Wat is het verschil in latency tussen een Itech en een MAi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Wat is het verschil in latency tussen een Itech en een MAi

    Ik wil een Itech kopen voor mijn toppen, maar kan ik deze combineren met een MAi voor de subs? Beide versterkers worden overigens zonder enige programmering gebruikt.
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

    #2
    Dat ligt er maar net aan welke subs en toppen je hebt, als je hoorngeladen en bassreflex gaat combineren heb je waarschijnlijk ook al te maken met tijdsverschil in de cross-over gebieden, omdat de conussen dan meestal niet op dezelfde (lood-) lijn liggen. Als je een processor hebt moet dit allemaal op te lossen zijn, en anders met de processing in de amps zelf lijkt me.

    Zo moet je dus ook delay toepassen als je subs en toppen niet op 1 lijn liggen (als je de toppen vliegt en de subs onder het podium mikt, om maar eens wat te noemen). Als je dit nog niet gedaan hebt zou je eigenlijk eens een systeemtechnicus langs moeten laten komen om de boel uit te meten, die kan ook het eventuele verschil in latency in de amps wegwerken.


    Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      Je kan ze zonder meer naast elkaar gebruiken . De fase alignment zul je echter moeten meten . Als je geen ervaring hebt hiermee is het beter om een sys.tech te laten komen die het inregelt voor je .
      Kijk mee en leer.......
      Als je zelf gaat experimenteren houdt dan rekening met het feit dat hoe steiler je filter (hogere filter orde) des te meer group delay je oploopt en des te minder headroom je hebt op het x-over gebied (daar je het gebied verkleint waar beide drivers overlappen) .

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Tijdens de testdag voor versterkers heb ik bij een aantal gekeken of er fase verschuiving door verschil in latency optrad t.o.v. mijn eigen versterkers waar het systeem mee ingeregeld was.
        Bij geen van de versterkers, conventioneel of digitaal, was er verschil in latency meetbaar.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

          #5
          Klopt musicxtra, maar daar zat toch geen amp bij met DSP volgens mij? subs en tops staan in een lijn, ik heb de conus afstanden uitgemeten. ik gebruik de luidsprekermanagement uit de dcx 2496, dan zijn de vertraginstijden neem ik aan naar beide versterkers evenveel
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Nee, daar zat geen amp bij met DSP ingebouwd maar in principe maakt dat geen verschil.
            Originally posted by metalteacher
            subs en tops staan in een lijn, ik heb de conus afstanden uitgemeten. ik gebruik de luidsprekermanagement uit de dcx 2496, dan zijn de vertraginstijden neem ik aan naar beide versterkers evenveel
            De conus afstanden meten en de verschillen vervolgens corrigeren in je processor is geen time alignen.
            de akoestische looptijdverschillen zijn van meer factoren afhankelijk dan alleen de fysieke afstand verschillen tussen drivers en luisteraar.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

              #7
              Je kan de afstand tussen de drivers dan wel opmeten maar je houdt dan geen rekening met de group delay die de filters veroorzaken die je gebruikt in de processing van het systeem .

              Daarbij stel dat de itech dus een latency heeft van 1ms (? weet ik niet daar ik er niks over kan vinden op de site van crown) en je x-over zit op 100Hz .
              Dit gaat betekenen dat je subs 1ms voor lopen op je toppen er van uitgaande dat de amp voor het sub 0ms latency heeft en er dus een fase verschil van 36° tussen je sub en top ontstaat (er van uitgaande dat in de oude situatie alles perfect ge-aligned was) .
              36° fase verschil op 100Hz betekent dat je ipv +/- 6db optelling +/- 5,5db optelling hebt rond je x-over punt .
              Mocht de latency oplopen naar 2,5ms op je toppen dan nog heb je het over een fase verschil van 90° bij een x-over punt van 100Hz en heb je nog steeds 3db optelling er van uit gaande dat de levels tussen je sub en top gelijk zijn (is meestal niet zo! sub staat meestal 12db of meer harder) .

              Zoals ik al aangaf METEN = WETEN
              Last edited by Timo Beckman; 10-03-12, 17:25.

              Comment

              • daviddewaard
                • Mar 2008
                • 627

                #8
                Crown i-tech heeft een latency van 1,5ms en de HD versie 1,4 (of t was net andersom) maar volgens mij staan de latency tijden gewoon in de manual
                A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Iedere versterker heeft 'last' van latency, de onderlinge verschillen zijn echter zo minimaal dat je hier in de praktijk geen rekening mee hoeft te houden.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • metalteacher
                    • Dec 2007
                    • 467

                    #10
                    Ik ben inmiddels zover dat ik die van een Itech weet, die is 1,13ms. dus. maar t zegt mij dus idd ook weinig dat getal. even snel rekenen met de snelheid van het geluid kom je dan op een afstand van 0,38m. als je dit getal voorlegt aan een audiofiel schroeft ie ter plekke zijn speakers uit elkaar om met afstandsbussen alles weer op één lijn te krijgen, want dit was niet hij bedoelde met bi-amping. terug naar de werkelijkheid is de vraag of je dit echt terughoort?
                    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      't Gaat er hierbij vooral om dat er bij gebruik van verschillende versterkers verschillen in de latency zit, is dat het geval dan klopt de time-alignement van het systeem dus niet meer en zul je die, als het verschil groot is, moeten compenseren.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

                        #12
                        Als 1 amp een latency heeft 1,13ms en de ander geen latency is het afhankelijk van je x-over punt .
                        Rond de 100 Hz niet echt veel verschil daar je het over om en nabij de 36° fase verschil hebt wat door de latency ontstaat en dus een 1/2 db minder optelling .
                        Als het x-over punt rond de 500Hz zou zitten (= dus niet het geval maar stel) dan heb je het over 180° fase verschil en dus over in theorie totale cancelling (in praktijk over een dip van om en nabij de 20 a 30 db en rond de 1kHz weer +/- 6 db optelling .
                        Daar fase tijd vs frequentie weer geeft kan het latency verhaal verschil uitmaken maar is dus afhankelijk van op welk frequentie gebied je die amp gaat inzetten .
                        Wederom (voor de zoveelste maal) meten = weten en daar het menselijk oor niet erg gevoelig is voor fase zul je moeten meten .

                        Comment

                        • BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

                          #13
                          Waarom een I-Tech als je de processing toch niet gaat gebruiken? Dan kun je d'r beter toch een MAi bijkopen?
                          Ik zou trouwens ook eens naar je processor kijken. Mijn ervaring is dat er een aanzienlijk klankverschil zit tussen een goede processor en de DCX. (Goed = XTA, Apex, BSS, EV, Klark, enz.)

                          Comment

                          • Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

                            #14
                            Originally posted by BJD
                            Ik zou trouwens ook eens naar je processor kijken. Mijn ervaring is dat er een aanzienlijk klankverschil zit tussen een goede processor en de DCX. (Goed = XTA, Apex, BSS, Lake , Klark, enz.)
                            +1.............................

                            Comment

                            Working...