USB Interface voor recording en metingen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

    USB Interface voor recording en metingen

    Ik zou voor bij mijn macbook pro 13" (dus geen faajerwaajer, ook geen thunderbol want zo nieuw is ie niet) een goede 4 kanaals interface willen aanschaffen om af en toe simpele opnames te doen en ook wat te experimenteren met metingen.
    Hij draait dualboot met windows, dus zowel onder OSX als XP 32bit kan ik eigenlijk alle soft draaien.

    Ik zoek dus een interface die op beide OS'en goed werkt en geschikt is voor zowel wat te meten in bv SMAART als op te nemen met Logic Pro.
    Ik heb al goede zaken gehoord over de MOTU 4Pre, maar dat is eigenlijk meer dan dat ik zou willen uitgeven. Zou bv een Focusrite Scarlett een goede optie zijn? Of een Presonus AudioBox VSL?
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Macbook pro zonder firewire? Weet je het zeker? Je weet dat er minstens 3 verschillende type firewire connectoren zijn? Misschien heb je een aansluiting niet herkend als firewire?
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

      #3
      Aangezien je wilt gaan meten en opnemen heb je hoogstwaarschijnlijk een doosje met 4 mic pre's nodig. Dan kom je al snel op een AVID (voormalig M-Audio), MOTU (zoals de genoemde) of Focusrite uit. De MOTU 4-Pre is eigenlijk de meest geschikte. De Scarlets hebben 2 of 8 mic pre's, geen 4. De MBox Pro zou een optie zijn, ware het niet dat die geen USB heeft.
      Wat er dan nog overblijft is RME, je zou kunnen kijken naar een Fireface UC(X), maar ook die heeft maar 2 mic pre's (wel genoeg I/O om er een externe mic pre aan te hangen trouwens). De RME Babyface zou ook nog kunnen, maar dan heb je meteen een ADAT doosje met een handjevol mic pre's nodig (Focusrite Octopre MKII bijvoorbeeld). Wordt het wel weer een duur grapje van al met al.

      Wat ik zo snel zie is de MOTU 4-Pre dan toch de beste oplossing. Of je neemt gewoon een X32 mee? Kan je naar hartelust opnemen, en als Uli zo vriendelijk is om Rational Acoustics (Smaart) ook nog even te kopen kan ie dat in de volgende firmware update drukken en ben je helemaal klaar.


      Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

      Comment

      • desolation
        • Jun 2012
        • 706

        #4
        Het is voornamelijk voor metingen te doen, voor recording toepassingen is het meer iets ala "een gitaartje en een micje" en dergelijke. Meten met 2 mic pre's is geen optie/ te weinig ?

        En ja, ik ben 100% zeker dat hij geen firewire heeft. Ik heb een 13" first gen met Core2Duo en 9400M, daar zit zelfs geen SD card lezer in

        Comment

        • RayM
          • Jan 2006
          • 742

          #5
          Kan niet geloven dat er geen firewire aansluiting inzit.
          Ik heb een Macbook (wit kunststof, 1e generatie) en daar zit wel degelijk een firewire aansluiting in.
          Heerlijk die stilte

          Comment

          • Roeltej
            • May 2001
            • 761

            #6


            Je hebt waarschijnlijk de linkse aansluiting in je laptop zitten... Firewire 800, waar je misschien zoekt naar de linkse, FW400 aansluiting.
            Ding zit op mijn macbook pro 13" links, tussen de USB en netwerk aansluiting in.

            Heb je wel een Pro? te zien onderaan het scherm, waar Macbook Pro staat, ipv Macbook ... ? Zijn namelijk ook unibody Macbook's geweest, die idd geen FW hadden...
            Vitality Show

            Comment

            • desolation
              • Jun 2012
              • 706

              #7
              Nu je het zegt, het is inderdaad een metalen unibody macbook en geen pro. zit dus geen firewire op. excuses voor de verwarring, ik dacht eerlijk gezegd dat de metalen altijd een pro waren.
              Last edited by desolation; 17-01-13, 13:42.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                In de meeste mac book's is de firewire verdwenen.
                Maar je hebt thunderbolt. Gewoon een verloopje aanschaffen van thunderbolt naar firewire.
                Werkt perfect. Velen vergeten dat thunderbolt eigenlijk firewire 3 is.
                Last edited by frederic; 17-01-13, 15:47.

                Comment

                • desolation
                  • Jun 2012
                  • 706

                  #9
                  ik heb geen thunderbolt. het is een alu macbook 13" van als ik me niet vergis 2009, toen bestond thunderbolt zelfs nog niet

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Ja dan ben je bij de pechvolgels die een macbook heeft gekocht, die amper 4 maand verkocht is geweest. de productie hebben ze stilgelecht wegens geen interesse. Waarschijnlijk omdat verschillende zaken ontbraken, die echt nodig waren.
                    Ze zouden het eens forceren vertelde wijlen Steve Jobs, was dat eventjes verkeerd gedacht.
                    Laten we zeggen, het is een beetje de iphone 5 van 2009. Er is ook geen kat die hem wil kopen.

                    Comment

                    • desolation
                      • Jun 2012
                      • 706

                      #11
                      Pechvogel zou ik het nu niet noemen, heb het ding héél weinig betaald tweedehands en op die fiwi poort en het sd kaart slot is hij technisch gelijk aan de pro (ok, ook geen verlichte keys). als een usb interface even goed werkt is het voor mij al meer dan prima, ik wil er gewoon maar 1 keer een kopen. 4 maand is ook wat van de pot gerukt, want het heeft nog tot oktober 2009 geduurd voor de polycarbonate unibody macbook er was en de deze is toch in oktober 2008 gelanceerd...

                      Ik vind het alleszins leuker dan de keuze die je nu hebt: de air, die traag is en op een usb poort na geen enkele interconnectie heeft, of de pro 13 die niet eens een deftige graka heeft, of de pro 15 die minimum 1800EUR kost... maar das een andere discussie.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Heb hier ook een Motu 4pre icm met een Macobook Pro, dat is volgens mij zo ongeveer de enige optie, zeker omdat je ook fantoomvoeding nodig hebt voor je meetmicrofoons.
                        Kost wat maar dan heb je ook wel wat.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • desolation
                          • Jun 2012
                          • 706

                          #13
                          motu4 pre it is dan, welbedankt voor de info

                          over meetmicrofoons, is om wat te experimenteren een ECM8000 wat of is dat echt gewoon onbruikbare rotzooi?
                          Een Beyer MM1 zou ook nog wel moeten lukken.

                          Let wel, het is hier om wat verkennend te gaan experimenteren met metingen, niet om large-scale line arrays te gaan kalibreren. als dat in principe met bv 2 mic inputs kan en ik daardoor met een veel goedkopere interface weg kom is dat voor mij evenzeer prima

                          Comment

                          • Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

                            #14
                            Bij het onderdeel mic compare tijdens de sim en system optimalization seminars ontloopt de behringer niet veel met een dpa 4007 als je kijkt naar de frequentie respons .
                            de dpa kunnen alleen bizarre levels aan en zijn in gematchte set ups beter .
                            prijs verschil is om en nabij de 1900 euro (mits de dpa uit een gematchte set komt dan kost het om en nabij de 2000 euro per stuk) . Een 4007 kost standaard geloof ik 1400 ex toe gevoegde pijn van uit den haag .
                            M.a.w. De behringer is prima om mee te meten maar jakker er niet 140db door heen vind tie niet leuk....... De dpa 4007 kan standaard 155db verdragen voor dat die de clip in gaat en ik meen dat er ook een te krijgen was/is die met een eigen 120v voeding nog zo'n 10 db meer kan verdragen mocht je dat nodig vinden maar hoop het niet voor je oren of het publiek

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              De behringer ruist alleen een flink stukje harder dan de andere voorbeelden van Timo.
                              Maar als je lekker op ca. 90 dB meet, dan is ook dat van ondergeschikt belang.
                              Ik gebruik de behringer altijd voor metingen van m'n speakertjes....

                              Ik gebruik dan Sat-live als tool samen met de Tascam 122. Bevalt prima.

                              Paul
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...