Band gap 823....832 MHz

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    Band gap 823....832 MHz

    Met het nieuwe frequentieplan is er een ruimte opengelaten tussen up en downlink van het G4 gebied.
    Het mag gebruikt worden voor PMSE. Het gap loopt van 823 tot 832 MHz. Ik heb een aantal microfoons, die werken tussen 822 en 846 MHz. Prachtig toch zou je zeggen. Heeft er al iemand goede of slechte ervaring met het gebruik van die frequenties?
    In mijn regio is G4 nog niet actief.
    G4 mag daar op uitwijken, maar is dat uitzondering, of wordt dat gewoon in beslag genomen?

    Speakertech
    Last edited by speakertech; 12-09-13, 21:54.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • Paul10
    • May 2012
    • 122

    #2
    Deze bandbreedte mag inderdaad gebruikt worden, ervaring zijn er nog niet aangezien er nog niet veel gebruikers zijn van G4. de reden dat deze "gap" bestaat is om storing tussen G4 zenden en ontvangen te voorkomen, Het grootste gevaar in mijn optiek ontstaat wanneer er veel G4 gebruikers(mobieltjes) tegelijkertijd gaan zenden en er harmonisch ontstaan.

    Zover ik weet mag G4 er niet op uitwijken,

    Comment

    • NesCio01
      • May 2010
      • 1987

      #3
      Originally posted by speakertech
      Met het nieuwe frequentieplan is er een ruimte opengelaten tussen up en downlink van het G4 gebied.
      Het mag gebruikt worden voor PMSE. Het gap loot van 823 tot 832 MHz. Ik heb een aantal microfoons, die werken tussen 822 en 846 MHz. Prachtig toch zou je zeggen. Heeft er al iemand goede of slechte ervaring met het gebruik van die frequenties?
      In mijn regio is G4 nog niet actief.
      G4 mag daar op uitwijken, maar is dat uitzondering, of wordt dat gewoon in beslag genomen?
      Speakertech
      Als je de verschenen stukken er op naleest, zie je dat de gehele 800Mhz-band
      tot eind 2015 door PSME gebruikt mag blijven worden.
      Van een strafrechtelijk vergrijp en strafvorderlijke in beslag name kan dan bij
      gebruik geen sprake zijn.
      Er kan hooguit strafrechtelijk/bestuurlijk worden opgetreden indien lokaal het
      gebruik van (een deel) van deze band verboden is
      (b.v. Inauguratie Willem Alexander).

      Verder licht ik uit de url dit er nog uit:


      4. Vrijhouden ‘duplex-gap’

      Het banddeel 821-832 MHz, ook wel aangeduid als ’duplex-gap‘ in het 800 MHz spectrum,
      wordt vrijgehouden voor PMSE gebruik.
      5. Vrijhouden ‘guard band’

      Het banddeel 790-791 MHz, ook wel aangeduid als ’guard band‘ tussen
      omroep onder de 790 MHz en mobiele telecommunicatie boven de 791 MHz,
      wordt ook vrijgehouden voor PMSE gebruik.


      Hoofdzaak in deze blijft de voorwaarde dat JIJ niet stoort.

      Ik ben iig wel geswitcht naar de B-band voor miking en
      C-band voor IEM.
      Ik zou het namelijk enorm vervelend vinden als op een klus
      niet de spreker maar 'Meiden van Holland' door de speakers
      te horen is (voor zover dit op deze band uitgezonden wordt).

      Ik heb dus zelf geen ervaring in het gebruik.
      Van een collega hoorde ik dat hij bij een musical 8 'oude' zenders
      in gebruik had, zonder enig probleem (hearsay/midden Nederland).

      grtz

      Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        ik heb inmiddels wel al G4 storing gehad op twee EW300 sets. (den haag) Maar gelukkig wegens verregaande nerdheid was dat tijdens een van mijn wekelijkse check's. Even opnieuw frequentie kiezen en het werkte weer. Die checks doe ik omdat ik er helemaal niet gerust op ben dat het tot 2015 goed blijft gaan....

        ik heb een dubbele set backup mee op draad voor in ear en microfoons.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • 4uss
          • Aug 2005
          • 578

          #5
          Frequenties 4G:

          791-801 MHz: Tele2
          801-811 MHz: Vodafone
          811-821 MHz: KPN
          ---
          832-842 MHz: Tele2
          842-852 MHz: Vodafone
          852-862 MHz: KPN

          Voor de Sennheiser G2-setjes die wij hebben zijn dus de gebieden 786-791 en 821-822Mhz nog te gebruiken.

          Comment

          • MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

            #6
            Wellicht in het kader van professionaliteit niet handig om hier te posten maar ik heb bedrijfsmatig prima ervaringen hiermee. Ik heb een hoop systemen in de R9 band (UHF-R) die ik langzaam de deur uit aan het werken ben maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet meer kan en mag gebruiken.

            Midden in Den Haag op een festivalletje gebruikt. 3 zenders op 825Mhz t/m 827Mhz o.i.d. en helemaal storingsvrij. Rondom mij heen en op mijn mobiel volle bak 4G van zowel KPN als Vodafone.

            Het duplex gap leent zich prima voor de transitieperiode naar nieuwe systemen! (Het geld groeit niet op mijn rug!)
            De guard band zou ik lekker uit weg blijven.
            d&b Audiotechnik

            Comment

            • speakertech
              • Jan 2008
              • 1696

              #7
              Originally posted by MusicSupport
              Wellicht in het kader van professionaliteit niet handig om hier te posten maar ik heb bedrijfsmatig prima ervaringen hiermee. Ik heb een hoop systemen in de R9 band (UHF-R) die ik langzaam de deur uit aan het werken ben maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet meer kan en mag gebruiken.

              Midden in Den Haag op een festivalletje gebruikt. 3 zenders op 825Mhz t/m 827Mhz o.i.d. en helemaal storingsvrij. Rondom mij heen en op mijn mobiel volle bak 4G van zowel KPN als Vodafone.

              Het duplex gap leent zich prima voor de transitieperiode naar nieuwe systemen! (Het geld groeit niet op mijn rug!)
              De guard band zou ik lekker uit weg blijven.
              Dat is dan weer positief. Feitelijk wordt ik dubbel bij de beer gebracht. Ik heb ook nog Serie3000 systemen van Sennheiser in K41. Kat in het bakkie dus, maar helaas. Hier in het zuiden werkt er (in België?) iets in K41, wat het ook is De systemen liggen werkeloos weg te teren.

              Soundman2
              Last edited by speakertech; 13-09-13, 12:34.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

              Comment

              • Paul10
                • May 2012
                • 122

                #8
                Originally posted by speakertech
                Dat is dan weer positief. Feitelijk wordt ik dubbel bij de beer gebracht. Ik heb ook nog Serie3000 systemen van Sennheiser in K41. Kat in het bakkie dus, maar helaas. Hier in het zuiden werkt er (in België?) iets in K41, wat het ook is De systemen liggen werkeloos weg te teren.

                Soundman2
                Kom maar even langsbrengen, de 3000/5000 serie kun voor niet veel geld op andere freq zetten, bijv kan. 40 en 41

                Comment

                • Paul10
                  • May 2012
                  • 122

                  #9
                  Originally posted by MusicSupport

                  Midden in Den Haag op een festivalletje gebruikt. 3 zenders op 825Mhz t/m 827Mhz o.i.d. en helemaal storingsvrij. Rondom mij heen en op mijn mobiel volle bak 4G van zowel KPN als Vodafone.

                  Het duplex gap leent zich prima voor de transitieperiode naar nieuwe systemen! (Het geld groeit niet op mijn rug!)
                  De guard band zou ik lekker uit weg blijven.
                  Nog wel ja, ben zeer benieuwd wat er in de duplex gap gaat gebeuren als er 100x G4 mobieltjes in de zaal zitten die allemaal met een 2W vermogen p/s ;-)

                  Comment

                  • speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1696

                    #10
                    Originally posted by Paul10
                    Kom maar even langsbrengen, de 3000/5000 serie kun voor niet veel geld op andere freq zetten, bijv kan. 40 en 41
                    Wat is niet veel geld?
                    Ik heb wel eens navraag gedaan bij Sennheiser. De kosten voor drie systemen zouden tegen de duizend euro bedragen. daar koop ik al aardig wat Evolution voor (netto).
                    Zelf doen is er niet bij, want de software leveren ze niet. Heb jij die wel? De sets werken allemaal in K41, maar bij de een is dat de hoogst bruikbare frequentie, bij de andere juist weer de laagste. De schakelbandbreedte is bij deze ook niet zo groot als tegenwoordig. Het zijn exemplaren waarin destijds 16 kanalen zijn geprogrammeerd en daarvan nog een aantal tweemaal, hetgeen 13
                    bruikbare kanalen oplevert in een stukje van K41.

                    Speakertech
                    Last edited by speakertech; 14-09-13, 09:41.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1696

                      #11
                      Originally posted by Paul10
                      Nog wel ja, ben zeer benieuwd wat er in de duplex gap gaat gebeuren als er 100x G4 mobieltjes in de zaal zitten die allemaal met een 2W vermogen p/s ;-)
                      Dat is dus geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag., Die was of iemand al ervaring had met het duplexgat in regio's, waar G4 reeds actief is. M.a.w. gaan mijn systemen in de kliko of niet.
                      Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      • Paul10
                        • May 2012
                        • 122

                        #12
                        Originally posted by speakertech
                        Wat is niet veel geld?
                        Ik heb wel eens navraag gedaan bij Sennheiser. De kosten voor drie systemen zouden tegen de duizend euro bedragen. daar koop ik al aardig wat Evolution voor (netto).
                        Zelf doen is er niet bij, want de software leveren ze niet. Heb jij die wel? De sets werken allemaal in K41, maar bij de een is dat de hoogst bruikbare frequentie, bij de andere juist weer de laagste. De schakelbandbreedte is bij deze ook niet zo groot als tegenwoordig. Het zijn exemplaren waarin destijds 16 kanalen zijn geprogrammeerd en daarvan nog een aantal tweemaal, hetgeen 13
                        bruikbare kanalen oplevert in een stukje van K41.
                        Speakertech
                        Vreemd verhaal K41 zouden allemaal range 3(EM3032) moeten zijn intselbaar van 580 tot 680 mhz. maximale bandbreedte van deze sets is 24 MHZ. je kan dus 16freq(EM3031 zelfs 32) verdelen in 24MHZ.
                        Misschien ligt het aan de beltpacks/handhelds. welk type heb je?


                        De software krijg je inderdaad niet, maar er zijn meer wegen naar Rome.

                        Comment

                        • SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

                          #13
                          Hoe gaat Shure er mee om? Met omprogrammeren bedoel ik?
                          En in het "alternatieve"circuit? Iemand bekend
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                          Comment

                          • speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1696

                            #14
                            Originally posted by Paul10
                            Vreemd verhaal K41 zouden allemaal range 3(EM3032) moeten zijn intselbaar van 580 tot 680 mhz. maximale bandbreedte van deze sets is 24 MHZ. je kan dus 16freq(EM3031 zelfs 32) verdelen in 24MHZ.
                            Misschien ligt het aan de beltpacks/handhelds. welk type heb je?


                            De software krijg je inderdaad niet, maar er zijn meer wegen naar Rome.
                            Ik heb de 3000 gekocht toen ze net op de markt waren, dus redelijk oud. Niet alles was in voorrraad en Sennheiser heeft er andere frontends ingezet, omdat ik K41 wilde. Daarom hebben de ontvangers en mogelijk ook de zenders verscillende frontends, waardoor er mics werken aan weerszijden van de schakelbandbreedte.
                            Volgens de docu is de software ook voor "die Kunde" , de klant dus. Kom je er al aan, betaal je wel de hoofdprijs.

                            Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                            Comment

                            • Paul10
                              • May 2012
                              • 122

                              #15
                              Originally posted by speakertech
                              Volgens de docu is de software ook voor "die Kunde" , de klant dus. Kom je er al aan, betaal je wel de hoofdprijs.

                              Speakertech

                              Deze software krijg je niet, hoofdprijs of niet. als zou je hem krijgen, moet je evengoed de tuner opnieuw afregelen, voor de opnieuw ingestelde freq, en bandbreedte. (is geen schakelende) K41 ligt in het midden van de door sennheiser geleverde ranges van de EM3032/31, SK50, SK3063, SKM5000. (range-3), de zenders worden niet ingesteld met software maar met een te programmeren prom.(welke dan weer wel met software geprogrammeerd worden;-)

                              Comment

                              Working...