Midas Pro2 / Yamaha CL / Soundcraft Vi1 / ...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ears
    • Aug 2004
    • 12

    Midas Pro2 / Yamaha CL / Soundcraft Vi1 / ...

    De laatste tijd zijn er heel wat zaken boven water gekomen op vlak van digitale tafels. Bij de budgettafels is er een spectaculaire verbetering en prijsdaling te merken. Dit heeft ongetwijfeld ook de markt van de andere segmenten bepaald. Het topsegment is niet voor iedereen bereikbaar, maar het middensegment biedt heel veel (prijs van een degelijke analoge tafel 5j geleden heb je nu digitale tafel, dynamics, efx... inclusief i/o stagebox).

    Over dat middensegment (10k tot 20k euro) wil ik jullie vragen: wat wordt de standaard? Welke wordt de meest ridervriendelijke? Welke is het eenvoudigst te bedienen? Welke wordt het makkelijkst aanvaard, ook door de analoge die hards. Kortom, welke zal het meeste opbrengen? Ik hoef echt geen opsomming van specs. Ik ben er ook van overtuigd dat al deze merken geen brol op de markt brengen. Je mag gerust andere voorstellen doen binnen deze prijsklasse.

    Een vraag louter om te vragen? Nee, we overwegen om onze analoge en huidige digitale smuk van de hand te doen en willen feedback over onze nieuwe keuzemogelijkheden. Is er trouwens een verschil naar standaard op de Belgische of de Nederlandse markt?

    Alvast dank.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Dat is een discussie waar je nooit een eensluidend antwoord op zult krijgen, anders was er nu nog maar één digitale tafel in elke klasse op de markt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Altec
      • Apr 2012
      • 51

      #3
      Dit wordt vast een leuke disscusie, ben best benieuwd naar enige ervaringen met dergelijke tafels. Binnenkort ga ik namelijk met 1 van de 2 (Midas Pro2 of Yamaha CL3) werken. Dan is het wel handig om wat ervaringen het horen.
      Onvoltooid Tegenwoordige Tijd student
      Op de AHK

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Binnenkort werken met een CL3, lijkt me niet echt mogelijk. Die is nog niet in productie namelijk.
        Ik heb vorige week wel een demo van de CL5 bijgewoond, en dat is toch wel echt een goede tafel zo te zien.

        Een sterk verbeterde M7CL om het zo maar te zeggen. Als hij ook zo veel beter klinkt dan ze zeggen..............

        Comment

        • BJD
          • Oct 2007
          • 771

          #5
          Heel kort door de bocht: Vi1 is logisch, overzichtelijk, maar traag. En niet echt gemaakt om te multi-tasken tijdens het mixen.
          Bij de Pro2 vind ik het stront-irritant dat je bij het EQ'en steeds moet wisselen, maar heb er maar 1x op gedraaid dus kan een gebrek aan gewenning zijn. Verder moet je om de reverb time van je galm aan te passen eerst door 4 menu's met de muis navigeren. Ook vervelend. De klank van de Pro2 is wel prima in orde.
          Heb je de SC48 ook in je overweging meegenomen? Tegenwoordig ook leverbaar met digi-snake. Volgens mij is hij alleen iets duurder dan 20k.

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Originally posted by BJD
            Heb je de SC48 ook in je overweging meegenomen? Tegenwoordig ook leverbaar met digi-snake. Volgens mij is hij alleen iets duurder dan 20k.
            Er loopt al een topic in het vergelijken van de Digidesign SC48 met de
            Digico SD 9.
            Met de SC48 heb ik geen ervaring.
            Het menu van Digico is behoorlijk eenvoudig en offline te gebruiken.
            Verder heeft Digico in de SD 11 een 36 kanaals tafel in
            3 layers in 19", met een D-rack op cat5.
            Prijs ligt ergens net boven de 10k.

            grtz

            Nes
            Last edited by NesCio01; 18-06-12, 20:07.
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • drummerke
              • Oct 2006
              • 432

              #7
              kleine opmerking... een goeie digitale mengtafel is ook een mengtafel waar JIJ goed mee overweg kan. Niet iedereen heeft de zelfde manier van werken of een structuur in zijn hoofd. Sommige dingen zijn bij het ene type anders of beter. Maar het blijft toch belangrijk dat je er zelf een overzicht van hebt.
              Traag.. de A&H i live vind ik ook traag.. zet je fader snel open heb je toch niet direct geluid.

              Comment

              • qvt
                • Oct 2009
                • 721

                #8
                Midas = Beste klank maar niet de simpelste of meest logische tafel in mijn ogen.
                Yamaha = Bruikbaar, maar klanktechnisch de minste en kwa indeling ook niet mn favoriet.
                Soundcraft = Klinkt beter dan de Yamaha maar niet zo fijn als de Midas, indeling en software is veruit de makkelijkste maar deze werkt zowel op de Vi1 als Vi2 niet zo soepel (Vi4/Vi6 wel) zoals BJD al aangaf.

                De Digico SD11 heb ik al meerdere keren zien/horen falen dit jaar dus die zou voor mij afvallen, de SD9 daarintegen vind ik wel fijn na wat uitproberen.
                There is no substitute for imagination

                Comment

                • BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

                  #9
                  Originally posted by NesCio01
                  Er loopt al een topic in het vergelijken van de Digidesign SC48 met de
                  Digico SD 9.
                  Met de SC48 heb ik geen ervaring.
                  SC48 heb ik zelf ook niet echt hands-on ervaring mee. De Profile wel. Dik voor elkaar tafel die, na enige gewenning heel snel werkt. SC48 is iets compacter mbt opzet, maar niet op een manier dat je uiteindelijk met 3 knoppen alles moet doen. (ls9 praktijken). En het achterliggende platform is hetzelfde.

                  Comment

                  • MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

                    #10
                    Originally posted by qvt
                    Midas = Beste klank maar niet de simpelste of meest logische tafel in mijn ogen.
                    Yamaha = Bruikbaar, maar klanktechnisch de minste en kwa indeling ook niet mn favoriet.
                    Soundcraft = Klinkt beter dan de Yamaha maar niet zo fijn als de Midas, indeling en software is veruit de makkelijkste maar deze werkt zowel op de Vi1 als Vi2 niet zo soepel (Vi4/Vi6 wel) zoals BJD al aangaf.

                    De Digico SD11 heb ik al meerdere keren zien/horen falen dit jaar dus die zou voor mij afvallen, de SD9 daarintegen vind ik wel fijn na wat uitproberen.
                    Ik denkt dat je wel gelijk hebt wbt de klank van de oude Yamaha's. De klank van de nieuwe mixers is nog niet echt te beoordelen, aangezien ze nog niet echt live gebruikt worden momenteel.

                    Comment

                    • ears
                      • Aug 2004
                      • 12

                      #11
                      @ drummerke: klopt, maar bij de meeste jobs heb je gasttechniekers...

                      @ iedereen

                      Misschien even aangeven welke bedenkingen we hebben over deze tafels:
                      - De Pro2 lijkt ons een goed klinkende tafel en ze voelt ook echt robuust aan, tegelijkertijd lijkt het ons de minst toegankelijke tafel voor gasttechniekers
                      - De CL lijkt ons de meest gebruiksvriendelijke (specifiek voor ons interessant: kunnen onze M7CL hieraan linken in eerste fase), maar de yamaha-traditie leert ons dat het misschien de minste wordt op vlak van klank
                      - Vi1 lijkt ons wel kwa klank als gebruiksgemak dik in orde, maar wel beduidend de duurste (in/out zitten op de tafel, wordt een pak duurder met externe i/o)

                      Misschien zijn er mensen die deze bedenkingen kunnen staven of tegenspreken?

                      @BJD: De SC48 hadden we nog niet opgenomen in ons lijstje, dus nog ff rondneuzen. Lijkt op t eerste gezicht interessant, maar we houden niet van paddestoelen.
                      Wat bedoel je met 'wisselen' bij het EQ'en?

                      @qvt: Thks voor je inbreng, bevestigt wel zowat onze indrukken. SD11 en SD9 net iets te klein (overzicht)

                      Comment

                      • BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

                        #12
                        Bij de pro2 heb je geen dedicated controls voor de freq, gain, en q factor per EQ band. Je moet dus steeds als je een EQ puntje wil wijzigen eerst nadenken welk van de 4 je hebt geselecteerd. Dit selecteren gebeurt doormiddel van een up en down toets. Mij remde dat behoordelijk in mijn werksnelheid, maar dat was eenmalig als gasttech. Enuh... Avid paddo's zijn chill
                        Bijkomend voordeel is dat je protools plugins kan gebruiken op je SC48. Als je van de site de software download krijg je een aardige indruk van het kunnen en werken v.d. tafel.

                        Comment

                        • hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

                          #13
                          Originally posted by ears
                          SD9 net iets te klein (overzicht)
                          Op welk vlak vind je de SD9 te klein? Volgens mij zijn alle mixers uit het bovengenoemde rijtje op het gebied van surface heel aardig met elkaar te vergelijken (allen zijn het mixers met rond de 25 faders).

                          Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                          Comment

                          • djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

                            #14
                            Originally posted by BJD
                            Bijkomend voordeel is dat je protools plugins kan gebruiken op je SC48.
                            Bij de meeste tafels kan je tegenwoordig (al dan niet met een insteekkaart) Waves Soundgrid gebruiken, nog veel leuker. Je hebt namelijk een complete selectie aan vintage plugins in je tafel beschikbaar (Neve, SSL, Pultec, LA2A, etc.).


                            Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                            Comment

                            • Stefaanv
                              • Oct 2009
                              • 24

                              #15
                              zou je de GLD80 aan het lijstje durven toevoegen? Ik heb de digico SD11 en SD9 in demo gezien, VI1 is gepasseerd, de SC48 vind ik net te duur..
                              GLD80 zit net onder het eerder genoemde segment, maar ziet er mij toch wel pak gebruiksvriendelijker uit (demo binnenkort), en toch net die pro zaken zoals digisnake, extra mogelijkheden tot madi/dante/waves... kaarten. Gaat tot 48 kanalen. met een een paar extra stageboxen, en een dante/madi kaart om te kunnen opnemen zit hij toch ook aan een 7-8K of zo.. Heeft in mijn verhuursegment toch voldoende mijn interesse gewekt om hem te gaan bekijken bij de distri

                              Comment

                              Working...