J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 74 van de 116 Eerste ... 24 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 ... Laatste

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ************** Bekijk Posts
    eh, dit is een digitale map, die de vermelde vermogens max een halve seconde ofzo volhoudt.

Die Crown's zijn Lastrafo's, en geven het vermeldde vermogen als RMS/AES over 2 uur op roze ruis ( en aan een watergekoelde dummyload)

Denk dat dit voor de vermelde BA-amp best meevalt. 13kW sinus uit een amp op 3500 afgezekerd is sowieso vragen moeilijkheden
    uhh die crown ampjes zijn ook digitaal, volgens mij maakt crown geeneens anaaloge lasbakken meer
    bijna alle digi amps hebben idd een kortstondig piekvermogen als ze volgens de specs 3000w@4 ohm leveren is dit een piek moment en mag je blij zijn als die 1500w continu haalt.
    (crown vermeld wel netjes het vermogen op AES en het peak vermogen)
    dit is verder ook niet erg ( zeker niet op het sub) heb nog nooit een beat of kickdrum gehoort die langer duurde dan laten we zeggen 250 ms
    alleen wel jammer als die piek van 250 ms met een zware amp wel je zekering automaat eruit blaast
    Laatst gewijzigd door daviddewaard; 30-12-13 om 19:21. Reden: schrijf vouten
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

klopt, dat verschijnsel heet crest factor, geloof ik, waarmee de muziek piek vs dal over een paar seconden berekend wordt, waarna de gemiddelde vermogens-stook met 75% verminderd ofzo.

(saillant detail : een Watt is een hoeveelheid energie PerSeconde ! ))

en van Crown weet ik de 5000VZ en de 10.000VZ Mactrotech nog als lompste, net zoals de Crest10001, waar inderdaad 100V/100A doorheen kon.

De nieuwe Lab's fp14000 hebben de rail met een 20% opgeschroefd, zag ik, ook een manier om vermogen te winnen.
    Wel een leuke discussie trouwens, zal dit topic ergens anders ff opnieuw plakken .

Standaard

klopt, dat verschijnsel heet crest factor, geloof ik, waarmee de muziek piek vs dal over een paar seconden berekend wordt, waarna de gemiddelde vermogens-stook met 75% verminderd ofzo.

en van Crown weet ik de 5000VZ en de 10.000VZ Mactrotech nog als lompste, net zoals de Crest10001, waar inderdaad 100V/100A doorheen kon.

De nieuwe Lab's fp14000 hebben de rail met een 20% opgeschroefd, zag ik, ook een manier om vermogen te winnen.
    Wel een leuke discussie trouwens, zal dit topic ergens anders ff opnieuw plakken .
    dat heet idd de crest factor en is te berekenen door rms vermogen te delen door wortel 2
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door daviddewaard Bekijk Posts
    dat heet idd de crest factor en is te berekenen door rms vermogen te delen door wortel 2
    ik meende dat er meer in zat, een factor 6 heb ik al eens langs zien flitsen, zit ongeveer op de gelijktijdigheidsfactor van de net-boeren dacht ik...

Standaard

Crest factor = piek vermogen / rms vermogen. Let op: vermogen, dus niet spanning of stroom.
    Een sinus heeft dus een crest factor van 2, of wel 3dB.
    Voor muziek rekent men met 6dB of meer. (Bij 6dB is het nog amper muziek te noemen...)
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PvG Bekijk Posts
    Voor muziek rekent men met 6dB of meer. (Bij 6dB is het nog amper muziek te noemen...)
    En dan heb je het dus al over gemiddeld 1/4e van het maximum vermogen, bij 10dB nog maar over 1/10e terwijl gehoormatig de luidste stukken twee keer zo hard zijn als de zachtste passages.
    Met rendementen van rond de 90-95% hoef je je dus echt niet zo snel zorgen te maken over die 16A automaat.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Standaard

Dat hangt af van de kwaliteit van de voeding. Mijn SA1600 ampjes (2x800W piek) hebben een 625VA trafo, maar trekken piek meer dan 16A. Blijkbaar zijn de pieken kort genoeg dat een 16A B-automaat 6(!) amps tegelijk overleeft.

Bij de nieuwe klasse-D amps met switch-mode voedingen is de vraag hoe groot de buffer elco's zijn en op welke manier deze worden bijgeladen na een piek/burst. Een simpele gelijkrichter zou een piek direct door belasten op het net. Dat kan ook intelligenter door de laadstroom in de voeding te beperken en in de tijd uit te smeren (= active PFC). Ik heb geruchten gehoord dat de Behringer iNukes dit niet hebben... Zolang je 1 of 2 amps moet inzetten, geen probleem. Maar als het meer worden... alles heeft een prijs.

De ideale amp kan 4kW RMS leveren en oneindig veel meer piek op 1 16A groepje. Dus voorlopig gaat het aantal piek kWs nog wel omhoog, want we zitten nog niet (ver) boven de 6dB crest factor.

Maar dit hoort eigenlijk in Macs topic...
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Ingeschreven
    May 2005

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PvG Bekijk Posts
    Een simpele gelijkrichter zou een piek direct door belasten op het net. Dat kan ook intelligenter door de laadstroom in de voeding te beperken en in de tijd uit te smeren (= active PFC).
    Is niet helemaal correct, een PFC circuit zorgt ervoor dat de stroom die uit het net gehaald word zo dicht mogelijk bij een sinus vorm komt.
    Het word dus wel iets uitgesmeerd ten opzichte van de piek die een gelijkrichter normaal in een buffer elco creëert, (enkel op de toppen van de sinus) maar langer als 10ms (50Hz gelijk gericht) duurt dat dus vaak niet.

Nu kan er na het PFC circuit een extra buffering gemaakt worden, deze kan er wel voor zorgen dat het over meerdere periodes uitgesmeerd word. Dit samen kan een mooie stroom opname en een grote reserve geven.

Maar die mooie plm's hebben toch een circuit dat de netstroom monitort en deze beperkt in het geval van te hoge stroom?

Ingeschreven
    Mar 2004

Standaard

Correctie: De joule is eenheid van energie. (vermogen x tijd)
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Correctie : de watt is één joule per één seconde.

Mag ook 2 joule per halve seconde zijn, of een derde joule per 3 seconden.
    Bottom line in de opmerking "een hoeveelheid PerSeconde" is waarmee de energie gedefinieerd wordt, en dus kan een korte bassklap best 12000 joule per halve seconde zijn terwijl de amp de andere helft van die seconde z'n elco's weer vol staat te zuigen .
    Laatst gewijzigd door Gast1401081; 01-01-14 om 00:30.

Forum Rechten