Headset

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

    Headset

    Voor enkele toepassingen waar sprekers en soms zangers in een zaal vóór de luidsprekers moeten staan ben ik op zoek naar een (niet al te dure) headset.
    Normaal gesproken gebruiken wij DPA 4061 druppeltjes, maar dat werkt gewoon niet goed in de situaties dat de spreker/zanger pal voor de speakers staat en het ook nog eens behoorlijk hard moet gaan. (Tja, waarom moeten ze voor de speakers staan: heb binnenkort een klus waarbij de organisatie een 4 tal zangertjes (kinderen) vanuit de zaal op wil laten komen. En aangezien er een voltallige live-band meespeelt moet er wel een beetje gain before feedback te behalen zijn, dat gaat gewoonweg niet met die DPA's).

    Nu overweeg ik de aanschaf van een setje 'aerobics' type headsets voor deze toepassingen (komt niet heel vaak voor, maar toch vaak genoeg om zelf een setje aan te schaffen).

    Ik zat zelf even te kijken naar bijvoorbeeld de AKG C555. Voor circa €100,- per stuk incl. BTW heel betaalbaar, heeft iemand hier ervaring mee?
    Of weet iemand nog een andere goede kandidaat in ongeveer dezelfde prijscategorie?


    Wij gebruiken Sennheiser EW100 G3 zenders (dus jackplugje), de AKG heeft mini-XLR, maar die is natuurlijk snel genoeg omgesoldeerd...

    Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    #2
    Originally posted by hugovanmeijeren
    Ik zat zelf even te kijken naar bijvoorbeeld de AKG C555. Voor circa €100,- per stuk incl. BTW heel betaalbaar, heeft iemand hier ervaring mee?
    Groeten Hugo
    Ik heb Ervaring met de AKG C520, deze heb ik zelf, daar zing ik zelf door met mijn band voor de achtergrondzang.Dit is zeg maar de grote broer van de C555.
    Als je het voor het vollume doet voor de speakers, kun je met deze akg niet uit de voeten. Dan kun je veel beter naar een DPA Headsetje gaan kijken of huren. want de AKG haalt gewoon voor de speakers t.o.v. een DPA set niet voldoende vollume. Verder klinkt hij voor mij erg goed op de FOH, maar ben puur voor de feedback als zingende drummer overgestapt naar inears i.p.v. een monitor.

    Hij pakt gewoon te snel omgevingsgeluid op.

    Ook heb ik ervaring met de Shure (weet zo het typenummer niet meer) headset, maar dat was niet om naar huis te schrijven, daar je erg nazaal door deze mic klinkt, en dit bijna niet is recht te trekken met de mixer.

    Maar dit zijn mijn ervaringen met headsetjes ook in het algemeen die wat goedkoper zijn dan bv een DPA, dat je er veel EQ moet gaan gebruiken en goede Compressor, omdat als hij eenmaal begint met fluiten en je hem net hoort al meteen doorpakt met gassen en fluiten en je het alleen maar met dichtzetten kunt voorkomen of stoppen en dan rustig weer vollume op laten komen, met een Compressor gaat hij wel fluiten maar wordt het vollume direct al afgevlakt en kun je iets sneller reageren t.o.v. dat je er geen zou hebben en is het geheel wat meer in de hand te houden..

    O ja, volgens mij is de AKG ook voorzien van een eigen appart voedingskastje en is deze niet via de fantoom van de tafel rechtstreeks te voeden maar met een 9v batterij en past hij niet zo maar op elk ander sennheiser zendertje, altans die van mij past daar niet op..
    Last edited by drbeat; 04-12-12, 12:28. Reason: aanvulling
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

    Comment

    • jans
      • Feb 2003
      • 869

      #3
      Had enkele weken gelden een gelijksoortige vraag. Wellicht staat hier voor jou interresante info.
      http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/29193-gebruik-headset.html
      Ik heb het trouwens met hand-helds gedaan.

      Ik heb destijds nog contact met je gehad en we hebben toen over een bepaald type van shure gesproken, valt deze ook af

      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

      Comment

      • NesCio01
        • May 2010
        • 1987

        #4
        Hoi Hugo,

        Wellicht lukt het met een 4061 wat minder, maar mss
        kun je uit de weg met een 4066 of 4067 (low sense)?

        Verder zal je speakerset ook van invloed zijn op wel of geen
        feedback. Ik ken sets, waarbij je met de 4067 gewoon voor de
        speaker kunt gaan staan.

        Anders ff scherp blijven en je vinger bij de PAN-pot houden?

        grtz

        Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

        Comment

        • hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

          #5
          Hoi Jans,

          we hebben het over de Shure WH30 gehad, daar gaat het zeker mee lukken, maar ik wil er 4 aanschaffen en vind de prijs van de WH30 net even te gek wat dat betreft. Daarom zat ik even naar de AKG te kijken, zelfde principe, maar voor minder dan de helft van het geld. Maar zoals ik het begrijp zijn de ervaringen met AKG niet al te positief? (Zijn er meer mensen die de AKG gebruikt hebben en er iets over willen zeggen?)

          @Nescio: Volgens mij is de 4066 niets anders dan een 4061 op een nekbeugeltje. Dus als het met de 4061 kritisch is, gaat het met de 4066 ook niet lukken. De 4067 heeft alleen een lagere output dan de 4066, maar is verder gelijk volgens mij, dus dat schiet ook niet op...


          Ik had met name gehoopt op een positieve ervaring van iemand met een (cardiodide) headset die nog enigszins betaalbaar is.

          Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Shure WH20 werkt ook prima volgens mij hoor.
            Weet niet of die veel goedkoper is alleen.

            Comment

            • SPS
              • Mar 2004
              • 1662

              #7
              Hugo:

              Heb heel goede ervaringen met de sennheiser me3 extreme. gebruik ik veel met zittingsavonden (carnaval) in lawaaierige zaaltjes.
              ff googlen en je vind ze voor 135 incl. (beetje flauw om de link hier neer te zetten)

              Ik bedoel dus deze uitvoering. Niet de oude!

              Heb je meteen ook nog het juiste stekkertje eraan.

              Paul
              Last edited by SPS; 05-12-12, 13:34.
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

              Comment

              • marczeebregts
                • Dec 2009
                • 71

                #8
                De enige goeie ervaring die ik heb met headsets op hard volume, met een band, zijn de DPA 4088 headsets. Ik heb ze zelfs op monitors gehad zonder problemen. Deze zijn aan de dure kant, dus misschien is het slimmer deze per show in te huren. Ze zijn goed verkrijgbaar in de verhuur. Misschien kun je dit deels verhalen op de opdrachtgever?
                Ik denk dat geen 1 goedkoper model te gebruiken is voor deze toepassingen zonder problemen, of inderdaad erg goed opletten.
                Marc Zeebregts Geluidstechniek
                Freelance geluidstechnicus

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  De nieuwe DPA D-fine headsets schijnen het ook weer een stuk beter te doen op dit gebied dan de 4066/88.
                  Ik heb ze zelf helaas nog niet kunnen gebruiken.

                  Comment

                  • MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

                    #10
                    Hugo; ik vind het als fervent DPA gebruiker (4061 & 4066) apart dat je niet voor deze headset kiest omwille van de door jou aangevoerde redenen. Mijn ervaring is dat sprekers/spelers, ondanks herhaaldelijke verzoeken om het niet te doen, toch voor de luidspreker gaan staan; echter gaat het nagenoeg altijd goed. Met mijn d&b E-series heb ik minder last van feedback dan met Q of T series maar het is altijd allerzins acceptabel en zonder feedback gelukt.
                    De panknop tip is een goede maar niet iets waarmee je wilt werken. Een ander voorstel is om je topkasten gewoon hoger op te draaien/ weg te hangen / weg te zetten zodat men met de headset nooit direct in lijn/gelijke hoogte met de luidspreker komt. Vervolgens aan jou om je sprekers op te voeden om voldoende eigen volume te produceren (ook bij kinderen) zodat je wat hebt aan de hoge gain before feedback die DPA biedt.

                    Als je dan toch naar andere merken aan het kijken bent zou je eens naar Countryman kunnen kijken en anders Sennheiser HSP2 of HSP4 (weet even niet welke van twee cardioid of supercardioid is) heb ik ook wel redelijke ervaringen mee. Echter komt niks qua klank in de buurt van een DPA.

                    Andere tip; de spelers komen op langs de speakers zoals jij zegt; en daar ziet imho het grootste feedback risico. Zorg ervoor dat de headsets aan de andere kant van het gezicht zitten t.o.v. de plaats van de speakers. Je kunt elke DPA uit zijn beugel halen en van zijde wisselen. (Ik heb wel betere ervaring met de 4066 dan met de 4061 maar dat is puur omwille van de plaatsing maar met een 4061 die goed tussen neus en lippen op de wang geplakt zit (niet op het voorhoofd!) moet je gewoon prima resultaat kunnen halen en maximaal gain before feedback resultaat; plaatsing is alles!) En ik hoef je het nut van een goede EQ ook niet uit te leggen toch

                    Audix heeft ook een betaalbare 'Madonna' headset met veel GBF en acceptabele klank.
                    Last edited by MusicSupport; 05-12-12, 14:04.
                    d&b Audiotechnik

                    Comment

                    • hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

                      #11
                      @MusicSupport, ik heb veel ervaring met de DPA microfoontjes. Ik ken de kracht, maar ik ken ook de zwakke punten.
                      Met een enkele microfoon gaat het vaak verbazingwekkend goed, maar wanneer je met 4 (toch al niet erg luide) kinderen voor de speakers staat en je moet de zang nog boven een band uit weten te krijgen dan gaat dit gewoon niet werken. Omnidirectionele microfoontjes werken hier gewoon niet voor.
                      De 4088 zou misschien werken, maar is mij in aanschaf te duur. De verhuurders hier in de regio hebben er vaak niet meer dan één, dus dat betekent dat ik er met geluk misschien 3 bij elkaar kan weten te sprokkelen (bij verschillende adressen). Kortom: te veel gedoe.

                      Ik moet zeggen dat ik de oplossing van SPS (Paul) nog niet zo heel gek vind: ziet er best aardig uit en is zelfs een supernier. Prijs is ook heel oké.
                      Wel maf dat Sennheiser zelf geen informatie lijkt te hebben over die nieuwe versie...

                      Groeten Hugo
                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                      "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                      Comment

                      • jans
                        • Feb 2003
                        • 869

                        #12
                        Originally posted by hugovanmeijeren
                        @MusicSupport, ik heb veel ervaring met de DPA microfoontjes. Ik ken de kracht, maar ik ken ook de zwakke punten.
                        Met een enkele microfoon gaat het vaak verbazingwekkend goed, maar wanneer je met 4 (toch al niet erg luide) kinderen voor de speakers staat en je moet de zang nog boven een band uit weten te krijgen dan gaat dit gewoon niet werken. Omnidirectionele microfoontjes werken hier gewoon niet voor.
                        De 4088 zou misschien werken, maar is mij in aanschaf te duur. De verhuurders hier in de regio hebben er vaak niet meer dan één, dus dat betekent dat ik er met geluk misschien 3 bij elkaar kan weten te sprokkelen (bij verschillende adressen). Kortom: te veel gedoe.


                        Hugo,

                        Ik moet zeggen dat ik de oplossing van SPS (Paul) nog niet zo heel gek vind: ziet er best aardig uit en is zelfs een supernier. Prijs is ook heel oké.
                        Wel maf dat Sennheiser zelf geen informatie lijkt te hebben over die nieuwe versie...

                        Groeten Hugo
                        Hof heeft 2 x 4088 in voorraad.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                        Comment

                        • MennoSWP
                          • Apr 2011
                          • 103

                          #13
                          Zijn de Sennheiser ME 3 Extreme de headsets die ook bij de Freeport serie zitten? Ze lijken er wel precies op. Heb er hier nog 4 van liggen die nauwelijks meer worden gebruikt.

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            Originally posted by hugovanmeijeren
                            @MusicSupport, ik heb veel ervaring met de DPA microfoontjes. Ik ken de kracht, maar ik ken ook de zwakke punten.
                            Met een enkele microfoon gaat het vaak verbazingwekkend goed, maar wanneer je met 4 (toch al niet erg luide) kinderen voor de speakers staat en je moet de zang nog boven een band uit weten te krijgen dan gaat dit gewoon niet werken. Omnidirectionele microfoontjes werken hier gewoon niet voor.
                            De 4088 zou misschien werken, maar is mij in aanschaf te duur. De verhuurders hier in de regio hebben er vaak niet meer dan één, dus dat betekent dat ik er met geluk misschien 3 bij elkaar kan weten te sprokkelen (bij verschillende adressen). Kortom: te veel gedoe.

                            Ik moet zeggen dat ik de oplossing van SPS (Paul) nog niet zo heel gek vind: ziet er best aardig uit en is zelfs een supernier. Prijs is ook heel oké.
                            Wel maf dat Sennheiser zelf geen informatie lijkt te hebben over die nieuwe versie...

                            Groeten Hugo
                            Agree, zeker niet mij de bedoeling je de 'les te lezen'. Met de d'fine heb ik ook goede ervaringen trouwens zoals Mark al aangeeft. Echter is zo'n ME3 Extreme zo'n slecht idee niet! (Drakengezicht maargoed) Het is trouwens de HSP4 die cardioid is en waarmee ik prima weg kwam. Nadeel is dat ik wel veel meer 'plop' in de sound had en het proximity effect nadrukkelijker aanwezig is.

                            EAVR verhuurt de 4088. Is dat wat? Anders staat op marktplaats een set te koop waar 4 4088's in zitten. http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv...ageNum=1&pos=1
                            Last edited by MusicSupport; 06-12-12, 00:55.
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

                              #15
                              Originally posted by MusicSupport
                              op marktplaats een set te koop waar 4 4088's in zitten. http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv...ageNum=1&pos=1
                              Dit zal wel een D band set zijn...
                              Pas nog een gewone ME3 naast een countryman E6 gebruikt, dan is het verschil wel groot. Ook al kwam ik er met de E6 wel.

                              Comment

                              Working...