Nieuwe 24 kanaals geluidstafel?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvoitus
    • Apr 2011
    • 45

    Nieuwe 24 kanaals geluidstafel?

    Voor een jongerencentrum ben ik op zoek naar een nieuwe geluidstafel die op de FOH moet komen te staan. Deze wordt voor ongeveer 15-20 shows per jaar gebruikt.
    Het budget ligt rond de 2000 euro, en daarvoor zou ik graag willen:
    - Minimaal 24 mono kanalen (16 kanalen voor de band, 4 voor FX returns, 2 voor de DJ en 2 voor een mp3/cd speler.
    - Een goedklinkende tafel (uiteraard).
    - Goede kwaliteit zodat hij lang meegaat (10/15 jaar)
    - Simpel te bedienen is (dus digitaal valt eigenlijk al af).
    - Eventueel ook als monitor tafel inzetbaar is.
    - Een flightcase (met het liefste een doghouse).

    Momenteel hebben we een Soundcraft Spirit LX7 24-kanaals, en deze moet dus vervangen worden. We zijn vrij tevreden over deze tafel, en het enige wat we eigenlijk aan die tafel missen is het gebrek aan subgroepen die gepand kunnen worden (niet echt een groot gemis) en af en toe is het irritant dat we geen fantoom/polarity knoppen per kanaal hebben (ook niet echt een gemis).

    Op dit moment heb ik de volgende tafels als kandidaten (Prijzen via een duitse dozenschuiver, Excl btw):
    - Soundcraft LX7II-24 (1250 euro)
    - Allen & Heath GL2400-24 (1450 euro)
    - Soundcraft GB2-24 (1650 euro)
    - Midas Venice F-24 (1850 euro)

    De goedkoopste optie is de opvolger van onze huidige Spirit LX7. Qua layout voor 99% precies hetzelfde, alleen met betere pre-amps en EQ's. Door de lage prijs houden we geld over voor andere dingen zoals een extra microfoon of effect.
    De A&H is ook heel populair in deze prijscategorie. Ziet er goed uit, maar de layout vind ik als neatfreak vrij jammer met die twee stereo kanalen op die plaats.
    De GB2 heeft dezelfde preamps en EQ's als de LX7II maar een iets andere layout die weinig voordeel bied. Met 400 euro verschil zie ik niet echt in waarom ik voor deze tafel zou moeten gaan.
    Een Midas is natuurlijk enorm gaaf. Deze heeft maar 16 mono kanalen, maar daarnaast wel 4 (goed bruikbare) stereo kanalen op een fijne plek. Nadeel van de hoge prijs is dat er waarschijnlijk geen ruimte meer in het budget is voor een flightcase.

    Wat ik me nu afvraag:
    - Zijn er nog andere opties? Ik vraag me vooral af of het slim/interessant is om op de tweedehandse markt te kijken? Met tweedehands heb ik het gevoel dat je nooit weet in welke staat een tafel is.
    - Kijk ik misschien ergens overheen?
    - Wat zou de "beste" optie zijn?

    PS: Misschien een stomme vraag, maar waar kan ik het beste een mengtafel aanschaffen? Bij bijv. een webshop kost een LX7II 1500 euro inclusief btw, ga ik naar de officiele Soundcraft dealer van NL kost dezelfde tafel daar 1680 euro exclusief btw.
    Last edited by arvoitus; 15-11-12, 16:52.
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    #2
    Als je voor de soundcraft wilt gaan is de GB2 echt een hele grote vooruitgang op de LX7II, vooral gezien de investering die je gaat maken ga je hier een stuk meer plezier van hebben.

    Als je keus hebt zou ik niet in Duitsland bestellen, bij de transport gaat vaak een hoop mis en terugsturen naar deze heren is duur en duurt heel lang.

    Lees op het forum eens over de de midas Venice voordat je hem koopt.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Als je voor een analoge tafel gaat zou ik een gebruikte zeker overwegen.
      Op dit moment wordt er veel aangeboden tegen relatief lage prijzen.
      Aan de staat van de buitenkant kun je al snel zien of er netjes mee om is gegaan.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

        #4
        Voor iemand die 10 jaar met een tafel wil doen, zou ik juist nooit voor een tweedehands tafel gaan. Je weet immers niet wat er allemaal mee gebeurt is.

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          Podium Verhuur geeft je m.i. het juiste advies.
          Van de 4 genoemden is de GB2 veruit de winnaar.
          De LX7 blijft een Spirit, dus aftreksel van Soundcraft.
          A&H oogt leuk, maar klinkt niet en de Venice, mag eigenlijk
          niet eens Midas heten. Het is dan ook een veredelde Eurodesk.

          Zijn er alternatieven? Ja natuurlijk, echter niet in de budgetrange
          die je aangeeft.

          Waar kopen? Het is jammer dat je andere webshops noemt dan
          de webshop die bij dit forum hoort.
          Dit forum is dan ook onderdeel van de webshop van J&H,
          dus svp:
          KLIK
          Met de code in de gele balk bovenaan de pagina, krijg je
          ook nog 5% korting.

          sterkte met beslissen.

          grtz

          Nes

          ps. een beetje analoge tafel gaat 30 jaar mee.
          Last edited by NesCio01; 15-11-12, 20:13.
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

            #6
            Ik zou dus juist niet voor een gb4 gaan, geen pad switch en geen fase draai switch dit zijn toch wel 2 heel erg essentiële functies, de keren dat ik met een gb4/8 heb gewerkt als problemen met clippende inputs met de gain dicht. En je moet fase draai verlopen gebruiken voor snare BTTm / underheads. Verder vind ik de eq totaal niet werken, moet soms dingen ruim 9db verzwakken terwijl op andere mixer 2a 3 db voldoende is. De klank van het mixertje is verder wel in orde.

            ben zelf voor kleine analoge mixers helemaal fan van de venice f serie. Heeft dus wel fase/ pad knoppen. En een eq die je normaal alleen bij de echt grote jongens tegenkomt. Klinkt ook echt heel erg goed deze tafel. En de mogelijkheid on via FireWire Inserts te maken met plugin effecten vind ik helemaal te gek!!! Werk bij een p.a verhuur bedrijf onzettend veel met de tafeltjes voor de kleinere klusjes of als systeem mixer bij houseparty,s
            ook heb ik deze tafel aangescaft voor een klein Poppodium als f.o.h tafel en krijg alleen maar lovende reacties van gasttechneuten over dit mixertje.

            je zou ook 2e hands kunnen kijken voor een mixer voor 2500 euro koop je ook wel een soundcraft K3 of een leuke dda of crest.
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

            Comment

            • Podium Verhuur
              • Mar 2012
              • 480

              #7
              Volgens mij hebben we het over een GB2 en niet over GB4 of GB8. Alle drie de series hebben trouwens gewoon een fasedraai

              Heb trouwens nog nooit een technicus horen klagen over een tafel uit de GB serie.

              Check ook eens de technische riders van de bandjes die bij jullie optreden, ben bang dat je toch iets te vaak zult tegen komen dat een venice niet wenselijk is.
              Ik heb zelf nooit met een venice kunnen werken, dus ik kan niet uit eerste hand zeggen hoe goed of slecht deze tafel is. Alleen van wat de technici wensen.
              Last edited by Podium Verhuur; 15-11-12, 02:24.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Vanuit Amerika zeg ik : *** bless the Midas Venice...

                Comment

                • desolation
                  • Jun 2012
                  • 706

                  #9
                  Idd, niets mis met zo'n Venice F. Als je die niet beter vind op alle vlakken dan een Eurodesk, kan je misschien toch beter eens kijken of je niet fulltime rigger kan worden... je gehoor werkt blijkbaar toch niet bijster goed meer

                  Als je het budget nog iets kan rekken kan je prima een Venice-F32 nemen met een el cheapo music store/thomann flightcase. Ok ze zijn geen bal waard, maar voor niet-touring use bieden ze genoeg bescherming.

                  Comment

                  • RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

                    #10
                    En zo kunnen we nog uren doorgaan.....
                    Ga eens te veld, informeer hier of elders wie deze tafels in gebruik heeft.
                    Ga kijken, voelen, luisteren. Ga vooral niet af op wat iedereen roept, hoe goedbedoeld ook.
                    Ik zou de tafel niet via een webshop kopen maar via een dealer.
                    Daar valt vaak ook wel een goede prijs te krijgen.
                    Heerlijk die stilte

                    Comment

                    • daviddewaard
                      • Mar 2008
                      • 627

                      #11
                      Originally posted by desolation
                      Idd, niets mis met zo'n Venice F. Als je die niet beter vind op alle vlakken dan een Eurodesk, kan je misschien toch beter eens kijken of je niet fulltime rigger kan worden... je gehoor werkt blijkbaar toch niet bijster goed meer

                      .
                      Idd helemaal mee eens
                      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        #12
                        Originally posted by NesCio01

                        Van de 4 genoemden is e GB2 veruit de winnaar.
                        De LX7 blijft een Spirit, dus aftreksel van Soundcraft.
                        De LX7 II niet, dat is geen Spirit meer maar een prima Soundcraft. Preamps zijn identiek aan die in de GB2/4/8 en persoonlijk vind ik de EQ beter (als in: doet wat als je draait) dan de GB2/4/8.
                        Gebruik zelf al jaren een LX7 II-24, erg fijne tafel. Ik heb een tijdje gewerkt met een GB4 en toch elke keer dat je iets tegenkomt waarvan je denkt: 'nah, het is het net niet'.
                        Grote nadeel aan de LX7 II en GB serie: geen pad op je kanalen maar aparte line-in ingangen op jack. Heeft de Venice trouwens ook zie ik.

                        GL2400... bleeech Storingsgevoelig en de GL serie heeft nogal een reputatie qua kraken in preamps en faders binnen een paar jaar (als het niet eerder is).

                        Venice-F vind ik een rare mixer, maar dat is persoonlijk

                        Qua mogelijkheden komt de GL2400 goed uit deze vergelijking, maar de reputatie zit hem tegen.
                        Na heel lang wikken, wegen en twijfelen tussen LX7II en GB2 zou ik zelf denk ik weer voor de LX7II gaan.



                        Even out of the box denken: wat gebruiken ze daar aan outboard voor de mixer? Compressortje, EQ'tje, galmpje?
                        Is het budget dan niet op te krikken door dat te verkopen en iets digitaals te gaan bekijken?
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Originally posted by renevanh
                          Is het budget dan niet op te krikken door de randapparatuur te verkopen en iets digitaals te gaan bekijken?
                          In de opening staat "digitaal valt eigenlijk al af" en wat "vroeger" de weerstand was onder techneuten zie je nu nog bij o.a. verenigingen, bang dat bediening te ingewikkeld is. Kan mij hier wel iets bij voorstellen, wij hebben hier zelf ook last van gehad en de eerste tafels blonken inderdaad niet uit in bedieningsgemak. Echter, tijden veranderen en er zijn nu wel digitale tafels te koop waarbij de bediening overzichtelijk werkt maar met een budget van 2000 euro is de keuze wel weer heel beperkt.

                          Wat staat er op riders van de gemiddelde band die bij jullie komen spelen?
                          De Midas Venice wordt veelal niet gewaardeerd ook al staat er deze naam op. A&H GL-2xxx serie ziet men ook niet graag op FOH liggen. Kijk naar de wensen van de mensen die ermee moeten gaan werken. Ga met eigen mensen van de vereniging die moeten bedienen de tafels bekijken, luisteren, voelen.

                          Koop bij voorkeur niet in/uit het buitenland, heb je stukken duurt het herstel vaak langer en is de verzending kostbaar omdat het product retour moet naar het land van herkomst. Sommige bedrijven sluiten (middels hun voorwaarden) garantie over de grens uit. Bijvoorbeeld producten gekocht bij een Media Markt in Duitsland moeten ook retour naar een Duitse vestiging. Een Nederlandse vestiging zal de producten niet accepteren. Overweeg je dit toch, laat je goed informeren inzake garantie etc. van de leverancier en fabrikant.

                          Comment

                          • arvoitus
                            • Apr 2011
                            • 45

                            #14
                            Iedereen bedankt voor de informatie. Veel verschillende inzichten en meningen, maar daar worden we alleen maar wijzer van.
                            Ik denk dat de Allen & Heath nu op de laatste plaats staat, maar we zullen hem zeker niet uitsluiten bij het uitproberen.
                            Qua duurzaamheid zet ik ook een beetje mijn vraagtekens bij de Venice F (Firewire, hoop knopjes), maar geen idee of dat op feiten berust.

                            De eerste keuze zal gemaakt worden afhankelijk van de subsidie die we gaan ontvangen:
                            Weinig subsidie: Soundcraft LX7II-24 of Soundcraft GB2-24
                            Veel subsidie: Soundcraft GB2-24 of Midas Venice F-24

                            Alle vier de tafels zullen sowieso worden uitgeprobeerd, daarna zal de keuze ook voor ons wat makkelijker zijn.

                            Originally posted by renevanh
                            Even out of the box denken: wat gebruiken ze daar aan outboard voor de mixer? Compressortje, EQ'tje, galmpje?
                            Is het budget dan niet op te krikken door dat te verkopen en iets digitaals te gaan bekijken?
                            Yamaha SPX990 + Digitech S100
                            2x DBX 266
                            DBX 274 Gate
                            Yamaha Q2031B
                            En we hebben ook nog een 01V vast aan de muur hangen die wordt gebruikt voor DJ's, presentatie, film/surround.

                            Ik vind digitaal zeker wel interessant, maar qua prijs valt het net buiten de boot + de andere technicus is meer een voorstander van oud & vertrouwd. Daarnaast hebben we regelmatig mensen die we geluidstechniek aan het leren zijn, en dan is een normale analoge tafel toch wel het fijnste om mee te beginnen.


                            Originally posted by vasco
                            Wat staat er op riders van de gemiddelde band die bij jullie komen spelen?
                            De Midas Venice wordt veelal niet gewaardeerd ook al staat er deze naam op. A&H GL-2xxx serie ziet men ook niet graag op FOH liggen. Kijk naar de wensen van de mensen die ermee moeten gaan werken. Ga met eigen mensen van de vereniging die moeten bedienen de tafels bekijken, luisteren, voelen.
                            Ik denk dat één op de 5 bands een eigen geluidstechnicus bijheeft. Verder is het een rock 'n roll zaaltje met voornamelijk stevige/onbekendere bands die er spelen, ik heb de afgelopen 20 riders doorgekeken en er worden verder geen merken afgekeurd (zolang het maar geen behringer is). Eisen zijn voornamelijk een kwalitatief goede 24-kanaals tafel.

                            Dat luisteren en voelen gaan we ook zeker doen, alleen eerst de goede kandidaten eruit zoeken.

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Als je dan toch analoog wil gaan, zou ik zeker Mackie Onyx overwegen.

                              Comment

                              Working...