monitor setup voor inear (drummer), advies?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummer
    • Aug 2013
    • 11

    monitor setup voor inear (drummer), advies?

    Hallo,

    Ik heb sinds kort de Ultimate-ears UE4pro. Uiteraard ben ik hier zeer blij mee, maar ik wil ze graag live gaan gebruiken. Graag wil ik een monitor-rackje bouwen. Ik kan er namelijk niet vanuit gaan dat er altijd een monitor technicus aanwezig is, of dat de FOH technicus 2 auxen over heeft en mij een goede mix vanaf FOH stuurt.

    Het zou daarom mooi zijn als ik een systeem kan bouwen dat in elke situatie te gebruiken is. Mijn idee is als volgt:

    - Soundcraft EPM8
    - eigen stageblokje met passieve split
    - 12-parige multikabel met d-sub 37 connectors
    - van mijn stageblokje een multikabel (1meter) naar het stageblok van de PA, en een multikabel (10 meter) naar mijn mengtafel.
    - Limiter tussen uitgangssignaal mengtafel en in-ears?

    Wat denken jullie hiervan? Is het wel geaccepteerd bij geluidstechniekers dat muzikanten een splitter in de signaalketen prikken om zodoende een eigen mix te maken? En hebben jullie misschien nog een goede tip voor een compacte, betaalbare en betrouwbare limiter?

    Alvast bedankt!
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Euh, wat wil je precies op je oortjes horen? Je hebt het over een 12-parige multi. Ik heb vaak ruim 20 kanalen in gebruik voor een band. Dus je zult niet altijd alles op je oortjes kunnen krijgen met max. 12 kanalen... Of... wil je zeggen dat je de drums op je oortjes wilt?

    Passieve split... tussen mijn mics/DIs en mijn tafel? Ingeval van problemen zou dat bij mij het eerste zijn wat ik er tussen uittrek, zeker als er d-sub connectoren ed aanzitten. Ik zou blijer zijn als je gewoon je eigen headphone ampje (evt draadloos) + iPhone bij je hebt: krijg je van mij 1 of 2 auxen en mag je zelf je in-ear mix doen. (Of je krijgt van mij een bedraad Fisheramps beltpackje en hoef je alleen je iPhone mee te nemen.)

    M.a.w. volgens mij mag je tegenwoordig - in het tijdperk van digitafels - best eisen dat er een (mono) in-ear mix / aux is per bandlid. Zo niet, moet je een andere geluidsman zoeken ;-)

    Het wordt anders als de gehele band zijn eigen in-ear set meeneemt (inclusief mixer) en ook zelf de in-ears mixt (lees: preset laadt in de mixer). Maar dan verwacht ik wel een nette split voor FOH (galvanisch gescheiden).
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • SoundFacilities
      • Aug 2013
      • 24

      #3
      ik ben zelf geluid technicus en als mensen een eigen split er tussen hangen ben ik altijd een beetje huiverig over.
      het werkt overigens wel, en een behringer limmiter/compressor werkt net zo goed voor dit soort doeleinden.
      that's the way you do it! *geluidstechnicus*

      Comment

      • drummer
        • Aug 2013
        • 11

        #4
        Hallo en bedankt voor de reacties!
        Ik hoef niet alle kanalen op mijn oortjes, dit zou een mogelijke indeling kunnen zijn:
        1. kick (de rest van mijn drumstel hoeft niet op de oortjes)
        2. bas
        3. e-gitaar
        4. a-gitaar
        5. zang 1
        6. zang 2
        7. percussie 1
        8. percussie 2
        9. Toetsen L
        10. Toetsen R

        Split is dus niet z'n goed idee. Ik wil echter ook niet afhankelijk zijn van een geluidstechnicus die mijn monitor mix maakt.
        In sommige gevallen is er geen soundcheck, of simpelweg geen genoeg auxen. Daarnaast heb je goede en minder goede technici.
        Het gaat tenslotte wel om mijn gehoor, dus daarom zoek ik een oplossing waarbij ik de controle heb en snel ingrijpen kan daar waar nodig...

        Comment

        • SoundFacilities
          • Aug 2013
          • 24

          #5
          een split werkt wel als je een grotere band bent met een een rider, kan je gewoon in je rider aangeven dat je gebruikt maakt van een split
          that's the way you do it! *geluidstechnicus*

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Een split is geen slecht idee, mits goed uitgevoerd. Overigens zou ik (als drummer en tech zijnde) ook een beetje snare bottom op mn in-ears bestellen, kwestie van een klein beetje bijschuiven en je hebt ineens een veel beter idee van wat je met je snare doet.
            Zoals gezegd zal een "vreemde" (door de muzikant meegenomen) split er meteen tussenuit gaan als er problemen zijn, maar als je het ding door een lokale PA toko van redelijke reputatie laat bouwen kan er weinig verkeerd gaan. Galvanisch gescheiden houd in dat je transformators in je signaalpad gaat opnemen, en afhankelijk van welke trafo's je kiest kunnen ze een bepaalde "sound" toevoegen, waardoor ze nogal populair zijn in studio-apparatuur-land. Wat ik in dit geval zou doen is de trafo aanbrengen in het stukje van de splitter naar je mengtafel. Op deze manier krijgt het geluidsbedrijf gewoon wat ze horen te krijgen, en gaat jou geluid eerst door een stel trafo's. Punt is alleen dat die dingen vaak redelijk duur zijn.

            De D-sub wil ik je (heel!) graag afraden. In de studio zijn ze prima, maar live blijft er weinig van over. Geef het geld uit aan een (desnoods 2e hands) LK37 of Harting systeem, dat zijn de standaardsystemen, soms zelfs "military-spec" uitgevoerd.
            Als je nog geen apparatuur hebt (naast je in-ears) zou ik goed nadenken over wat je wilt. Als je zelf een set microfoons (vast) bij je drumstel hebt is het misschien de moeite waard om te investeren in een iets groter formaat tafel waar je ook opnames mee kan doen, of een digitale tafel waarmee je per nummer een (net iets) andere mix kunt selecteren met 1 druk op de knop.

            Die limiter is geen slecht idee, maar ook geen goed idee. Met een digitale heb je het ding überhaupt niet nodig, en met een analoge tafel zou ik niet voor een limiter maar voor een compressor gaan. Je gehoor is belangrijk, maar ook een limiter zal je niet beschermen tegen de ergste pieken, tenzij je het ding zo instelt dat je nauwelijks je eigen monitormix kan horen. Wat wel kan is de limiter als "hand boven het hoofd" gebruiken, door hem niet aan te spreken tenzij er iets uit je mengtafel komt dat aanzienlijk harder is dan het normale signaal, maar dan nog krijgen je oren een klap. Bovendien is een rondzinger vaak net zo vervelend en helemaal niet zo veel harder dan de rest...


            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • drummer
              • Aug 2013
              • 11

              #7
              Oke, dus geen D-sub connectors.
              Misschien is dit een goede idee: http://www.thomann.de/nl/the_tracks_eight.htm
              Daar zitten (als het goed is) per kanaal een directe split (voor het geluidsbedrijf) en een trafo split (voor mij) in.
              Komt misschien wat professioneler over, dan wanneer ik zelf ga solderen.

              En als ik geen multiconnector gebruik zou ik ook de split van het geluidsbedrijf kunnen gebruiken (als die aanwezig is).

              Dan moet ik wel down-sizen naar 8 kanalen, maar dat is op zich niet een probleem.

              Comment

              • DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

                #8
                Het probleem is dat jij signalen van de hele band wilt hebben, dan moet je eigen splitter dicht bij het stage blok van de PA leggen, daar zijn alle signalen aanwezig. Dan van daaruit met een multi / snake naar je eigen tafel.

                Voordat je het weet wil de toetsenist ook zo'n oplossing... Zangeresje met in ear etc...

                Als je dan nog iets verder gaat kun je beter een digitafel kopen en al je monitor mixxen zelf gaan doen...
                Ik heb ze al gehad, kwamen (ook) met een X32 aanzetten. (Wel 8 stereo monitor mixxen mogelijk!)
                Als je dan ipads, iphones (of nu zelfs android) hebt kan ieder zijn eigen mix doen, in dat geval kun je toe met een X32 rack, het is maar een idee. Deze plaats je ook dicht bij het stageblok, lust de signalen door, wifi eraan en klaar. Heb je automatisch overal compressor / limiters op als je wilt.

                Actieve of trafo split is mooi, maar echt niet nodig. Passief kan goed als je het goed voor elkaar hebt.

                Comment

                • drummer
                  • Aug 2013
                  • 11

                  #9
                  Bedankt iedereen voor de tips!
                  De digitale opties zijn ontzettend mooi, met personal mixers (aviom etc.) ipads/iphones etc. Maar dat gaat behoorlijk in de kosten oplopen.
                  Wat ik op dit moment wil is een aantal noodzakelijke kanaaltjes op mijn gegoten in-ears, waarbij veiligheid/gemak/toepasbaarheid en betaalbaarheid van belang zijn.

                  Ik denk dat ik daarom voor de volgende setup ga:

                  - Mengtafel | Soundcraft EPM6 182
                  - Splitter | The Tracks Eight 159
                  - Limiter | Behringer 99
                  - Multi naar PA | 2xDap 45
                  - Multi naar mij | 1xDap 67
                  ___+
                  552

                  Ik overleg van te voren met het geluidsbedrijf (of via technische rider) of zij mij een split kunnen aanbieden, of dat
                  ik zelf de splitter moet regelen. Op de mengtafel zitten 2 pre auxen, ik zou dan altijd nog 1 stereo of 2 mono mixen aan bandleden kunnen leveren.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Het gaat steeds lastiger worden om een split aangeboden te krijgen van het geluidsbedrijf, bij analoge tafels was het redelijk standaard maar met de verschillende protocollen van de digitale snakes niet.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Da's een goed punt: grote kans dat je 2 (of 3) digitale stageboxen verspreid over het podium tegenkomt. Dan moet je je split van verschillende plekken halen...
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      • Robert H
                        • Jan 2006
                        • 378

                        #12
                        Originally posted by drummer
                        (...) Ik hoef niet alle kanalen op mijn oortjes (...)
                        Daar zal je nog raar van opkijken, zelfs als drummer. Die oortjes dempen heftiger dan je denkt. In het geweld van een band op een podium raak je op deze manier compleet de feel met je snare, hihat en cymbals kwijt. Ik ben zelf bassist en sta praktisch naast de drums. Toch heb ik de hele kit (inclusief beide overheads én side-snare) op mijn oortjes. En dat geldt ook voor de drummer, die er toch met de neus bovenop zit. Je bent dat directe signaal gewoon nodig, anders heb je geen idee wat je aan het doen bent.

                        Ik vind 16 kanalen al vrij beperkt qua monitormix(voor in-ear althans), 8 is echt een nachtmerrie!

                        Comment

                        • PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

                          #13
                          Kijk 'ns naar de Behringer P16M+P16I. Dan heb je verschillende opties:
                          1) Er zijn voldoende auxen om de P16I te voeren: vraag de geluidsman om enkele submixen (bijv drums/bas, gitaar, toetsen en zang). Deze mix je zelf op de P16M.
                          2) Er zijn te weinig auxen: leg de P16I bij de tafel en tap daar via de direct outs (of inserts) de gewenste kanalen (tot 16) van de tafel af. Vanuit de P16I met een cat kabeltje (tot 75m) naar het podium naar je P16M.
                          3) Er staat een X32... Je plugt je P16M direct in X32 of S16 stagebox en vraagt geluidsman om de juiste patches.

                          Een setje kost ongeveer net zoveel als het setje dat jezelf voorstelt, maar is veel flexibeler en voor een kleine 300euri heeft elk bandlid zijn eigen inear mix.

                          (Wel zelf zorgen voor voldoende patchkabels en verloopjes ed!)
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14
                            Ik heb normaliter rond de 12 auxen beschikbaar op de tafel voor monitor, maar ik kan op mijn stageboxen (2 * Roland S-1608 en 1 Roland S-0816 wel 24 outputs maken) Bij een beetje band heb ik er 8 nodig voor de monitors, dan blijven er 4 over...
                            Direct out kom op digitafels niet meer zo vaak tegen,
                            En een X32 heb ik niet...

                            Verder heb ik 2 stageboxen in gebruik (Roland S-1608) op twee plekken bij het podium, vaak 1 bij drum en 1 bij de versterkers. Daar splitten word vaak een kabel bende over het podium. Uit ervaringen blijkt verder dat bij het opruimen het een kleine chaos word.

                            Een van de betere opties is dan: een X32 met hardwired split x aantal ipads op podium (allen van de band) en ik krijg een split uitgang. Monitors in overleg wie die leverd
                            Grootste voordeel voor de band is dat ze zelf hun monitors kunnen regelen, en altijd met dezelfde spullen werken.

                            Nadeel daarvan is weer gelijk dat de bekabeling in de vorm van stageblokken ed ook ergens vandaan moet komen...

                            Comment

                            • Husss
                              • Jul 2003
                              • 220

                              #15
                              @jakkes, Is het mogelijk om op de rolandmixer outputs te selecteren als direct out? Wanneer er dan een band komt met eigen monitor mix kun je, mits voldoende outputs, hen voorzien van de direct outs zonder ze te splitten.

                              Comment

                              Working...