opstelling speakers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    opstelling speakers

    Hallo mannen,

    Ik ben gevraagd om geluid op een plein feest te verzorgen , nu wil de gemeente dat het geluid niet al te ver "draagt" , ik wil dat het wel lekker klinkt dus heb ik het volgende idee daar over:



    Dit is dus in verhouding getekend, speakers naar binnen gericht. Kan iemand voor mij zo'n plotje maken met de te verwachten "druk" verdeling in het -sub- laag ? (kan het kloppen dat dit met SMAART te doen is???)

    Of is het op voorhand al geen goede opstelling? Zit ik met uitdoving ? dat soort vragen heb ik hier over....

    alvast bedankt!
    Last edited by beyma; 30-05-13, 19:14. Reason: plaatje iets duidelijker nu?
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Ruimte van ca 8x8meter? Cardioide sub opstelling onder DJ en 2 toppen vliegen. Toppen zo richten dat ze niet verder stralen dan nodig. Subs op meerdere posities geeft te veel problemen met uitdoving op verschillende plaatsen. Never ever toppen tegen elkaar inrichten... toppen altijd dezelfde kant op richten en de afstand compenseren met een delay. 8m moet je makkelijk kunnen overbruggen met slechts 2 toppen.

    Kortom: standaard links/rechts opstelling met evt een cardioide sub om overlast achter DJ te beperken.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Opstelling zoals getekend is ook nog helemaal niet zo gek, door de 'georganiseerde chaos' krijg je uiteindelijk ook een lekker geluidje.
      Dit kun je allemaal simuleren met MAPP online, een gratis te gebruiken programma van Meyer.
      Smaart gebruik je alleen maar om metingen te doen, en aan de hand daarvan in te regelen.
      Wil je het echt goed doen dan zou ik niet voor 802's kiezen maar toppen die iets verder dragen en, zoals PVG al voorstelt, voor de toppen een L/R opstelling kiezen.
      De subs naast elkaar voor het podium, meter ertussen en buitenste 2-4 ms delay geven t.o.v. de middelste en dan de hele cluster time-alignen met de toppen.
      Heb je geen delay mogelijkheid voor je subs dan kun je ze ook in een boog leggen, in feite doe je dan hetzelfde maar dan fysiek.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • e-sonic
        • Aug 2004
        • 329

        #4
        Er zijn genoeg programma's om zoiets te simuleren, Mapp, danley DDT, D&B, EV, allemaal op aanname van min of meer rondstralende bronnen. Heeft de gemeente niet meer concrete eisen aangegeven, meestal gelden toch geluidsnormen voor evenementen, alleen al op basis van eerdere ervaringen.

        Hier nog een linkje naar andere software, sommige zijn beperkt tot f>100 Hz, daar zijn dan weer work-arounds voor... http://www.rationalacoustics.com/for...ation-software
        Last edited by e-sonic; 30-05-13, 12:54. Reason: software link
        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

        Comment

        • djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

          #5
          Zijn die subs enkel 18" of dubbel 18"?
          En wat heb je aan processing+ampkanalen beschikbaar voor je subs?
          De subopstelling zoals je hem nu hebt getekent is niet verkeerd, maar geeft veel lawaai naar buiten toe:



          Een mogelijke opstelling met 4 subs is deze:



          De buitenste (LR) subs die je ziet zijn hier muted. De binnenste 4 subs zijn in gebruik, waarvan de binnenste 2 naar achteren zijn gericht en allebei 3ms gedelayed en polarity inversed. De subs die er direct tegenaan staan zijn naar voren gericht en zonder delay/polarity inverse. De subs die achterstevoren staan staan 1,6 meter uit elkaar (hart op hart van de conussen). Hierdoor krijg je een beetje power alley (buiklijn) effect zonder dat je er direct knooplijnen bij krijgt, omdat de afstand tussen de subs daar niet groot genoeg voor is. Effectief heb je gewoon wat meer worp. In dat album staan ook plaatjes van andere frequenties (dit is 50Hz), en ook van de verticale afstraling.


          Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

          Comment

          • Kasper
            • Jul 2004
            • 171

            #6
            Van een zeer ervaren 802 gebruiker: Gewoon zo doen, komt goed. Groet, Kasper

            Comment

            • beyma
              • Oct 2002
              • 1614

              #7
              Wow wat een goede informatie mannen ! Hier kan ik wat mee, dit soort info had ik ook graag 'geleerd' op de SUB-DAG ,maar helaas heb ik dan al een club evenement....

              @ speakertje, ik heb 4x 1 18" , en zoals al mijn spul is ook dit weer zelfbouw naar een ontwerp van D.A.S (touring sub 218 door midden gehaald)
              Verder heb ik helaas -nog- geen processor , alleen een actieve X-over met een delay van max 2 ms op de sub kanalen.....
              Versterkers zijn Crest Audio CA6 en 2x V900 in brug (1100 rms 4 ohm)

              Toch ziet dat bovenste plotje er wel heftig uit hoor, lekker veel rood hahaha , ik ben denk ik toch eigenwijs en ga voor de vierkant opstelling!
              Ik neem aan dat ik dan een lekker geluid krijg ook als het niet vol gas aanstaat!

              Wat betreft de keus voor de 802, tja ik heb domweg niets anders staan.... alleen nog 2 Nexo Ps8 kopieën maar die zijn voor DJ booth monitor bedoeld.

              [edit]

              Even het plotje ge-shoped in een vierkant en verschaald naar mijn opstelling..... phoe hee ziet er dik uit hahaha, in dit geval gaat er zeker geen dikke house gedraaid worden,
              eerder lounge muziek omdat het plein omgedoopt wordt tot zand strand(je)

              Last edited by beyma; 30-05-13, 20:08.
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

              Comment

              • djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

                #8
                De aanstaande sub-dag? Jammer dat je niet kan, kon wel eens interessant worden. Als ik het fototoestel niet vergeet ga je e.e.a. hier wel terugzien.


                Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                Comment

                • Kasper
                  • Jul 2004
                  • 171

                  #9
                  En? Hoe is het gegaan?

                  groet,
                  Kasper

                  Comment

                  Working...