Aktieve monitor en mengpaneel. kan dit?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musictrain
    • May 2012
    • 19

    Aktieve monitor en mengpaneel. kan dit?

    Goede dag,

    Mijn naam is Peter en ben nieuw hier op dit forum. Nu heb ik even een vraag. Ik ben in het bezit van een aktieve monitor met de aansluitingen Line, Link, Mic (XLR aansluiting) en een ext. speaker aansluiting. Nu wil ik eigenlijk mijn elektrische gitaar aan sluiten op de Line (dit werk ook) en de Link naar de mengtafel sturen zodat het afgeregeld over de PA kan. Maar mijn vraag is kan dit wel? En is zo'n uitgang constant of werkt deze op het volume van de monitor. Geluid naar 0 is ook op mengtafel geen geluid? Ik hoop dat ik het een beetje goed omschreven heb en dat iemand mij hierbij kan helpen. Alvast bedankt, Peter
  • musictrain
    • May 2012
    • 19

    #2
    Oja het merk is een Laney CP 12

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Link is een 1 op één doorlus van je line-input, het kan dus gewoon.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Superfly
        • Sep 2008
        • 86

        #4
        Hoi,

        Als we de handleiding mogen geloven: Link out: Directly coupled to line in.
        Wat dus wil zeggen dat hij niet reageerd op de volume knop maar een constant signaal afgeeft.
        Handleiding zie: http://pdf.textfiles.com/manuals/STA...12,%20CM15.pdf

        Marcel.
        Make My day, Blow your Amp

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          enkele opmerkingen

          1) een electrische gitaar rechtstreeks in de line in? Daar heb je dan een effect of versterkersimulator tussen zitten? Dan werkt dat prima.
          Als je rechtstreeks gaat zou ik toch minimaal een DI gaan gebruiken. Afgezien van de vraag of je nu het best mogelijke resultaat uit een electrische gitaar haalt zonder enige "electronische hulp"
          Of is het een versterkte akoestische?

          2) als je mengtafel aux uitgangen heeft kan het slimmer zijn je gitaar rechtstreeks in de mengtafel te doen en uit een aux uitgang (foldback) een lijn naar je laney te sturen. Dan hoor je niet alleen je gitaar maar eventueel ook andere zaken als zang e.d. mooi over je monitor.

          3) Deze laney's zijn overigens niet zo geschikt om knetterhard vervormde gitaar mee te gaan doen. Ze zijn voor cafevolume basismonitoring te geven. En door de prijsstelling, wat krap bemeten aan headroom en componetenkwaliteit. Ga je over een rockdrummer heen blazen met toetsen en vervormde gitaren dan sneuvelt je tweeter waarschijnlijk snel. Dus volume niet te ver open draaien en versterking niet in de distortion draaien is het devies.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • musictrain
            • May 2012
            • 19

            #6
            Originally posted by showband
            enkele opmerkingen

            3) Deze laney's zijn overigens niet zo geschikt om knetterhard vervormde gitaar mee te gaan doen. Ze zijn voor cafevolume basismonitoring te geven. En door de prijsstelling, wat krap bemeten aan headroom en componetenkwaliteit. Ga je over een rockdrummer heen blazen met toetsen en vervormde gitaren dan sneuvelt je tweeter waarschijnlijk snel. Dus volume niet te ver open draaien en versterking niet in de distortion draaien is het devies.

            Als eerste heel erg bedankt voor alle snelle reacties. De gitaar waar het om gaat is i.d. een elektrische gitaar. Hij doet het wel zonder pedaaltje of iets maar de bedoeling was er een overdrive voor te zetten. Als ik het echter goed begrijp kan de monitor hier door beschadigen. Is het dan beter om de combinatie te maken: gitaar - overdrivepedaal -DI box- gitaarversterker/mengtafel en dan naar de PA?

            Als dit beter is kan ik misschien een goede DI box kopen. We hebben er nu eentje van Beringer maar die ruist echt heel erg. We spelen niet echt harde muziek.

            Mvg, Peter
            Last edited by musictrain; 05-05-12, 18:57.

            Comment

            • Robert H
              • Jan 2006
              • 378

              #7
              Originally posted by musictrain
              De gitaar waar het om gaat is i.d. een elektrische gitaar. Hij doet het wel zonder pedaaltje of iets maar de bedoeling was er een overdrive voor te zetten. Als ik het echter goed begrijp kan de monitor hier door beschadigen. Is het dan beter om de combinatie te maken: gitaar - overdrivepedaal -DI box- gitaarversterker/mengtafel en dan naar de PA?
              Even los van het issue of de monitor kan beschadigen (hetgeen ik niet eens direct vermoed): Dit gaat niet klinken. Zonder tussenkomst van een gitaarversterker/-luidspreker met een microfoon ervoor zal deze constructie het bekende kammetje-met-vloei-geluid opleveren. Er zijn wel methodes om het zonder tussenkomst van deze twee dingen op te lossen, maar dan moet je denken aan:

              - Modelling middels een Line6 Pod of een soortgelijk apparaat (Behringer heeft ook prima alternatieven)
              - Speakersimulatie, bijvoorbeeld m.b.v. een Palmer PDI09. Die hang je dan gewoon tussen je pedaaltjes en mengtafel.
              - Een pedalenbak met ingebouwde speakersimulatie, bijvoorbeeld een Vox ToneLab

              Sluit nooit een overstuurde gitaar rechtstreeks op een mengtafel aan. Technisch kan het prima, maar je wilt je toehoorders niet opzadelen met het geluid van een zwerm opgefokte bijen.

              Comment

              • musictrain
                • May 2012
                • 19

                #8
                Ook hieruit begrijp ik dat het beter is de gitaar van de mengtafel te scheiden. Dus gewoon gitaar - versterkker - mic. en die laatste afregelen op een mengtafel. Bedoelde je met een Vox ToneLab gewoon een multi effecten apperaat bijvoorbeeld van Korg. Die heb ik nu. Hier kun je ook ook eveentueel je hoofdtelefoon op aansluiten. Volgens mij stond er zelfs in de beschijving op je sterio installatie. En moet ik dan deze gewoon aansluiten als: gitaar - effecten - monitor en deze doorlussen naar de mengtafel?

                Comment

                • musictrain
                  • May 2012
                  • 19

                  #9
                  Net even gekeken. het is een Korg Tone works AX100G. Het afstellen kost wat moeite maar hij klinkt goed over de monitor. :-) Als ik dit geluid ook over de PA kan sturen zijn we er helemaal.

                  Nogmaals bedakt voor alle adviezen. Ik ben echt een leek op dat gebied.

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Die korg ziet er goed uit, of het goed klinkt door de PA kan je natuurlijk gewoon proberen. Het is in ieder geval geen los distortion pedaaltje (waar Robert H bang voor was), dus dat scheelt al een heleboel.

                    Je prikt je gitaar in de Korg, en dan stuur je de uitgang van de Korg naar de mengtafel. Van daaruit gaat ie naar de zaal PA en naar je monitor.


                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • musictrain
                      • May 2012
                      • 19

                      #11
                      Nou dan zijn we er helemaal uit! Bedankt iedereen. Heb je wel 2x een lange kabel nodig :-( Heen en terug! Ga het ook wel proberen om door te lussen op de monitor dan kan het wel met een kabel naar de mengtafel

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Hoi hoi,

                        Niet om een nieuwe discussie los te maken,
                        maar persoonlijk versterk ik een electrische gitaar het liefst
                        met een mike (SM57 B) voor de gitaarversterker.
                        Zo krijg je én het specifieke geluid door van de amp,
                        én eventueel aangesloten effecten.

                        Je kunt dan idd met 1 mikekabel van de mike naar je
                        tafel. (en met jack/jack van je gitaar naar je amp).

                        grtz

                        Nes
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • musictrain
                          • May 2012
                          • 19

                          #13
                          Dat klinkt ook wel goed. Zijn deze microfoons erg duur?

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Je zit hier op het forum van een webshop..... Dus ik zou je aanraden daar eens een kijkje te nemen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Originally posted by musictrain
                              Dat klinkt ook wel goed. Zijn deze microfoons erg duur?
                              imo: het klinkt beter!

                              grtz

                              Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...