het mengpaneel wordt voor de band gebruikt zowel voor het podiumgeluid als voor het zaal geluid.


    Nu lees ik in de handleiding van deze FX24, dat het d.m.v. jumpers in het apparaat zo in te stellen is dat de EQ alleen effect heeft op de P.A.
    Dit laatste lijkt mij fijner, aangezien instellingen aan de EQ nog al snel extra feedback genereerd op de monitors.


    Mijn vraag: wat is een gebruikelijke instelling voor een mengtafel zoal ik deze gebruik.

    Groet Ferry
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    In ieder geval moeten de auxen voor de monitorgroepen pre fader staan.
    Het is idd af te raden dat de EQ voor de front ook die van de monitors regelt.

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Meestal wil je wat minder laag in je monitors om gerommel op het podium te voorkomen. Dat is één (extra) reden om de EQ alleen de zaal te laten beinvloeden. Feedback is een andere, en ook verstaanbaarheid kan een belangrijke reden zijn om je monitors apart te EQ-en.

      Kortom: de laatste instelling zoals jij 'm noemt is inderdaad de verstandigere keuze.
      Tim

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Wel raar dat je die auxen niet via een simpele knop pre/ post fader kunt zetten.

        Comment

        • timmetje
          • Dec 2012
          • 424

          #5
          Er staat nergens iets over de faders. Pre-fader en pre-EQ zijn verschillende dingen...
          Tim

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            En pre-fader valt vaak met een knop te bedienen, waar je voor pre-EQ inderdaad de tafel open moet maken om wat jumpers te veranderen.


            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Originally posted by djspeakertje
              En pre-fader valt vaak met een knop te bedienen, waar je voor pre-EQ inderdaad de tafel open moet maken om wat jumpers te veranderen.


              Daan
              Heb al mengtafeltjes gehad waarvan de pre-fader knop ook als pre EQ dient.

              Maar deze mengtafel heeft blijkbaar ook geen pre-faderknop.

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #8
                euh? mengtafels als deze zijn gemaakt om simpele setups te maken. Als je front of house goed klinkt (door een goeie EQ) dan zal dat ook zo zijn voor de muzikanten. Als de EQ niet mee gaat naar de AUX is dat best wel vervelend on stage. Wat je u wel kan afvragen is...zit er een EQ op de aux/monitors of op de FOH?

                Als je last hebt van feedback kan je ook eens kijken naar welke micro gebruik ik, waar ligt men monitor, welke eq en hoe LUID.

                Comment

                • Gitarist 62
                  • May 2006
                  • 278

                  #9
                  Gebruikelijk is de eq ook het monitor geluid te laten beïnvloeden. Meeste tafels staan niet voor niets standaard in die mode. Is ook logisch met je kanaal eq haal je weg wat je niet wil horen en dat geldt in principe ook (zeker ook) voor de monitors. Moet je alle kanalen en bepaalde freq ingrijpen, dan doe je dat op je zaal-eq en niet op alle kanalen. Last van feedback op je monitors? 1 Volume kan vaak/meestal een stuk lager; 2 juiste microfoon en opstelling monitor 3 die freq haal je er uit met een eq per monitor (outboard) en niet met de kanaal eq. Monitoring vanuit de foh tafel is natuurlijk een compromis, maar vaak/meestal de praktijk. Extra truc is de voacals dubbel te prikken op je foh-tafel, met een eigen kanaal voor monitoring. Die kan je dan apart eq'en én buiten de eventuele compressors houden. Een zanger die vlak voor de drummer staat kan je op die manier een wat scherpere monitormix geven, waardoor hij meer door het band/podium geweld heen prikt, zoner dat dit in de zaalmix tot irritaties leidt
                  ~Clearsound~

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Het liefst heb je geen kanaalEQ op je monitor, omdat je in de zaal bijvoorbeeld net wat meer 3kHz nodig hebt, en die in de monitor juist niet kan gebruiken.


                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • timmetje
                      • Dec 2012
                      • 424

                      #11
                      Daan's filosofie is inderdaad ook de mijne: als je bijvoorbeeld op de kickdrum +12dB op 60Hz geeft, wil je dat absoluut niet in je monitor hebben. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld vocals of gitaren: +3dB op 2k voor net dat beetje verstaanbaarheid in de zaal kan op een monitor je hoofd eraf scheuren omdat er geen frequenties zijn die tegenwicht kunnen bieden.

                      Daarnaast wil ik zo min mogelijk laag in mijn monitor om a) gerommel op het podium te voorkomen, en b) de reserves in de monitor zo hoog mogelijk te houden.

                      Een zaalmix EQ je om het GEHEEL goed te krijgen. Bij een monitormix EQ je vaak om maar één of enkele elementen goed te krijgen...

                      Een monitormix verschilt niet voor niets van een zaalmix. Waarom zou je dan wel de zelfde EQ gebruiken?
                      Tim

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Originally posted by timmetje
                        Daan's filosofie is inderdaad ook de mijne: als je bijvoorbeeld op de kickdrum +12dB op 60Hz geeft, wil je dat absoluut niet in je monitor hebben. Waarom zou je dan wel de zelfde EQ gebruiken?
                        vroeger had je vaak weinig keus. je was al blij als je aux'en pre-post fader te kiezen waren. vele mengtafels waren pre fader maar post eq. gebruikelijk is om monitors pre fader te gebruiken om zo volume aanpassingen op foh niet door te laten werken op de monitors. maar als je nu behoorlijk aan de eq draait dan verandert het monitor geluid nog... dan is pre eq handiger. voor vocals doe ik liever dubbel patchen, je hebt dan aparte eq voor monitor. als dat niet kan, liever pre eq op het kanaal en met de total eq tunen. instrumenten is een ander verhaal. als je ooit extreem moet eq'en om het pruimbaar te maken dan wil je dat ook gebruiken voor de monitors. met andere woorden het blijft vaak een compromis als je geen aparte monitortafel hebt. deze hebben niet voor niets ook altijd een eq per kanaal

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Als je niet pre eq kunt auxen, zou ik de direct out naar een ander kanaal patchen (als je er genoeg hebt natuurlijk) zodat je de EQ kan regelen alleen voor de aux output.

                          Comment

                          • Lapeche
                            • Nov 2013
                            • 7

                            #14
                            Ik gebruik meestal de EQ`s van op de tafel gewoon mee in de monitors maar ik splits gewoon mijn vocals op een extra kanaal.
                            Zo krijg je de klank die je maakt ook door je monitors.
                            Ik ga er vanuit dat je het goed wilt laten klinken in de zaal, de instrumenten wilt laten blenden met elkaar.
                            Waarom zou je dat niet doen door de monitors ? Geloof me een drummer wil wijn kick voelen ipv horen dus die boost in het laag maakt niet zoveel uit zolang je monitors het aankunnen. Maar als je een drummonitor hebt zou dat normaal geen probleem mogen zijn.

                            De stemmen neem ik dan via een y-splitje binnen. Zodat ik dan een kanaal en EQ heb voor de zaal en nog eens hetzelfde voor monitors.

                            Bij deze opstelling komt ook nog het voordeel dat als je effecten ed aanstuurt via auxen je het ge-EQ-d signaal doorstuurt en geen onnodige rommel mee gaat nemen in je effect.
                            Nog een voordeel van deze opstelling is dat je nu op je stemmen geen compressie of iets dergelijke hebt die je anders wel hebt op je monitors.
                            Dit kan er voor zorgen dat ze de monitor juist luider willen, en je dus sneller feedback hebt, omdat jij de dynamiek die zij in hun zang leggen weghaalt, dat ze hun stem niet luider horen terwijl ze zel luider zingen.
                            Ook kan die compressor er voor zorgen dat je juist sneller feedback krijgt ... Als je de output gain van je compressor omhoog draait ga je eigenlijk stille passages boosten in je monitor. Allemaal rommel die er niet in moet zitten en feedback kan veroorzaken.

                            Mijn mening, laat die EQ`s maar naar je auxen gaan en gebruik y-splitjes voor stemmen voor extra EQ mogelijkheden op je monitors en geen inserts te hebben.

                            Comment

                            Working...