Hoeveel watt moet ik gaan gebruiken voor de versterking van ons koor.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suus
    • Jan 2013
    • 10

    Hoeveel watt moet ik gaan gebruiken voor de versterking van ons koor.

    Hallo ik heb de opdracht ons koor te versterken.
    Wij hebben op dit ogenblik één actieve luidspreker op een statief en een dynamische draadloze microfoon.

    Wij treden zowel binnen als buiten op. Veel solo's.
    Buiten meestal op dorpspleinen en binnen willen we hoorbaar zijn voor groepen tot 300 mensen.
    We treden twee maal per maand op.
    Ons koor bestaat uit max. 25 vrouwen, waarvan er twee accordeon spelen.
    Tijdens een optreden staan we meestal met 13 tot 20 vrouwen te zingen.
    Zelfs de dirigent staat niet voor het koor, maar zingt mee tussen de koorleden.
    We hebben geen rodi. Dus willen het vrij simpel houden.
    De accordeons redden het wel tot achterin de zaal.
    Ik wil twee AKG c1000 microfoons op een standaard om het koor te versterken.
    Tijdens solo's lopen wij door publiek heen, mijn oog is gevallen op de AGK wms 40 dual.
    Maar nu wil ik er nog een actieve luidspreker bij.
    Mijn vraag is hoeveel Watt deze moet worden. En welke merken zijn goed (het geluid moet mooi helder blijven).
    Kan dit er gewoon één worden, of is het toch wel veel mooier om er twee te plaatsen.
    Ik ben benieuwd naar de reacties.
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Hallo Suus, welkom op het forum.

    Misschien is het goed jezelf een beetje voor te stellen, en dan met name mbt je kennis en ervaring van geluid, versterking, microfoons, PA, mengpanelen, plaatsing enz.
    Met andere woorden: waarom heb JIJ de opdracht gekregen?

    Uit je vraagstelling vrees ik op te moeten maken dat je niet veel ervaring hebt....Maar verbeter me aub.

    Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • 2mancrew
      • Feb 2010
      • 96

      #3
      Originally posted by SPS
      Hallo Suus, welkom op het forum.

      Misschien is het goed jezelf een beetje voor te stellen, en dan met name mbt je kennis en ervaring van geluid, versterking, microfoons, PA, mengpanelen, plaatsing enz.
      Met andere woorden: waarom heb JIJ de opdracht gekregen?

      Uit je vraagstelling vrees ik op te moeten maken dat je niet veel ervaring hebt....Maar verbeter me aub.

      Paul

      Sluit zich bij SPS aan en leest graag antwoord om mee te kunnen denken
      ff knutselen met hout en speakers : resultaat 4 subwoofers

      Comment

      • Suus
        • Jan 2013
        • 10

        #4
        Ik heb idd geen verstand van dit alles.
        Wij zijn een viswijvenkoor uit Enkhuizen en wij staan altijd liever voor een podium dan op een podium, omdat wij dan meer contact met het publiek kunnen maken. De solisten lopen tijdens solo's vaak langs de tafels met mensen, om hun verhaal te vertellen.
        Wij zingen zonder boekjes, en kunnen (als wijven betaamd) redelijk geluid produceren zonder microfoons.
        Ons koor heeft ooit aan de plaatselijke audio verkoper voorgelegd om de solo's te versterken, en wij hebben toen op zijn advies een 60 w luidspreker gekocht met interne receiver voor een draadloze microfoon.

        Dit werkt best aardig voor ons, maar we worden al vaker gevraagd om voor grotere groepen te zingen, tot 300 man, (daarna moet de organisatie die ons uitnodigt maar iets regelen). Dit vinden wij leuk, maar er komen klachten van achteruit de zaal, dat wij niet meer goed te verstaan zijn.
        Dit moest opgelost worden. En aangezien ik de meest technische vrouw in ons midden ben, hebben ze mij de opdracht gegeven iets nieuws te kopen.
        Ik moet natuurlijk gewoon zingen, dus ik heb geen groot mengpaneel nodig waarbij ik achterin de zaal naar het koor kan luisteren. Ik wil hooguit tijdens het zingen even naar achteren lopen om te luisteren of het redelijk klinkt en dan eventueel iets bijsturen.
        (Wij blijven amateurs.) En... ik mag er ook zelf mee zeulen, dus het mag wat mij betreft compact blijven.
        Na zoeken kwam ik op dit forum terecht en na wat wat items gelezen te hebben vond ik de reacties op de AKG microfoons zeer positief en budgettair bij ons koor passen. Maar nu nog de luidspreker.

        Suzan

        Comment

        • Podium Verhuur
          • Mar 2012
          • 480

          #5
          Was je erg tevreden over de service van de verkoper? Zoja is het misschien dan slim om ook met hem even te gaan praten? Vaak kun je dan meteen horen en zien wat hij bedoeld.

          Comment

          • Suus
            • Jan 2013
            • 10

            #6
            Geen probleem om ook met hem te gaan praten, maar ik heb altijd het idee dat ik mij moet voorbereiden op zo'n gesprek.
            Ik wil het liefst een beetje mondig zijn in een winkel, anders krijg ik sneller het gevoel dat ik mij ergens aan bekocht heb.
            Ik ga toch aardig wat geld uitgeven, en dat geld is niet van mij.
            En het fijne van internet is dat er veel info vanaf gehaald kan worden.

            Suzan

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Heb je een budget voor ogen? Ik zou het toch niet aanraden 2 C1000 te gebruiken. (gain moet te veel open, gevolg fluitconcert)

              Je zegt max 25 vrouwen?
              Dan zou ik een digitaal mengpaneel van +/- 16kanalen aanschaffen, 12 shure SM58 microfoons op statief (1 per 2 stemmen)
              2 tal draadloze microfoons om de viswijven :-) toe te laten ook in de zaal te lopen. Wel opletten met de frequenties hiervoor.
              Een 2 tal monitoren is ook interessant, als er ooit een piano komt, zodat je niet te veel uit de maat gaat zingen.

              Voor de geluidsversterking kun je verschillende kanten op.
              Vb 2 RCF Art 725 speakers

              Als je het budgettair over meerdere jaren wil spreiden zou ik beginnen met een mengtafel. Vervolgens speakers, en dan de microfoons.
              Je zou eerst kunnen kijken voor 1 per 3 stemmen (ga in halve cirkels rond de microfoon staan) Dan per 2

              Ga in ieder geval voor een digitaal mengpaneel, zodat je de nodige tools hebt om feedback uit te schakelen, en wat reverb hebt.
              Laat dat 1 keer inregelen door een ervaren geluidstechnicus en sla de settings op.

              Links:

              SM58 microfoons: http://www.shure.nl/producten/microfoons/sm58
              SM58 draadloos: http://www.shure.nl/producten/microfoons/sm58/wireless
              mengtafel: http://www.presonus.com/products/StudioLive-16.4.2
              Speakers: http://www.rcf.it/en_US/products/pro...rt-725-a-mk-ii
              Monitors: http://www.rcf.it/en_US/products/pro...t-312-a-mk-iii
              Last edited by frederic; 28-01-13, 09:38.

              Comment

              • Fridge
                • Mar 2002
                • 153

                #8
                Originally posted by frederic
                Heb je een budget voor ogen?

                Je zegt max 25 vrouwen?
                Dan zou ik een digitaal mengpaneel van +/- 16kanalen aanschaffen, 12 shure SM58 microfoons op statief (1 per 2 stemmen)
                2 tal draadloze microfoons om de viswijven :-) toe te laten ook in de zaal te lopen. Wel opletten met de frequenties hiervoor.
                Een 2 tal monitoren is ook interessant, als er ooit een piano komt, zodat je niet te veel uit de maat gaat zingen.

                Voor de geluidsversterking kun je verschillende kanten op.
                Vb 2 RCF Art 725 speakers

                Als je het budgettair over meerdere jaren wil spreiden zou ik beginnen met een mengtafel. Vervolgens speakers, en dan de microfoons.
                Je zou eerst kunnen kijken voor 1 per 3 stemmen (ga in halve cirkels rond de microfoon staan) Dan per 2

                Ga in ieder geval voor een digitaal mengpaneel, zodat je de nodige tools hebt om feedback uit te schakelen, en wat reverb hebt.
                Laat dat 1 keer inregelen door een ervaren geluidstechnicus en sla de settings op.
                frederic, lees nog eens het wensenlijstje van Suus door, dan weet je dat jouw voorstel daar niet op aansluit.

                Suus, ik denk dat je in elk geval van 2 luidsprekers uit moet gaan (links/rechts van het koor opgesteld), anders lijkt het voor de luisteraar alsof het hele koor vanuit 1 punt zingt, dat klinkt onnatuurlijk. De door frederic genoemde RCF ART serie heb ik ook goede ervaring mee, al zou ik zelf opteren voor een 712 of 722, een iets lichtere versie die minder laag kan produceren, aangezien er alleen 'wijven' zingen.

                Verder zou ik overwegen om een wat mooier model draadloze microfoon aan te schaffen. Je loopt met zo'n microfoon straks door de zaal, voor langs de (zometeen krachtige) luidsprekers, wat het risico op rondzingen vergroot. Je wilt dan een microfoonsysteem met een zeer laag risio op rondzingen

                Of je het gehele koor netjes uitversterkt krijgt met 2 microfoons durf ik niet te zeggen, lijkt me spannend. Wellicht gaat het beter zijn om er minstens 4 op te stellen zodat je de afstand tussen koor en microfoon kleiner maakt, en daarmee het risico op 'rondzingen' vermindert. (als je niet weet wat dat is, kun je eens op het forum zoeken, suus).

                Tenslotte zul je een vorm van mengpaneeltje nodig hebben om het signaal van alls microfoons te mengen. Ik raad jullie daarbij in elk geval aan een exemplaar te nemen met ietsjes "reserve" aan kanalen, zodat je, als je over een tijdje je accordeons alsnog uit wilt versterken, niet gelijk klem zit.

                Ik zou me bij het uitwerken van dit alles toch even face-to-face laten adviseren door een plaatselijke geluidsprofessional, laat die ook eens langskomen op een repetitie in optreed-setting, zodat die goed weet waar het geheel aan moet voldoen.

                Succes!

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Fridge, blijkbaar heb je het zelf neit gelezen.

                  Ik zou het toch niet aanraden 2 C1000 te gebruiken. (gain moet te veel open, gevolg fluitconcert)
                  Last edited by frederic; 28-01-13, 09:39.

                  Comment

                  • RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

                    #10
                    Hoi Suus, heb even op jullie website gekeken om een indruk te krijgen. Ziet er leuk uit.
                    Belangrijk is dat je het compact houdt omdat je anders veel moet meeslepen.
                    Van belang is natuurlijk ook het budget.
                    Ik zou inderdaad ook voor 2 compacte luidsprekers op statief kiezen met ingebouwde versterker. Dat scheelt al een versterker meenemen. Ik ga geen merken noemen, de keuzes zijn enorm.
                    Kies voor een 19 inch mengtafel, deze kan in een flightcase. In die case kan ook de ontvanger(s) voor de draadloze mic(s) en een lade voor de bekabeling.
                    Zoiets heb ik voor een koor hier uit de buurt gemaakt, plug en play. Men is er zeer happy mee.

                    Succes, Raymond
                    Heerlijk die stilte

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Originally posted by RayM
                      Hoi Suus, heb even op jullie website gekeken om een indruk te krijgen. Ziet er leuk uit.
                      Belangrijk is dat je het compact houdt omdat je anders veel moet meeslepen.
                      Van belang is natuurlijk ook het budget.
                      Ik zou inderdaad ook voor 2 compacte luidsprekers op statief kiezen met ingebouwde versterker. Dat scheelt al een versterker meenemen. Ik ga geen merken noemen, de keuzes zijn enorm.
                      Kies voor een 19 inch mengtafel, deze kan in een flightcase. In die case kan ook de ontvanger(s) voor de draadloze mic(s) en een lade voor de bekabeling.
                      Zoiets heb ik voor een koor hier uit de buurt gemaakt, plug en play. Men is er zeer happy mee.

                      Succes, Raymond
                      2

                      In 1 flightcase waar alle microfonen, mengtafel en kabels inzitten.

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        #12
                        Om het even over een andere boeg te gooien: wat zijn de optie mbt tot huren?

                        Ik ga er even vanuit dat jullie optredens enigszins vergoed worden (dat kan ik uiteraard mis hebben).
                        Waarom geen zangset in de prijs bijvoegen wanneer nodig en daarvoor een andere partij inschakelen die daar het materiaal en de kennis voor heeft.
                        Scheelt jullie een serieuze investering - want de eisen zijn best wel aardig en 300 man is best wel veel - maar ook opslag, onderhoud, transport, sjouwen en niet te vergeten bediening.
                        Want wie gaat dat doen? Condensators en loopmicrofoons zonder een persoon achter de knoppen is, zeker als je voor budgetapparatuur gaat kiezen, een risico.


                        Liever zelf doen? Ook mogelijk uiteraard, maar paar puntjes om op te letten:

                        - Frequenties draadloze mics. Technisch verhaal, hier staat wat uitgelegd: http://www.blog.licht-geluid.nl/draa...oor-veilingen/

                        - AKG C1000 is best een leuke mic, maar je moet weten hoe hem te gebruiken. Hetzelfde geld eigenlijk voor AKG CK91 en de Rode M3. Buiten wordt dat niet echt een haalbare oplossing, binnen is het te doen met enig verstand van zaken(!). Als je een grootmembraam kan aanschaffen zou dat makkelijker zijn. Shure KSM27 zal buiten budget liggen, maar er zijn ook budget oplossingen (Samson, Behringer).

                        - Mengtafel heb je zeker nodig, maar geen enorm bakbeest. Soundcraft EPM8 moet aardig in de buurt komen, misschien een EFX8 om een galmpje te kunnen gebruiken?

                        - Speakers... ontelbaar veel keuzes. Blijf weg bij pure budgetmerken als Skytec, Omnitronic, Devine, Behringer, dat wordt een ellende. Ik ben fan van de Alto Pro TS115A geworden, best leuk speakertje, zeker voor het geld, en geschikt voor wat jullie willen (mits die 300 man binnen een beetje stil zijn).
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • Suus
                          • Jan 2013
                          • 10

                          #13
                          Even een kleine evaluatie:
                          Van de max. 25 leden spelen er twee accordeon en we zijn nooit voltallig. Dus er zingen er maar 15 tot 20.
                          Ik begrijp buiten blijft het moeilijk om het koor te versterken, dus dan kan je alleen de solisten een mic. geven.
                          Binnen 300 man die muisstil zijn, is een absoluut max. De helft zal vaker voorkomen, maar je moet ergens vanuit gaan.

                          Het zullen twee actieve speakers worden ivm het stereo effect. Dit begrijp ik.
                          RCF en Alto blijken de betere merken te zijn binnen ons doel.

                          Het fenomeen rondzingen ken ik, wil ik heel graag voorkomen. Dus de mic moet niet te dicht bij de luidspreker.
                          En van dusdanige kwaliteit zijn, dat deze daar minder gevoelig voor is.
                          (Maar ik begrijp dat heel veel vergelijkbare koren de c 1000 gebruiken.)
                          We beginnen met twee microfoons, maar het is beter om dit later eventueel uit te bereiden.
                          Microfoons zo dicht mogelijk bij het koor houden.

                          Er moet een mengpaneel komen. Met enkele uitbreidings opties voor als wij besluiten de accordeons te versterken of mic. uit te bereiden. (Of als er een talent ons koor binnenstapt die gitaar kan spelen.)
                          Nu lees ik digitaal mengpaneel levert voordelen op, dit zal ik meenemen in de keuze.

                          Comment

                          • RayM
                            • Jan 2006
                            • 742

                            #14
                            Voordeel van een digitale tafel is dat er veel mogelijkheden aan boord zijn, uitgebreide EQ, dynamics (compressor/limiter).
                            Uiteraard is er dan ook een prijsverschil. Presonus heeft bijvoorbeeld een compacte digimixer die ook nog eens gebruiksvriendelijk is.
                            Je pakt het in ieder geval goed op Je luidsprekerkeuze is heel belangrijk! Vraag om een demo zodat je zelf kunt luisteren, eventueel met meerdere types zodat je een vergelijking hebt.
                            Heerlijk die stilte

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              En veel repeteren en uitproberen met de klankinstallatie (zeker voor dat digitaal mengpaneel) zal belangrijk zijn.

                              Comment

                              Working...