Basdrum microfoon's welke?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Basdrum microfoon's welke?

    Ja ik weet dat er hier al topic's over zijn, maar ik vroeg mij af in hoeverre die nog actueel zijn. Ik heb namelijk een aantal jaren terug alweer een AKG D112 gekocht, en die altijd met veel plezier gebruikt. Echter sinds ik ben overgestapt op de lichtgewicht versterkers, vind ik hem dunner klinken. Dat trek je wel weer recht met een eq, maar toch komen dan de overdenkingen. Ik heb informatie opgezocht over een aantal microfoons, en begrijp dat de Beta 52A van Shure veel gebruikt wordt. Ik zie ook dat de frequenties die de Beta boost een stuk lager liggen dan die van de AKG. Vroeger draaide ik altijd meer de hogere frequenties op, maar met de nieuwe Crown's ga ik vaak lager zitten om te compenseren. Meestal rond de 45Hz en dan +9dB. Dat leek me erg extreem eigenlijk, en misschien gezien de frequentie curve van de AKG wel een onmogelijkheid. Een Audix D6 lijkt dan supergeschikt te zijn voor metal qua frequentiecurve, maar goed je wil ook breed zijn, want ik doe ook wel pop en rockbandjes.

    Mijn vraag is dan ook: Vereist de keuze voor een lichtgewicht versterker ook een andere benadering voor de basdrum microfoons? En zou het in deze combinatie zo kunnen zijn dat een 52A beter zal presteren dan een D112?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Een Beta 52 vind ik persoonlijk wat wollig en ongedefinieerd, de Beta 91 daarentegen vind ik dikker dan de D112 en toch ook veel definitie hebben.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

      #3
      En daarom had ik eerder dus een AKG gekocht, maar je merkt dat de lichtgewichten strakker zijn. Compenseert dat dan niet voor elkaar?
      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

      Comment

      • CSR audio
        • Apr 2012
        • 12

        #4
        Ik werk al jaren tevreden met de EV N/D868. EQen is zelden nodig, en ik vind eigenlijk ook dat je met het uitversterken van instrumenten het Eqen moet beperken tot het minimum. +9dB vind ik inderdaad extreem hoor.
        Qua microfoons is EV in Europa erg ondergewaardeerd moet ik zeggen.

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Je zal wel al aanvoelen dat je ze gewoon moet proberen...

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Begrijp ik nu goed dat je je D112 altijd met plezier hebt gebruikt,
            maar dat een nieuwe - lichtgewicht - versterker, de mike 'dunner'
            laat klinken?

            Ligt het dan aan de mike of aan de versterker?

            Zelf gebruik ik een E602 van Sennheiser. Mij bevalt ie prima.

            grtz

            Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • BJD
              • Oct 2007
              • 771

              #7
              Kwestie van proberen. Het hangt voor mij ook heel erg af hoe de kit klinkt en welke muzieksoort ik mix. Regelmatig gebruik ik een combi van een Beta 52 en een Beta 91, soms alleen een Beta 52, dan weer een D112, en soms een AT Pro25. Wat mij betreft is er niet een perfecte mic voor alle kicks en alle stijlen.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                Die D112 heeft als voordeel dat je zelfs zonder eq in een gemiddelde bassdrum een bruikbaar geluid voor een mix hebt.
                Dat maakt dat je vrijwel niet hoeft te EQ-en waardoor je fase schoon blijft en dat is een belangrijke energieslurper in het laag.

                Die D112 is dus enorm getuned in de sound en dat is zodra je met een betere PA gaat werken pas goed hoorbaar. Er is duidelijk ruimte in de curve voor de basgitaar gelaten. ALs je systeem die gedefinieerde ruimte wel heeft in het midlaag dan hoor je de kick langzamerhand beter gesepareert van de andere basgeluiden. En staat ie een beetje in zijn hemd.

                Nou is er niets zo verraderlijk als een los instrument op zijn sound te gaan beoordelen. Dat je de kick wat dunnig vind, hoeft nog niet te betekenen dat ie niet prima in de mix ligt met een dip op dat punt!

                Maar als je wel ruimte in de mix begint te krijgen. En als je besluit dat de kick wat vetter mag. Dan loont het ook om eventueel over te stappen. MITS je wel een even goede mengtafel hebt. Als je nog steeds met een, zeg eens wat, goedkope soundcraft of A&H werkt zou ik nog steeds een beetje bang zijn om voor het laag veel te EQ-en als dat niet hoeft.

                Sta je straks een vette kicksound met een hoop fasedraaingen alsnog in het midlaag te verminken op een instap mengtafel. En dat klinkt gewoon K*T. Ik heb ooit nog een thread over mijn ervaringen met die audix D6 gedaan. Dat ik vind dat ie echt onbruikbaar klinkt voor een mix. Als je bijna alle geluid moet bijwerken in het gebied wat eigenlijk gewoon goed moet klinken heb ik liever een kaler geluid. Het is een soort "inverse" D112.

                Ook de subkick van yamaha en meer van dat soort dingen vind ik meer effectapparaten dan zaken om een goede basismix mee te zetten. We hebben bij twee forummuddagen trouwens uitgebreide discussies gehad over kickdrumsounds. Ik herken een duidelijke scheidingslijn tussen mixers die een kickdrum als geluidsbron beschouwen.
                En mixers die een kickdrum beluisteren
                --als onderdeel van een drumstel
                ----die onderdeel is van een backline
                ------die een gereedschap is voor een bandsound.

                (De eerste zijn meestal ook lid van de school die eerst de drums "sounddchecken" en daarna als allerlaatste kijken of de zang er nog ergens tussen past. En verbaasd bij het eerste nummer de monitors wegens druk gebarende bandleden overal bovenuit gaat proberen te krijgen.)


                ik ben een liefhebber van de electrovoice. Heb extreem goede resultaten met een MD421 gehad.
                En heb in de studio gesmuld van grensvlakmicrofoons.

                Maar uiteindelijk wordt de sound 99,9% van de gevallen beperkt door de kick zelf. Een dag op cursus drumstel stemmen geeft vele malen beter resultaat. (jij bent toch met een vaste band bezig?)
                Last edited by showband; 19-05-12, 12:24.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

                  #9
                  beste metalteacher,

                  Slechte microfoons worden niet gemaakt door merken als AKG, Sennheiser, Shure en Audix. Alleen de mate van gebruik bepaalt zo'n beetje de populariteit 2 jaar geleden was ik op vakantie in de VS, mede op bezoek bij wat kennissen waar ik een geluidstechnicus sprak, de Audix D6 die jij benoemd als "metal mic" wordt daar ook heel veel voor pop/rock bandjes gebruikt en is daar mateloos populair. Het is alleen net wat je gewend bent, maar als je nu naar tevredenheid kan werken met een D112 dan zie ik net als een aantal mensen hier voor mij niet zozeer de noodzaak van het overstappen?!

                  Comment

                  • BJD
                    • Oct 2007
                    • 771

                    #10
                    Oppassen met dat soort uitspraken! Shure heeft bijv. de PG reeks. Daar wordt je niet blij van. AKG heeft volgens mij ook een budgetlijn.

                    Comment

                    • Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

                      #11
                      Zelf heb ik in de collectie Shure Beta52, AKG D112, Shure SM91 en de Beyer Dynamic M99. De laatste bevalt mij erg goed, moet er wel bij zeggen dat het de duurste is in de bassdrummic collectie. Wat mij vooral opvalt is dat je goed moet kijken naar de plaatsing van de mic. De laatste tijd heb ik wat geëxperimenteerd in de kickdrum i.p.v. in het gat, door het gat..;-) Zelf vind ik de sound dan mooier. Maar zoals gezegt, is het afhankelijk van de kit!
                      Olaf Duffhuës

                      **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                      Comment

                      • stainz
                        • Sep 2009
                        • 609

                        #12
                        @BJD
                        Laat ik mijn uitspraak dan nuanceren:
                        Als je microfoons hebt uit de professionele series van merken als AKG, Sennheiser, Shure en Audix heb je sowieso een kwalitatief goede microfoon.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Maar iedere microfoon heeft zijn eigen specifieke eigenschappen waardoor de keuze behoorlijk kritisch kan zijn.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

                            #14
                            Hier nog een stem voor de EV N/D868, ik gebruik hem nu ook alweer een paar jaar en ik ben er erg blij mee! Heerlijk warme sound en erg veelzijdig in gebruik (klinkt op veel verschillende drumkits en stijlen gewoon goed).
                            Qua plaatsing kies ik vaak voor in de ketel vlak voor de klopper. Dat geeft je de meeste druk en je krijgt ook lekker wat geluid van de klopper mee.

                            Ik ben ook wel een fan van de Audix D6, naar mijn idee prima geschikt voor allerhande rock stijlen, hij heeft een wat 'metal' imago, en daar werkt hij inderdaad prima voor, maar ik vind hem persoonlijk ook goed bruikbaar voor wat lichter werk... Qua klank naar mijn idee iets dunner dan de EV, maar over het hele frequentiebereik een iets strakkere sound. (Toevallig had ik afgelopen week beide microfoons naast elkaar in een kick, dus kon mooi vergelijken.)


                            Nog een leuke tip: DPA 4061. Gebruik ik ook heel regelmatig op de kick (misschien een wat vreemde keuze, maar klinkt erg goed!). Ook super handig als je eens een kick zonder gat in het voorvel tegenkomt!


                            Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                            Comment

                            • Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

                              #15
                              ......................
                              Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 20:27.

                              Comment

                              Working...