Probleem XLR-kabel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S-N-P
    • Aug 2010
    • 13

    Probleem XLR-kabel

    Ik heb een probleem met een xlr-kabel en heb geen idee wat hiervan de oorzaak is.

    Als ik een condensator microfoon gebruik i.c.m. deze kabel komt er een enorme ruis/kraak wanneer ik de kabel optil/verplaats en krijg ik weinig geluid.
    Als ik een dynamische microfoon gebruik i.c.m. met deze kabel is er helemaal niks aan de hand wanneer ik iets doe met de kabel en krijg ik gewoon prima geluid.

    Wie weet hoe dit komt?
  • animaldrums
    • Nov 2008
    • 88

    #2
    Ik had onlangs hetzelfde probleem met een condensator-mic i.c.m. een Oram-mixer. Ik constateerde dat de mixer niet op een geaard stopcontact was aangesloten, nadat dit wel het geval was, was het XLR-probleem verdwenen.

    Comment

    • S-N-P
      • Aug 2010
      • 13

      #3
      Bedankt voor uw reactie. Ik betwijfel of dit ook bij mij het probleem is want als ik een andere kabel gebruik op dezelfde mic is het probleem weg.

      Comment

      • speakertech
        • Jan 2008
        • 1696

        #4
        Originally posted by S-N-P
        Ik heb een probleem met een xlr-kabel en heb geen idee wat hiervan de oorzaak is.

        Als ik een condensator microfoon gebruik i.c.m. deze kabel komt er een enorme ruis/kraak wanneer ik de kabel optil/verplaats en krijg ik weinig geluid.
        Als ik een dynamische microfoon gebruik i.c.m. met deze kabel is er helemaal niks aan de hand wanneer ik iets doe met de kabel en krijg ik gewoon prima geluid.

        Wie weet hoe dit komt?
        Das duidelijk. De afscherming is ergens onderbroken, hoogst waarschijnlijk bij de female plug, dat is de plug die in de microfoon gaat. Bij langdurig gebruik kan de afscherming helemaal "verpulverd"zijn door de herhaalde beweging van de kabel. De aders zijn dan nog heel, waardoor een dynamische mic wel werkt. Ik noem nu het meest voorkomende probleem. De voeding van de condensatormicro loopt retour via de afscherming.
        Controleer ook beide connectoren
        De kabel, tot 20 cm achter de pluggen.
        Als de kabel erg oud is, veel gebruikt etc, kan de hele afscherming wel eens rottig zijn. Een nieuwe kabel is dan de oplossing.

        Speakertech
        Last edited by speakertech; 08-01-14, 15:21.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

        Comment

        • S-N-P
          • Aug 2010
          • 13

          #5
          uhm. wat is de afscherming?
          ik heb net even de plug bekeken en uit het gedeelte wat ik los draai dat nog om de kabel zit komt er allemaal stukjes plastic uit. is dit het?

          Comment

          • gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

            #6
            Originally posted by S-N-P
            uhm. wat is de afscherming?
            ik heb net even de plug bekeken en uit het gedeelte wat ik los draai dat nog om de kabel zit komt er allemaal stukjes plastic uit. is dit het?
            Nee. De afscherming is het (meestal) gevlochten ijzerwerk of koperwerk wat als een hulsje om de twee aders heen zit. Zoals speakertech al aangaf is deze bij condensatormicrofoons kritisch omdat deze deel uitmaakt van de fantoomvoeding. Een rotte verbinding zorgt dan voor storing.

            Je kunt de plaats van de storing opzoeken door de kabel centimeter voor centimeter te "masseren" totdat je de hotspot hebt gevonden. Belangrijk is hierbij dat je de kabel volledig in rust hebt en alleen het gebied rond je vingers beweegt, anders is de test niet zuiver. Dit is best moeilijk en misschien de moeite niet waard.

            Speakertech gaf al als tip dat het waarschijnlijk dicht bij de connector aan de microfoonzijde zal zijn omdat daar de bewegingen van de kabel erg intensief zijn. Een halve meter afknippen en de connector er opnieuw aansolderen is vaak een oplossing. het feit dat er allemaal plastic uit komt vallen, is geen geruststellende gedachte. Misschien een nieuwe connector nemen, of misschien deze kabel maar helemaal niet gebruiken. Aan u.

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Dit lijkt verdacht veel op een kabel die vaak slecht opgewonden geweest is.
              De draadjes en de afscherming zijn getorst.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Wat zijn we hier moeilijk aan het doen om een 'antieke' XLR kabel aan de praat te houden!
                Koop een nieuwe of, als dit te duur is, een los stuk kabel en soldeer daar de connectors van de oude kabel aan en je bent weer voor jaren van de problemen af.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #9
                  Is de kabel überhaupt wel gebalanceerd?

                  Stukjes plastic kunnen ook een kapotgedraaide
                  trekontlasting zijn.

                  Omdat je blijk geeft van niet al te veel kennis
                  van microfoonkabels, adviseer ik je om
                  met de kabel naar een vakman te gaan, of
                  gewoon weggooien en een nieuwe kabel kopen.

                  grtz

                  Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • muppet
                    • May 2009
                    • 94

                    #10
                    Originally posted by NesCio01
                    Is de kabel überhaupt wel gebalanceerd?

                    Stukjes plastic kunnen ook een kapotgedraaide
                    trekontlasting zijn.

                    Omdat je blijk geeft van niet al te veel kennis
                    van microfoonkabels, adviseer ik je om
                    met de kabel naar een vakman te gaan, of
                    gewoon weggooien en een nieuwe kabel kopen.

                    grtz

                    Nes
                    Ik vermoed bij al dit lezen inderdaad ook een kabel waarbij pin 1 en 3 keurig aan elkaar vast liggen...
                    Sound should sound like it should sound...

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by frederic
                      Dit lijkt verdacht veel op een kabel die vaak slecht opgewonden geweest is.
                      De draadjes en de afscherming zijn getorst.
                      Voorbarige uitspraak zonder kennis van de situatie, kan gewoon slijtage zijn van een zeer nette opgerolde kabel.

                      Het eerste wat ik doe bij dit soort situaties is een andere kabel pakken. Probleem weg dan is de kabel rot. Heeft de TS hier überhaupt al aan gedacht i.p.v. andere microfonen proberen (dat zou bij mij test twee pas zijn namelijk)?

                      Met al dit gepraat is de kabel nu al duurder dan wanneer de TS gelijk een nieuwe had gekocht
                      Last edited by vasco; 16-10-12, 12:01.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by vasco
                        Met al dit gepraat is de kabel nu al duurder dan wanneer de TS gelijk een nieuwe had gekocht
                        Eens kijken of we dit topic meer dan één pagina lang kunnen krijgen.....
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • S-N-P
                          • Aug 2010
                          • 13

                          #13
                          Originally posted by vasco
                          Voorbarige uitspraak zonder kennis van de situatie, kan gewoon slijtage zijn van een zeer nette opgerolde kabel.

                          Het eerste wat ik doe bij dit soort situaties is een andere kabel pakken. Probleem weg dan is de kabel rot. Heeft de TS hier überhaupt al aan gedacht i.p.v. andere microfonen proberen (dat zou bij mij test twee pas zijn namelijk)?

                          Met al dit gepraat is de kabel nu al duurder dan wanneer de TS gelijk een nieuwe had gekocht
                          om te controleren waar het probleem aan ligt heb ik niet andere mics gebruikt om te onderzoeken maar andere kabels.......
                          dat er geen probleem is bij een dynamische mic geef ik aan om het probleem te verduidelijken.

                          Comment

                          • speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1696

                            #14
                            Originally posted by S-N-P
                            om te controleren waar het probleem aan ligt heb ik niet andere mics gebruikt om te onderzoeken maar andere kabels.......
                            dat er geen probleem is bij een dynamische mic geef ik aan om het probleem te verduidelijken.
                            Je bent er zelf al achter dat in elk geval een andere kabel het probleem oplost. Ik heb de diverse storingsmogelijkheden gegeven, maar ik kon niet vermoeden dat je niet wist wat een afscherming was.
                            Dat leg ik even uit.
                            Een microfoonkabel bestaat uit een samenstelsel van een of twee signaaladertjes. Om storing van buitenaf te weren zit om die twee adertjes een soort gevlochten netwerk, over de hele lengte van de kabel. Het geheel is voorzien van een plastic mantel. Dit gevlochten netwerk wordt in de mcrofoon met de metalen behuizing verbonden en aan de kant van het mengpaneel, doorgaans met het frame.
                            Professionele microkabel heeft twee signaaladers, een heen en een retourdraad.
                            Voor een condensator microfoon moet er ook nog een voedingsspanning naar de microfoon toe (als die tenminste niet werkt op batterijen). Door een speciale manier van aansluiten, komt de spanning via de signaaladers op de microfoon en gaat via de afscherming (het gevlochten netwerk ) weer terug naar de versterker of mengtafel. Dat heet in de practijk fantoomvoeding.
                            Nu wil het voorkomen dat bij veelvuldig gebruik het gevlochten netwerk stuk raakt. Dat gebeurt heel vaak net achter de plug die in de microfoon gestoken wordt. De kabel beweegt daar het meeste en buigt daar ook vaak.
                            Om te controleren of dat zo is, moet je de buitenste plastic mantel van de kabel een eindje verwijderen. Meestal is dan gauw gezien of er wat aan de hand is.
                            De kabel een stukje inkorten is dan de remedie. Let er ook op dat de plug niet versleten is. Kontakt nummer 1 is de aarde, waaraan de afscherming zit. Daar zou de veerkracht nog uit kunnen zijn.
                            Eens heb ik eens meegemaakt dat de afschermmantel geheel versleten was over de volle lengte. De kabel was jarenlang in gebruik onder ruwe omstandigheden. Zo'n kabel is niet te repareren.
                            Heb je weinig verstand van techniek, dan is een nieuwe kabel de beste en snelste oplossing.

                            Speakertech
                            Last edited by speakertech; 17-10-12, 08:27.
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                            Comment

                            • salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

                              #15
                              Wij doen vaak wanneer een microfoon kabel problemen geeft, deze weggooien....

                              Misschien ook een idee??

                              Dave
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                              Comment

                              Working...