aanschaf 3 condensator mics

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gunrunner
    • Dec 2012
    • 48

    aanschaf 3 condensator mics

    In ons jeugdcentrum zijn we op zoek naar een set van 2 (liefst3) degelijke condensator microfoons, budget ligt rond de 500€ voor de 3. Onze vorige 2 hebben we reeds verkocht (ld1009). 2dehands is zeker een optie.

    Momenteel huren we elke keer 3 akg c451 microfoons (vast verhuurbedrijf, 26€/keer) telkens als we optredens in onze volledige zaal doen (dan huren we ook extra speakers bij, 6 keer per jaar).

    Als we optredens doen in de verkleinde zaal, moeten cymbalen meestal niet versterkt worden (20tal keer per jaar).

    Op zich is de huurkost niet zo veel in vergelijking met wat je zou betalen voor dezelfde mics, maar het is toch handig om zelf condensatormicrofoons te hebben. Zeker als we onze zaal verhuren bvb.

    ik dacht zelf aan e914 van sennheiser, en een andere technieker raadde mij Oktava microfoons aan (weet niet meer welk type). Welke zouden jullie aanraden?
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Waarvoor gebruik je dan juist die microfoons?

    Comment

    • gunrunner
      • Dec 2012
      • 48

      #3
      Originally posted by frederic
      Waarvoor gebruik je dan juist die microfoons?
      Meestal voor cymbalen en evt. hi-hat (enkel noodzakelijk bij volledige zaalshows: capaciteit van 300man).
      Kan ook soms handig zijn voor een akoestische gitaar als die geen line-in heeft.

      Comment

      • dexter
        • Jul 2005
        • 433

        #4
        Ik kan de Beyer dynamic Opus 83 aanbevelen voor overhead, Hi-hat en gitaar zowel akoestisch als elektrisch.
        Ik heb hier erg goede ervaringen mee en ze kosten je niet een vermogen. Ook doe ik met deze mics regelmatig kinder musicals en dergelijke.
        Last edited by dexter; 23-03-13, 16:39.

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          Wanneer je al gewend bent aan de C451, dan wordt het
          met je budget moeilijk dit te gaan verbeteren. Je zult wss
          eerder bij een mindere kwaliteit uitkomen, denk ik.

          Te overwegen zijn o.a.
          - C391 van AKG (451 klinkt iets beter)
          - 603 van
          MBHO (ik heb er hier 4 van en ben zeer te spreken)

          grtz

          Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Voor dat geld heb je 2 Beyer M201TG en een Rode M3.

            Dan heb je weliswaar maar 1 condensator en 2 dynamische mics, maar wel 2 dynamische mics die je overal voor in kunt zetten; piano, vleugel, blazers, strijkers, snare, hihat, toms, overheads, kick eventueel, gitaarversterkers, akoestische gitaar. Ik heb er toevallig sinds gisteren eentje, en aanstaande dinsdag gaat ie op snare top voor een eindexamenconcert (+- 150 man), bevindingen worden hier indien gewenst even gepost.

            De Rode M3 is gewoon de SM57 van de condensators eigenlijk, doet het goed op bijna alles (de mijne is gebruikt op snare top, kick, ac gitaar, basversterker, piano), en voor het geld klinkt het ding erg fijn.

            Het mooie is dat de beide mics ook nog eens erg degelijk zijn en dus mooi lang mee gaan.


            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

              #7
              Originally posted by djspeakertje
              Ik heb er toevallig sinds gisteren eentje, en aanstaande dinsdag gaat ie op snare top voor een eindexamenconcert (+- 150 man), bevindingen worden hier indien gewenst even gepost.
              Ik heb er inmiddels 4 en ben er helemaal gek op! Ik waarschuw je: als je eenmaal een M201 hebt dan gaat het niet lang duren voordat er meerdere bij komen...

              Hoewel het een zéér veelzijdige dynamische microfoon is kan ik me voorstellen dat de TS toch opzoek is naar echte condensatormicrofoons.
              Gezien je budget zou ik inderdaad eens goed naar de Oktava MK-012 kijken. Past precies binnen je budget en schijnen erg goed te zijn (nog nooit zelf in handen gehad helaas).

              Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

              Comment

              • jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

                #8
                Sennheiser E614 is ook een mooie microfoon voor niet al te veel geld.

                Comment

                • janpy
                  • Mar 2013
                  • 43

                  #9
                  OF een setje fostex mc10s (heb ik zelf ook, leuke mic voor het geld)
                  superlux s241, lees je ook niet veel slechts over

                  Groet Jan

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Originally posted by djspeakertje
                    .....maar wel 2 dynamische mics die je overal voor in kunt zetten; piano, vleugel, blazers, .....
                    Hoi Daan,

                    Ik ken die dynamische Beyers niet en ben sowieso al geen BD man, sorry.

                    Ik ben wel benieuwd hoe dat zoiets dan klinkt in een vleugel, waar ik
                    altijd enkel condensators in plaats (AKG 414/MBHO 603/DPA 4099).

                    Is het niet zonde van de mooie vleugel om er een dynamische in te hangen?

                    grtz

                    Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

                      #11
                      Originally posted by hugovanmeijeren
                      Ik heb er inmiddels 4 en ben er helemaal gek op! Ik waarschuw je: als je eenmaal een M201 hebt dan gaat het niet lang duren voordat er meerdere bij komen...

                      Hoewel het een zéér veelzijdige dynamische microfoon is kan ik me voorstellen dat de TS toch opzoek is naar echte condensatormicrofoons.
                      Gezien je budget zou ik inderdaad eens goed naar de Oktava MK-012 kijken. Past precies binnen je budget en schijnen erg goed te zijn (nog nooit zelf in handen gehad helaas).

                      Groeten Hugo
                      Ik was er al bang voor. Toevallig heb ik dinsdag een tweetal MK-012's te leen (die of op overheads of in de vleugel komen, dat ligt eraan of ze op vleugel beter zijn dan een paar NT1-A), ook daarvan zal ik hier de bevindingen posten.

                      Hier een aantal bestanden van een snelle test van gisteravond. Mijn (crappy oude) snaredrum door een SM58, Rode M3 en Beyer M201TG. Zowel boven als onder gemiked. Microfoons waren niet exact hetzelfde geplaatst, maar het kwam aardig in de buurt (heb mn best erop gedaan). Zo blijkt dat een op zichzelf redelijk neutraal klinkende M3 toch een scherp randje heeft, dat dat door de 18kHz drop-off van de Beyer komt lijkt me sterk (zit veel lager). Vooral op snare bottom komen de verschillen mooi naar voren.

                      Als ik dinsdag tijd heb ga ik de snare op school opnemen met de Beyer, al dan niet terwijl er gespeeld wordt, om o.a. hihat spill te kunnen beoordelen. Wie weet ook nog even in de vleugel. De MK-012's en NT1-A's in de vleugel kan ik hopelijk ook nog even opnemen. Wat er van lukt komt hier via een Wetransfer linkje terecht. Mocht iemand een Gb'tje serverruimte over hebben...

                      Overigens zijn de opnames gemaakt in Reaper met een Focusrite Saffire 6 USB. Alles is helemaal schoon (geen EQ, dynamics etc.), het enige wat ik gedaan heb is alle bestanden normalizen in Reaper zelf.


                      Daan
                      Last edited by djspeakertje; 24-03-13, 18:38.
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                      Comment

                      • hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

                        #12
                        Originally posted by NesCio01

                        Ik ken die dynamische Beyers niet en ben sowieso al geen BD man, sorry.

                        Is het niet zonde van de mooie vleugel om er een dynamische in te hangen?
                        Wil ik ook even op reageren: je zegt dat je geen Beyerdynamic man bent, kan natuurlijk, maar je zegt tevens dat je de M201 niet kent.

                        Beyer heeft zijn gigantisch goede reputatie de afgelopen jaren behoorlijk verziekt door rommel zoals de 'Opus' series op de markt te brengen. De oude 'M' serie is echter totaal andere koek. Dát zijn de microfoons waar Beyer zijn reputatie aan te danken heeft gehad.

                        Er wordt wel eens gezegd dat wanneer de SM57 een goede microfoon was geweest, hij zou klinken als een Beyer M201. De M201 is één van de dynamische werkpaarden uit de stal van Beyer, die je eigenlijk overal kunt gebruiken waar je anders een SM57 neer zou zetten. Het is een microfoon met een ontzettend rechte frequentiekarakteristiek.

                        De M201 kom je in de praktijk echter meestal tegen op de snare, hij heeft een enorme rejectie van geluid aan de zijkant, zodat de overspraak van met name hihat véél minder is.


                        Ik heb nog nooit een piano met M201's versterkt, maar ik ben ervan overtuigd dat het een heel aardig resultaat zou opleveren. Ik heb wel een keer een piano met Sennheiser MD441's versterkt en daar was ik uitermate tevreden over!

                        Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                        "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Hugo,

                          Tnx voor de uitleg. M'n referentie ligt idd bij wat opus gear......
                          en een TG-X58, geloof ik? Nooit fan van dat spul geworden
                          en dit heb ik, enigszins ongenuanceerd, over de rest uitgespreid.

                          Wie weet dat ik nog eens een 201 probeer te scoren

                          grtz

                          Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

                            #14
                            Helemaal duidelijk Nes.
                            Als je alleen de Opus serie kent dan kan ik me voorstellen dat je een wat verkeerd beeld van Beyer hebt.

                            De M201 en ook de M88 (grootmembraan dynamische mic die je dan ook zeker eens moet gaan proberen) horen absoluut in het rijtje klassiekers thuis waarin ook de MD421, MD441, EV RE20 enzovoort vallen.

                            Daarnaast is Beyerdynamic ook erg bekend van haar ribbon microfoons: de M160 (en M260) voornamelijk. Eén van de zéér weinige merken die tot op de dag van vandaag nog ribbon microfoons produceert welke met name voor live doeleinden bedoeld zijn.

                            Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                            Comment

                            • gunrunner
                              • Dec 2012
                              • 48

                              #15
                              Originally posted by NesCio01
                              Wanneer je al gewend bent aan de C451, dan wordt het
                              met je budget moeilijk dit te gaan verbeteren. Je zult wss
                              eerder bij een mindere kwaliteit uitkomen, denk ik.

                              Te overwegen zijn o.a.
                              - C391 van AKG (451 klinkt iets beter)
                              - 603 van
                              MBHO (ik heb er hier 4 van en ben zeer te spreken)

                              grtz

                              Nes
                              We zijn aan het twijfelen of we gaan blijven huren (want wordt slechts +-5 keer per jaar gebruikt) of toch een iets 'mindere' set zelf gaan kopen. Ik kijk zelf vooral naar ridervriendelijkheid van de iets grotere* bands: stel dat we een set van 3 condensators kopen ala oktava mk012, bestaat het risico dat we dan toch nog een betere set moeten bijhuren? Of is dit geen heikel punt denken jullie? Ik heb zelf nog maar een paar keer met iets grotere bands techniek bijgestaan, dus nog niet veel ervaring hiermee.

                              * met grotere bands bedoel ik groepen die tussen 500-2500 euro vragen, en iets veeleisender/professioneler zijn dan de doorsnee beginnende band (met meer DIY attitude).

                              Comment

                              Working...