Welke stekker voor 100Volt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djtm
    • Jan 2011
    • 5

    Welke stekker voor 100Volt

    Ik heb een aantal 100V hoorns aangeschaft. Uit deze hoorns komt een 1 kabeltje met verschillende draadjes voor het wattage te kiezen. Nu ben ik op zoek naar een geschikte stekker om aan deze hoorn te maken. Heeft iemand een goed/veilig idee? Of hoe wordt het elders gedaan; XLR, Speakon, banaantjes? Tell me...
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Originally posted by djtm
    Ik heb een aantal 100V hoorns aangeschaft. Uit deze hoorns komt een 1 kabeltje met verschillende draadjes voor het wattage te kiezen. Nu ben ik op zoek naar een geschikte stekker om aan deze hoorn te maken. Heeft iemand een goed/veilig idee? Of hoe wordt het elders gedaan; XLR, Speakon, banaantjes? Tell me...
    Het hangt er maar net vanaf hoe je de zaak wil bekabelen. Kabels met stekers zijn altijd te lang of te kort, zeker als je trajectversterking wil doen.
    100 volt heet een gevaarlijke spanning te zijn en je moet dus stekers gebruiken die veilig zijn bij die spanning. De praktijk is echter weerbarstig en ieder gebruikt zijn eigen connector (soms geen!). XLR werkt goed, maar tegenwoordig valt de keuze vaker uit voor Speakon.
    De luidsprekers worden doorgaans op slechts een vermogen gebruikt.
    Ik heb ook bedrijven gezien, die normale schucko stekers gebruiken en standard kabelhaspels. Alleen had die man de stekers niet netspanningsproof aan de luidsprekers gezet. Het is in dat geval dus goed opletten, dat je speakerketen niet in een 220volt stopcontact gestoken wordt. Overigens kan dat probleem uitstekend worden opgelost, waarbij toch alles gewoon standaard blijft en de haspels niet gemodificeerd hoeven te worden.

    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • knorrepot
      • Oct 2009
      • 234

      #3
      Originally posted by djtm
      Ik heb een aantal 100V hoorns aangeschaft. Uit deze hoorns komt een 1 kabeltje met verschillende draadjes voor het wattage te kiezen. Nu ben ik op zoek naar een geschikte stekker om aan deze hoorn te maken. Heeft iemand een goed/veilig idee? Of hoe wordt het elders gedaan; XLR, Speakon, banaantjes? Tell me...
      Hier word gewoon met speakon gewerkt en haspeltjes van 100m

      Comment

      • djtm
        • Jan 2011
        • 5

        #4
        Ik wil de hoorns inderdaad instellen op 1 wattage (15w) en daar dan een stekkertje aan maken. Vervolgens wil ik een verloopje maken waar ik deze stekker insteek en aan de andere kant twee naaldjes om in mijn (rood / zwarte) kabel te prikken.

        Comment

        • RobertK
          • Jun 2012
          • 82

          #5
          Laatste x dat ik met zo'n systeem werkte had ik 2 haspels met 150m speakerkabel (onbeschermd, bekende rood/zwarte veter) en was elke hoorn voorzien van een mooi identiek draadje met aan het uiteinde 2 pennetjes die je door de mantel heen drukt.
          Erg fragiel en lijkt me niet echt meest slimme manier...

          Maar het is wel een manier...

          Comment

          • shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

            #6
            @ djtm: ik neem aan dat je deze set heb aangeschaft en dat je deze vaker dan 1 a 2 keer per jaar wilt gaan inzetten,

            Loont het dan niet de moeite (en het geld) om verschillende lengtes kabel te maken ( bijvoorbeeld in de eenheid van 5 meter)

            dus kabels maken van 5, 10, 15, en de rest op haspels? en netjes afmonteren op speakon?
            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

            Comment

            • djtm
              • Jan 2011
              • 5

              #7
              Dat is natuurlijk wel een optie alleen ben ik bang dat de lengtes steeds net niet uitkomen. En het is natuurlijk ook niet echt een gezicht om haspeltjes in de bomen en lantaarnpalen te zien hangen.
              Heeft niemand fotootjes of praktijk voorbeelden van hoe dit normaal gesproken gedaan word.

              Comment

              • Carl
                • Nov 2000
                • 907

                #8
                Nee, je lengte's komen nooit uit, dat is zeker.
                Je kunt natuurlijk haspeltjes maken die te lang zijn en afrollen wat wel nodig is. Dat er haspeltjes in de lantaarns en bomen hangen boeit toch geen hond?
                Die rood/zwarte dropveters en trechters zien er ook niet uit, daar zeurt ook geen mens over.
                Ik heb een stel trapeziumvormige boxjes voor 100Volt, ook niet mooi, maar het functioneert prima en dat is waar je opdrachtgever naar kijkt.
                Een 100Volt installatie langs de straat is altijd een beetje rommelig, dat is nou eenmaal zo en niemand weet beter. De dranghekken langs het wielerparcours of de kraampjes van de braderie zijn ook niet architectonisch verantwoord, dus knoop jij nou maar gewoon haspeltjes in de palen.
                Succes ermee!

                Comment

                • djtm
                  • Jan 2011
                  • 5

                  #9
                  Ok dat is duidenlijk, haspeltjes. En dus met speakon stekkers of zijn er nog alternatieven.

                  Comment

                  • Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

                    #10
                    Tja, ik heb dat op XLR. Koppelt makkelijker door.
                    Een andere reden is dat ik ook mijn laag-Ohmige topjes als spraak/achtergrondmuziek set gebruik en dat ook allemaal met XLR kabels doorkoppel.
                    Mijn Speakon kabels zijn uitsluitend 4x2,5 en die vind ik te dik om grote lengtes van uit te rollen. XLR is lekker makkelijk.
                    Ook mijn passieve (12") monitors zijn XLR, dus ik heb nogal veel kabels. Groot assortiment om uit te kiezen en teveel werk om het allemaal om te gaan zetten.

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1696

                      #11
                      Je kunt er van zeggen wat je wil, maar veel makkelijker als dit heb ik nog niet gevonden.

                      De prikkers werken we al zo'n jaar of dertig mee.
                      Een collega van mij knipt de draad door op afstanden van ca vijf meter en daar komt dan een knooplas met tape, tevens een aansluitpunt. Werkt ook goed, maar persoonlijk niet mijn voorkeur.
                      De haspel op het wagentje is verwisselbaar en de grootste haspel kan wel 2000 meter op.
                      Deze bevat ca 900 meter.
                      Het wagentje is handig voor braderieën enz., als je er met de auto niet kunt komen. Achter in de bus staat ook een vaste drager, waarin de klos ook weer past. Zo kun je al rijdend de draad af en oprollen. Het wagentje bestaat uit twee delen, de trekstang kan erafgenomen worden.















                      Speakertech
                      Last edited by speakertech; 29-06-12, 07:46.
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      • djtm
                        • Jan 2011
                        • 5

                        #12
                        Originally posted by speakertech
                        Je kunt er van zeggen wat je wil, maar veel makkelijker als dit heb ik nog niet gevonden.

                        De prikkers werken we al zo'n jaar of dertig mee.
                        Inderdaad lijkt mij dit ook de handigste manier. Maar hoe koppel jij bijvoorbeeld twee haspel uiteindes aan elkaar.

                        Comment

                        • speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1696

                          #13
                          Originally posted by djtm
                          Inderdaad lijkt mij dit ook de handigste manier. Maar hoe koppel jij bijvoorbeeld twee haspel uiteindes aan elkaar.
                          Dedraad houdt je toch niet uit een stuk. Het begint met lengtes van 100meter, maar er wordt geknipt en beschadigede stukken moeten eruit. Dus wordt er gewoon een knoop in gelegd en de eindjes in elkaar gedraaid. Elk eindje apart isoleren en niet samen in een tape. Dat is nergens voor nodig en kan alleen sluiring maken.
                          Op een traject van een paar kilometer gebruiken we geen enkele steker en al helemaal geen kroonsteentjes. Je kabel heeft veel te lijden en de levensduur is door verlies etc. ca vijf jaar. Dat gaat heel geleidelijk, steeds de slechtste stukken eraf en nieuw erbij.
                          Overigens is het aaneenkoppelen van kabel, nog maar het simpelste probleem wat je tegenkomt.
                          Speakertech
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                          Comment

                          • J.C. Productions
                            • Nov 2010
                            • 26

                            #14
                            Originally posted by djtm
                            Ik wil de hoorns inderdaad instellen op 1 wattage (15w) en daar dan een stekkertje aan maken. Vervolgens wil ik een verloopje maken waar ik deze stekker insteek en aan de andere kant twee naaldjes om in mijn (rood / zwarte) kabel te prikken.
                            @Djtm,

                            Waarom maak je niet idd verschillende lengtes en monteer je aan die zwart/rode dropveter speakonpluggen die ook in de speakers zitten?
                            Je kunt ook van de 100Volt installatie naar de speakers gaan en dan de speakers ombouwen tot speakonplug.
                            En anders kun je ook nog de aansluitingen naar je speakers vervangen door XLR of Speakon?

                            Het zijn maar wat ideeen om je te helpen.

                            Veel succes.
                            Hartelijke groet,
                            Joeri
                            Technicus
                            JC Techniek Groep

                            Comment

                            • speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1696

                              #15
                              Originally posted by J.C. Productions
                              @Djtm,

                              Waarom maak je niet idd verschillende lengtes en monteer je aan die zwart/rode dropveter speakonpluggen die ook in de speakers zitten?
                              Even praktisch, welke lengtes zou je moeten maken en hoeveel verschillende?
                              Moet je nu eerst de afstand meten met een meetlint en dan de juiste bos kabel pakken?
                              Moeten die bossen kabel op haspels en in kabelkisten?

                              Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                              Comment

                              Working...