J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 2 1 2 Laatste
  1. #1

    Standaard Hulp bij digitale multikabel

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op het forum en ik heb een vraag.
    Wij hebben een project lopen om onze kerk helemaal klaar te maken qua geluid, video en licht.
    Nu is ook de vraag gekomen hoeveel een digitale multikabel zou kosten. Ik ben een beetje op Internet gaan zoeken en kom wel het een en andere tegen maar dit is niet wat ik zoek. De bedoeling is: achter in de kerk willen wij een techniek hoekje opzetten en wij willen dus een soort van stage box op het podium hebben staan. Als wij de kabels met onze huidige multikabel willen wegwerken is dit niet te doen. Ik heb wel wat van die "digital snakes" gevonden, maar deze zijn allemaal gemaakt voor ook een digitale mixer. Wij hebben in onze kerk al een mixer dus wij hoeven alleen een stagebox en een dan de kabels in de techniek hoek. Eigenlijk 2 kastjes dus.
    Uit mijn hoofd hebben wij een 24 kanaals mixer staan. Deze heeft nog een aantal uitgangen, dus wij zouden in principe een stagebox nodig hebben met 24 kanaals in en 8 kanaals uit (ik zeg maar wat) dan is de eerste vraag: Is dit er en is dit een beetje te betalen? En is het mogelijk om dit allemaal over 1 enkele Cat5e kabel te stouwen zonder kwaliteits verlies over grote delays?

    Mijn dank is groet!

    Met vriendelijke groet,

    Jelle

  2. #2

    Standaard

    Goedkoopste oplossing hiervoor op dit moment is:
    2x Behringer S16 stagebox + 1x Behringer ADA8000/8200.
    Dan heb je 16 inputs+8outputs op podium en het omgekeerde bij de mixer.
    Kosten zullen ca 2keuro zijn.

    Voor meer inputs moet je de set verdubbelen, maar dan kun je beter meteen een X32 met 2x S16 aanschaffen (iets meer dan 4keuro).

    Er zijn nog andere mogelijkheden met ADAT over CAT5 (met bijv 6x ADA8000), maar dat is eigenlijk achterhaald.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

  3. #3

    Standaard

    Hoewel digitale multi's in principe zijn ontworpen om te functioneren met een (bijbehorende) digitale tafel is het niet onmogelijk om iets te maken/combineren voor een analoge tafel. PvG noemt al een mogelijkheid met de Behringer S16 snake. Het is o.a. ook mogelijk met Roland snakes, echter loopt de prijs dan direct vele malen hoger op dan de door PvG genoemde oplossing.

    Kosten waar je globaal aan moet denken:

    Behringer 16/8 multi
    (2000 euro)
    2x Behringer S16
    1x Behringer ADA8200
    1x ADAT kabeltje
    X meter UTP

    Roland 16/8 multi (3500 euro)
    1x Roland S-1608
    1x Roland S-0816
    1x Roland S-4000R
    X meter UTP

    Roland 24/16 multi (Ga je rap richting de 7000 euro)
    1x Roland S-1608
    1x Roland S-0816
    2x Roland S-0808
    1x Roland S-4000M
    1x Roland S-4000R
    X meter UTP

    Gezien het oplopen van de prijzen koop je voor dat geld al snel de bijbehorende digitale tafel erbij en laat je de snakes aan de (analoge) mixer zijde vervallen. Ik laat mogelijkheden van o.a. Ethersound etc. hier achterwegen want dan schieten de prijzen echt omhoog. Bedenk ook dat je bij een digitale multi niet even van een uitgang een ingang (of v.v.) maakt met aan weerszijde een converteerkabeltje zoals dat bij analoge multi's wel eens gebeurd. Hou er ook rekening mee dat wanneer één van de digitale snake componenten (podium of mixer zijde) uitvallen je hele snake weg is als je geen reserve (extra kosten maken of is dit risico aanvaardbaar) op de plank hebt liggen. Met een analoog multi kun je een kabelbreukje (zal niet snel voorkomen bij een vaste installatie) wel opvangen met een ander (vrij) lijntje op de snake.

    Zoals je merkt, voor digitaal 24/8 ga je al snel (meer dan) het dubbele betalen maar heb je ook echt alle 24 ingangen op het podium nodig?
    Staan er geen effecten bij de mengtafel geprikt op een aantal kanalen van de mixer (effect return)?

    Goedkoopste en best passende oplossing is eigenlijk een normale analoge multikabel (24/8 van 30 meter compleet heb je al vanaf 600 euro). Of toch kiezen voor een digitaal totaal concept (X32 met S16) waarvoor de snakes eigenlijk zijn ontworpen. Je hebt dan o.a. enkel aan de podiumzijde je A/D en D/A conversie en niet ook nog eens bij je mixer. Verder zit er al van alle handen randapparatuur in de mixer (software) gebakken wat ook weer ruimte scheelt in de techniekhoek. Persoonlijk zijn dit de enige twee opties waaruit ze bij mij de keuze zouden krijgen in de door jou genoemde situatie.
    Laatst gewijzigd door vasco; 14-05-13 om 12:51.


  4. #4

    Standaard

    Zinloze actie, knal de huidige multi, de analoge mixer en het bijbehorende effecten rackje op MP, leg er een klein beetje bij en koop een complete X32.
    Ben je voor heel weinig geld in één keer klaar.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

  5. #5

    Ingeschreven
    Sep 2003
    Locatie
    1
    Posts
    1.046

    Standaard

    wat voor soort gebouw is het? doos in doos constructie of is het een "normale" kerk?

    zelfs een multi fatsoenlijk wegwerken zal wel te doen zijn, zal alleen wat meer meters kosten,
    en misschien is dan een digitale multi niet eens nodig

    Ik neem aan dat de tafel analoog is en blijft aangezien er ook vrijwilligers en stageaires op moeten kunnen werken?
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

  6. #6

    Ingeschreven
    May 2010
    Locatie
    1
    Posts
    1.987

    Standaard

    Ter aanvulling op vorige respondenten.

    Als dit echt is wat je wilt, dan kun je wellicht gelijk kijken naar
    welk digitaal systeem je later wilt overstappen en van dat merk de
    aankopen doen.
    Vaak is het zo, dat als je iets van een merk kiest, je niet zo snel meer
    naar een ander merk overstapt, vanwege het verlies op de investering.

    Zelf zou ik ook kiezen om nu over te stappen op een digitale FOH, omdat de
    randapparatuur @FOH bijna net zoveel kosten gaat als een nwe digitafel
    (merkafhankelijk).

    grtz

    Nes
    Laatst gewijzigd door NesCio01; 14-05-13 om 15:14.
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

  7. #7

    Standaard

    begin eerst met de vraag:

    "waarom wil ik een digitale multi?

    Als je hem permanent kan installeren is een analoge multi vele malen goedkoper en eenvoudiger.
    Knoop bij het leggen alvast een catkabel mee, dan kun je altijd nog om. Voorlopig is een hartin in een analoge tafel prikken echt niets langzamer dan een digi multi.

    Daarme voorkom je ook dat je nu "het verkeerde systeem kiest"
    er is nu een enorm gevecht bezig om de "standaard" op digi multigebied. Maar het is nog onduidelijk wie het gaat winnen.
    ik gok de AES50, maar Madi maakt een goede kans, en zowel roland als A&H hbben populaire versies.

    Wil je daar nu duizenden op gaan gokken terwijl een analoge multi een fractie daarvan kost?
    lekker belangrijk!

  8. #8

    Standaard

    Een CAT kabeltje is nog wel langs een plintje weg te werken, een 32 aderparen multi is een stuk lastiger dus wat dat betreft begrijp ik de vraagstelling wel.
    Probleem waardoor de kosten gelijk uit de bocht vliegen is omdat je aan beide zijden AD/DA converters aan moet schaffen en dat maakt het te duur, zeker als je kijkt wat bijvoorbeeld die X32 kost.
    Wachten op toekomstige ontwikkelingen lijkt me niet zinvol, dan kun je wachten tot je een ons weegt.
    Daarbij denk ik dat in de toekomst zowel MADI als AES50 zullen verdwijnen, ik verwacht dat er een nieuw protocol zal komen.
    De reden waarom is dat het steeds normaler wordt om processoren, amps, etc. vanaf de FOH te kunnen bedienen en het logisch is dat er een protocol zal komen waarbij die signalen ook door hetzelfde kabeltje kunnen worden verstuurd.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MusicXtra Bekijk Posts
    De reden waarom is dat het steeds normaler wordt om processoren, amps, etc. vanaf de FOH te kunnen bedienen en het logisch is dat er een protocol zal komen waarbij die signalen ook door hetzelfde kabeltje kunnen worden verstuurd.
    Die is er al en heet Dante (mits je versterker/ processor een ethernet verbinding heeft. (hier gok ik voorlopig op) een IP based standard ethernet verbinding. word op dit moment door veel merken ondersteund.

  10. #10

    Standaard

    DANTE is leuk, tot je er veel audio kanalen over wilt sturen. Dan begin je toch wel écht te merken waarom je geluid niet over een Layer 3 protocol gaat jagen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  

Inloggen

Inloggen