Versterker voor 6 x EV Evid 4.2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Cyriel-
    • Apr 2001
    • 66

    Versterker voor 6 x EV Evid 4.2

    Ik ben van plan voor een cafe/restaurant 6 x Electrovoice Evid 4.2 (100w RMS, 8 Ohm) aan te schaffen. Ik ben op zoek naar een passende versterker hiervoor. Vooral qua ohmage lijkt het me lastig om 6 speakers op een 2-kanaals versterker aan te sluiten. Iemand hier ideeen over en suggesties voor een betaalbare versterker?

    Alvast bedankt!
    http:// zie profiel
  • -Cyriel-
    • Apr 2001
    • 66

    #2
    Kleine toevoeging: ik heb gekeken naar een Denon Pro DN-A100P, omdat de eigenaar graag een simpele bediening wil. Hiermee zou een mixer namelijk overbodig worden. Probleem is echter het lage vermogen en er is volgens mij geen manier om deze door te lussen naar een extra versterker..
    http:// zie profiel

    Comment

    • Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

      #3
      Hoi Cyriel,

      Ohmage is niet echt een bestaande term. Je hebt het over de impedantie.

      3 speakers per kant van ieder 8 ohm maakt een impedantie van 2,66 ohm. Zoek dus een ampje die 2 ohm stabiel is. edit; als je door wilt gaan met betreffende speakers neem je het beste een die dus 6a700 watt leverd. @2 ohm.
      Last edited by Ericsamandj; 02-10-12, 15:51.

      Comment

      • djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

        #4
        Let er wel op dat je dan alle speakers parallel moet aansluiten!

        Parallel aansluiten: (1/R1)+(1/R2)=(1/Rt)

        Serieel aansluiten: R1+R2=Rt

        R1= impedantie speaker 1
        R2= impedantie speaker 2
        Rt= impedantie totaal (dus wat de versterker voor zn kiezen krijgt)

        Je kan deze formules voor zoveel speakers gebruiken als je maar wilt. Als je er honderdduizend parallel aansluit kan je hiermee ook de uiteindelijk impedantie berekenen. Let wel op dat je het antwoord bij de parallelformule dus nog een keer moet omrekenen, namelijk: 1/Rt. Dus je doet eigenlijk dit:
        1/((1/R1)+(1/R2))


        Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

        Comment

        • -Cyriel-
          • Apr 2001
          • 66

          #5
          Dank voor de reacties. Wellicht dan verstandiger om het aantal terug te brengen naar 4 en er een subje bij te plaatsen. De Evid 12.1 sub lijkt mij ook erg geschikt, alleen ook dan is mij niet duidelijk welke versterker bij deze opstelling past. Deze passieve sub heeft een crossover en aansluitingen voor maximaal 4 Evid topjes. Hij wordt verkocht als 175 watt, 8 ohm sub, maar volgens de spec sheet gaan er vanaf de versterker 2 kabels naartoe en is de 'power handling' 2 x 175 watt. Wat voor een versterker zou hier dan geschikt voor zijn (in combinatie met 4 topjes)?

          Specs Evid sub:


          Voor andere ideeen sta ik overigens ook open!
          http:// zie profiel

          Comment

          • dj bobo
            • May 2003
            • 155

            #6
            Hoi Cyriel,

            Het hoeft niet lastig te zijn om met een versterker 6 evids aan te sluiten wanneer je een versterker gebruikt die 2Ohm stabiel is. Echter, indien je niet persé 6 topjes nodig hebt voor spreiding is 4 tops+sub absoluut een betere oplossing.

            Het "probleem" van de EVID 3.2 en 4.2 is dat ze voor standalone gebruik niet genoeg bass produceren om een lekker geluid neer te zetten. Echter met een 12.1 sub erbij klinkt deze serie heel leuk voor het geld.

            De sub heet twee ingangen en twee uitgangen, beide versterker kanalen gaan naar de sub, en van de sub ga je vervolgens naar de 4.2's

            Dus:
            kanaal versterker A -> input sub Links -> output sub Links -> intput EVID 4.2 (1) -> output EVID 4.2 (1) -> input EVID 4.2 (2)
            kanaal versterker B -> input sub Rechts -> output sub Rechts -> input EVID 4.2 (3) -> output EVID 4.2 (3) -> input EVID 4.2 (4)

            Overigens, het gebruik van de sub zorgt naast de klank er ook voor dat de lage tonen gefilterd worden uit het signaal dat naar de 4.2 gaat. Daardoor kan de 4.2 net wat harder dan zonder sub en is de kans dat ze worden opgeblazen worden kleiner.

            Met betrekking tot vermogen moet je niet te hoog gaan zitten, een versterker welke 2*250 watt leverd op 4 Ohm is meer dan voldoende voor deze speakers. Blijf je bij EV dan is bijvoorbeeld de PA2250T een passende versterker.

            Succes!

            EDIT: Overigens, kijk eens op de Electrovoice website, daar staan alle handleidingen zo ook die van de EVID serie.
            Last edited by dj bobo; 02-10-12, 22:36.

            Comment

            • knorrepot
              • Oct 2009
              • 234

              #7
              Originally posted by -Cyriel-
              Ik ben van plan voor een cafe/restaurant 6 x Electrovoice Evid 4.2 (100w RMS, 8 Ohm) aan te schaffen. Ik ben op zoek naar een passende versterker hiervoor. Vooral qua ohmage lijkt het me lastig om 6 speakers op een 2-kanaals versterker aan te sluiten. Iemand hier ideeen over en suggesties voor een betaalbare versterker?

              Alvast bedankt!
              Wij plaatsen ook veel van deze setjes in zaaltjes, horeca gelegenheden etc. Vaak worden ze verkocht i.c.m. een EV Q66.

              Comment

              • Charles
                • Jan 2010
                • 29

                #8
                Hoe klinkt de evid 4.2 in kombinatie met de 12.1? Ik heb gehoord dat de 12.1 niet lekker aansluit bij de 4.2.
                Heeft iemand daar ervaring mee?

                Comment

                Working...