Nieuwe Budget PA zang installatie ideeën?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MennoSWP
    • Apr 2011
    • 103

    Nieuwe Budget PA zang installatie ideeën?

    Hallo,

    Voor een kleine cafe zanginstallatie ben ik op zoek naar een simpel systeempje om af en toe singer songwriters mee uit te versterken. Dit gebeurt momenteel vaak (geheel naar wens) met een Yamaha stagepas 500, echter wil men nu een vaste installatie ophangen die ook makkelijk naar buiten meegenomen kan worden e.d. De eisen zijn niet zo hoog dus alles kan vrij simpel blijven. Ik zat zelf te denken aan een Allen Heath ZED 10FX met twee actieve speakers. Alto is een merk waar ik goede dingen over hoor, echter hier zit (naar ik heb gelezen) ook veel laag in, waardoor ze bij gebruik als zanginstallatie ze alles zullen "opmodderen" heb ik het idee...
    Iemand ervaring met speakers in deze prijscatagorie (250-300 euro incl p.s.) die klankmatig goed zijn voor zang? Denk aan speakers als Behringer B212D/ Alto TS112A.
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    Mijn advies voor weinig geld :
    -Ga mono Heb je 600 euro voor een (1) goede speaker

    tweedehands sound projects X-act kopen en een mackie tafeltje. Is net iets duurder maar dan heb je echt wel wat.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • MennoSWP
      • Apr 2011
      • 103

      #3
      Het gaat maar zo'n 4-10 avonden per jaar gebruikt worden. Omdat ze liever niet meer wilden huren (brengen/ halen is onhandig), zijn ze op zoek naar een zeer simpel setje. Ik gebruik zelf ook enkel Martin Audio en zou het liefste zoiets neerhangen maar dat is simpelweg gewoon niet nodig. Vandaar dat ik benieuwd ben naar mensen die zelf speakers gebruiken zoals de Alto of Behringer. Een tweedehands set heeft (vaak) geen garantie dus dat is geen optie.
      Het gaat eigenlijk dus gewoon om een alternatief voor de Yamaha Stagepas 500 voor de zelfde prijs. Kun je dan beter 2 Alto speakers ophangen of zou je toch voor de Yamaha set kunnen gaan?

      Comment

      • desolation
        • Jun 2012
        • 706

        #4
        Alto is euh... ja... moet het nog klinken of gewoon lawaai maken?

        Ik ben akkoord met de stelling van gewoon 1 goede speaker te gebruiken beter is dan 2 gammele.
        PRX612M is ook een fijne actieve speaker die voorzien is om te vliegen. Soundcraft EPM of EFX mixertje erbij en voor een kleine 1100EUR ben je heel goed gesteld. Wel duurder als de stagepass 500, maar in kwaliteit een héél stuk beter.

        Comment

        • MennoSWP
          • Apr 2011
          • 103

          #5
          Voor 1100,- kan ik ook een heleboel mooie setjes bedenken, maar het budget is max de prijs van de stagepas (700 ex), indien er geen betere optie is kunnen ze namelijk gewoon het beste de stagepas bestellen aangezien ze hier tevreden mee zijn. 1 speaker setups gaat niet werken ivm de spreiding/plaatsing.

          Comment

          • jens
            • Aug 2004
            • 1067

            #6
            Ik zou is 2e hands gaan kijken of je toevallig wat kunt vinden. Voor +- 500 euro is dr niet veel te koop met een beetje kwaliteit

            Comment

            • djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

              #7
              "het budget is max de prijs van de stagepas (700 ex)"

              Daarmee kom je een heel eind verder dan met 500,-

              Neem bijvoorbeeld 2 dB Technologies Cromo 12 Club:
              http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/db-technologies-cromo-12-club-actieve-luidspreker/product-details.html (aangezien J&H ze niet verkoopt stiekum even een linkje naar de concurrent)

              Met een A&H Zed10 (niet de FX, die kost je 100 euro extra, daarvoor koop je ook een los doosje: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-12...processor.aspx) kom je een heel eind voorlopig.



              300+300+200+100=900,- in de BTW. Doe daar 21% vanaf en je komt op 744,-.
              Ik heb nooit een hele hoge dunk gehad van de Stagepass serie, maar dit lijkt me toch ietsje geschikter dan een Stagepass systeempje.

              Gooi er 100 euro meer tegenaan en je hebt de 12+ http://www.bax-shop.nl/actieve-fullr...t-details.html
              Afgezien van 2dB SPL en 100WRMS meer zie ik niet veel verschil, maar als het hoorbaar is (en een verbetering is tov de Club 12) kost het je iig niet de hele wereld.


              Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

              Comment

              • MennoSWP
                • Apr 2011
                • 103

                #8
                Originally posted by djspeakertje
                "het budget is max de prijs van de stagepas (700 ex)"

                Daarmee kom je een heel eind verder dan met 500,-

                Neem bijvoorbeeld 2 dB Technologies Cromo 12 Club:
                http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/db-technologies-cromo-12-club-actieve-luidspreker/product-details.html (aangezien J&H ze niet verkoopt stiekum even een linkje naar de concurrent)

                Met een A&H Zed10 (niet de FX, die kost je 100 euro extra, daarvoor koop je ook een los doosje: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-12...processor.aspx) kom je een heel eind voorlopig.



                300+300+200+100=900,- in de BTW. Doe daar 21% vanaf en je komt op 744,-.
                Ik heb nooit een hele hoge dunk gehad van de Stagepass serie, maar dit lijkt me toch ietsje geschikter dan een Stagepass systeempje.

                Gooi er 100 euro meer tegenaan en je hebt de 12+ http://www.bax-shop.nl/actieve-fullr...t-details.html
                Afgezien van 2dB SPL en 100WRMS meer zie ik niet veel verschil, maar als het hoorbaar is (en een verbetering is tov de Club 12) kost het je iig niet de hele wereld.


                Daan
                Specs van de Cromo 12 zien er goed uit, kan helaas verder weinig gebruikerservaring vinden op google. Maar zal ze binnenkort eens gaan beluisteren, ze lijken me goed om te vergelijken met de Alto. Dank je!

                Comment

                • PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

                  #9
                  Ik zou niet voor actieve speakers gaan, want dat is complexer dan 2 passieve speakertjes + mixer met ingebouwde amp. Bij actieve speakers moet je ook power naar de speakers leggen en zit de bediening op 3 plaatsen (2 speakers + mixer). Bij een mixer met ingebouwde amp zit alles lekker op 1 plek en hoeven er alleen maar speakonkabel naar de speakers.

                  Tja, voor die prijs:
                  Speakers: 2x DAP PS112, 2x DAP X-10/12 of XT, HK Pro 10/12. Voor buiten zijn de kunststof PS112's misschien net wat geschikter dan de houten kastjes.
                  Mixers: Yamaha EMX serie of Behringer PMP serie.

                  Zelf 5 jaar geleden 4x DAP K115 (voorloper PS115) met een Behringer PMP3000 op een basisschool neergezet (moest low-budget). Setje draait nog steeds prima en naar tevredenheid.
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                  Comment

                  • MennoSWP
                    • Apr 2011
                    • 103

                    #10
                    Ben zelf ook een grote fan van passief vanwege het gebruikersgemak, maar in de praktijk is het helaas vaak net wat duurder. Voor die ene keer per jaar dat ze het uit de vaste installatie halen is dan jammer. Ook qua limiting e.d. heb je wat minder problemen met een actieve set.

                    De HK's klinken ook interessant, maar ik kom hierbij helaas met powered mixer op een totaalprijsje van boven de 1000...

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Originally posted by PvG
                      Bij actieve speakers moet je ook power naar de speakers leggen.........
                      Daarvoor is de oplossing: een duo-kabel, 230V en signaal (xlr/jack).
                      Feitelijk trek je dus 1 kabel, er zitten alleen 2 pluggen aan (per kant).

                      grtz

                      Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Originally posted by NesCio01
                        Daarvoor is de oplossing: een duo-kabel, 230V en signaal (xlr/jack).
                        Feitelijk trek je dus 1 kabel, er zitten alleen 2 pluggen aan (per kant).
                        Da's geen oplossing: het aantal pluggen neemt niet af, dus de complexiteit voor een leek (de vakantiekracht in de horeca die het setje buiten moet zetten...) blijft hoog. Het is alleen netter en duurder. Powered mixer blijft simpeler.

                        HK Pro + powered mixer te duur? Yamaha stagepas te klein? Tja, 't komt uit de lengte of de breedte. Wat water bij de wijn doen: 2x DAP PS112 + powered mixer moet kunnen voor <700euro.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • motor_leo
                          • Jan 2010
                          • 21

                          #13
                          Een setje van LD systems (dave12) is simpel en goedkoop en levert voor zijn geld goed geluid. Voor de plaatselijke school heb ik enkele jaren geleden een setje samengesteld met een behringer powered mixer en Peavey luidsprekers. Werkt ook heel aardig.

                          Comment

                          • MusiQmaN
                            • Sep 2006
                            • 328

                            #14
                            Is dit iets?

                            http://www.lucas-nano.com

                            Drummer en techniek freak.
                            _____________________________________________

                            Comment

                            • MennoSWP
                              • Apr 2011
                              • 103

                              #15
                              Originally posted by PvG
                              HK Pro + powered mixer te duur? Yamaha stagepas te klein? Tja, 't komt uit de lengte of de breedte. Wat water bij de wijn doen: 2x DAP PS112 + powered mixer moet kunnen voor <700euro.
                              Yamaha Stagepas is in principe niet te klein, maar het gaat om de beste keus voor 700,- ex.

                              Als ik naar de Dave 12 kijk lijkt dit me erg geschikt, vooral de grootte van de speakers was een probleem, met een aparte subwoofer heb je dat niet meer. Denk dat ik hier even naar ga kijken!

                              Comment

                              Working...