simultaan afspelen soundtracks

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joboli
    • Oct 2006
    • 8

    simultaan afspelen soundtracks

    Sound engineers,

    Graag jullie reactie,

    Ik gebruik Cubase 5 (windows).

    Graag zou ik 2 tracks simultaan willen afspelen maar iedere track via een aparte USB externe geluidskaart. (2 kaarten zelfde merk/type 1x2chan of 1 kaart met 2x2chan)

    De kaarten worden gekoppeld aan 2 stereo chan van een analoge mixer (A&H GL2200). Hiermee wil ik graag de volumes via de mixer apart kunnen regelen. (Het regelen van de volumes in Cubase onder live omstandigheden vind ik nl niet zo'n goed plan).

    Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is 2 separate externe geluidskaarten te koppelen aan 2 separate tracks binnen 1 Cubase sessie?
    Zo niet, welke windows software is hiervoor wel geschikt?

    Graag jullie reactie
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    #2
    Er bestaan software waarmee je een 'samengesteld apparaat' kan maken. Dit is nu een term uit Mac OS waar dat standaard inzit, maar dat kan met 3rd party software ook voor Windows. Cubase ziet dan 1 kaart met 4 kanalen.

    MAAR

    Ik heb laatst een opname gedaan met 2 geluidskaarten op deze manier. En die begint na een tijd te kraken. De reden is dat de interne klok van die geluidskaarten wel 44100Hz zou moeten zijn, maar daar toch een paar Hz van afwijkt. Als je 1 kaart hebt is dat niet erg, Cubase pakt de tikken 1 op 1 over, en op die manier stretch je opname in tijd, wat quasi onhoorbaar is. Maar met 2 kaarten krijg je 2 tikken op verschillende momenten, en daar kan Cubase niet zomaar mee om.

    Je moet dus zorgen dat er 1 klok master is, en 1 klok slave. Dat kan softwarematig, maar in praktijk lukt dat dus niet altijd (zie mijn geval). Alternatief is een wordclock aansluiting oid, maar dan heb je een geluidskaart nodig die hardwarematig als slave kan werken.

    Groetjes,
    Johan

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Waarom niet een audio interface met meerdere outputs? Dan kun je je per track een output aanwijzen.
      Er van uitgaande dat je in Cubase per track een output kunt kiezen.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Moet je nog een audiointerface aanschaffen?

        Comment

        • timmetje
          • Dec 2012
          • 424

          #5
          Originally posted by RayM
          Waarom niet een audio interface met meerdere outputs? Dan kun je je per track een output aanwijzen.
          Er van uitgaande dat je in Cubase per track een output kunt kiezen.
          Dit. Waarom moeilijk doen?
          Tim

          Comment

          • joboli
            • Oct 2006
            • 8

            #6
            Ja,

            Ik heb nu de beschikking over één Edirol UA25 soundcard echter deze is niet geschikt voor 2x2chan output. 2 kaarten parallel aan elkaar is geen optie. Zoals Johan hierboven al omschreef, wordt bevestigd door artikelen welke ik inmiddels heb gelezen en van collega sound engineers.


            grz

            Comment

            • marczeebregts
              • Dec 2009
              • 71

              #7
              Originally posted by RayM
              Waarom niet een audio interface met meerdere outputs? Dan kun je je per track een output aanwijzen.
              Er van uitgaande dat je in Cubase per track een output kunt kiezen.
              Dat kan zeker in Cubase! Dan moet je gewoon meerdere output kanalen aanmaken en routen naar verschillende outputs op een kaart.
              Ga niet zo ingewikkeld doen met meerdere kaarten. Gewoon een kaart kopen met genoeg outputs...
              Marc Zeebregts Geluidstechniek
              Freelance geluidstechnicus

              Comment

              • NesCio01
                • May 2010
                • 1987

                #8
                Haai,

                Een andere optie is om te werken met een audio-interface,
                zoals Ray-M al adviseert

                Firewire in en dan intern routen naar 4 x XLR uit?

                Ik zou zeggen MOTU, maar weet niet of die ook firewire In ondersteunt.

                grtz

                Nes
                Last edited by NesCio01; 16-01-13, 00:02.
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                Comment

                • sidefill
                  • Sep 2009
                  • 130

                  #9
                  Yep,
                  de kleinst kaart (ook interne kaarten bv. M-audio) hebben altijd 2 in 2 uit. (stereo)
                  Theoretisch kan je dan - 2 ch in en 2 ch uit - routen (in devices Cubase).
                  Dan is het wel mono.

                  Standaard Interne kaarten zijn onbruikbaar, deze gaan in conflict met je asio driver. (krijg je een boel latency)
                  Externe kaarten werken het best, hebben vaak ook meerdere out's

                  (let wel op de juiste asio instellingen anders gaan zelfs de snelste pc's over hun nek.)

                  Als je voor firewire kiest. Let er wel op, dat je een Texas Instrument chipset in je pc firewire kaart heb zitten.
                  Anders is het garantie voor een instabiele pc. Bij laptop's (anders dan macbook) gewoon usb versie kiezen.

                  Een mengpaneel/tafel hoeft er in principe niet tussen.
                  Een cheep usb controler-tje er tussen, en je kan al je cubase schuiven met knoppen bedienen.



                  Suc6

                  Comment

                  Working...