J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 2 1 2 Laatste
  1. #1

    Standaard Smaart V7.4 RT60

    Ik heb laatst een licentie van Smaart V7 gekocht en ben daar nu een beetje mee aan het stoeien.
    De standaard RTA/Transfer begrijp ik wel, maar hoe kan je de RT60 waardes van een ruimte meten?
    Iemand enig idee? Timo misschien?

  2. #2

    Standaard

    Misschien in de handleiding te vinden.. ik doe het met de Impuls response methode, en dat betekent, signaal van de line out naar je geluidssysteem, microfoon in de ruimte via pre-amp of direct terug naar de line-in, meting starten met pink-noise en analyse opvragen, de verschillende RT60, waaronder EDT, T10 etc. zijn dan op te vragen. Meting met muziek is ook mogelijk, maar niet aan te bevelen. Overigens ook prima, en vergelijkbaar te doen met ARTA of REW (gratis)

    Verder is er het Smaart forum, waar men het met me eens is: http://www.rationalacoustics.com/for...60-Measurement
    Laatst gewijzigd door e-sonic; 05-05-13 om 17:46.
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

  3. #3

    Standaard

    Merci, in de handleiding kon ik het niet vinden. Waarschijnlijk heb ik er gewoon continu overheen gekeken. Maar het gaat dus eigenlijk hetzelfde als de Transfer functie? Mes + Ref signaal erin, en dan doet Smaart de rest?

    edit: Ik heb het nu ook in de handleiding gevonden. Ik heb er gewoon een paar keer overheen gelezen.
    Laatst gewijzigd door peterwagner; 05-05-13 om 20:55.

  4. #4

    Ingeschreven
    Jul 2006
    Locatie
    1
    Posts
    1.298

    Standaard

    Hoi peter ik kan je niet echt verder helpen hier mee ten minste nu nog niet .
    In de toekomst misschien wel maar daar moet ik dus voor naar Engeland en ik weet niet zeker of het mij dat waard is daar ik meestal met fft metingen werk en niet met sti/stipa/rt60 of wat er meer in zit .
    Dit wil niet zeggen dat ik hier niet naar gekeken heb maar heb hier nog geen tijd voor gehad om het te bestuderen en er juiste conclusies aan te hangen .

    Tot nu toe heb ik ook maar een paar x met dit soort metingen te maken gehad en voor mijn gevoel heb ik er niet echt veel aan voor de dingen die ik doe met smaart/sim en het werk wat ik doe .

    Een locatie waar een sti waarde was opgegeven en die dus absoluut niet gehaald werd was meer geïnteresseerd in politieke spelletjes dan puur naar de meet gegevens te kijken daar de betreffende installateur een te dikke vinger in de pap had bij de "juiste" mensen (waarop de tech's/operators tegen problemen aan liepen die niet op te lossen vielen met de toen aanwezige spullen) . Ben daar 1 x langs geweest voor een meting om bepaalde dingen te verifiëren maar dit werd ook weer onderuit gehaald en was daarna een beetje klaar met die locatie .

    Ik ben hetzelfde bedrijf nog een x tegen gekomen op een andere locatie waar ze op een vergelijkbare manier werkten en weer wisten zij op management niveau alles zo te draaien dat het niet aan hun lag . Prima voor hun maar dit gaat niet al te lang goed en dus liggen ze iig op die locatie er uit (en is er dus weer een andere prutser aan de gang maar goed)

    Wikipedia en de help file bij smaart zijn goede bronnen betreffende dit onderdeel van smaart en je zou eens bij Jim Cousins op de site kunnen kijken daar hij erg veel hiermee doet (en op een juiste manier) .

    @ e-sonic smaart doet dit ook via ir metingen . Ik kan alleen geen interpretatie aan de meting geven daar ik dit niet vaak op deze manier doe en de meeste opdrachtgevers niet berijd zijn tot een meer daagse meting . Het afregelen van een install neemt al best tijd in beslag als ik hier ook nog de ir metingen op los moet laten wordt het een meerdaags project iets waar de meesten niet voor willen betalen of de tijd voor in willen plannen .
    (totdat het fout gaat en dan zijn er meestal andere partijen die hun ding gaan doen)

    Laatst gewijzigd door Timo Beckman; 06-05-13 om 10:06.

  5. #5

    Standaard

    Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zal de RT60-metingen ook weinig gebruiken, maar ik ben er gewoon nieuwsgierig naar.
    Maar wat is die site van Jim Cousins? Op z'n Sound_Imp_Services staat weinig info over z'n werkwijze.

  6. #6

    Ingeschreven
    Jul 2006
    Locatie
    1
    Posts
    1.298

    Standaard

    Jim is een van instructeurs van rational en legt zijn werkwijze uit op seminars niet op zijn site . Iets wat mcCarthy by the way ook niet doet behalve wat overall screenshots en een compacte uitleg over wat je ziet .
    Bij bob zal het waarschijnlijk ook niet veel verder gaan dan wat er nu staat daar hij weer terug is op het nest van meyer sound .

    Dat ik dit doe op mijn blog wil niet zeggen dat anderen dit doen maw het kost het eea. (informatie bedoel ik dan over hoe metingen te doen).
    Ook het delen van informatie doe ik liever via mijn blog dan via dit of welk ander forum om te voorkomen dat ik in discussies of wellis nietus spelletjes terecht kom (een van de redenen waarom ik hier dus een aantal posts heb verwijderd daar ik hier geen zin in heb en geen tijd voor heb) .
    Als iemand dan op een al dan niet verkeerde wijze aan de haal gaat met informatie is dat zijn of haar verantwoording.
    Laatst gewijzigd door Timo Beckman; 06-05-13 om 10:57.

  7. #7

    Standaard

    Ik begrijp'm, maar ik vind je blog erg interessant!

  8. #8

    Ingeschreven
    Jul 2006
    Locatie
    1
    Posts
    1.298

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peterwagner Bekijk Posts
    Ik begrijp'm, maar ik vind je blog erg interessant!
    Ik ook daar ik leer van het schrijven ervan en ik gedwongen wordt het geen ik online zet ook echt te verifiëren met of real live metingen of met gedegen simulaties via diverse programma's die oa door de mannen van meyer tot mijn beschikking staan .

    Wat ook erg helpt is het geven van die cursus . Door de basis aan anderen uit te leggen leer ik ook steeds meer over die basis

    By the way : als je smaart aangeschaft hebt moet je eens gaan spelen met de verschillende FFT sizes en niet alleen in mtw werken . Kan een bak schelen .
    MTW is een mode waarop sim ook werkt . Sim kan dus wel een paar dingen die niet mogelijk zijn met smaart en omgekeerd geldt het zelfde (maar ook hier zijn weer oplossingen voor geen makkelijke oplossingen maar het kan wel) . Een van de redenen waarom ik een combi van beide gebruik .
    Laatst gewijzigd door Timo Beckman; 06-05-13 om 12:14.

  9. #9

    Standaard

    Onlangs is er een seminar geweest van drie dagen, ik mag toch hopen dat dan ook het meten van STI met de verschillende aandachtspunten aan de orde komt, en ook het meten van de zaalakoestiek, met de RT60 is één van de belangrijkste parameters...
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

  10. #10

    Ingeschreven
    Jul 2006
    Locatie
    1
    Posts
    1.298

    Standaard

    Dit is even aangetipt maar wordt in een meer specifiek seminar behandeld net als sub array's .
    De mannen die daar zitten beginnen net met meten en krijgen voornamelijk basis te zien .
    STI is voor live werk (de tour tech's) niet geschikt daar het setje on tour zo snel als mogelijk is moet draaien en er geen tijd is voor heftige metingen .
    Op alle tours die ik heb gedaan was het zaak om binnen een 20 a 30 min iets werkbaars te hebben . Als je mazzel hebt krijg je een uur en dan moet het draaien .

    Een man als Bob mcCarthy krijgt voor vaste installaties dus wel veel meer tijd maar doet verder niet zo veel met sti/rt60 waardes daar hij alles herleid naar het fft scherm dus fase en magnitude .

    De ruimte waar het seminar gehouden werd was ook niet echt groot en er stond een behoorlijk deftig setje voor zo'n klein zaaltje . Het meten van sti of rt60 had daar niet echt veel zin
    Laatst gewijzigd door Timo Beckman; 07-05-13 om 11:06.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  

Inloggen

Inloggen