Multikabel met elke ader apart geisoleerd of niet?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    Multikabel met elke ader apart geisoleerd of niet?

    Heyla,

    Ik ben wat aan het uitkijken naar een multikabel. Hij moet dienen voor live en komt netjes op een cabledrum te zitten met hartings. Alle 36 paren volgens ampco norm bekabeld. Ik maak die zelf, dus ik zit naar kabel per meter te kijken.

    Gewicht en diameter matters, vind ik. En dan kom ik kabels tegen die niet rond elk aderpaar een aparte isolatie hebben. De screens komen dus tegen mekaar en je krijgt (voor zover ik kan zien) 1 grote massa. In theorie kan dat geen kwaad, omdat in de mengtafel alle massas toch aan mekaar horen te hangen. Maar toch had ik willen horen van de ervaringsdeskundigen welke voor en nadelen hieraan verbonden zijn, tegenover een kabel met isolatie rond elk paar?

    Voorbeelden:
    Pro Snake MC40
    Sommer Cable FMC 34+2
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    2 antwoorden:
    1) Geïsoleerde ground per multi kanaal! Zeker in een wat groter systeem waar ook wel eens dmx of intercom over de multi gaat.
    2) Niet meer zelf maken / nieuw kopen! Koop nieuw een digitale multi met digimixer. Een analoge multi zou ik nu 2e hands kopen; er staat zat te koop...
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      #3
      X32 + dat multikabel ding van Behringer ook.
      Kom je als consument uit op iets meer dan 3000,- euro. Dat scheelt je kilo's kabel, en het kost de wereld nog niet.

      Comment

      • hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

        #4
        Ampco norm voor Harting 108p heeft de massa's toch gewoon aan elkaar hangen? Maar die norm wordt buiten Ampco om niet zoveel toegepast.
        Waarschijnlijk bedoel je de norm waarbij cold-hot-screen en screen-hot-cold van 2 opeenvolgende aderparen naast elkaar liggen (aangezien je het ook over 36 paren hebt)? Dat is niet de Ampco norm.
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

        "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          @Poelmans,

          Er zijn, voor zover ik weet, inderdaad 2 systemen,
          of per 2 aders een massa die op pin 1 (XLR) komt,
          of inderdaad een centrale massa.

          De centrale masssa moet je dan wel consequent doorvoeren,
          dus niet enkel je multi zo bekabelen, maar zeker ook je tafel
          en je stageblock.

          Verder is het dan aan te raden om je stageblock, zgn. 'actief' te maken
          hang er een 230 V steker aan, waarvan enkel, in de steker, de aarde is
          aangesloten, fase en nul niet, tenzij je deze in je rack aftakt voor verlichting
          ofzo.

          Alle gecombineerde massa's worden via de stekker op de aarde aangesloten.

          grtz

          Nes

          btw: Er loopt ook een topic over Harting vs. LK, best interessant topic!

          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by NesCio01


            Verder is het dan aan te raden om je stageblock, zgn. 'actief' te maken
            hang er een 230 V steker aan, waarvan enkel, in de steker, de aarde is
            aangesloten, fase en nul niet, tenzij je deze in je rack aftakt voor verlichting
            ofzo.

            Alle gecombineerde massa's worden via de stekker op de aarde aangesloten.

            grtz

            Nes


            Wordt leuk wanneer je mengtafel ook aan de randaarde hangt, da's de garantie op een aardlus waarbij DI boxen ook niet meer helpen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

              #7
              Lijkt me ook

              Zeg, maar is het effectief zo dat de kabels die ik vernoemd heb niet geisoleerd zijn tussen de aders? Allee, op de foto lijkt me dat zo te zijn, maar op wikipedia (I know, ook maar door mensen met andere meningen geschreven) lees je dan dat dit soort kabels hun aders toch met een dunne transparante folie, die op de aluminium screening zit, isoleren?

              Comment

              • PvG
                • Sep 2012
                • 979

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Wordt leuk wanneer je mengtafel ook aan de randaarde hangt, da's de garantie op een aardlus waarbij DI boxen ook niet meer helpen.
                Yep, en het vervelende is dat die aardlus dan door je mengtafel loopt. Elk klein designfoutje in printplaatlayout zal genadeloos worden afgestraft met een brommetje ;-) Signaalground zelf aan powerground hangen is een "no no".

                Beste setup blijft: aparte signaalground per kanaal en een kabel met een extra totaal aardscherm. Deze laatste hang je aan beide kanten wel aan de powerground (zonder direct verbinding te maken met signaalground). Het extra totaal aardscherm verminderd HF instraling (prrrrt prrrt van de mobieltjes). Wordt je kabel wel aardig duur en zwaar van...

                Ben er inmiddels achter dat je ook voor digimultis beter STP kunt gebruiken ipv UTP... (En dan moet je ook de pluggen netjes aan het aardscherm vastzetten!). UTP werkt meestal wel, maar als de lucht erg droog is (in de winter) en iemand besluit zijn statische lading via jouw UTP kabel te ontladen, heb je toch een knal op je PA. STP zou hier geen last van hebben??
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                Comment

                • PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

                  #9
                  Originally posted by Poelmans
                  Lijkt me ook

                  Zeg, maar is het effectief zo dat de kabels die ik vernoemd heb niet geisoleerd zijn tussen de aders? Allee, op de foto lijkt me dat zo te zijn, maar op wikipedia (I know, ook maar door mensen met andere meningen geschreven) lees je dan dat dit soort kabels hun aders toch met een dunne transparante folie, die op de aluminium screening zit, isoleren?
                  Hmm. Die folie "isolatie" zou niet mijn keuze zijn. Lijkt mij dat bij slijtage de screens op den duur toch contact met elkaar gaan maken. Ik zou zo'n kabel alleen kiezen als je toch voor een systeem gaat met alle signaalgrounds aan elkaar.

                  Hoe ga je dat netjes doen in de connectoren? Lijkt me een crime om de folies op hun plek te houden en krimpkousje er omheen te zetten...
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    Originally posted by NesCio01

                    .....
                    Verder is het dan aan te raden om je stageblock, zgn. 'actief' te maken
                    hang er een 230 V steker aan, waarvan enkel, in de steker, de aarde is
                    aangesloten, fase en nul niet, tenzij je deze in je rack aftakt voor verlichting
                    ofzo.
                    ....
                    Eh, de tafel wordt ge-aard, met een degelijke deugdelijke voedingsaarde.
                    Het stageblock op deze manier erbij aarden heeft mij al eens een paar klussen gekost.
                    Ik draai namelijk niet op een ongeaarde tafel.

                    ( ik druk me nu heel netjes uit...))

                    Comment

                    Working...