Akoestisch gitaar live uitversterken hoe ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sidefill
    • Sep 2009
    • 130

    Akoestisch gitaar live uitversterken hoe ?

    Nu eens niet achter de knoppen maar met een kleine setting op de buhne.
    Voor mijn percussie setje gebruik ik voor Cajon een md 421 of een sm 91 en Akg 414's voor de rest als oh.
    Gaat prima.
    Maar waar het mis gaat is met een klassiek gitaar. Een SE gm 10 geprobeerd (draak van een constructie) is hier speciaal voor ontworpen maar tot nu nog geen tech. die hem zonder feedback op monitoren kan beheersen.

    Bij luistergelegenheden kan het podiumgeluid laag blijven dus behoorlijk minder problemen, maar bij roemoerige zalen moet het podiumgeluid over het publiek heen om je zelf nog te kunnen horen dus daar doet dit probleem zich vaak voor (zwetende en rode vlekken in de nek van de lokale geluids-collega's)

    Nu gaat het om een heel fijn klinkende behoorlijk kostbare gitaar (3K +) dus gaten boren is geen optie.

    Piezo vind ik zelf niet alles , kortom je komt al snel bij Audio technica of DPA.

    Ik had zelf voor noodhulp bedacht een piezo naar een aux voor eigen monitor en een condensator voor zaalgeluid. Maar het blijft behelpen. Hoe doen jullie dat ?
    Last edited by sidefill; 17-08-13, 14:53.
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    #2
    Een AT ATM450 al geprobeerd? Of gewoon een 2020 van AT...De laatste kost geen drol en klinkt gewoon goed. De eerste is een sideadress mic. zelf gebruik ik dat ding op HiHat, maar er is ook goed mee te werken bij een akoestische gitaar.
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

    Comment

    • sidefill
      • Sep 2009
      • 130

      #3
      Hey die kende ik nog niet, deze ga ik zeker uitproberen.

      Hoe zit met fb bij zo'n fluisterinstrument als je de wedges opengooit?

      Comment

      • Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

        #4
        Een ATM is goed te doen...Een 2020 is wat lastiger, maar te doen...Audio Technica staat in de ATM en AE serie bekend om de 'high gain before feedback' Amerika begint steeds beter AT te ontdekken...nu de rest van de wereld nog..;-)
        Olaf Duffhuës

        **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          DPA 4099:
          With more than six decades of world-class microphone design experience, DPA creates mics with exceptional sound, consistency and durability.


          Werkt perfect.

          Zelf doe ik geluid voor een gitaarkwartet, meestal in kerken.
          Hier zit een dame bij, afgestudeerd conservatorium, met een heel mooie gitaar (ik denk in de zelfde prijsklasse). Deze groep heeft gekozen om wel een element in de gitaren te laten zetten.


          Die elementen verkies ik wel boven de DPA 4099!
          Last edited by jakkes72; 17-08-13, 15:46. Reason: Toevoegingen

          Comment

          • sidefill
            • Sep 2009
            • 130

            #6
            Die elementen verkies ik wel boven de DPA 4099!
            .

            Nu wordt ik wel heel nieuwsgierig welke elementen dat zijn.
            Die lastige nylon snaren ook .

            De ATM ga ik zeker uitproberen, maar het mooiste zou zijn in of op de gitaar zelf en met een kabeltje via het klankgat naar buiten. Maar klank en gemak gaan denk ik slecht samen.

            Comment

            • djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

              #7
              Afhankelijk van welk geluid je zoekt is een Beyer M201 misschien iets voor je. Ik heb die van mij nog nooit op akoestische gitaar kunnen proberen, maar het schijnt prima te werken, en omdat het ding dynamisch is (en hypercardioide) denk ik dat je een veel betere GBF kan bereiken dan met de meeste condensatoren.


              Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

              Comment

              • NesCio01
                • May 2010
                • 1987

                #8
                Ik heb ervaring met:
                - AKG C411
                - DPA 4099
                - MB 603
                - AKG 414
                - elementen

                Hoewel het gebruik van een element het makkelijkst is,
                is de geluidskwaliteit van een microfoon, naar mijn mening,
                toch wel een stuk mooier, zuiverder en natuurgetrouwer.
                Dit is overigens een kwestie van persoonlijke smaak.

                M.b.t. het gebruik van een condensator is het afhankelijk van
                de setting en het geluidsniveau op het podium.
                In een akoestische en klassieke (rustige) setting zet ik toch
                graag m'n 414 bij de gitaar.
                Bij een meer rumoerig podium zet ik of het pijpje (MB 603) neer
                of ik plak een C411 op een 3M tapeje op de kast.

                De 4099 is overigens een wereldmicrofoon, die een zuiver en
                transparant geluid weergeeft. Deze mike (of microfoontje?)
                is eigenlijk altijd wel inzetbaar en verbaast me telkens weer.
                Het leuke is dat je deze zowel bedraadt als wireless gebruiken kunt.

                ps: een DPA 4061 in je Cajon werkt ook meer dan perfect.

                grtz

                Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Originally posted by jakkes72
                  DPA 4099:

                  Die elementen verkies ik wel boven de DPA 4099!
                  Waarom?
                  ALs het een zuivere (dure) klassieke gitaar is, wil ik nog de eerste muzikant tegenkomen die een gat wil laten boren in de zijkant om een element te laten steken.

                  Als ik een klassieke gitaar versterk en hij heeft toevallig een pick-up element, dan neem ik beiden.
                  Zowel de 4099 als via het element.

                  Het resultaat is meestal dat het element bijna dicht staat op de mengtafel in tegenstelling tot de DPA microfoon.
                  Last edited by frederic; 18-08-13, 00:36.

                  Comment

                  • hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

                    #10
                    Mijn mening ten opzichte van de DPA 4099 is een beetje dubbel. Ik heb er al vaak mee gewerkt, en gehoord op veel verschillende instrumenten (gitaar, viool, accordeon, cello, sax, fluit, bombarde, doedelzak etc.). Klankmatig is de 4099 echt helemaal te gek.
                    Bij luide instrumenten (blazers bijvoorbeeld) is monitorgeluid geen enkel probleem, maar bij instrumenten die van zichzelf niet al te veel geluid geven kan dat laatste toch wel kritisch worden, zeker als de monitors hard moeten.

                    Ik deed eens geluid voor het Rosenberg trio, voor één van de gitaren hadden ze zelf een DPA 4099 mee. Fantastisch over de PA, maar op het podium kon het gewoon niet hard genoeg. Meneer Rosenberg had naast de DPA ook nog een element mee dat eenvoudig onder de snaren geschoven kon worden, klonk opvallend goed en kon probleemloos hard op de monitors. Wat het precies voor element was geen idee, maar zeker één van de best klinkende elementen die ik tot nu gehoord heb op gitaar.
                    Zie de foto:


                    Verder heb ik ook prima ervaringen met de Neumann KM184. Ook met deze microfoon is een behoorlijk stevig monitorvolume te behalen.

                    Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                    Comment

                    • sidefill
                      • Sep 2009
                      • 130

                      #11
                      Meneer Rosenberg had naast de DPA ook nog een element mee dat eenvoudig onder de snaren geschoven kon worden, klonk opvallend goed en kon probleemloos hard op de monitors.
                      Dat was ook een beetje mijn idee of min of meer noodoplossing. Omdat een klassiek gitaar best stevig uitversterkt moet worden op de monitoren (alleen al om je zelf te horen in een grote ruimte) - een element in de klankkast voor de monitoren en een mooie condensator voor het zaal geluid. "@ Hugo:heb ik dit goed uit je uitleg begrepen wbt RB Trio?
                      Nuemann is een beetje buiten budget maar ik heb wel een c414 over en ik ben zeker van plan om de ATM 415 te testen ik heb wat soundbites op klassiekgitaar gevonden en dat klinkt lang niet gek. Ben benieuwd naar de gbf, en anders wordt het enkeltje drum mic. kist. .

                      Comment

                      • Olaf Duffhuës
                        • Oct 2000
                        • 2477

                        #12
                        Waar zit je eigenlijk, Sidefill?
                        Olaf Duffhuës

                        **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                        Comment

                        • sidefill
                          • Sep 2009
                          • 130

                          #13
                          Hier ............., Regio Groningen dorpje in de buurt van Veendam.

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14
                            Ik heb navraag gedaan...
                            Een van de dames heeft een Cuenca model 110 met fishman element.
                            De andere dames hebben een fishman element waar ook klankmatig nog wat aan gedraaid kan worden..
                            De elementen hebben ze in Den Haag ergens in laten bouwen.

                            Comment

                            • Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

                              #15
                              Oke, ik zit vanaf september in Nieuwleusen...Ik heb wat AT liggen...
                              Olaf Duffhuës

                              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                              Comment

                              Working...