Antennevlaggen koppelen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Antennevlaggen koppelen

    Weet iemand of het mogelijk is om meerdere antennevlaggen te koppelen aan elkaar?
    Dit zou moeten dienen voor een interactieve tentoonstelling. Ik moet bidirectionele dekking hebben voor microfoons en draadloze haedsets in het volledige gebouw. (laten we zeggen in een radius van 100m met muren tussen.)
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    #2
    Ik ozu het gewoon uitproberen. Als je hem zou willen splitsen zou ik hem voor de versterker splitsen. Denk alleen wel dat de Diversity heel moeilijk zal gaan doen op sommige momenten.

    Waarom niet gewoon een tweede ontvanger met dezelfde frequentie? Scheelt een hoop kabel.

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Komen daar geen faseproblemen van?
      Want op een bepaald moment krijgen 2 ontvanegrs hetzelfde signaal binnen.

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by frederic
        Komen daar geen faseproblemen van?
        Want op een bepaald moment krijgen 2 ontvanegrs hetzelfde signaal binnen.
        Zijn meerdere ontvangers op dezelfde frequenties op verschillende plaatsen geplaatst een optie? (Edit: Sorry podium ik lees nu dat je hetzelfde voorstelt)
        Dan kun je op de mengtafel kiezen / faden tussen ontvangers.

        Meerdere zend antennes kan ik me voorstellen, meerdere ontvangst antennes lijkt me vragen om problemen.
        Je kunt het een klein beetje oplossen met de diversity (want dat wil jij eigenlijk uitgebreider. ) antennes wat verder uit elkaar te zetten, maar zal voor deze toepassing wellicht niet voldoende zijn.

        Comment

        • Altec
          • Apr 2012
          • 51

          #5
          Je zou tussen de scene's (als er scene's zijn) kunnen schaken tussen ontvangers, dus naar de gene die er het dichste bij staat.
          Onvoltooid Tegenwoordige Tijd student
          Op de AHK

          Comment

          • Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

            #6
            Wat je precies bedoeld met een fase probleem weet ik niet, maar er zal een tijdsverschil plaats vinden tussen de verschillende ontvangers, het zal minimaal zijn, maar toch.

            Gaat men in alle zalen altijd horen wat er in de andere zalen aan de gang is? Dus hoort men in zaal 1 ook iets als men in zaal 2 speelt?

            Als dat niet het geval is, wordt het heel simpel, namelijk gewoon een PA met ontvanger per zaal en alles op dezelfde frequentie.

            Is dat niet het geval zou ik het nog steeds zo doen en in zaal 2 een lijntje trekken naar zaal 1, zodat de technicus in zaal 1 kan switchen tussen het lijn signaal van de andere zaal als de speler op dat moment daar is of het signaal van zijn eigen ontvanger als de speler in de eigen zaal is.
            Zo hou je per zaal de controlle over het geluid. Ik zou dan direct out gebruiken van het kanaal van de ontvanger, dan weet je zeker dat je een clean signaal hebt.

            Comment

            • BJD
              • Oct 2007
              • 771

              #7
              Wat je wil is een ontvanger met quadversity of meer, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Meerdere ontvangers is dus de beste optie.

              Comment

              • joe
                • Jan 2003
                • 446

                #8
                Originally posted by frederic
                Weet iemand of het mogelijk is om meerdere antennevlaggen te koppelen aan elkaar?
                Dit zou moeten dienen voor een interactieve tentoonstelling. Ik moet bidirectionele dekking hebben voor microfoons en draadloze haedsets in het volledige gebouw. (laten we zeggen in een radius van 100m met muren tussen.)
                Hoi Frederic,
                Meerdere ontvangst antennes aan een ontvanger is geen probleem. (meerdere zend antennes geeft een veel groter probleem)
                Hou wel rekening met een paar punten zoals.
                Zorg dat je rf gain klopt voor elke antenne (je gain verliezen van je kabels en splitters compenseren)
                Niet over je maximale mA gaan wat een antenne splitter levert aan stroom.
                Verdeel je antennes zo dat je met je zender zowel antenne (ontvanger kant) a en b ziet ( dus a/b/a/b en niet a/a/b/b)
                Door meerdere boosters, om de rf verliezen te compenseren, krijg je ook meer ruis op de lijn (ip3 wordt lager) gebruik goede spullen/kabels en het liefst gefilterd op een bepaalde frequentie.

                De optie met meerdere ontvangers kan ook, maar dan moet je wel een oplettende geluid techneut hebben die voordat het gaat ruisen (of muten) de andere schuif open doet.
                Tijd verschillen in de audio zijn verwaarloosbaar.


                Groeten,
                Marco

                Comment

                • Podium Verhuur
                  • Mar 2012
                  • 480

                  #9
                  De vertraging is alleen verwaasloosbaar als je beide schuiven niet tegelijk openzet, 1 m/s is namelijk al hoorbaar. De vertraging via de kabel hoeft niet veel te zijn, maar op het moment dat het via een extrene antenne, mengtafel eventuele randapparatuur gaat zal er wel degelijk vertraging op gaan treden, met als gevolg een storende echo.

                  Comment

                  • joe
                    • Jan 2003
                    • 446

                    #10
                    Originally posted by Podium Verhuur
                    De vertraging is alleen verwaasloosbaar als je beide schuiven niet tegelijk openzet, 1 m/s is namelijk al hoorbaar. De vertraging via de kabel hoeft niet veel te zijn, maar op het moment dat het via een extrene antenne, mengtafel eventuele randapparatuur gaat zal er wel degelijk vertraging op gaan treden, met als gevolg een storende echo.

                    Je hebt gelijk, het ligt een beetje aan de extra (digitale) rand apparatuur die je er tussen zet of er latency optreed, ik ging er alleen even vanuit dat je gewoon 2 ontvangers op het zelfde mengtafeltje aansluit.
                    1ms hoor je zeker (zeg 34cm) 8,5mm lijkt me sterk worden dat je dit hoort (zeg 90 graden verschil op 20khz) hier heb je toch +/- 3 km kabel/lucht (lucht gaat iets sneller dan koper) voor nodig om op 8,5mm latency te komen, aangezien de zaal iets kleiner is, is het verwaarloosbaar.

                    Comment

                    • Podium Verhuur
                      • Mar 2012
                      • 480

                      #11
                      In dat geval ben ik het wel helemaal met je eens. Maar gezien de eerdere posts van frederic, dacht ik dat het nog wel het vermelden waard was.

                      Comment

                      • chippie
                        • Jul 2006
                        • 528

                        #12
                        Originally posted by frederic
                        Weet iemand of het mogelijk is om meerdere antennevlaggen te koppelen aan elkaar?
                        Dit zou moeten dienen voor een interactieve tentoonstelling. Ik moet bidirectionele dekking hebben voor microfoons en draadloze haedsets in het volledige gebouw. (laten we zeggen in een radius van 100m met muren tussen.)
                        Dag Frederic, wat bedoel je met bidirectioneel? Tegelijk zenden en ontvangen? Als dat zo is noemen we dat full duplex.
                        Het zenden en ontvangen op een antenne gaat enkel simplex. Welke antenne vlaggen ga je gebruiken? Die van Shure bvb.....met preamp?
                        Als je die met preamp gebruikt voor te zenden ga je niets meer ontvangen want dan is de voorversterker stuk.
                        Kan zijn dat ik me vergis maar ik heb ontvangst "vlaggen" (UA874 Shure) gezien en zender "vlaggen".(PA805 Shure)
                        Je ziet bij de ontvangst antenne een bakje = preamp.

                        Dus beste Frederic zeg mij eerst welke antennes je gaat gebruiken van welk merk en dan kun je het probleem misschien oplossen. Want zomaar even antennes aan elkaar koppelen is not done.
                        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Originally posted by chippie
                          Dag Frederic, wat bedoel je met bidirectioneel? Tegelijk zenden en ontvangen? Als dat zo is noemen we dat full duplex.
                          Het zenden en ontvangen op een antenne gaat enkel simplex. Welke antenne vlaggen ga je gebruiken? Die van Shure bvb.....met preamp?
                          Als je die met preamp gebruikt voor te zenden ga je niets meer ontvangen want dan is de voorversterker stuk.
                          Kan zijn dat ik me vergis maar ik heb ontvangst "vlaggen" (UA874 Shure) gezien en zender "vlaggen".(PA805 Shure)
                          Je ziet bij de ontvangst antenne een bakje = preamp.

                          Dus beste Frederic zeg mij eerst welke antennes je gaat gebruiken van welk merk en dan kun je het probleem misschien oplossen. Want zomaar even antennes aan elkaar koppelen is not done.
                          Idd zenden en ontvangen.
                          Ik heb nog nooit antennes gebruikt. het zal zowieso huren worden. Keuze zal dus afhanklijk moeten zijn van de mogelijkheden.
                          Na uw post weet ik nu dus ook dat niet alle antennes kunnen zenden en ontvangen tegelijk.

                          Die oplossing met verschillende ontvangers en zenders op het zelfde kanaal zal ik ook onderzoeken.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by Podium Verhuur
                            Wat je precies bedoeld met een fase probleem weet ik niet, maar er zal een tijdsverschil plaats vinden tussen de verschillende ontvangers, het zal minimaal zijn, maar toch.

                            Gaat men in alle zalen altijd horen wat er in de andere zalen aan de gang is? Dus hoort men in zaal 1 ook iets als men in zaal 2 speelt?

                            Als dat niet het geval is, wordt het heel simpel, namelijk gewoon een PA met ontvanger per zaal en alles op dezelfde frequentie.

                            Is dat niet het geval zou ik het nog steeds zo doen en in zaal 2 een lijntje trekken naar zaal 1, zodat de technicus in zaal 1 kan switchen tussen het lijn signaal van de andere zaal als de speler op dat moment daar is of het signaal van zijn eigen ontvanger als de speler in de eigen zaal is.
                            Zo hou je per zaal de controlle over het geluid. Ik zou dan direct out gebruiken van het kanaal van de ontvanger, dan weet je zeker dat je een clean signaal hebt.
                            Of ze in iedere zaal hetzelfde horen, moeten we nog uitmaken. Wat ik zopas vernam zal dat hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn.

                            Ik zie het alleen niet zitten dat bezoekers zelf aan de ontvangertjes moeten hun kanaal kiezen, als ze van de ene zaal naar de andere in en uitlopen.

                            Comment

                            • MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

                              #15
                              misschien slim om toch nog iets duidelijker te maken wat je precies wilt gaan doen.

                              Comment

                              Working...