Hoe kom ik aan multi channel geluidsfragmenten en welke afspeelapparatuur gebruik je?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harrynieuw
    • Jul 2013
    • 7

    Hoe kom ik aan multi channel geluidsfragmenten en welke afspeelapparatuur gebruik je?

    Wat ik zoek zijn geluidsfragmenten en apparatuur die meerdere kanalen apart uitsturen. Geen dolby-surround effect, maar echt onafhankelijke uitgangen.

    Bij een museum hoorde ik uit verschillende hoeken vogeltjes geluiden. Ik stuur bij congressen 12 luidspeakers apart aan. Ik wil graag bij binnenkomst van gasten een 'leuk' geluidsfragmentje afspelen en een 'multi surround' effect creƫren. Ik heb er een matrix tussen staan, het is dus gemakkelijk om de luidspeakers naar een andere bron te schakelen. Maar wat is een gemakkelijke oplossing zonder uren te werken met recorders en edit programma's. Een turn-key oplossing, is dat er?

    MVG,
    Harry Scheringa
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 389

    #2
    Ik begrijp de vraagstelling niet helemaal. Moet ik mij zoiets voorstellen als Carnival festival in de Efteling? 1 Doorlopend muziekje maar in elke zaal een andere stijl?
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

    Comment

    • SH1000
      • Dec 2009
      • 220

      #3
      Ik begrijp je ook niet helemaal, maar ik denk dat een DAW (zoals cubase) een oplossing is.
      Good is the enemy of Great
      [Jim Collins]

      Comment

      • harrynieuw
        • Jul 2013
        • 7

        #4
        Oke, een cd speler heeft twee uitgangen links en rechts. Zijn er apparaten die bijvoorbeeld 12 uitgangen bieden(of minder)? Denk bijvoorbeeld aan het rondvliegen van een helikopter door de zaal. Of geluidsfragmenten met natuurlijke geluiden, vogels, watervallen, etc. Je zou zelfs een show kunnen maken met licht en beeld, in een donkere zaal. Maar dat is een volgende stap.

        Zelf kom ik niet verder dan een multichannel recorder. Maar hoe kom je aan geluidsfragmenten die zoveel kanalen bevatten? Zou je die echt zelf moeten produceren?

        Heeft er iemand ervaring mee?

        Comment

        • harrynieuw
          • Jul 2013
          • 7

          #5
          Dus je zegt dat je het beste kan zoeken naar een geavanceerde geluidskaart met zoveel uitgangen? Kent iemand zo'n kaart? Is Cubase geschikt voor het afspelen van een multichannel audio file? Ik ken het alleen als produceer software.

          Na wat speurwerk voor geluidskaarten kom ik alleen uit op dobly surround kaarten.

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Of wil je stereo fragmenten upscalen naar willekeurige surround opstellingen? Of daar al software voor is weet ik niet, maar ik weet dat er ergens in een uithoek van deze wereld een projectje gaande is. Of dat hiervoor geschikt is ligt er maar net aan wat je precies wilt.

            Edit: Wat jij wilt is een standaard geluid (helikopter) als het ware rond laten vliegen over de luidsprekers. Dan heb je inderdaad een DAW (Digital Audio Workstation) nodig waarmee je zelf surround setups kunt instellen en vervolgens binnen die setups kunt pannen (dat je niet vastzit aan de 5.1 setup). Hiervoor heb je wel een geluidskaart nodig die net zoveel uitgangen heeft als dat jij speakers hebt die je aan wilt sturen. Voor het surround gebeuren in de computer zijn trouwens ook plugins beschikbaar.

            Geschikte geluidskaarten zijn o.a.:
            Echo Audiofire 12 (12 uitgangen, gebalanceerde jacks)
            Allen&Heath ICE16 (16 uitgangen, weliswaar ongebalanceerd en op tulp)
            Antelope Orion32 (32 uitgangen op D-Sub)
            DirectOut Andiamo (32 uitgangen op D-Sub)

            Als je erg veel geld te besteden hebt:
            AVID Protools HD I/O (32 uitgangen op D-Sub, per 8 kanalen audio zelf in te richten of het in- of uitgangen zijn)
            Focusrite REDNET 2 (16 uitgangen op D-Sub)

            Uiteraard zijn er veel meer geschikte producten, maar dit zijn er een aantal die een redelijk stuk van de markt bestrijken en een aardig idee van de prijzen geven.


            Daan
            Last edited by djspeakertje; 10-07-13, 21:40.
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • SH1000
              • Dec 2009
              • 220

              #7
              ik heb er geen ervaring mee en heb ook nooit gehoord dat je dit soort opnames ergens kan kopen. Sample-bibliotheken zijn er genoeg (heb er ook een kast vol van) en zelf produceren van zulke multi-track fragmenten lijkt me redelijk goed te doen.
              Good is the enemy of Great
              [Jim Collins]

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by harrynieuw
                Oke, een cd speler heeft twee uitgangen links en rechts. Zijn er apparaten die bijvoorbeeld 12 uitgangen bieden(of minder)? Denk bijvoorbeeld aan het rondvliegen van een helikopter door de zaal. Of geluidsfragmenten met natuurlijke geluiden, vogels, watervallen, etc. Je zou zelfs een show kunnen maken met licht en beeld, in een donkere zaal. Maar dat is een volgende stap.

                Zelf kom ik niet verder dan een multichannel recorder. Maar hoe kom je aan geluidsfragmenten die zoveel kanalen bevatten? Zou je die echt zelf moeten produceren?

                Heeft er iemand ervaring mee?
                jazeker, en tegenwoordig ook voor een redelijk budget.
                Ik heb met soundweb een soort van dolby decoder gebouwd, die , naar gelang de input, de geluidjes in verschillende hoeken kan afspelen.
                Meerdere soundwebs zijn te koppelen tot 16x16? 32x32?? (wie weet waar het ophoudt??) , en ook voor een redelijk bedrag aan te schaffen, ( zag ze al voor onder de 750 langskomen op MP> .

                Comment

                • harrynieuw
                  • Jul 2013
                  • 7

                  #9
                  Dan zal ik me toch moeten verdiepen in het mixen van een multi-track fragment. Dat is wat anders dan stereo, welk programma adviseer je te gebruiken(meest basic mogelijk)? Het rondvliegen van een helikopter lijkt me het meest eenvoudig voor de test. Hoe speel je een multi-track bestand af? Zodat de uitgangen apart op de versterkers aankomen.

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    ehm 2 draads / 2 kanaals? de Toto's, FnHeelns, Dions en de dvd's van andere grootheden etc komen ook allemaal 2 draads van de spelert...

                    Comment

                    • harrynieuw
                      • Jul 2013
                      • 7

                      #11
                      Thanks! De soundweb kaarten lijkt een oplossing te zijn voor wat ik wil bereiken!

                      Ik neem aan dat bijvoorbeeld vlc player het niet lukt om een multi-track bestand af te spelen over de verschillende outputs van de soundweb kaart. Hoe gaat dat in zijn werking??

                      Originally posted by MacGyverSounds
                      jazeker, en tegenwoordig ook voor een redelijk budget.
                      Ik heb met soundweb een soort van dolby decoder gebouwd, die , naar gelang de input, de geluidjes in verschillende hoeken kan afspelen.
                      Meerdere soundwebs zijn te koppelen tot 16x16? 32x32?? (wie weet waar het ophoudt??) , en ook voor een redelijk bedrag aan te schaffen, ( zag ze al voor onder de 750 langskomen op MP> .

                      Comment

                      • qvt
                        • Oct 2009
                        • 721

                        #12
                        Het apparaat voor deze toepassing -> Timax Soundhub! Qua samples is zelf opnemen erg leuk om te doen
                        There is no substitute for imagination

                        Comment

                        • djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

                          #13
                          Wat je kan doen is een stereo bestand nemen, deze in je DAW gooien (daar moet je dus een stereo kanaal voor aanmaken) en dat kanaal vervolgens naar de gewenste hoeveelheid uitgangen sturen. Je maakt voor elke speaker of groep speakers die je apart aan kan sturen een kanaal aan in je DAW, en die kanalen koppel je aan de juiste hardware output. Je kunt nu je originele stereosignaal naar alle uitgangen sturen. Als je dan het bestand afspeelt (in de DAW dus) komt het even hard uit alle speakers, maar omdat je per speaker(groep) een schuifje in je DAW hebt gemaakt (de uitgangskanalen) kan je kiezen hoe hard het geluid uit welke speaker komt.
                          Vervolgens kan je al die schuifjes uit zichzelf laten bewegen met iets dat automation heet. Dit houdt in dat je gedurende de tijd die het bestand duurt aangeeft hoe hard een bepaald kanaal staat, en dus hoe hard een bepaalde speaker staat. Vaak wordt dit weergeven dmv een lijn die je kan verslepen en waar je punten in kan tekenen.

                          Het probleem met deze oplossing is dat je alles precies kan maken zoals je wilt, maar je moet wel voor elk nieuw geluid een nieuw project openen, dus snel gaat het niet. Je kan ook meerdere stereo bronkanalen in je project zetten en vervolgens dmv "mute" knoppen bepalen welke je hoort, je kan er zo dus ook meerdere tegelijk (door elkaar) afspelen.
                          Wat makkelijker zou zijn is een soort jingleplayer zoals je voor de radio hebt (scherm met voor elk geluid een knop waarmee het geluid afspeelt), maar dan eentje die multichannel audio aankan. In welk bestandsformaat dat dan gaat weet ik niet, omdat je met custom surround configuraties zit, in plaats van de standaard 5.1 enzo.


                          Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                          Comment

                          • harrynieuw
                            • Jul 2013
                            • 7

                            #14
                            Ik was al bang dat er zoveel werk in zou gaan zitten. Wat je schrijft lijkt me de meest creatieve oplossing voor dit doel zonder veel kosten te maken. QVT schreef over Timax Soundhub(outboard.co.uk). Dit lijkt precies HET apparaat te zijn voor het afspelen van multi-track audio naar meer outputs.
                            Originally posted by djspeakertje
                            Wat je kan doen is een stereo bestand nemen, deze in je DAW gooien (daar moet je dus een stereo kanaal voor aanmaken) en dat kanaal vervolgens naar de gewenste hoeveelheid uitgangen sturen. Je maakt voor elke speaker of groep speakers die je apart aan kan sturen een kanaal aan in je DAW, en die kanalen koppel je aan de juiste hardware output. Je kunt nu je originele stereosignaal naar alle uitgangen sturen. Als je dan het bestand afspeelt (in de DAW dus) komt het even hard uit alle speakers, maar omdat je per speaker(groep) een schuifje in je DAW hebt gemaakt (de uitgangskanalen) kan je kiezen hoe hard het geluid uit welke speaker komt.Vervolgens kan je al die schuifjes uit zichzelf laten bewegen met iets dat automation heet. Dit houdt in dat je gedurende de tijd die het bestand duurt aangeeft hoe hard een bepaald kanaal staat, en dus hoe hard een bepaalde speaker staat. Vaak wordt dit weergeven dmv een lijn die je kan verslepen en waar je punten in kan tekenen. Het probleem met deze oplossing is dat je alles precies kan maken zoals je wilt, maar je moet wel voor elk nieuw geluid een nieuw project openen, dus snel gaat het niet. Je kan ook meerdere stereo bronkanalen in je project zetten en vervolgens dmv "mute" knoppen bepalen welke je hoort, je kan er zo dus ook meerdere tegelijk (door elkaar) afspelen. Wat makkelijker zou zijn is een soort jingleplayer zoals je voor de radio hebt (scherm met voor elk geluid een knop waarmee het geluid afspeelt), maar dan eentje die multichannel audio aankan. In welk bestandsformaat dat dan gaat weet ik niet, omdat je met custom surround configuraties zit, in plaats van de standaard 5.1 enzo.Daan

                            Comment

                            • qvt
                              • Oct 2009
                              • 721

                              #15
                              De Timax is inderdaad "het" apparaat hiervoor, zelfs uit te rusten met een tracker als je bv. live een spreker door een zaal wilt laten lopen.

                              De Timax kan ook live de positie van samples of wat dan ook aanpassen aan de hand van timecode/livetracking en dat is iets wat zo'n soundweb dus nooit zou kunnen.
                              There is no substitute for imagination

                              Comment

                              Working...