end fire cardiod sub

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • highendsyl
    • Feb 2007
    • 81

    end fire cardiod sub

    Collega's,

    veel bediscussieerd inmiddels maar toch een vraag van mij:
    Bob McCarthy schrijft in zijn blog over "1 meter apart" en 2,9ms delay --> http://bobmccarthy.wordpress.com/201...-made-visible/
    Dave Rat zegt op youtube: http://youtu.be/aSZK9Altvm8

    Ik concludeer:
    2,9ms interbox delay bij 1/4 wavelength is 1 meter bij 85 Hz (afgerond).

    Ik denk dan: 1 meter afstand tussen voorkant voorste sub en voorkant volgende sub. Echter Bob schrijft: 1 meter apart. De concrete vraag dus: telt de diepte van de sub ook mee?

    Bedankt voor het delen van jullie kennis/ervaring hiermee.

    gr

    Sylvester
    Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Jij zit goed, voorkant sub tot voorkant sub. Of midden sub tot midden volgende sub.

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      je haalt dingen door elkaar, waaronder de 1/4 lambda .

      Die telt hier helemaal niet, het enige wat je doet is electronisch dmv delay op 1 fysiek punt (de spoel van de voorste speaker) de energie van 4 spoelen creëren, waardoor je die vermogenswinst krijgt. Dat doe je door de geluidssnelheid en de afstand te delen waardoor je de vertagingstijd krijgt. 1 meter gedeeld door 340 m/s = 2,93 milliseconde. De rest van je verhaal over 1/4 lambda zit in een heel andere functie, en komt hier niet in het verhaal voor. Die 85 Hz is dus ook alleen maar interessant als je de speakers niet zou delayen. Dan nog zou 6o6 het over 1/3 lambda hebben, vrees ik. (als je de speakers op een erg nauwkeurig frame zou kunnen krijgen kan end-fire dus zelfs met een hoog-driver - tot 20 khz - kunnen... en nog gekker - de niersteenvergruizer zit nog veel hoger - )

      Kortom : ff opnieuw koppie thee / koffie / en opnieuw door gaan lezen.

      Leuk meegenomen is de uitdoving aan de achterkant, omdat daar wat 1/2e lambdas ontstaan .

      JadJog : lezen, syl wil de diepte van de sub bij de onderlinge afstand optellen. Nee, dat dus niet.

      Comment

      • highendsyl
        • Feb 2007
        • 81

        #4
        Ik heb een excel gemaakt: http://www.vandelogt.eu/SUB delay cardioid.xlsx

        Dit is op basis van Dave Rat zijn uitleg. De uitleg van ********Sound stel ik erg op prijs en waarschijnlijk heb ik zaken door elkaar gehaald.

        Mijn doel in jip en janneke taal: max. sub bij publiek en gedeeltelijke cancellation op podium. Cancellation frequentie op podium 45 Hz.

        Volgens mijn tabel bij 22 graden Celcius:
        Afstand Sub 1 front en Sub 2 front: 1,91 meter. Sub 1 delay op 5,56ms.

        Hierbij natuurlijk wel de top-sub alignment aanpassen van Sub1 en de tops.

        Of denk ik te simpel?
        Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          als 340/1,91 = 5,56 dan heb je gelijk.

          edit - aha - ik snap hem al.

          Maar de cancel is er ook voor andere frequenties. 5/4e en 9/4e enzo --gewoon eens testen ( wel met een leuke processor- heb het ooit met een o1V geprobeerd, maar dat werkte niet)
          Last edited by Gast1401081; 25-08-13, 14:10.

          Comment

          • qvt
            • Oct 2009
            • 721

            #6
            Linkje naar youtube filmpje
            There is no substitute for imagination

            Comment

            • djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

              #7
              Enige punt hier is dat de uitdoving zeer waarschijnlijk pas achter de subwoofers gaat ontstaan, waardoor je alsnog een bult laag op je podium krijgt.

              In dit geval zou je twee dingen kunnen doen, die allebei gebaseerd zijn op de CSA denkwijze. Om te beginnen maar even de twee basistechnieken om uitdoving achter je subs te bereiken:

              CSA:
              Cardioid Sub Array.
              Bij CSA ben je actief bezig met het creëren van uitdoving over het hele weergavespectrum van de subs áchter de array en krijg je aan de voorkant per ongeluk optelling.
              Het grote nadeel van CSA is dat de golven voor vaak wel in fase zijn, maar een hele golflengte achter lopen tov elkaar. Hoe dat zit kan ik hier gaan uitleggen, maar het is makkelijker om alle delen van dit filmpje te bekijken.


              End Fired:
              Bij End Fired ben je actief bezig met het creëren van optelling vóór de array en krijg je aan de achterkant per ongeluk uitdoving, en slechts in een redelijk klein frequentiegebied.
              Op deze manier zijn aan de voorkant alle subs in fase én in tijd. Aan de achterkant ontstaat door keuze van de intersub afstand (en bijbehorende delay) uitdoving rond een bepaalde frequentie.

              Het nadeel van End Fired is dat je domme meters moet maken als je een lage uitdovingsfrequentie wilt. Een CSA daarentegen hoeft maar één sub diep te zijn, omdat het omdraaien van een subwoofer al de benodigde fysieke afstand geeft om een CSA te maken (denk aan de 4 hoog stapeltjes SB28 waarvan de onderste "verkeerdom" ligt).

              Tip: Sub is net als alle andere frequenties 3D, dus het gaat net zo hard omhoog als naar voren!


              Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

              Comment

              • jadjong
                • Oct 2003
                • 654

                #8
                Originally posted by MacGyverSounds
                JadJog : lezen, syl wil de diepte van de sub bij de onderlinge afstand optellen. Nee, dat dus niet.
                Originally posted by highendsyl
                Collega's,
                Ik denk dan: 1 meter afstand tussen voorkant voorste sub en voorkant volgende sub.
                Originally posted by jadjong
                Jij zit goed, voorkant sub tot voorkant sub. Of midden sub tot midden volgende sub.
                (Tekst ter opvulling van tien tekens.)

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by highendsyl
                  De concrete vraag dus: telt de diepte van de sub ook mee?
                  nee, die diepte van de sub telt niet mee..

                  ik ga een winkel in leesbrillen beginnen...
                  Last edited by Gast1401081; 25-08-13, 18:56.

                  Comment

                  • jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

                    #10
                    Originally posted by highendsyl
                    Ik denk dan: 1 meter afstand tussen voorkant voorste sub en voorkant volgende sub.
                    Echter Bob schrijft: 1 meter apart.
                    De concrete vraag dus: telt de diepte van de sub ook mee?
                    Sylvester
                    Ik ontleed het maar ff, zondag en niets te doen.

                    Syl heeft met z'n eigen boerenverstand bedacht dat je voorkant sub tot voorkant sub meet. Hij wordt op andere gedachte gebracht door de schrijfstijl van Bob.
                    Ik vertel hem dat z'n eerste ingeving de juiste is, gevolgd door twee voorbeelden als bevestiging.
                    Last edited by jadjong; 25-08-13, 21:18.

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      dat stukje van 6o6 is sowieso al veel te ingewikkeld , en zelfs -durf ik te stellen- mogelijk tot de verkeerde interpretatie leidend.

                      ook zondag- en niks te doen.

                      de 4x Endfire wordt hier op 2 manieren aangestuurd - eerst monochromatisch - daarna in delay. Om eea lekker makkelijk te maken zeg maar.
                      Concreet : ik ga bier drinken.

                      Comment

                      • salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

                        #12
                        Tja, was alles maar zo makkelijk als NEXO, de CD18, RS15 en 18 en nu ook nog de STM-S118 en de LS-18....
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          Originally posted by salsa
                          Tja, was alles maar zo makkelijk als NEXO, de CD18, RS15 en 18 en nu ook nog de STM-S118 en de LS-18....
                          ja, maar dat werkt dan weer niet, das ook makkelijk…

                          Comment

                          • highendsyl
                            • Feb 2007
                            • 81

                            #14
                            Collega's,

                            vriendelijk bedankt voor jullie hulp. Het antwoord waarnaar ik op zoek was staat er tussen. Ik ga er volgende week tijdens een event mee experimenteren.

                            gr

                            Sylvester
                            Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

                            Comment

                            • djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

                              #15
                              Zou je je ervaringen (al dan niet incl. foto's) hier willen delen na de hand? Altijd interessant om te zien wat collega's er van maken.


                              Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                              Comment

                              Working...