afstellen, inregelen PA

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vdbeke
    • Aug 2011
    • 74

    afstellen, inregelen PA

    Ik lees nu een aantal jaren mee op het forum, een half jaar geleden ben ik begonnen met het verzamelen van gegevens en producten voor de bouw van een PA systeem. Dit resulteert in 4 zelfbouw topjes (ontwerp van Peter Schut) en 4 zelfbouw subs (BR115). De topjes zijn actief gefilterd dmv SP260 (crossover en limiter). En een FP10.000Q verzorgt de eindversterking.
    Alles werkt naar behoren, maar om het systeem foolproof te maken zou ik graag jullie mening willen ivm het afregelen. Ik zal mijn best doen om het zo goed mogelijk te beschrijven hoe ik te werk gegaan ben.

    Afstellen van de gain:
    Gain versterker volledig open (0dB), gain in de processor minimaal (-20dB), geen EQ, geen cross-over frequentie ingesteld en geen luidsprekers aangesloten op de versterker.
    Het AES vermogen van de speakers heb ik vermenigvuldigt met 1,5 en de spanning hieruit berekend. Daarna een signaal aangeboden van 1KHz, 0dB (750mVrms), adhh de gain in de processors verhoogt totdat ik op de uitgang van de versterker (gemeten met oscilloscoop) het berekende voltage (1,5 x AES) te zien kreeg.

    Afstellen van de limiters:
    De limiters staan op 0dB, met de attack en relaese tijden als volgt:
    Hoge en midden tonen: attack 0,3ms; release 400ms
    lage tonen: attack 2ms; release 500ms

    Hierna zijn de crossover frequenties ingesteld en is het systeem nog een beetje gefinetuned op het gehoor.

    Een overzicht van de instellingen:


    Is dit een correcte werkwijze, of zijn er verbeterpunten? Of tips and tricks?

    Voor de nieuwsgierige een foto van de PA:

    (grill voor de topjes komt nog)

    Algemene feedback is altijd welkom.
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Zo te zien heb je er over nagedacht. Hoe staat de gain van de amp(dipswitches achterkant)? Als je die nog terug kan schroeven en met de output van de sp260 dat verschil opheft heb je een betere signaal/ruis verhouding.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Je bent een eind op weg maar ik mis helemaal de time-alignement, daar kun je heel veel mee winnen of verliezen, als die niet klopt lukt EQuen vaak ook niet echt.
      Verder vind ik de attack tijden voor de limiters wel heel erg kort, die tijden zijn niet eens voldoende voor een hele sinus in de bijbehorende frequentie band en kun je voor de VPL instellingen op je versterker rustig uitgaan van het dubbele vermogen.
      Overigens werkt de VPL in de FP10.000Q veel beter dan de limiter in de meeste processoren, die gaan vaak het signaal op een vreemde manier comprimeren waardoor het RMS vermogen alleen maar toeneemt.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        ........................
        Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 18:16.

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          ........................
          Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 18:16.

          Comment

          • metalteacher
            • Dec 2007
            • 467

            #6
            Ik heb de limiter er helemaal tussenuit gelaten. Werkt ook
            Steelwing - Full Speed Ahead!!!

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Als je de toeren-begrenzer van je auto haalt doet hij het ook net zo goed..... Totdat je per ongeluk een keer niet oplet en teveel toeren draait.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • vdbeke
                • Aug 2011
                • 74

                #8
                Originally posted by jadjong
                Zo te zien heb je er over nagedacht. Hoe staat de gain van de amp(dipswitches achterkant)? Als je die nog terug kan schroeven en met de output van de sp260 dat verschil opheft heb je een betere signaal/ruis verhouding.
                Helemaal juist, ik kan 3dB zakken op de versterker en in de processor de gain verhogen met 3dB (dichter naar de 0dB).

                Originally posted by MusicXtra
                Je bent een eind op weg maar ik mis helemaal de time-alignement, daar kun je heel veel mee winnen of verliezen, als die niet klopt lukt EQuen vaak ook niet echt.
                Verder vind ik de attack tijden voor de limiters wel heel erg kort, die tijden zijn niet eens voldoende voor een hele sinus in de bijbehorende frequentie band en kun je voor de VPL instellingen op je versterker rustig uitgaan van het dubbele vermogen.
                Overigens werkt de VPL in de FP10.000Q veel beter dan de limiter in de meeste processoren, ...
                Wat zijn dan de meer gebruikelijke waardes? Ik dacht hoe sneller, hoe beter dan kan er direct ingegrepen worden. Maar blijkbaar niet? Zou ik moeten terug rekenen met de hoogst weer te geven frequentie van het desbetreffende kanaal, of ...?
                De time alignement was zeker mooi meegenomen, maar ik mis voor een stuk hier de kennis (is bij te schaven) en het materiaal (wat toch enkele duizende euro's kost). Dus dit heb ik dit bewust "overgeslagen" Ik heb het volste vertrouwen in Peter dat dit voor de topjes dik in orde is, voor het gehele systeem is het een gok. Maar het klinkt strak, fris, helder, lekkere kick wanneer nodig en laag genoeg om wazig beginnen te zien.

                Originally posted by MusicXtra
                ...die gaan vaak het signaal op een vreemde manier comprimeren waardoor het RMS vermogen alleen maar toeneemt.
                Klopt daarom heb ik toch het een en ander gewijzigd, meer hierover helemaal onderaan.

                Originally posted by Timo Beckman
                Ik vind de attack tijden op de limiters inderdaad erg kort maar goed .
                Wat is de reden voor de filters die je gebruikt rond het x-over punt voor de low/high driver ? ik bedoel 3de orde op de low driver en 4de orde op de high driver .
                Dit is eigenlijk op advies van Peter, hij heeft me enkele tips gegeven waaronder spelen met de instellingen. De hoog driver met een 4de orde filter doet het frisser klinken. Als ik de mid driver iets lager cross dan klinkt het wat rauwer en sluit het naar mijn mening niet zo goed aan op de hoog driver. Deze settings zijn spelenderwijs gekomen.

                Originally posted by Timo Beckman
                By the way : Het ziet er erg netjes uit zeker de toppen mijn complimenten.
                Wat is de spreiding van die hoorn ?
                spreiding: horizontaal: 80° (-6dB), verticaal: 60° (-6dB)

                Originally posted by metalteacher
                Ik heb de limiter er helemaal tussenuit gelaten. Werkt ook
                Klopt, maar niet voor lang als er ne pannekoek als DJ staat die het hele systeem verkracht door lekker hard in het rood te draaien. En daar wil ik toch een stap voorsprong hebben, gezien het systeem "los" in de verhuur gaat.
                Rood draaien is het begin van limiting, dus daar zullen de nodige afspraken over gemaakt worden. Het systeem wordt afgeregeld op locatie naargelang het maximum toegelaten dB's. Ik wil geen miserie en de organisatie nog minder, dus dan ligt het lot in handen van de DJ. Te lang in het rood is bijvoorbeeld gedaan met spelen. Maar oké, dit wijkt af.

                Zoals MusicXtra al opmerkte gaan sommige limiters zodanig werken dat het rms vermogen gaat toenemen en dit had ik ook gemerkt (tot 2 maal het AES vermogen). Daarom heb ik vrijdag toch eens getest met hetzelfde maar dan vertrekkend van de AES waardes en niet maal 1,5. Zodoende is er "headroom" zonder te stressen.
                De hoog drivers hebben meer ruimte gekregen door te kiezen voor een hogere voedingsspanning, soms kroop het toch iets te vaak tegen het plafond (clip). De drivers slopen door een clippende versterker is toch het laatste wat ik wil.

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  ........................
                  Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 18:15.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by vdbeke


                    Wat zijn dan de meer gebruikelijke waardes? Ik dacht hoe sneller, hoe beter dan kan er direct ingegrepen worden. Maar blijkbaar niet? Zou ik moeten terug rekenen met de hoogst weer te geven frequentie van het desbetreffende kanaal, of ...?
                    De time alignement was zeker mooi meegenomen, maar ik mis voor een stuk hier de kennis (is bij te schaven) en het materiaal (wat toch enkele duizende euro's kost). Dus dit heb ik dit bewust "overgeslagen" Ik heb het volste vertrouwen in Peter dat dit voor de topjes dik in orde is, voor het gehele systeem is het een gok. Maar het klinkt strak, fris, helder, lekkere kick wanneer nodig en laag genoeg om wazig beginnen te zien.
                    Ik hou zelf meestal 10, 30 en 60 msec. aan voor respectievelijk hoog, mid en sub met een release die ongeveer 10* de attack tijd is.
                    Wanneer je de set actief aanstuurt is één van de grote voordelen dat je heel precies kunt time-alignen, hiermee valt heel erg veel winst te halen.
                    Voor zover ik weet had Peter een passief filter ontworpen welke jij dus niet gebruikt, of Peter met dat filter ook heeft gezorgd dat de drivers met elkaar in fase stonden weet ik niet maar zonder het filter is het in elk geval niet hetzelfde.
                    Het gaat vooral om het gebied rond de X-over frequentie, het sub dat voor de wazige blik zorgt ligt daar al een eind onder.
                    Om voor één setje alle materiaal aan te schaffen lijkt me inderdaad wat overdreven, mocht je het ritje ervoor over hebben dan wil ik je er wel mee helpen, stuur me maar een PB.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • vdbeke
                      • Aug 2011
                      • 74

                      #11
                      Er mist een belangrijk detail welke ik vergeten was, mijn excuses hiervoor. De hoog driver is invers gepolariseerd om (als ik het me goed herinner) mid en high in fase te krijgen. In de pasieve filter staat er geen spoel in serie met de hoogdriver, dus lijkt het me niet dat dit gedaan is om een fase te corrigeren. Ik zou het schema kunnen uploaden, maar dan wil ik toch eerst toestemming van Peter krijgen.

                      Ik heb een aantal afwegingen gemaakt met als uiteindelijk doel een zo goed mogelijk systeem te verkrijgen. Dit ook voor de cross-over frequenties. Voor zang ed. is het beter om zo laag mogelijk te crossen. De driver is daarmee gecrossed op 1600Hz omdat dit de aanbevolen min. cross-over frequentie is (volgens de specs van 18-sound). Dus heb ik peter zijn mening gevraagd, want origineel werd er gecrossed op 2KHz. Hij heeft me hier dan nog als advies gegeven om een 4de orde filter te proberen om het hoog wat "frisser" te doen klinken. Tijdens het testen heb ik een paar testsong (adele, sela sue, dali cd) beluisterd en ja idd een wereld van verschil. Dus de frequenties zijn niet zo maar luk raak gekozen, er zit wel degelijk een gedachtegang achter. Ik hoop dat dit het een en ander verduidelijkt.

                      @ MusicXtra: Bedankt voor het aanbod, ik ga toch passen hiervoor. Maar ik houd het in mijn achterhoofd voor in de toekomst.

                      BTW ik ben benieuwd naar de zelfbouw top. Het topic is bookmarked, ik zal de vorderingen op de voet volgen. Succes! Maar dat komt wel goed.

                      Comment

                      • Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

                        #12
                        ........................
                        Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 18:15.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Dit is super bij het ontwerpen maar in dit geval heb je er niet veel aan, de combi hoorn/driver en low driver/kast hebben ook ieder hun eigen fase gedrag en die neem je niet mee in de simulatie.
                          Met welke software heb je dit gedaan?
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

                            #14
                            ........................
                            Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 18:13.

                            Comment

                            • jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

                              #15
                              Twee weken geleden ben ik met mijn EAW set naar MusicXtra gegaan om oa een nieuwe versterker daar te halen, maar ook om een Xilica XP4080 te laten configureren voor gebruik met mijn set.
                              Dit was zeker de moeite waard!!! De set klinkt geweldig en ik heb aardig bijgeleerd.

                              Ik zou zeggen: Maak een afspraak met MusicXtra en kijk wat er na een meting uitkomt qua klank en instellingen.
                              Het is niet altijd zo dat wat in theorie goed zou moeten zijn, in de praktijk ook goed werkt...
                              En de meeste gebruikers willen de set in de praktijk gebruiken.....

                              Comment

                              Working...