digihalla, of DigiHalla?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    digihalla, of DigiHalla?

    naar aanleiding van een discussie gisteren op de PA-markt :

    Zijn er al systemen die digitaal zijn , maar dan met alleen maar digitaal na de Mike-XLR?

    met andere woorden : de AD-conversie gebeurt nog maar éénmaal, en niet (zoals vaak
    XLR > AD > Menger > DA - XLR >>> XLR AD > SystProc > DA > XLR >>> XLR > AD > DigiAmp > DA > Speakon > speaker

    meer dus
    XLR > AD > Menger > AES > Systeemprocessor > AES > AMP > Speaker ?

    Grof gezegd : de speakerspoel maakt deel uit van het DA-filter in de Digi-eindbak, en de rest gaat op Ethernet?
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    Er zijn tegenwoordig best wel een aantal processoren die AES-EBU in en uit hebben. Indien ook je menger een AES EBU uitgang heeft en je AMP een AES EBU ingang heeft dan is bovenstaande zeker te realiseren.

    Overigens, indien je versterkers geen DSP ingebouwd hebben dan is het natuurlijk niet erg om de link van processor naar versterker analoog te hebben. Er vind dan geen AD/DA conversie plaats in de versterker. (Note: de kreet "digitale versterker" wil niet zeggen dat er AD/DA conversie van het signaal plaatsvind in de versterker!)

    Daarnaast zou het mij niet verbazen als de systeemprocessoren helemaal gaan verdwijnen. Die kan namelijk ook in de menger wel plaatsvinden, eventueel aangevult met wat processing in de versterker.
    Last edited by Big Bang; 18-03-12, 17:02.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by Big Bang
      Daarnaast zou het mij niet verbazen als de systeemprocessoren helemaal gaan verdwijnen. Die kan namelijk ook in de menger wel plaatsvinden, eventueel aangevult met wat processing in de versterker.
      Denk niet dat de systeem processing naar het mengpaneel gaat verhuizen, eerder naar de versterkers, zoals bij veel nu al het geval is.
      Wie weet evolueert de mens nog wel een keer zover dat de laatste DA omzetting in onze hersenen plaats gaat vinden.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Denk niet dat de systeem processing naar het mengpaneel gaat verhuizen, eerder naar de versterkers, zoals bij veel nu al het geval is.
        Merkspecifieke of speaker specifieke systeemprocessing zoals D&B dat bijvoorbeeld doet zal voorlopig inderdaad wel in de amp blijven voorlopig. Zeker als het zaken betreft als crossovers en alignment delays van drivers die in dezelfde kast zitten. Echter zaken als delaytijden voor delaystacks zullen denk ik eerder naar het mengpaneel verhuizen. Indien men een aparte uitgang gebruikt voor het sub (met alle voordelen die daar bij horen) dan zou ook bijvoorbeeld het in tijd zetten van subs en toppen ook op de tafel te doen zijn.

        Bijna alle processors hebben ook een 31 bands EQ of parametrische EQ op de ingang beschikbaar, maar het is vaak gewoon makkelijker om dat op de tafel te doen.

        Conclusie: systeeminstellingen gaan denk ik naar de versterker; overige instellingen naar de menger. De processor heeft zijn langste tijd gehad.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Digitaal vanaf de mixer naar de processor en evt van daar ook naar de versterkers, natuurlijk kan dat. Sterker nog: Neumann maakt microfoons met preamps en converters ingebouwd met een AES aansluiting er op. Het is dus mogelijk om van mic tot versterker in het digitale domein te blijven.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Denk niet dat de systeem processing naar het mengpaneel gaat verhuizen, eerder naar de versterkers, zoals bij veel nu al het geval is.
            Wie weet evolueert de mens nog wel een keer zover dat de laatste DA omzetting in onze hersenen plaats gaat vinden.
            Dan heb jij dus niks meer te doen (iedereen een beltpack ontvanger voor wireless MADI en een Ethercon achter in je hoofd, lang leve de zendertech's...)


            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • qvt
              • Oct 2009
              • 721

              #7
              Ik werk vaak met de situatie Bron -> AD -> MADI -> Mixer -> AES -> Amp (met dsp), ideaal.
              There is no substitute for imagination

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                klopt,
                maar ik moet mn vraag eigenlijk anders stellen : zijn er al systemen die zo touren in nederland?
                Ik weet ook wel dat er systemen compleet digitaal gestuurd worden, liefst met tijdcode, zodat de show shot voor shot geprepareerd wordt.
                Denk aan de Olymics, denk aan Vegas.

                Maar tourt er al zulk spul door NL?

                Comment

                • Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 389

                  #9
                  Ik denk dat 'Soldaat van oranje' dicht in de buurt komt. Stukjes scripts inkorten ivm cue's e.d. zodat de acties elkaar op tijd opvolgen. Daar is vrijwel alles van miliseconde tot miliseconde geprogrameerd. Van verkleedtijd kan niet worden afgeweken als een acteur te laat is. Je MOET gewoon op tijd klaar zijn omdat het 'systeem' niet wacht.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                  Comment

                  • qvt
                    • Oct 2009
                    • 721

                    #10
                    Originally posted by MacGyverSounds
                    klopt,
                    maar ik moet mn vraag eigenlijk anders stellen : zijn er al systemen die zo touren in nederland?
                    Ik weet ook wel dat er systemen compleet digitaal gestuurd worden, liefst met tijdcode, zodat de show shot voor shot geprepareerd wordt.
                    Denk aan de Olymics, denk aan Vegas.

                    Maar tourt er al zulk spul door NL?
                    Genoeg bands die touren met digimixers, maar vaak is de masterbus analoog uit omdat veel locaties geen AES of vergelijkbare inputs hebben op het systeem of omdat de infrastructuur hier niet op voorbereid is.
                    There is no substitute for imagination

                    Comment

                    Working...