Nieuwe mengtafel studentenvereniging

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baumann
    • Jul 2012
    • 29

    Nieuwe mengtafel studentenvereniging

    Hoi Allen. Ik lees al een tijdje mee op het live forum, maar omdat ik ook via de zoekfunctie niks concreets kon vinden vraag ik het zo maar even.


    Ik zou graag van jullie wat advies willen voor een aankoop. Ik doe bij een grote studentenvereniging het geluid en nu zijn we daar op zoek naar een nieuwe mengtafel.



    Omdat vaak bandjes hebben spelen hebben wij in de loop van de tijd de hele backline vergaard. Ook hebben wij een hele geluidsset voor onze eigen DJ's. Nu moeten wij de ontbrekende schakel, geluidsman en mixer, steeds huren. Nu willen wij dit ook in eigen huis hebben.

    Ik ben dus op zoek naar een mixer voor bandjes in de standaard bandopsteling, 2 zangers, drums, keyboard, basgitaar en eventueel nog een gitaar. Ook moet de mixer de outputs naar de monitors hiervoor leveren. Hoeveel kanaals en aux-en wij nodig hebben kan ik zelf moeilijk schatten, maar ik hoop dat jullie dat door deze informatie wel kunnen.


    Wij hebben zelf een EV geluidsset. EV RX212 en RX118 per kant. Dit zit op een versterkerrack met een EV dx38 en een EV P1200 en P2000.



    We hebben zelf 2 HK RS122M(A) monitors, hier komen er waarschijnlijk nog in ieder geval 2 bij.



    Wij hebben als vereniging zelf een aardig budget, maar kunnen alleen flink uitgeven met een gegronde reden. Daarom hebben wij liever een aantal kanalen teveel, en een goede bouwkwaliteit waardoor hij jaren mee kan, dan een minder paneel die iets minder kost. Ik zat dus ook aan rond de 20 kanalen te denken. Zo kunnen wij ook onze dj-set (CDJ2000/DJM800) tegelijk aansluiten om sneller om te kunnen wisselen tussen band en DJ, en ook een grotere band kunnen we dan ook aan.




    Een belangrijke eis van de nieuwe mixer is dat hij een lange tijd mee gaat. Budget is lastig te noemen, er valt geld voor vrij te maken als er goede argumenten zijn.

    [FONT=Tahoma, sans-serif]Nu heb ik even gekeken, en wat rond gevraagd en daar kreeg ik de volgende kandidaten:

    Mackie Onyx 24.4
    [/FONT]Mackie Pro FX 22
    Allen & Heath ZED 420
    Soundcraft GB2




    Nou zou ik graag weten wat jullie voorkeur zou hebben, ook met oog op de hier bovengenoemde eisen.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Ik lees lang meegaan en studenten, dat is al meteen lastig maar niet onmogelijk.
    In dat kader zou ik persoonlijk niet voor een Mackie kiezen.

    Je zoekt een mixer met 24 kanalen en toch wel 6 auxen (4x monitors + fx send) die toch wel aardig klinkt neem ik aan.
    De GB2 is een leuke tafel, maar let op met die auxen. Aux 1 en 2 zijn uitsluitend pre fader en aux 5 en 6 uitsluitend post. Omdat 3 en 4 schakelbaar zijn kom je daar toevallig goed mee weg (4x pre fader voor de monitors, post fader voor je fx), maar het beperkt je mogelijkheden wel. Idem voor de GB4 overigens.

    Kijk vooral ook even 2de hands rond. Er gaan best nette en goede mixers uit op het moment omdat digitaal steeds meer gebruikt wordt. Eventueel heb ik ook nog wel iets voor je, maar dan moet je maar even mailen.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Ik lees niks over een effecten rack, EQ's, Ă©Ă©n of twee effecten en wat compressors en gates zijn eigenlijk wel onontbeerlijk om een band te kunnen mixen.
      Daarnaast heb je ook nog een multikabel nodig met stageblok.
      Als dat nog niet aanwezig is zou ik gaan voor een digitale console, de nieuwe Behringer X32, Roland M380/400 of een Presonus.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • baumann
        • Jul 2012
        • 29

        #4
        Originally posted by renevanh
        Ik lees lang meegaan en studenten, dat is al meteen lastig maar niet onmogelijk.
        In dat kader zou ik persoonlijk niet voor een Mackie kiezen.

        Je zoekt een mixer met 24 kanalen en toch wel 6 auxen (4x monitors + fx send) die toch wel aardig klinkt neem ik aan.
        De GB2 is een leuke tafel, maar let op met die auxen. Aux 1 en 2 zijn uitsluitend pre fader en aux 5 en 6 uitsluitend post. Omdat 3 en 4 schakelbaar zijn kom je daar toevallig goed mee weg (4x pre fader voor de monitors, post fader voor je fx), maar het beperkt je mogelijkheden wel. Idem voor de GB4 overigens.

        Kijk vooral ook even 2de hands rond. Er gaan best nette en goede mixers uit op het moment omdat digitaal steeds meer gebruikt wordt. Eventueel heb ik ook nog wel iets voor je, maar dan moet je maar even mailen.
        Dank voor je reactie, ik zal ook zeker online tweedehands kijken. Ik snap dat dat lastig is, en dat weet ik zelf na twee jaar intensief met onze apparatuur om gaan maar al te goed. Daarom denk ik ook dat robuustheid een erg zwaarwegende optie is. Ik denk zelf (waarschijnlijk onterecht) dat ik al best wat van de materie af weet, maar er is zoveel keuze. Je helpt me in ieder geval al wat verder op weg. Zou je nog kunnen laten weten wat tweedehands goede opties zijn? Het lijkt me trouwens een mogelijkheid dat het bestuur garantie zwaarder heeft wegen dan een goedkopere tweedehands optie.

        MusicXtra
        Ik lees niks over een effecten rack, EQ's, Ă©Ă©n of twee effecten en wat compressors en gates zijn eigenlijk wel onontbeerlijk om een band te kunnen mixen.
        Daarnaast heb je ook nog een multikabel nodig met stageblok.
        Als dat nog niet aanwezig is zou ik gaan voor een digitale console, de nieuwe Behringer X32, Roland M380/400 of een Presonus.
        Ik denk dat je hier een goed punt hebt, deze basis effecten moeten er dan binnen afzienbare tijd ook komen. Een multikabel is inderdaad ook nodig, alleen leek me niet noodzakelijk om in de startpost te noemen, omdat het mij een simpelere aankoop lijkt.

        Met de digitale consoles die jij noemt zit je wel meteen een prijsklasse hoger, ook heb ik mijn bedenkingen hoe goed deze apparatuur zich houdt in de handen van relatief onervaren personen. Een malloot is genoeg om je feestje te verpesten natuurlijk. Aangezien ik onder andere zelf ook achter de knoppen zal komen lijkt mij zo'n digitale tafel natuurlijk prachtig.

        Comment

        • dexter
          • Jul 2005
          • 433

          #5
          Klinkt alsof je een Allen & Heath GL 2200 of GL2400 nodig hebt.
          In mijn ogen gebruiksvriendelijker overzichtelijker en fijner werken dan de GB serie van Soundcraft.
          Alleen al als je de toonregeling van GB bekijkt onder de 80 of 100Hz kun jij niet eq-en wat je bij een GL wel kan.
          En heb je een keer een monitor tafel nodig kun je de GL ook voor pakken.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            De GL serie is zeker een goede keuze als je voor analoog gaat, is misschien niet zo 'ridervriendelijk' maar is wel robuust.
            Ook al heb je die multikabel niet genoemd, hij kost wel geld, net als een effect-rack met de nodige bekabeling.
            Ga je uit van een digitaal console dan zit alles ingebouwd en bij veel merken wordt er een digitaal multikabel systeem gebruikt.
            Probleem is alleen dat niet iedereen er mee overweg kan, voordeel is dan wel weer dat meerdere gebruikers allemaal een eigen preset kunnen creëren wat in dit geval erg handig kan zijn.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • BJD
              • Oct 2007
              • 771

              #7
              Binnen een studentenvereniging zou ik niet snel kiezen voor de door de TS genoemde mixers op de GB2 na. Gewoon een klasse te min met betrekking tot degelijkheid. Kijk ook zeker eens naar een 2e hands Midas Venice 240 of een nieuwe VeniceF. Digitaal kun je ook kijken naar de presonus tafels. Digitale tafels met een redelijke analoge feeling. Ik heb ze alleen nog nooit in mijn handen gehad, dus kan niets zeggen over degelijkheid.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                De Presonus heeft zo te voelen niet al te beste kwaliteit faders, lopen niet soepel.
                Daarnaast heeft de presonus als nadeel dat er nog steeds een dikke multi bijgekocht moet worden.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • baumann
                  • Jul 2012
                  • 29

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  De GL serie is zeker een goede keuze als je voor analoog gaat, is misschien niet zo 'ridervriendelijk' maar is wel robuust.
                  Ook al heb je die multikabel niet genoemd, hij kost wel geld, net als een effect-rack met de nodige bekabeling.
                  Ga je uit van een digitaal console dan zit alles ingebouwd en bij veel merken wordt er een digitaal multikabel systeem gebruikt.
                  Probleem is alleen dat niet iedereen er mee overweg kan, voordeel is dan wel weer dat meerdere gebruikers allemaal een eigen preset kunnen creëren wat in dit geval erg handig kan zijn.
                  Die presets, bijvoorbeeld per band, lijken me juist de wat onervaren gebruikers makkelijker op weg te helpen. Nou zullen er niet meer dan 3 of 4 mensen erop werken, en die zullen ook wel wat training krijgen.

                  Een digitale tafel lijkt me fragieler dan bijvoorbeeld die GL serie, terwijl je juist bij een vereniging als de onze degelijkheid en onverwoestbaarheid goede eigenschappen lijken. Correct me if I'm wrong!

                  Dank jullie voor alle alternatieven tot zover, maakt mijn zoektocht een flink stuk makkelijker!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Een digitale tafel zitten over het algemeen minder knopjes op die stuk kunnen....
                    Maar als er dan een knopje stuk is valt het moeilijk te omzeilen wat vaak bij een digitale tafel nog wel mogelijk is.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Hoi Baumann,

                      Het is goed om zeker eerst te beslissen of je analoog
                      of digitaal wilt.
                      Zoals gesteld heb je met digitaal alles on board en krijg je
                      geen verdere hardware kosten.
                      Dit heb je bij analoog wel en vergeet dan zeker niet een aardig
                      bedrag mee te nemen voor de interne bekabeling van het fx-rack.

                      Als het praesidium kiest voor duurzaamheid is het goed te realiseren
                      dat de digitale wereld zeer snel verandert. Wellicht is een digitale tafel
                      dan ook sneller aan vervanging toe dan een analoge.
                      Belastintechnisch afschrijven is ex aequo; 5 jaar.

                      Analoog heb ik zelf de GB 2 wat hoger staan dan de A&H GL,
                      zou ik van Midas de Verona laten staan en toch minstens
                      de Venice kiezen, en toch ook eens naar de HP serie van
                      Crest kijken (10 auxes is wel lekker als je eens naar IE gaat
                      en voor het praesidium: 5 jaar garantie ).
                      (ik weet nog een 2e hands GB 2 te koop staan)

                      Digitaal zou ik dan gaan voor de Digico SD 11 of SD 9.
                      Ook een voordeel is dat de multi gewoon een Cat.5 kabel is.

                      Sterkte met plussen en minnen, wikken en wegen.

                      Grtz

                      Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        voor een studentenvereniging maakt dat je meestal de apparatuur vast in een kast kan inbouwen. Dus dat het groot en lomp mag zijn.

                        Door de digitale revolutie zijn grote tweedehands yamaha's en soundcrafts aan de straatstenen niet meer te slijten. Al is het maar omdat je met drie man de kist moet vervoeren.

                        Voor een vereniging is een mooie kast met een veilige deksel met een set fijne " cylinder deuropenhouders" iets wat door de leden zo is gemaakt. De mixer kan dan een oude TAC oid zijn. Het je prima geluid en een geweldig gebruikersvriendelijke interface. Let wel op dat je er een met losse " broodjes" (kanalen) koopt. Als je dan een kapotte hebt verplaats je gewoon een goede als spare. De tafels zijn vaak 40 kanaals of meer....
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • baumann
                          • Jul 2012
                          • 29

                          #13
                          Originally posted by showband
                          voor een studentenvereniging maakt dat je meestal de apparatuur vast in een kast kan inbouwen. Dus dat het groot en lomp mag zijn.

                          Door de digitale revolutie zijn grote tweedehands yamaha's en soundcrafts aan de straatstenen niet meer te slijten. Al is het maar omdat je met drie man de kist moet vervoeren.

                          Voor een vereniging is een mooie kast met een veilige deksel met een set fijne " cylinder deuropenhouders" iets wat door de leden zo is gemaakt. De mixer kan dan een oude TAC oid zijn. Het je prima geluid en een geweldig gebruikersvriendelijke interface. Let wel op dat je er een met losse " broodjes" (kanalen) koopt. Als je dan een kapotte hebt verplaats je gewoon een goede als spare. De tafels zijn vaak 40 kanaals of meer....
                          Dit zou opzich een leuke optie zijn, maar de plek waar de tafel staat is ook bij een grote doorgang. Zo compact mogelijk is dus wel een pré, en ook is het opbergen van de case wel nodig. Die kan niet op de zaal blijven staan.

                          MusicXtraEen digitale tafel zitten over het algemeen minder knopjes op die stuk kunnen....
                          Maar als er dan een knopje stuk is valt het moeilijk te omzeilen wat vaak bij een digitale tafel nog wel mogelijk is.
                          Analoge wel mogelijk bedoel je hier neem ik aan?

                          NesCio01Hoi Baumann,

                          Het is goed om zeker eerst te beslissen of je analoog
                          of digitaal wilt.
                          Zoals gesteld heb je met digitaal alles on board en krijg je
                          geen verdere hardware kosten.
                          Dit heb je bij analoog wel en vergeet dan zeker niet een aardig
                          bedrag mee te nemen voor de interne bekabeling van het fx-rack.

                          Als het praesidium kiest voor duurzaamheid is het goed te realiseren
                          dat de digitale wereld zeer snel verandert. Wellicht is een digitale tafel
                          dan ook sneller aan vervanging toe dan een analoge.
                          Belastintechnisch afschrijven is ex aequo; 5 jaar.

                          Analoog heb ik zelf de GB 2 wat hoger staan dan de A&H GL,
                          zou ik van Midas de Verona laten staan en toch minstens
                          de Venice kiezen, en toch ook eens naar de HP serie van
                          Crest kijken (10 auxes is wel lekker als je eens naar IE gaat
                          en voor het praesidium: 5 jaar garantie ).
                          (ik weet nog een 2e hands GB 2 te koop staan)

                          Digitaal zou ik dan gaan voor de Digico SD 11 of SD 9.
                          Ook een voordeel is dat de multi gewoon een Cat.5 kabel is.

                          Sterkte met plussen en minnen, wikken en wegen.

                          Grtz

                          Nes
                          Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk inderdaad dat de kosten van de apparatuur niet bij het plaatje bedacht zijn, maar daardoor niet minder nodig. Ik ga die panelen die jij noemt eens uitzoeken, al lijken de digico's mij flink boven budget.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by baumann
                            Analoge wel mogelijk bedoel je hier neem ik aan? Inderdaad



                            Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk inderdaad dat de kosten van de apparatuur niet bij het plaatje bedacht zijn, maar daardoor niet minder nodig. Ik ga die panelen die jij noemt eens uitzoeken, al lijken de digico's mij flink boven budget.
                            Ik maak uit deze reactie op dat er dus wel een indicatie van het budget te geven is....
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • desolation
                              • Jun 2012
                              • 706

                              #15
                              Als het betaalbaar moet zijn : X32, handsdown.

                              Comment

                              Working...