Sub op afstand.. en veel overlast in de buurt!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

    Sub op afstand.. en veel overlast in de buurt!

    Ik heb een aantal vragen en bedenkingen

    Gisteren stond ik op een buitenpodium in het centrum van een stad/ dorp.

    Ik krijg daar netjes een vergunning met 90db op de eerst tegenoverliggende gevel. Geen probleem.. deze gevel staat immers bijna 50 meter verder.

    situatie omschrijving. links naast het podium een winkelgevel.. daarna een lange winkelstraat.. plein voor het podium omringt door 3 kanten gevels. met een uitloop in een brede winkelstraat.

    Links achter het podium staat een groot huis, met daarvoor een steegje. Daar gaat het mis denk ik.

    Apparatuur dat er stond, stapeltje van 3*18" bass met topkast.. in het midden een stapeltje van 2 bassen en dan weer een stapeltje van 3 bassen met topkast.
    4 kantjes om de bassen aan te sturen.. dus mogelijkheden tot wat processing is geen probleem.

    Probleem; ik had echt extreem veel sub ver achter het podium.. er kwamen klachten.. dat de kopjes in de kasten rammelden.. Voor podium meten, 98db op 30 meter, achter podium meten.. 5 meter erachter nog geen 83db.
    Op de "probleem" locatie meet je nog veel minder... zelfs moeilijk te meten ivm omgevings geluid.. maar je hoort wel degelijk ramen in hun kozijnen dansen! Nu zijn het oude huisjes daar.. veel enkel glas... Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat dit niet leuk is als bewoner!

    Wat veroorzaakt dit.. en vooral... Hoe zou je hier iets aan kunnen doen?
    Ik zou hier graag een oplossing voor willen aandragen.
    Er zijn relatief veel evenementen in het centrum.. de gemeente wordt overspoeld met veel klachten over harde muziek! En zijn veel in overleg met de horeca en organisaties. De vergunningen worden steeds strenger en de stoptijden steeds eerder!
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    De laagste frequenties zijn omnidirectioneel, je hebt aan de achterzijde dus net zoveel druk als aan de voorzijde.
    Met een beetje pecht kan het ook nog eens zomaar gebeuren dat een reflectie van een gevel aan de achterzijde van het podium precies netjes in fase is met het directe geluid en je hebt zelfs meer sub achter als voor.
    Een cardoide opstelling is hier de beste remedie, dan heb je maximale uitdoving aan de achterzijde.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • qvt
      • Oct 2009
      • 721

      #3
      Wat MusicXtra zegt, cardiod sub array bouwen en de problemen zullen al een eind minder worden.
      There is no substitute for imagination

      Comment

      • Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

        #4
        Hier is daar wel een aardig stukje over geschreven:



        HEt is wel heel basis, maar wel redelijk duidelijk.

        Comment

        • R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

          #5
          En meten is weten, maar weet wat je meet... je schrijft over dB, maar hoe gewogen? dB(A) of dB(C)?
          normen in dB(A) zijn leuk maar alles wat maar naar Sub riekt wordt voor dB(A) gecorrigeerd, en niet weinig ook.
          dan kun je dus wel meten dat je binnen je dB(A) norm zit maar dreun je alsnog alle kanten op.

          Comment

          • salsa
            • Jan 2007
            • 1315

            #6
            Daarbij praat je over een steegje, klinkers en bakstenen huizen, goh een geweldige 'hoorn' effect heeft dit op het sublaag...!!!
            Cardioide opstelling +processing en je schiet al een eind op!!!

            Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Gewoon eens een cursus magu of 6o6 doen, dan ga je zien dat iedereen hierboven een stukje van de puzzel heeft genoemd ...
              Last edited by Gast1401081; 12-07-13, 21:54.

              Comment

              Working...