Inear: limiter of niet?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PuurNL
    • Nov 2012
    • 1

    Inear: limiter of niet?

    Als toetsenist wil ik gebruik gaan maken van inear. In eerste instantie bedraad. Als het bevalt kan ik altijd gaan investeren in wireless.
    Hiervoor wil ik de koptelefoonuitgang van een behringer xenyx 502 gebruiken. Daarop mix ik een aux van de zaalmix en mijn eigen keys.

    Als ik de minimixer zo ver openzet op de ingang en op de output dat hij clipt zodra er een ongewenst hard geluid komt (feedback, vallende mic, etc) en ik de phones uitgang maar minimaal openzet,is het dan niet zo dat de mixer gaat clippen en ik dus niet echt een limiter nodig heb.

    Het is misschien een houtje touwtje oplossingen en een limiter is veiliger/beter maar is het veilig voor mijn oren om het bovenstaande te doen?
    Theoretisch zou het in mijn ogen moeten werken.

    Benieuwd naar jullie reacties.
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Originally posted by PuurNL
    Als toetsenist wil ik gebruik gaan maken van inear. In eerste instantie bedraad. Als het bevalt kan ik altijd gaan investeren in wireless.
    Hiervoor wil ik de koptelefoonuitgang van een behringer xenyx 502 gebruiken. Daarop mix ik een aux van de zaalmix en mijn eigen keys.

    Als ik de minimixer zo ver openzet op de ingang en op de output dat hij clipt zodra er een ongewenst hard geluid komt (feedback, vallende mic, etc) en ik de phones uitgang maar minimaal openzet,is het dan niet zo dat de mixer gaat clippen en ik dus niet echt een limiter nodig heb.

    Het is misschien een houtje touwtje oplossingen en een limiter is veiliger/beter maar is het veilig voor mijn oren om het bovenstaande te doen?
    Theoretisch zou het in mijn ogen moeten werken.

    Benieuwd naar jullie reacties.
    Nee! Dat is niet veilig voor je oren!
    Clippen is geheel iets anders dan limiten.
    Bij clippen worden er allerlei extra harmonischen opgewekt (blokgolven enz) die het gemiddeld niveau op je oren toch ontoelaatbaar kunnen doen toenemen. Zeer slechte oplossing. Is je gehoor geen 90 euro meer waard?????

    Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • desolation
      • Jun 2012
      • 706

      #3
      Je kan ook eens kijken naar een wireless systeem, soms kan je daar ook gebruik maken van en dual mono mode om je eigen mix te maken zoals jij doet. in quasi elk degelijk systeem zit een een EQ en een limiter in.

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        de limiterfunctie in veel wireless systemen zijn meer een maximum volume dip. Waarmee de set niet teveel sap kan afgeven. Ik ben er inmiddels achtergekomen dat je met oordopjes met veel rendement nog steeds te hard mee kan draaien.

        goedkoop naar duurder:
        1) Alesis had in de micro serie een goedkoop goedwerkend limiterkastje zitten. Die werkt goed

        2) Wij gebruiken op de microfoons in het inear stukje gewoon oud model behringer composers. Die hebben een limiter en begrenzen op de compressor al het volume een stukje. Dat luistert een stuk prettiger.

        3) Het beste wat te koop is op het moment is een tweedehands aphex dominator. Die doen 250euro en dat is echt een koopje. Die hoor je niet werken en is brick wall mastering studiograde.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • marczeebregts
          • Dec 2009
          • 71

          #5
          De limiterfunctie op draadloze kastjes doen echt veel afbreuk aan je sound. Daar zou ik sowieso niet aan beginnen. Je wilt op in-ears juist veel dynamiek behouden. Dat lijkt me beter voor je spel. Je wilt sowieso geen totaal-limiter op een in-ear systeem, ook niet wired, trust me. En wat wireless betreft, ga geen goedkope rommel kopen. Dan zou ik inderdaad eerst wired beginnen en geld opzij zetten voor een fatsoenlijk systeem.

          Daarnaast wil je gewoon goed geluid op je oren, dus alles zover open draaien dat het bijna clipt is echt geen oplossing, en bovendien net zo gevaarlijk zoals hierboven wordt uitgelegd.
          Kortom, zorg ervoor dat je je oortjes in doet als alles verder niet rondzingt, en laat gewoon geen microfoons vallen!
          Marc Zeebregts Geluidstechniek
          Freelance geluidstechnicus

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Ik dacht meer aan een klein doosje zoals de behringer Shark voor negen tientjes.
            Heeft veel mogelijkheden en werkt prima!

            Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              Originally posted by SPS
              Ik dacht meer aan een klein doosje zoals de behringer Shark voor negen tientjes.
              Heeft veel mogelijkheden en werkt prima!

              Paul
              sharc zit AD/DA conversie in wat een beetje overdreven is voor een simpele functie.
              Krijg je voor niets ook wat mS vertraging cadeau.

              en 90 euro is een beetje duur voor alleen een low budget limiter kopen.

              lekker belangrijk!

              Comment

              • SPS
                • Mar 2004
                • 1662

                #8
                Originally posted by showband
                sharc zit AD/DA conversie in wat een beetje overdreven is voor een simpele functie.
                Krijg je voor niets ook wat mS vertraging cadeau.

                en 90 euro is een beetje duur voor alleen een low budget limiter kopen.

                http://www.marktplaats.nl/a/muziek-e...ageNum=1&pos=3
                Uh, ja daar kan ik niet tegenop.
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                Comment

                Working...