2wegs of 3wegs voor FOH?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gunrunner
    • Dec 2012
    • 48

    2wegs of 3wegs voor FOH?

    In ons jeugdcentrum willen we onze FOH upgraden op maat van onze volledige zaal.
    Onze zaal ziet er zo uit (capaciteit 300man)
    Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

    Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.





    Momenteel hebben we een FOH set van YAMAH (DXR12 en DXS15)
    Maar de 12" tops kunnen niet genoeg opboxen tegen de subs in onze grote zaal. Voor de halve zaal (50-100man) is dit perfect.

    Wat zouden jullie doen? de 12" vervangen 15" speakers of ineens voor een driewegssysteem gaan? We willen liefst actief omdat we een mobiel systeem willen dat snel is opgesteld (we zouden deze set ook willen gebruiken voor de gehalveerde zaal, op de grond of bijgehuurd klein podium).

    Driewegs:
    We hebben een offerte om de QSC KW153 voor 1475€/stuk te kopen nieuw incl btw.
    Ik heb wel gelezen dat deze durft uit te vallen als hij te luid gaat ipv die bepaalde frequentie naar beneden drukt.
    Andere voorstellen zijn dus ook welkom.
    (zou een 3 wegssysteem gaan in combo met de DSR15?)

    15" speakers in combinatie met 2 DXS15 subs:
    Yamaha DXR15
    Yamaha DSR15

    Thx!
    Last edited by gunrunner; 03-12-12, 15:52.
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

    #2
    De foto's zijn erg klein en zeggen niet zoveel.
    Liever de afmetingen van de zaal noemen.
    Vraag die altijd komt is de grootte van het budget.
    Verder gaan mensen vallen over de links naar de concurrent
    van de makers van dit forum...
    Misschien handiger om gewoon neer te zetten wat je in huis hebt.
    En 3 weg is altijd beter.
    Heerlijk die stilte

    Comment

    • gunrunner
      • Dec 2012
      • 48

      #3
      Originally posted by RayM
      De foto's zijn erg klein en zeggen niet zoveel.
      Liever de afmetingen van de zaal noemen.
      Vraag die altijd komt is de grootte van het budget.
      Verder gaan mensen vallen over de links naar de concurrent
      van de makers van dit forum...
      Misschien handiger om gewoon neer te zetten wat je in huis hebt.
      En 3 weg is altijd beter.
      Uiteraard. De zaal is 12m60 breed en 10m90 lang, 145m². Het podium is 4,10 meter diep op 9 meter breed
      Ik zal het onthouden voor de volgende links die ik erbij plaats.
      Grootte budget: max 3500€ voor 2 als het zou gaan over 3wegs, dan kunnen we onze vorige set nog verkopen.
      Als het gaat om enkel 15" speakers ter vervanging van de 12" +-2000€ voor 2.

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        Ik zou voor 4 toppen kiezen, dan heb je meer spreiding.
        Geen overbodige luxe gezien de breedte van de zaal.
        Optie is 2 Yamaha topjes erbij, je blijft dan wel 2 weg draaien....
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • desolation
          • Jun 2012
          • 706

          #5
          2x PRX635 valt prima in je budget
          als je de huidige set verkoopt kan je er denk ik zelfs nog 2x PRX6128S XLF bij neerpoten voor het sublaag en de bassen.

          Comment

          • gunrunner
            • Dec 2012
            • 48

            #6
            Originally posted by desolation
            2x PRX635 valt prima in je budget
            als je de huidige set verkoopt kan je er denk ik zelfs nog 2x PRX6128S XLF bij neerpoten voor het sublaag en de bassen.
            Ik lees hier meteen al vrij slechte dingen over de PRX635 als onbetrouwbaar, uit het niets uitvallen, ... http://www.musiciansfriend.com/pro-a...em-each#review niet onbelangrijk natuurlijk dat je kan vertrouwen op je speakers..

            Comment

            • Kasper
              • Jul 2004
              • 171

              #7
              Ik vind die linkjes niet erg netjes op het forum van J&H.

              Het zou je sieren als je deze verwijdert.

              Groet,
              Kasper

              Comment

              • SPS
                • Mar 2004
                • 1662

                #8
                Als ik alle vragen van de TS bij elkaar neem, dan gaat het dus over:
                Nieuwe FOH tafel
                Nieuwe actieve monitoren
                Nieuwe toppen

                Bij elkaar een leuke hoeveelheid materiaal.
                Je kunt misschien beter eens gaan praten met een leverancier die alles wat je zoekt kan leveren en service / garantie uitvoert.
                Met deze hoeveelheid materiaal kun je best een mooie prijs bedingen inclusief eventuele inruil van de huidge spullen (Yamaha set)

                Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                Comment

                • desolation
                  • Jun 2012
                  • 706

                  #9
                  Tot op heden heb ik met nog geen enkel PRX luidspreker problemen gehad, zelfs bij zware "overuse" door de bekende boenkieboenk dj stijlen.
                  Kan wel te maken hebben met dat je op een amerikaanse site gaat kijken, de I-Tech reeks had ook problemen met zijn voeding op 110V die er in de 220V versie niet zaten.
                  Technische service van JBL in Benelux is ook opmerkelijk goed, van geen enkel ander merk krijg ik zo snel herstellingen terug als bij JBL.
                  Mijn eigen PRX518 subs gaan al zonder enig defect meer dan 4j mee, de 512M's die ik had zijn na 4j gebruik overgenomen door een lokale muziekacademie die ze dagelijks gebruikt. Onze oude 535's zijn naar een school gegaan die er wekelijks kinderdisco op staat te blazen voor de hele speelplaats. Geen enkele speaker heeft het ooit opgegeven of 1 eurocent aan herstelling gekost.
                  Momenteel heb ik zelfs de 612M in eigen gebruik en een set van 4x 612M + 1x 618S-XLF in een danscafé uitgebaat door studenten. Wederom geeft geen enkele speaker een kik bij eender welke belasting.
                  Ik kan je met een gerust geweten zeggen dat het maw heel betrouwbare en degelijke speakers zijn, ongeacht wat er op een random site gepost staat.

                  Comment

                  • gunrunner
                    • Dec 2012
                    • 48

                    #10
                    Originally posted by SPS
                    Als ik alle vragen van de TS bij elkaar neem, dan gaat het dus over:
                    Nieuwe FOH tafel
                    Nieuwe actieve monitoren
                    Nieuwe toppen

                    Bij elkaar een leuke hoeveelheid materiaal.
                    Je kunt misschien beter eens gaan praten met een leverancier die alles wat je zoekt kan leveren en service / garantie uitvoert.
                    Met deze hoeveelheid materiaal kun je best een mooie prijs bedingen inclusief eventuele inruil van de huidge spullen (Yamaha set)

                    Paul
                    Inderdaad, dat zijn we ook van plan. Ik vroeg me hier vooral af of het eerder de moeite zou zijn om de 2 way set uit te breiden, of ineens te verkopen en over te stappen naar iets anders (3way).

                    Comment

                    • djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

                      #11
                      Moet er voor dat geld ook een mengtafel bij? Of gaat het puur om de luidsprekers?
                      Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                      Comment

                      • gunrunner
                        • Dec 2012
                        • 48

                        #12
                        Originally posted by djspeakertje
                        Moet er voor dat geld ook een mengtafel bij? Of gaat het puur om de luidsprekers?
                        Daan
                        Puur de luidsprekers. We hebben nu dus een set van Yamaha die we ofwel kunnen uitbreiden ofwel verkopen (ik schat rond de 2400€).

                        Zijn extra subs hard nodig bij een 3wegssysteem? Indien niet is een 3 wegssysteem financieel ook wel het meest interessante denk ik.

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          hebben we al uitgelegd dat die yamaha 2weg eigenlijk ook 3weg is, maar dan passief?

                          Ik zou een compleet wensenpakket maken. De vraag 2-of 3-weg slaat hier eigenlijk nergens op. tenzij je de derde weg midden boven het podium hangt als center cluster.
                          (heb ik ooit in zwitserland gedaan, en daar waren ze erg blij..)

                          Comment

                          • gunrunner
                            • Dec 2012
                            • 48

                            #14
                            Originally posted by MacGyverSounds
                            hebben we al uitgelegd dat die yamaha 2weg eigenlijk ook 3weg is, maar dan passief?
                            Niet bij mijn weten, maar doe gerust! Ik ben dan ook absoluut geen expert in luidsprekers.

                            Originally posted by MacGyverSounds
                            Ik zou een compleet wensenpakket maken. De vraag 2-of 3-weg slaat hier eigenlijk nergens op. tenzij je de derde weg midden boven het podium hangt als center cluster.
                            (heb ik ooit in zwitserland gedaan, en daar waren ze erg blij..)
                            We willen een mobiel systeem (geen ophanging) omdat we de zaal op 2 manieren benutten: optredens op het podium in de grote zaal (300man) en optredens in het café zeg maar (zonder podium, 100man).

                            Het belangrijkste is dat het een goede speakerset is die tot zijn recht komt in de grote zaal, en toch mobiel inzetbaar is. Wat we nu hebben kostte ongeveer 3000€. Ofwel breiden we deze set nog uit met 2000€, ofwel verkopen we dit (hopelijk voor 2500€) en schaffen we een set aan voor max. 5000€

                            2wegs/3wegs: wat het beste klinkt voor onze grote zaal (hoe meer speakers hoe beter?). De vraag kwam nadat we die QSC KW153 hadden geadviseerd gekregen, terwijl wij dachten om 15" speakers te kopen ipv de huidige 12" speakers.

                            Zou uitbreiden met dezelfde 12" ook een goede optie zijn?

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Kom eerst eens met volledige informatie.
                              Wat voor soort evenementen worden er georganiseerd?
                              Een dance event voor 300 man heb je iets anders voor nodig als een voorstelling van de plaatselijke amateur theater vereniging.
                              Hoe is de situatie van de zaal, ik maak uit je posts op dat het een ruimte is die in twee delen op te splitsen is?
                              Wat voor versterkers zijn er aanwezig en zit er een processor bij?
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...