VST Host mac osx welke ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sidefill
    • Sep 2009
    • 130

    VST Host mac osx welke ?

    Hallo,
    ik ben een beetje aan het experimenteren met vst's op een macbook pro. (FX voor live gebruik.)
    Nu gebruik ik als experiment Cubase 5 als host, met een firewire focusride safire 8 in 8 uit geluidskaart.
    Werkt prima maar deze applicatie is nogal omslachtig voor alleen een reverb en delay tje.
    Gate's en compressie zal misschien niet gaan lukken ivm latency.
    En je moet vooral niet je dongel vergeten

    Ik ben al een tijdje aan het struinen op google naar een Vst host voor osx lion , maar dat valt nog niet mee om iets bruikbaars te vinden.
    Is hier al vaker besproken maar de linkjes waren vaak voor windows en minder voor osx.

    Is er iemand met ervaring, of tips voor bruikbare vst host's (hoeft niet perse free ware)
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

    #2
    Ik gebruik REAPER, werkt wel goed opzich.

    Comment

    • sidefill
      • Sep 2009
      • 130

      #3
      Oke dankje , heb ik al even naar gekeken.
      Maar Reaper is op zich toch ook een daw?
      Ik zoek eigenlijk meer een programma waar de fx vst's standalone op kunnen draaien.

      Comment

      • jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

        #4
        Is een DAW, maar werkt wel met wat ik wil.... Een simpel firewire externe geluidskaart eraan (Behringer..., sorry) en dan een aux out van een willekeurige mengtafel de Firewire in, in de input setting in Reaper het gewenste effect selecteren en deze via de master weer uit naar de mengtafel

        Comment

        • marczeebregts
          • Dec 2009
          • 71

          #5
          Kijk eens naar RAX van Audiofile Engineering. Kost bijna niks, en is gewoon input -> vst's -> output. Simpel!

          Ik gebruik zelf Ableton. Daar is het makkelijk om onder je toetsenbord presets te laden of parameters te switchen. En is ook super stabiel.
          Marc Zeebregts Geluidstechniek
          Freelance geluidstechnicus

          Comment

          • daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

            #6
            Als ik VST's wil draaien gebruik ik ook ableton maar gebruik meestal Multirack van waves met waves plugins
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

            Comment

            • sidefill
              • Sep 2009
              • 130

              #7
              Oke, bedankt voor de reaccties.
              Rax lijkt me een goede oplossing - Multirack is iets boven budget.
              'k ga de demo uitproberen.

              Andere opties zijn natuurlijk altijd welkom

              Comment

              • AlbertS
                • Feb 2012
                • 10

                #8
                Op MAC: Mainstage.... Goedkoop en werkt als een trein (en als je veel gebruikt maakt van scenes op je tafel, te koppelen via Midi en zonodig voor elk nummer een andere preset of combinatie van effecten.
                Last edited by AlbertS; 08-12-12, 14:13.

                Comment

                • marczeebregts
                  • Dec 2009
                  • 71

                  #9
                  Originally posted by AlbertS
                  Op MAC: Mainstage.... Goedkoop en werkt als een trein (en als je veel gebruikt maakt van scenes op je tafel, te koppelen via Midi en zonodig voor elk nummer een andere preset of combinatie van effecten.
                  Mainstage ja!! Daar was ik al effe naar op zoek. Laatst gezien bij de technicus van Golden Earring, maar was vergeten hoe het heette. Cool programma. Hoe is de stabiliteit en latency ervan?
                  Marc Zeebregts Geluidstechniek
                  Freelance geluidstechnicus

                  Comment

                  • AlbertS
                    • Feb 2012
                    • 10

                    #10
                    Gebruik het zelf ook voor FoH-effecten met vooral delay- en galmplugins. Heb zelf gemerkt dat compressie via pc/mac e.d. op individuele kanalen wel kan, zolang je het signaal maar niet terug stuurt naar monitor of inear van een vocalist of muzikant. Meestal merken ze dit :-) (hangt wel een beetje van het niveau en type muziek af, moet ik zeggen)
                    Heb het wel gebruikt als compressie over bijvoorbeeld een subgroep wat alleen naar het zaalgeluid ging.

                    Wat betreft Mainstage: werkt betrouwbaar en stabiel. Het is even proberen, maar zeker niet moeilijker dan een gemiddelde DAW. En als je bekend bent met Logic, is het helemaal makkelijk. Ik gebruik Mainstage zelf ook voor wat effecten bij het gitaarspelen, ben zelf erg kritisch op latency als ik speel. Ik krijg mijn Macbook Pro niet laag genoeg in de latency om het onmerkbaar te maken. Ik gebruik het alleen als een soort auxsend/ parallel gebeuren in dat geval.

                    Comment

                    • marczeebregts
                      • Dec 2009
                      • 71

                      #11
                      Heb Mainstage gedownload, snap er geen kloot van. Haha. Zijn er ergens tutorials gericht op onze toepassingen te vinden?
                      Marc Zeebregts Geluidstechniek
                      Freelance geluidstechnicus

                      Comment

                      • sidefill
                        • Sep 2009
                        • 130

                        #12
                        Ik ben er wel uit denk ik, Mainstage gedownload (voor het geld hoef je het niet te laten ).

                        Toewijzen van inserts en bussen van je geluidskaart is haast gelijk aan andere daws.
                        Ben benieuwd naar de latency.
                        Voor delay-reverb etc. gaat dat prima, maar 'k ga zeker proberen om gates en compressie toe te passen (kijken waar het schip strand).

                        Iedereen reuze bedankt voor de input.

                        Comment

                        • jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

                          #13
                          Hoe bevalt mainstage?
                          Of heb je iets anders gevonden wellicht?

                          Comment

                          • marczeebregts
                            • Dec 2009
                            • 71

                            #14
                            Ik ben even aan de slag gegaan met Mainstage, maar vind het erg omslachtig allemaal. Het routen niet, maar wel de indeling van je eigen "paneel".
                            Daarnaast vreet het CPU-vermogen. Of ik doe wellicht iets verkeerd? Heb met een paar tracks en 5 vst's al cpu-overloads. Ik draai overigens op een macbook pro i7 2.8, met 8 Gb werkgeheugen.
                            Marc Zeebregts Geluidstechniek
                            Freelance geluidstechnicus

                            Comment

                            • sidefill
                              • Sep 2009
                              • 130

                              #15
                              Daarnaast vreet het CPU-vermogen. Of ik doe wellicht iets verkeerd? Heb met een paar tracks en 5 vst's al cpu-overloads. Ik draai overigens op een macbook pro i7 2.8, met 8 Gb werkgeheugen.
                              @ Marc Zeebregts: Heb je je asio instellingen in orde?
                              Ik krijg met meerdere plugin's m'n macbookje pro echt niet zo gauw over zijn nek.

                              Werkt bij mij stabiel, alle au's van cubase draaien moeiteloos mee - routing is eenvoudig.

                              Nadeel:
                              Ik gan met geen mogelijkheid de channels/faders en inserts op het hele scherm krijgen.
                              Max 5 a 6 stuks, de rest is blijkbaar gereserveerd voor het midi gebeuren.
                              Dus.......minder overzichtelijk .

                              Voor de rest, zeker voor de prijs zeer tevreden.

                              Comment

                              Working...