subs in podium

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BertC
    • May 2012
    • 2

    subs in podium

    Dag iedereen,

    Ik weet niet of ik met deze vraag op de juiste plaats ben, dus je mag me zeker aanraden een andere plaats op dit forum te bezoeken.

    Het verhaal zit hem als volgt.

    Ik heb twee Martin S218+ subs besteld om in te bouwen in een (laag) podium.
    We zouden dat om volgende redenen willen doen:
    - kleine zaal (200 man = propvol), dus zo sparen we plaats uit
    - worden live concerten in gegeven maar ook fuiven, ik heb geen zin om ze vol bier en drank te zien hangen na een half jaar, ook erop springen, staan dansen en de subs gebruiken als opstapje naar het podium willen we echt niet.
    - de subs kunnen zich verplaatsen bij vb. dubstepfuiven of metaloptredens door de vele lage tonen die die genres bevatten, het gaat hem ook om een redelijk gladde vloer (epoxy, maar al wat gesleten)

    Nu is mijn vraag, zou ik dit kunnen doen? En zoja, hoe ziet de constructie er binnenin mijn podium dan uit? Ik wil uiteraard tegengaan dat het podium één grote sub wordt,...

    Zijn er mensen die me ervaringen/tips kunnen meegeven?
    Ik dacht er alvast voor te zorgen dat de subs op mousse liggen, dat ze los vrij liggen en niet in een gesloten ruimte/'kast', en dat ze geen aanraking hebben met het podium...

    Alvast bedankt!
  • CSR audio
    • Apr 2012
    • 12

    #2
    Het enige nuttige dat ik hierop te zeggen heb is dat ik er vooral slechte ervaringen mee heb.
    Wel heb ik een gemetselde toepassing gezien met daarop een podium, hierbij zorgt het metselwerk dat de subs gescheiden zijn van het podium en zorgt bovendien voor meer output doordat de space verkleint wordt.

    Wellicht dat er hier leden zijn met meer ervaring betreft het installeren van subs onder een podium.

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Originally posted by BertC
      Ik dacht er alvast voor te zorgen dat de subs op mousse liggen, dat ze los vrij liggen en niet in een gesloten ruimte/'kast', en dat ze geen aanraking hebben met het podium...
      Ik neem aan dat je het podium aan de voorkant van extra gaas wilt voorzien? Dus vastgeschroefd aan het podium?
      Als je ze netjes wilt houden, dan zou ik achter dit gaas schuim plakken om het ingooien van bier oid. te voorkomen, je hoeft dan enkel eens dit schuim te vervangen om weer een nette afwerking te hebben. Plaats dan de baskast iets daar achter, bijv. 5 a 10 cm tussen ruimte.

      Inderdaad zorg dat ze vrij liggen, het probleem met mousse is dat als er geschrobd word en het dweil water kan onder het podium komen, dan word het een smerige bedoeling.
      Dus zorgen voor een rand / waterkering.
      Leg de subs op balkjes, zodat eventueel water / bier vocht er alsnog onderdoor kan lopen. Eventueel plak je op de bovenkant van deze balkjes nog wat mousse.

      Als je ze in een gat wil leggen zonder extra frontgaas / schuim dan is iets verhoogt zeker wel slim. Zorg in dat geval dat er achter de kasten iets zit zodat ze niet naar achteren geduwd kunnen worden.

      Comment

      • Ws Soundexpresse
        • Jun 2001
        • 1007

        #4
        de enige goed werkende manier die ik zelf meegemaakt heb is onder n gemetseld podium, waar voor de subs n soort hokje zat met alleen voor open, en n pvc buisje voor kabel.
        kan me ook niet voorstellen dat het met houten podia ed. goed gaat werken.
        Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          ik zie het vrij veel.

          in den haag in musicon en de paap maar ook in het podium van discotheek brothers vlak bij utrecht.
          Ik vind het vrij ideaal. Daar liggen ze niet in de weg.
          Moet je wel zorgen dat de kast vrij ligt van het hout van het podium zelf. Anders gaan bijvoorbeeld in standaards achtergelaten basgitaren en kickdrummicrofoons rondzingen op het laag door contactgeluid.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Als je maar voor zorgt dat de constructie waar de subs in komen stijf genoeg is en er niet teveel ruimte achter de sub vrij is waardoor je reflexties krijgt die voor fase problemen kunnen zorgen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Hitvision
              • Jun 2003
              • 389

              #7
              Weet niet welke subs ze precies gebruiken maar in gemeenschapshuis de Koe in Breda ligt ook Master audio onder het HOUTEN podium. Moet zeggen dat ik het geluid van daar wel erg netjes vind. De gehele ruimte is goed van sub voorzien. Wellicht een beetje overdaad want als ik daar als techniker aan het werk ben voor een songfestival voeg ik maar erg weinig sub toe. Ik vind het sub daar in ieder geval netjes strak blijven klinken. Een belletje richting de Koe in Breda en je bent een boek wijzer.

              Succes.
              Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

              Comment

              • basspeaker
                • Nov 2006
                • 39

                #8
                Het idee is ideaal maar je moet zorgen dat het podium zo min mogenlijk mee resoneerd.
                Gebeurd dit wel kan het als een kamfilter gaan werken.
                Je moet zorgrn dat de massa van het podium groter wordt en goed gaan brachen om de podium constructie stug wordt.
                Als je op het podium stamp hoor je een dreun van het podium op een bepaalde frequentie.
                Als die frequentie in het basgebied bevind zal het podium daar het meest op resoneren.
                Wat er kan gebeuren is dat je rond die frequentie meer gaat horen of juist minder. Verder krijg je een uitslinger gedrag waardor de kickdrum bijvoorbeeld niet strak meer is.
                Martin Audio, Kroes Audio en Lab Gruppen!

                Comment

                • BertC
                  • May 2012
                  • 2

                  #9
                  Gasten, merci voor jullie tips en ervaringen. Ik begin er binnen een dikke twee weken aan, ik laat jullie weten hoe het ging...

                  grtz!

                  Comment

                  • sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

                    #10
                    Originally posted by BertC
                    Gasten, merci voor jullie tips en ervaringen. Ik begin er binnen een dikke twee weken aan, ik laat jullie weten hoe het ging...

                    grtz!
                    De beste ervaringen hier mee heb ik met dikke podia van beton. Let op de resonantiefrequentie van het podiumdek! Al wil je écht zeker van je zaak zijn, neem dan een akoestisch adviseur in de arm welke ervaring heeft met dit soort zalen, voor alleen advies op dit vlak gaat dat ook de wereld niet kosten.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                    Comment

                    • RobertK
                      • Jun 2012
                      • 82

                      #11
                      Subs onder het podium:
                      het kan mee werken en enorm tegenwerken!

                      Indien de sub goed geplaatst is met een podium met een flinke massa, is er niets aan de hand (de tips over het schuim/latjes waren erg goed!)
                      Maar een hol podium met subs eronder kan in de zaal misschien wel goed klinken, maar muzikanten kunnen er stapelgek van worden (Ervaring).

                      Maar gezien je ruimte gebrek: eronder en goed beschermen. Desnoods in je systeem EQ en/of processing de eigenfrequentie van de "klankkast" van het podium minimaliseren om het voor muzikanten wat aangenamer te maken!

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by RobertK
                        Desnoods in je systeem EQ en/of processing de eigenfrequentie van de "klankkast" van het podium minimaliseren om het voor muzikanten wat aangenamer te maken!
                        Dat zal echt niet helpen, gewoon zorgen dat het podium stijf genoeg is en zorgen dat alleen de fronten van de subs zichtbaar zijn zodat ze alleen richting zaal hun druk kwijt kunnen.
                        Probleem als het hele podium gaat staan trillen is dat subs omni-directioneel zijn wat zoveel wil zeggen dat de afstraling bolvormig is.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

                          #13
                          Is een cardioide setup niet een goede oplossing hiervoor? 2 subs achter elkaar met als tussenafstand 1/2e golflengte van de grootste probleemfreq en vervolgens met elkaar in fase zetten?

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Een cardoide set-up zal niet meevallen, reflecties zullen roet in het eten gooien.
                            Daarbij werkt het pas achter de subs, deze zullen dan dus alsnog voor het podium moeten liggen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            Working...