Kickdrum grotere festivals

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    Kickdrum grotere festivals

    Afgelopen weekend ben ik op de Zwarte cross geweest en wat me opviel is dat als de systemen groter worden, de kickdrum ineens anders klinkt dan dat het 'hoort' of zoals je normaal hoort op de CD.

    Het lijkt net of er alleen maar lucht uitkomt en er geen toon boven de 150Hz zit en vooral geluid wat niet echt een kickdrum is. Zelf ben ik daar geen fan van, maar ik hoor het vooral bij de 'grote' jongens. Vooral bij de bandjes waarvan ik zelf vind dat het daar niet hoort en dat de muziek vooral niet te goede maakt. Nu ken ik ook mensen die dit uit een klein systeem proberen te halen, maar daar wordt het ook niet beter van...

    Heb ik nou of geen smaak, of weet ik niet hoe het hoort te klinken? Beetje laag is mooi, maar een kickdrum dit je voor je hoofd 'kicked' hoor ik liever...Ik heb zelf wel eens op grotere systemen gestaan, maar dit zelf nooit gedaan...
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

    #2
    Ik vind het vooral knap dat als er dan een goed systeem staat, je als band dik betaald krijgt je het nog presteert om als band waardeloos te klinken, nul intresse en energiek speelt richting publiek, een geluidsman inhuurt die van de mix ook een zooitje maakt! En dan na het optreden richting publiek te roepen dat het "fucking Fett" was!

    Het kan ook anders... want de crew van Shantel... TOP! snelle simpele soundcheck.. spelen! Lichtman.. eindelijk eens plaatjes weet te maken met al die 100.000 bewegende lampen die daar op het hoofdpodium hingen! De band als band speelt! Ras muzikanten, in hun spelen in hun doen! Een geluidsman met een hele dikke mix.. en rustig genietend achter de mengtafel staat!
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

    Comment

    • teunos
      • Feb 2008
      • 352

      #3
      Correct me if I'm wrong, maar wordt de zwarte cross niet gedaan door Purple? Verklaring genoeg lijkt mij, nooit iets anders gehoord van Purple op kick dan een modderig geluid. Totaal geen attack erin, alles boven de 100Hz eruit lijkt het altijd en de fundamentele veel te laag.
      ''diamonds are forever''

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Dat modderige laag kan ik ook niet echt waarderen, volgens mij heeft het ook met de akoestiek te maken.
        Volgens mij zag ik op de Zwarte Cross ook het Ampco logo voorbijschuiven....
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • dexter
          • Jul 2005
          • 433

          #5
          Wat olaf nu aandraagt dat vroeg ik me nu al jaren af.
          Ik kom maar weinig locaties tegen waar de kick klinkt zoals hij hoort te klinken, en dan zijn er nog geluidsmannen die een lading 40Hz in de set drukken want dan klinkt de kick zo super vet.

          Ik hou persoonlijk van de natuurlijke geluid van de kick en zorg ook dat ik daar goede mics voor heb.
          Wat me opvalt is dat er vaak een giga lading kick in zit, en dat deze niet echt meer muzikaal klinkt. Want hij word ge-compresst en ge-gate en weet ik het wat nog meer.
          Vervolgens is de kick vaak iets te hard aanwezig dat het fundament van een band (de bassgitaar)
          niet meer lekker samen-smeert en speelt met de kick

          @ WattXtra: Zo hoort het in mijn ogen en zo werk ik dus ook. korte soundcheck en een super mix neer zetten en heerlijk relaxt achter de mixert staan om waar nodig iets bij te sturen.
          Last edited by dexter; 29-07-13, 19:00.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Toch kan het heel laag wel mooi zijn, vorige week deed ik een band waarbij de kickdrum ook echt heel laag gestemd was, je voelde hem meer dan dat je hem hoorde.
            Dit zonder blubberig te klinken en het idee te hebben dat er iets miste. De hele band had zijn geluid trouwens dik in orde, was echt genieten van het mooie basgeluid, waanzinnig slagwerk, keyboard en gitaar.
            Maak dit helaas niet vaak genoeg mee, zelfs doorgewinterde muzikanten zijn vaak niet in staat hun eigen instrument juiste te stemmen of te programmeren, beetje jammer.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • marczeebregts
              • Dec 2009
              • 71

              #7
              Of bands waarbij de kick als een elektronisch drumstel klinkt, en vervolgens een megadunne snare en toms heeft. Verschrikkelijk. Nou ben ik sowieso niet zo'n fan van supergepolijste mixen. Ballen moet het hebben, en dan idd niet alleen van de kick. Maar dat ligt uiteraard ook aan de muziekstijl.

              Overigens was het systeem op de mainstage van ZC erg goed ingeregeld. Ik vond het fijn mixen iig.
              Mensen vergeten overigens dat een beta52 al een aardige pre-eq "ingebouwd" heeft. Ik draai er persoonlijk nooit veel uit of in. Beetje modder er uit, beetje attack er in, en niet te hoog. Als die dan nog niet klinkt vraag ik (vriendelijk ;-)) of de drummer de toon wil veranderen. Daar kom je veel verder mee. En voor de rest van het drumstel, de fase-switch is je beste vriend!
              Marc Zeebregts Geluidstechniek
              Freelance geluidstechnicus

              Comment

              • marczeebregts
                • Dec 2009
                • 71

                #8
                Originally posted by dexter
                , en dan zijn er nog geluidsmannen die een lading 40Hz in de set drukken want dan klinkt de kick zo super vet.
                Als ik ergens kom waar er op de GEQ een bak laag opgeduwd wordt, is dat altijd het eerste wat ik weer op nul zet. Nooit echt begrepen moet ik zeggen.
                Marc Zeebregts Geluidstechniek
                Freelance geluidstechnicus

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Een dik geluid wordt vaak verward met veel laag...
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    Volgens mij zag ik op de Zwarte Cross ook het Ampco logo voorbijschuiven....
                    Ampco Flashlight logo dan, zal dan wel voor de lampjes geweest zijn, Purple doet daar (zover ik weet) geluid. Kan ook inhuur geweest zijn natuurlijk, ik was er niet bij haha.

                    Binnenkort (UIT in Utrecht) ga ik voor het eerst als gasttech op een door Purple geleverd systeem (tenminste, dat heb ik begrepen) aan de gang. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat verlopen.


                    Wat betreft dat kick geluid... veel techs draaien er heel wat midhoog uit en juist heel wat 63Hz in, dat geeft een fijne beuk. Ja, leuk voor je metalbandje ofzo, maar niet voor een doorsnee pop- of indieband.
                    Persoonlijk gooi ik er een beetje tophoog uit en afhankelijk van de band laat ik de kick wat meer of juist wat minder 'beuken' in het laag (weer rond die 63Hz). Uitgangspunt is dat het (afhankelijk van de muziek) in balans is met de rest van het drumstel en vooral met de rest van de band. Een kanon wat uit je sub beukt bij een jazzbandje of kneiterhard gebeuk tussen 63Hz en 100Hz bij een folk bandje klopt niet, en toch gebeurd het. Als huistech die 20 bandjes voor z'n neus krijgt op een festival kan dat soms eens niet kloppen, dat begrijp ik nog, maar een vaste tech die er zo'n bende van maakt is echt een rare gewaarwording. Sta je je als huistech plaatsvervangend te schamen.

                    Wat laag uit de snare, HPF op 400Hz voor m'n HiHat en OH's, links en rechts wat gates (kick, snare, toms, floor) en daar hou ik het meestal bij. Tenslotte kiest de drummer ook een sound bij het stemmen van z'n kit, dat laat ik hem graag zelf kiezen.
                    Ik ken technici die 15 minuten soundcheck nodig hebben om het drumstel totaal aan gort te EQ'en... vreselijk om te zien en vaak (niet altijd) ook om te horen.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

                      #11
                      Daar erger me ik ook steeds meer aan, het lijkt wel erger te worden. Alle dagen North Sea Jazz geweest, de grote zalen waren bijna allemaal voorzien van dit zwaar irritante geluid.
                      Er zit dan zoveel "laag" in de basdrum, dat het één keiharde rommelige grom wordt, die ook nog eens alles overstemt. Basgitaar verzuipt er kompleet in, die staat er voor lul bij. Zelfs bij Marcus Miller was de basgitaar alleen hoorbaar tijdens de solo's, en dan nog omdat de drummer stopte met trappen.
                      Alleen bij Sting was het enigzins te vreten, nog niet heel mooi, maar zeker duidelijk minder slecht.
                      Bij Diana Krall was het geluid echt HEEL erg goed, elk detail was hoorbaar, hooguit de helderheid van de bekkens had voor mij iets meer gekund. Ik zat achterste rij, dus kan ook gewoon te ver weg geweest zijn voor het tophoog.
                      In de kleinere zalen was dit probleem minder ernstig, maar vaak ook wel wat aanwezig.
                      Zondag op een buitenfestival geweest, één van de 3 podia ook dit kutgeluid, de andere 2 waren gewoon goed. PA's op alle 3 waren gelijkaardig en gerenommeerd materiaal.

                      Comment

                      • Olaf Duffhuës
                        • Oct 2000
                        • 2477

                        #12
                        Zelf stond ik op een SP4 setje, maar ben 2 dagen nog hier en daar weze luisteren...Modderig was het sowieso...;-) Wat ik zelf vaak doe op grotere festivals (Paaspop, Festyland e.d.) is alleen even de kick checken over de PA(iets wat trouwens door de 'grote jongens' vaak niet in dank wordt afgenomen en ze dat zelf wel doen heel de band over de PA checken) dan kan ik het af met een line check, alleen om te kijken of alle lijnen binnen komen en dan heb ik alle kanaal eq's en hi-pass filters al staan zoals ik ze wil, dat doe ik al als ze nog aan het prikken zijn...Daarna de faders op gevoel en gaan..;-) Maar goed, ik ben geen grote jongen en dus zeker niet zo goed....En ik doe m'n bandje nog maar 5 jaar.

                        In de tussentijd zet ik ook m'n galmpjes klaar en bij start show, ten alle tijden een vinger bij de fader van de lead vocal. Pas als de mix naar mijn zin is, ga ik met compressors en gates spelen. Misschien werk ik misschien wel helemaal verkeerd, maar ben er nog altijd goed mee weggekomen.

                        Maar die kickdrums vielen me gewoon op van het weekend...;-)
                        Olaf Duffhuës

                        **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                        Comment

                        • dexter
                          • Jul 2005
                          • 433

                          #13
                          Lijkt mij geen verkeerde instelling Olaf.
                          Waarom zou je een probleem oplosser gebruiken (Gate, compressor etc) terwijl er geen probleem is? (goed gestemd drumstel oa).
                          Ik werk zelf ook al jaren met een vergelijkbare techniek, doe een korte lijncheck schuif naar mijn gevoel een vlugge basis mix en doe monitoren tegelijk. Meestal laat ik ze 1 hooguit 2 nummers spelen als soundcheck maar dit is meer om de monitoren goed te krijgen dan om te eq-en gaten etc.

                          Comment

                          • Olaf Duffhuës
                            • Oct 2000
                            • 2477

                            #14
                            Ik hoef bij m'n vaste bandje geen monitors te doen...Dat maakt het iets makkelijker..;-)
                            Olaf Duffhuës

                            **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              En dan zijn er ook nog mensen die dat Yamaha SubKick Bass Drum mikrofoon ding voor het gat in het vel zetten...

                              Comment

                              Working...