jbl 4512 mid bin

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nanko
    • Sep 2009
    • 17

    jbl 4512 mid bin

    Hallo forum collega's,

    Ik ben in bezit van 4512 midbins,in 2 van deze bins is dempingsmateriaal verwerkt en in de andere 2 niet.
    Wie kan mij vertellen of deze bins orgineel voorzien zijn(of niet) van dempingsmat?
    Deze bins worden in combinatie met de W bins gebruikt(4518).

    gr,
    Nanko
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

    #2
    Het enige wat ik weet is dat er tegen de achterplaat (demontabel) enig dempings materiaal zit, tegen het trillen van de plaat zelf...
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

    Comment

    • Vss
      • Dec 2011
      • 33

      #3
      20-25 jaar geleden hadden wij ook 4512 midbins . Voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat zat er helemaal geen demping in . Maar ik ben niet helemaal zeker .
      Probeer eens een mailtje te sturen naar Stage Acompanie , die hebben ze destijds ook verkocht .

      Comment

      • nanko
        • Sep 2009
        • 17

        #4
        Bedankt voor jullie antwoorden,Sa heb ik al een mail gestuurd helaas nog geen antwoord.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Dempingsmateriaal dient om staande golven in de kast te dempen, dat is een resonantie waarbij het geluid steeds heen en weer kaatst tussen twee parallel aan elkaar staande oppervlakken.
          Voor een staande golf moet de frequentie zo hoog zijn dat de hele golflengte in de kast past.
          Een mid-bin zal tot pakweg 300 Hz weergeven, dat is een golflengte van iets meer dan 1 meter. Zitten er geen panelen in de kast die parallel aan elkaar lopen en meer dan 1 meter uit elkaar staan dan kan er geen staande golf ontstaan.
          Wat je wel moet meenemen is dat bij een 12 dB/octaaf filter tot een octaaf boven de cross-over frequentie nog een behoorlijke invloed heeft op het geluid. Cross je dus op 300 Hz dan moet je met je berekening uitgaan van 600 Hz.
          Gebruik je toch dempingsmateriaal dan is het al voldoende om één van de twee tegenover elkaar liggende panelen te bekleden, meer dempingsmateriaal heeft een ongunstige invloed op het rendement.
          Dit is dus ook de reden dat ik in mijn ontwerpen van subs geen dempingsmateriaal gebruik.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Een mid-bin zal tot pakweg 300 Hz weergeven, dat is een golflengte van iets meer dan 1 meter.
            Velen gebruikten destijds de 4512 toch echt veel hoger als 300Hz, sterker nog, vaak begon het al vrij hoog. Als je dan nog crosst naar een 1" driver dan word het al moeilijk. Het klonk niet voor niets vaak erg...

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by DJ Antoon
              Velen gebruikten destijds de 4512 toch echt veel hoger als 300Hz, sterker nog, vaak begon het al vrij hoog.
              Daar zeg je wat, in die tijd gebruikte je inderdaad de subs tot 300 Hz.
              Maar ging ook eigenlijk om het nut van demping uit te leggen. Overigens is het ook praktisch onmogelijk om staande golven met lage frequenties te dempen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

                #8
                Afgaande op de flyer van de 4512, waren er versies met 12" en 15" Met de E-120 van JBL werd een frequentiebereik opgegeven van 100-1900 Hz +/- 6 dB, en een gevoeligheid van 107 dB/1w/1m. Coverage was 60 graden conisch.



                Op de tekening staat geen dempingsmateriaal, er is een forum over de oudere SA spullen, wellicht kun je daar je licht opsteken, op andere forums komen ook nog regelmatig SA onderwerpen voorbij.

                groet jurjen
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Originally posted by e-sonic
                  Op andere forums komen ook nog regelmatig SA onderwerpen voorbij.
                  Het is een 100% JBL ontwerp... Vandaar ook die speaker.
                  SA deed er alleen formica (achtig spul) en aluminium strip omheen. Dat deden ze dan wel netjes.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by DJ Antoon
                    SA deed er alleen formica (achtig spul) en aluminium strip omheen.
                    Deden ze er ook niet gelijk 50 kg lood in?
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      ......................
                      Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 19:24.

                      Comment

                      • Vss
                        • Dec 2011
                        • 33

                        #12
                        Originally posted by e-sonic
                        Afgaande op de flyer van de 4512, waren er versies met 12" en 15"
                        Bij gebruik met een 15" speaker werden er 2 van de 4 poorten dichtgemaakt staat mij voor . Ook daar vind je wel topics over op de verschillende fora .

                        Comment

                        • nanko
                          • Sep 2009
                          • 17

                          #13
                          Bedankt voor jullie antwoorden.
                          Volgens SA werd er inderdaad dempingsmat gebruikt in de 4512 's.
                          Ze konden mij alleen niet vertellen hoeveel en waar het aangebracht was,dus nog even verder zoeken.

                          Comment

                          Working...