Passieve crossover uit een Tour-X Sub verwijderen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    Passieve crossover uit een Tour-X Sub verwijderen?

    Heyla,

    Vandaag net 2 Xti versterkertjes voor mijn EV Tour-X geluidssetje binnengekregen. Kan ik die dingen eindelijk bi-ampen. Wat ik zoiezo van plan was, was de subs op lijn 2 van de speakonconnector te zetten: zo kan ik tops en sub doorlussen, wat iets gelikter werkt.

    Maar als ik die subs dan toch open heb, en een warme soldeerbout langs me liggen heb, dan kan ik misschien evengoed de crossover ertussenuit halen. Zou dit een positief effect hebben, of zouden er redenen zijn om hem te laten zitten?

    Groetjes,
    Johan
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Eruit met die filters, zeker in je subs scheelt je dit in vermogen.
    Neem aan dat je wel een processor gebruikt?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • desolation
      • Jun 2012
      • 706

      #3
      XTI is met ingebouwde DBX processing, filters eruit slopen idd

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Wel ff meten of de time-alignement klopt zonder filters.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

          #5
          Ewel, MusicXtra, ik ben blij dat je daarover begint. Ik ben al even aan het zoeken op internet, maar ik vind weinig dat mijn vragen definitief beantwoordt:

          In de setting vanwege EV zit er voor de TX1181 (enkel 18" sub) een delay op de sub, en er wordt een butterworth gebruikt. Bij de TX2181 (dubbel 18" sub) wordt de top gedelayd en wordt er een linkwitz-riley gebruikt. Die delay kan ik nog bij: in een TX2181 ontbreekt van fabriekswege de crossover, en die kast is gemaakt om actief gefilterd te worden. Bij de TX1181 zit standaard wél een passief filter, en dat verandert het delay verhaal. Volgens mij (na verwijderen van het passief filter) even een dB-meter op een statiefje zetten, en delay aanpassen tot ik maximum volume haal uit een sinus op de X-over frequentie?

          Maar dan heb je nog het verschil tussen butterworth en linkwitz-riley. Waarom kiest EV specifiek het ene filter bij de ene kast, en het andere bij de andere kast? Zou het aan de crossover liggen of heeft het een totaal andere reden? Maw: laat ik de butterworth filter staan, of ga ik naar LR?

          (Ok, of ik het verschil effectief zal horen is een andere zaak, maargoed, het blijft een hobby, en dan mogen we spelen zoveel we willen )

          Comment

          • PvG
            • Sep 2012
            • 979

            #6
            Theoretisch:
            De TX1181 bevat af-fabriek waarschijnlijk een butterworth laagdoorlaatfilter. Als je 2 butterworth filters (met dezelfde x-over frequentie) in serie zet (1 in speaker en 1 in processor) krijgt je systeem een linkwitz-riley karakteristiek met de dubbele steilheid. Dat zou het verschil tussen TX1181 en TX2181 processorsettings kunnen verklaren.

            Voor sub-top x-over is linkwitz-riley 12 of 24dB/oct meestal de juiste. Delay zul je zelf moeten afstellen (en hangt ook af van hoe je de kasten tov elkaar opstelt). Ook even de fase goed zetten: hoe was het ook al weer? 90graden fase draaiing per filterorde (1 orde = 6dB/oct)? Dus ingeval van 12dB/oct moet je of je subs of je toppen in tegenfase zetten en bij 24dB/oct niet (4x90=360 dus in fase).

            Jouw methode is het minimum, netter zou zijn om de overdracht te meten met smaart of lama en evt nog wat peq puntjes zetten. Als er een dip (~3dB) zit bij de x-over frequentie met linkwitz-riley, kun je overgaan op butterworth (maar dan zou je een bultje kunnen krijgen).
            Last edited by PvG; 10-01-13, 21:10.
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

            Comment

            • Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

              #7
              Leerrijk. Maar ik neem aan dat je start met de SPL meter om een minimale uitdoving te verkrijgen op je X-over point, en je finetuning met smaart of lama doet. (eigenlijk nooit met die paketten gewerkt, en lama heeft op het eerste zicht ook niet echt een meting voor impulse response?)

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Een SPL meting om een set goed te laten matchen gebruiken is praktisch ondoenlijk, hooguit heb je dan op het cross-over punt dat beiden goed staan maar de totale overlap zul je toch echt met Smaart moeten meten.
                Kan je uit, inmiddels veel, ervaring vertellen dat dit absoluut de moeite waard is, je set gaat er dikker en homogener door klinken.
                Anders is het een beetje zonde van de investering in nieuwe versterkers.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

                  #9
                  Originally posted by Poelmans
                  Leerrijk. Maar ik neem aan dat je start met de SPL meter om een minimale uitdoving te verkrijgen op je X-over point, en je finetuning met smaart of lama doet. (eigenlijk nooit met die paketten gewerkt, en lama heeft op het eerste zicht ook niet echt een meting voor impulse response?)
                  Om de delay af te stellen heb je geen smaart/lama nodig: die heb je alleen nodig om de frequentieoverdracht wat rechter te trekken (wel buiten in het open veld doen, want anders ben je de resonantie frequenties van ruimte/opstelling aan corrigeren...).

                  Je SPL meter truc om de delay in te stellen is niet helemaal compleet: je moet ook zorgen dat de levels van sub en top exact gelijk zijn bij x-over frequentie. De werkwijze is (liefst buiten in open veld of in een hele grote ruimte):
                  1) zet tijdelijk sub of top expres uit-fase
                  2) zet een sinus met x-over frequentie op je systeem en SPL meter recht voor je sub/top set
                  3) regel nu de delay (van de "voorste" speaker) af op minimale SPL. De delay moet ruim kleiner zijn dan de halve periode tijd van x-over frequentie, dus < 1 / (2 * 100) = 5ms bij 100Hz (aangenomen dat de top boven de sub staat).
                  4) probeer de SPL nog lager te krijgen door top of sub iets in level te veranderen
                  5) herhaal 3 en 4 totdat je de SPL niet lager krijgt
                  6) zet top en sub weer in de juiste fase
                  Je weet nu zeker dat top en sub dezelfde fase *en* dezelfde amplitude hebben in het x-over punt.
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by PvG
                    Je weet nu zeker dat top en sub dezelfde fase *en* dezelfde amplitude hebben in het x-over punt.
                    Maar ook iet meer dan dat, je weet niet of beiden 100 Hz hoger of lager nog steeds in fase staan....
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      Originally posted by PvG
                      Voor sub-top x-over is linkwitz-riley 12 of 24dB/oct meestal de juiste. Delay zul je zelf moeten afstellen (en hangt ook af van hoe je de kasten tov elkaar opstelt). Ook even de fase goed zetten: hoe was het ook al weer? 90graden fase draaiing per filterorde (1 orde = 6dB/oct)? Dus ingeval van 12dB/oct moet je of je subs of je toppen in tegenfase zetten en bij 24dB/oct niet (4x90=360 dus in fase).
                      Klopt voor de hele pass-band op het x-over punt zelf is het 45° per filter orde

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Originally posted by Timo Beckman
                        Klopt voor de hele pass-band op het x-over punt zelf is het 45° per filter orde
                        Oh ja, maar omdat je sub en top meestal dezelfde steilheid geeft, heb je op x-over punt dus 2x45xfilterorde fasedraaiing tussen sub en top. Pffew ;-)

                        Ik ben hiermee een paar keer goed de draad kwijtgeraakt omdat ik zat te meten aan een set met JBL en Beyma drivers (je weet wel: de JBLs met + en - omgekeerd...)
                        Last edited by PvG; 10-01-13, 23:13.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Maar ook iet meer dan dat, je weet niet of beiden 100 Hz hoger of lager nog steeds in fase staan....
                          Op 100Hz lager (= dc) zal de fase niet meer kloppen nee...
                          Maar je hebt gelijk: Hier begint de echte spielerei met smaart/lama en de hobby [edit: het werk] van Timo. ;-)
                          Last edited by PvG; 10-01-13, 23:36.
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                          Comment

                          • Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

                            #14
                            Hmm, zaterdag toch wat tijd uittrekken om met de demo van smaart aan de slag te gaan

                            Deze tutorial lijkt me wel nuttig: Smaart procedure for aligning subs and tops

                            Maareuh, als je fase/time delay op je crossoverpunt overeenkomen, en 10Hz verder totaal niet, dan doe je daar toch verder weinig aan?

                            Comment

                            • Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

                              #15
                              Originally posted by PvG
                              Hier begint de echte spielerei met smaart/lama en de hobby van Timo. ;-)
                              = geen hobby maar mijn werk . By the way geen lama maar SIM of SMAART . Lama gaf mij te vage data maar dat ligt meer aan mij dan aan lama ben ik bang

                              Comment

                              Working...