Cardioide opstelling met Hoorngeladen en omni subs?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lawaaiige Buur
    • Jan 2006
    • 45

    Cardioide opstelling met Hoorngeladen en omni subs?

    Ik loop de laatste tijd vaak tegen het probleem aan dat er achter de geluidsset teveel sub rondhangt om met draaitafels te kunnen draaien, omdat er teveel resonantie op de naald ontstaat..

    Nu maak ik gebruik van 4 Labhorns (3 meter hoornverloop) met daarop 2 USB midbaskasten en 3 Turbosound Aspect TA880h tops per kant, en heb ik 4 dubbel 15" frontloaded subjes geladen met 18 sound 15nd930 speakers, waarmee ik wil proberen wat sub achter het geluid weg te halen, door deze cardioide in het midden achter de hoorgeladen set te plaatsen, maar mijn natuurkunde-knobbel is helaas niet toereikend om dit de berekenen, en ik kan op fora's alleen info terugvinden over cardioide opstellingen met frontloaded kasten.

    Kan iemand mij uitleggen of dit uberhaupt mogelijk is, en zo ja, hoe ik dit kan berekenen/meten? Ik heb wel een meetmic met smaart waarmee ik de delaytijden van mn set door kan meten, dus het lijkt me dat ik met een paar tips daarmee ook de delaytijden voor de dubbel 15" frontloaded kastjes in cardioide opstelling moet kunnen meten..?

    groeten,

    Joost - kierewiet soundsystem
    http://www.licht-geluid.nl/forum
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Twee totaal verschillende subs in een dergelijke opstelling gebruiken gaat wel maar vergt toch wel enige kennis van meten en inregelen. Daarbij heb je ook een processor nodig met voldoende outputs en mogelijkheden.
    Dit is niet 'even' op een forum uit te leggen ondanks dat het zeker geen 'rocket science' is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

      #3
      De welbekende stoeptegel onder je tt en een soort windschermpje voor je tt wil vaak al een heel eind helpen hoor.
      Althans bij mij in het verleden toch.

      Comment

      • qvt
        • Oct 2009
        • 721

        #4
        Doe me ff een PM hierover
        There is no substitute for imagination

        Comment

        • grunnen
          • Sep 2008
          • 18

          #5
          Hi Joost,

          Ken je het freefloat systeem nog?
          Misschien kan dat al flink wat rumble verminderen.



          Groets,

          Grunnen

          Comment

          • Hansound
            • Apr 2006
            • 832

            #6
            Originally posted by grunnen
            Hi Joost,

            Ken je het freefloat systeem nog?
            Misschien kan dat al flink wat rumble verminderen.



            Groets,

            Grunnen

            Haha, sterk...
            stuk makkelijker dan subjes bouwen

            Comment

            • Lawaaiige Buur
              • Jan 2006
              • 45

              #7
              Natuurijk ken ik het freefloat systeem, maar t probleem is dat bij de feesten die wij geven, de geluidsdruk/resonantie zo hoog liggen, dat het naar mijn inzien beter werkt als ik de sub/resonantiefrequentie bij de draaitafels weg kan trekken.
              http://www.licht-geluid.nl/forum

              Comment

              • Joost van Ens
                • Jan 2001
                • 628

                #8
                Het al oude systeem, ooit bedacht door wijlen Tony Mouse, zal na alle waarschijnlijkheid ook hier perfect werken. Was ook het enige systeem wat niet oversloeg zonder op het hangende podium te staan in de oude buitenwacht te Kampen. Het heeft 1 nadeel, het heeft wat "ruimte" nodig. Vooral in de hoogte.

                Joost.

                Comment

                • speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1696

                  #9
                  Originally posted by Joost van Ens
                  Het al oude systeem, ooit bedacht door wijlen Tony Mouse, zal na alle waarschijnlijkheid ook hier perfect werken. Was ook het enige systeem wat niet oversloeg zonder op het hangende podium te staan in de oude buitenwacht te Kampen. Het heeft 1 nadeel, het heeft wat "ruimte" nodig. Vooral in de hoogte.

                  Joost.
                  Het systeem van Tony Mouse ken ik niet, wel de oplossing die kermisexploitanten toepasten. Ofwel de draaitafel hing in een systeem met veren, maar een aantal hadden ook een gat in de vloer, waardoor een statief stak, dat op de vaste ondergrond stond (de straatkeien dus). Ik ken je draaitafelopstelling niet, maar wellicht kun je er eens over nadenken om de draaitafels met een truc op de zaalvloer te zetten. Verder treedt ook resonantie op als de draaitafelplateaux heel licht zijn, maar bij een SL1200 etc valt dat wel mee.

                  Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Het free-flooat systeem is een gevolg bestrijding, oorzaak bestrijden werkt volgens mij nog altijd beter....
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      ... oorzaak bestrijden werkt volgens mij nog altijd beter....
                      Kill all the DJ's…

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Da's nou ook weer erg rigoreus en niet helemaal wat ik bedoel.
                        Een cardoïde opstelling is een iets meer mensvriendelijke oplossing alleen heeft ook die zijn beperkingen.
                        Zo zul je de draaitafels achter de achterste subs moeten opstellen, pas daar heb je maximale uitdoving.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        Working...