MC deftig afstellen in club (1200 man)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MatthijsNL
    • Oct 2008
    • 49

    MC deftig afstellen in club (1200 man)

    Voorheen werd de MC in de club waar ik werk als licht (en geluids)-man altijd op de DJ-mixer aangesloten.
    Dit gaf altijd problemen omdat deze altijd te hard en te schel stond.
    Afgelopen weekend heb ik hem daarom als expiriment eens op mijn eigen mixer aangesloten.

    (Configuratie: DJ-M -> Eindmixer (midas, analoog) -> Limiter -> Soundprocessors -> Speakers (4xEAW KF750+8xEAW SB1000+wat kleintjes)

    Dit beviel erg goed, het geheel was wat beter in de hand te houden, maar het klonk een stuk minder deftig als via de DJM800.
    Ik ben eventjes wat aan het rommelen geweest met de eq's van de eindmixer, maar dat zette niet echt zoden aan de dijk.

    Heeft iemand een helder idee over het instellen van eq's voor (goeie) mc's van het 'make some mo-a-fo-in' noizzzze'-kaliber?

    Of zou het aanschaffen van een effecten-doosje onafwendbaar zijn?

    En moet ik dan denken aan een delay/reverb/galm of een andere slimme oplossing (budget is in principe 0 euro maar een paar tientjes zijn meestal wel los te peuteren)

    Kent iemand misschien leuke software oplossingen?

    De muziekstijl is over het algemeen electro/house/club.
    Last edited by MatthijsNL; 11-07-12, 19:31.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Wat bedoel je met 'het klonk een stuk minder deftig'?

    Waar heb je last van? Schel geluid van de stem doordat de MC zijn handen om de kop van de mic heen zet of...?
    Wat voor mic hebben we het eigenlijk over?

    Sowieso lijkt een stukje compressie mij geen overbodige luxe, maar wederom afhankelijk van je MC en je probleem.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • MatthijsNL
      • Oct 2008
      • 49

      #3
      Ik begrijp dat dit een beetje een criptische vraag is.
      De mic is meestal gewoon een Yamaha van een paar tientjes, ze gaan namelijk maar een paar maand mee.
      Als het echt moet krijgen ze een draadloze Senheiser mee, type weet ik zo niet.

      Het geluid is zeker niet te schel, eigenlijk is het probleem dat het te 'goed' of te 'normaal' klinkt.
      Voor een presentatie of een lezing zou het perfect zijn zogezegd.

      Ik mis dat stukje extra.
      Eigenlijk heb ik ook geen idee of ze met de DJM800 wat uitspookten om dit te bereiken.
      Een effect of iets dergelijks
      (Of misschien oversturen ze de boel wel)

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Eq settings zul je gewoon met je oren moeten vinden, als het prettig klinkt staat je EQ goed.
        Maar wat ik tussen de regels door lees is het te droog, dat is op te lossen door een simpele reverb.
        Daarnaast zou ik er inderdaad wat compressie op los laten, MC's hebben nogal wat dynamiek (lees gebrekkige microfoon techniek).
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • MatthijsNL
          • Oct 2008
          • 49

          #5
          Ik zal eens op marktplaats kijken, een 2e-hands analoge reverb is met een paar tientjes wel betaald.
          Een compressor zal wel te duur worden, mij schieten iig alleen oplossingen van 1000+ euro te binnen...

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            De oplossingen die jou te binnen schieten qua compressors zijn dan broadcasting compressors ofzo...

            Een DBX 266 moet al een heel eind komen, misschien een 166 als er budget is.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Berhinger composer, werkt prima en je krijgt bijna geld toe als je er één wilt kopen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

                #8
                En een 2e hands Lexicon of Alesis apparaatje hoeft ook de hele wereld niet te kosten. Als je je best doet kan je voor 200 euri klaar zijn met composer en fx (inclusief een paar kabeltjes). Het enige wat je dan nog nodig hebt is een extra lijntje van het podium naar de Midas, en bij die Midas een paar vrije rackunits om de boel in te mikken. Ik zou ze niet bij de versterkers gooien, omdat je wel bij de compressor wilt kunnen, en soms geen reverb maar bijvoorbeeld delay wilt hebben.


                Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                Comment

                • MatthijsNL
                  • Oct 2008
                  • 49

                  #9
                  200 euro is eigenlijk al te veel, maar ik heb op marktplaats al wat leuke reverb rack-dingetjes gezien om uit te proberen.
                  Kabeltje ligt er al, ik gebruik de mic al rechtstreeks op de Midas.
                  Hij komt gezellig bij mij in de foh, alleen de soundprocessors staan bij de versterkers omdat dat nogal wat kabel scheelt (10x50m XLR)

                  Comment

                  • BJD
                    • Oct 2007
                    • 771

                    #10
                    Lekker wat compressie over de MC heen zetten. Let op wat je hiervoor koopt.
                    Een DBX266/166 zou ik niet nemen, gaan niet fijn klinken bij veel compressie.
                    Een betere optie is een Behringer MDX2000 of MDX2100 als het budget laag is.
                    Anders een BSS opal of een Focusrite Compounder als het wel wat mag kosten.
                    Vooral met die laatste kun je een heel "rond" en "vettig" geluid krijgen als je een beetje gaat pompen.

                    Comment

                    Working...