J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 3 1 2 3 Laatste
  1. #1

    Ingeschreven
    Mar 2013
    Locatie
    1
    Posts
    60

    Standaard mini line array

    Hallo beste forummers,

    Mijn vriend kwam eens op het idee om eens een line array te maken met alleen high drivers.
    en dan boven de subs 10/12'' midrange woofers.
    Ik denk zelf dat het dan niet zo goed zou werken als een echte line array,
    maar misschien kan het nog best klinken...

    vraag het toch maar even want het is toch een best leuk project


    mvg. Marc

  2. #2

    Ingeschreven
    Dec 2012
    Locatie
    1
    Posts
    424

    Standaard

    En wat is precies het nut er van? Welke voordelen zou dit volgens hem hebben t.o.v. een normale line-array?

    Klinkt mij in de oren als een 'gewoon-omdat-het-kan'-projectje...

  3. #3

    Ingeschreven
    May 2005
    Locatie
    1
    Posts
    1.681

    Standaard

    Je grootste probleem word een constante spreiding denk ik, dit zie ik nog niet even makkelijk opgelost. Midden ervoor kan het dus best goed komen, wat verder naar de zijkanten...

  4. #4

    Standaard

    Bij een line-array is het hoog niet direct het grootste probleem mits het achter een goede wave-guide zit.
    Grootste probleem is bij de kleinere systemen juiste het mid-laag, dat gaat pas bundelen en dus ook ver komen wanneer de array-lengte groot genoeg is.
    Bij een systeem zoals jij voorstelt zou je dus een behoorlijke stapel 10/12" kastjes moeten hebben en daarboven dan de HF units.
    Dat gaat je dus problemen opleveren met de time-alignement van de 10/12" naar het hoog omdat de fysieke afstand groot is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

  5. #5

    Ingeschreven
    Mar 2013
    Locatie
    1
    Posts
    60

    Standaard

    Oke,
    dus als we een smallere graden hoorn er in zetten, zou dat dan verholpen zijn?
    en kunnen we de time-alignement niet instellen met een processor?

    mvg. Marc

    ps. we kunnen toch ook uber goeie mid woofers er bij zetten?




  6. #6

    Ingeschreven
    Mar 2001
    Locatie
    1
    Posts
    7.999

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FOHje Bekijk Posts
    Oke,
    dus als we een smallere graden hoorn er in zetten, zou dat dan verholpen zijn?
    en kunnen we de time-alignement niet instellen met een processor?

    mvg. Marc

    ps. we kunnen toch ook uber goeie mid woofers er bij zetten?



    ik vind het een erg leuk idee,
    al was het maar omdat we mid-laag (tot 400Hz) genoeg uit grounded semi-sub kunnen krijgen.

    truukje van die lengte van het mid-array is een beetje onzin, alsof een extra speaker een extra octaaf naar beneden gaat opleveren, je praat niet over optelling, maar je praat over gebrek aan uitdoving in de lengte.
    En ik ken een hoorntje dat het erg leuk doet , vanaf 300Hz, ongeveer..

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FOHje Bekijk Posts
    en kunnen we de time-alignement niet instellen met een processor?

    Daar zit juist je probleem, op welk punt ga je time-alignen?
    Met time-alignen van subs heb je het over golflengtes van meter, bij hoog drivers heb je het over centimeters.
    Dus op één plek is het goed, een meter naar achter zit je er zomaar 180° naast.
    De truc is dus om te zorgen dat de golflengtes zodanig lang zijn dat je op iedere plek zodanig kunt time-alignen dat je minimaal geen uitdoving krijgt.
    De manier om dit op te lossen is door niet alleen hoog maar ook hoog-mid in het kastje te bouwen, dat kan door bijvoorbeeld dezelfde driver te gebruiken die ik in mijn line-array gebruik of door mid drivertjes in het line-array kastje te bouwen.
    In dat laatste geval adviseer ik je om drivers te pakken die ook het low-mid weergeven en dan ben je dus terug bij een complete line-array.
    Dat eerste geval komt ook als aanvulling op de Prospect set, een kast met alleen hoogdrivers.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

  8. #8

    Ingeschreven
    Mar 2013
    Locatie
    1
    Posts
    60

    Standaard

    tja, dan heeft het niet meer zoveel nut....

    maar, wat als ik wel een midrange woofer er in plaats, en ik stuur hem bi amped aan,
    zou ik dan wel een goeie spreiding hebben als ik 4 kasjes met een 90 bij 60 hoorn met één of twee 6,5'' midrange woofer er in?

  9. #9

    Standaard

    Ik begrijp ff niet wat DJAntoon bedoelt met dat spreiding verhaal.
    Enige dat ik kan bedenken is dat er uitdoving is off-axis.
    Dat is wel op te lossen door te zorgen dat de mid kastjes exact midden onder de hoog kastjes staat.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

  10. #10

    Ingeschreven
    Dec 2012
    Locatie
    1
    Posts
    424

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FOHje Bekijk Posts
    maar, wat als ik wel een midrange woofer er in plaats, en ik stuur hem bi amped aan,
    zou ik dan wel een goeie spreiding hebben als ik 4 kasjes met een 90 bij 60 hoorn met één of twee 6,5'' midrange woofer er in?
    Dan heb je in feite toch weer conventionele speakers?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  

Inloggen

Inloggen