"Galm" effect voor tapeartiesten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MythosPA
    • Jul 2011
    • 3

    "Galm" effect voor tapeartiesten

    Beste collega's

    ik doe al enkele jaren live PA met meestal tevreden klanten. Nu had ik laatst een probleem met een tapeartiest die meer "galm" op zijn stem wou. Nu heb ik een TC M-one steken en ook een D-two en een SPX990. ik gebruik meestal een standaard reverb maar niet te hard dat de stem er blijft uitkomen. Alle bands die ik op 12 dagen daar had afgemixt vonden dit ok, juist die ene (slechte) tapeartiest wou meer "galm".

    Nu komt de vraag: Welke "galm" gebruiken jullie voor sujetten die niet kunnen zingen? Keihard reverb of meer reverb + delay of draaien jullie er alles in dat ervoor zorgt dat stem maar niet te horen is?
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Als je mooi moet is die m-one prima. Maar voor de professionele tape-artiest moet je eigenlijk die m-one, D2 en spx doorlussen, met galms van 4sec en een zo lang mogelijke pre-delay.

    Comment

    • Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

      #3
      Enorme bak galm op zijn monitor zetten en op de PA netjes mixen. Dat lost een hoop problemen op

      Comment

      • Rieske
        • Aug 2002
        • 544

        #4
        Inderdaad; zoveel galm op zijn monitor zetten dat ie zichzelf de best zingende artiest ter wereld vindt en met een !@%# in zijn broek staat
        Life is what you make it

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Originally posted by Mathijs
          Enorme bak galm op zijn monitor zetten en op de PA netjes mixen. Dat lost een hoop problemen op
          2

          Bovendien vragen waar hij dit op zijn rider gezet heeft.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            PS, ik gebruik over het algemeen een plate reverb, large hall en een delay

            Comment

            • jans
              • Feb 2003
              • 869

              #7
              Inderdaad, en zo vies mogelijke gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalm. Vooral geen mooie galm die pas opvalt als je hem weg laat.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Of gewoon de artiest vervangen, scheelt een hoop ergernis.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

                  #9
                  a. Die artiest nam niet zijn eigen rackje mee?
                  b. Die artiest nam geen eigen tech mee?
                  c. Die artiest wijkt af van wat jij, als geaccepteerd technicus voor de andere acts, fatsoenlijk vond?

                  Blijven lachen en vragen waar de factuur naartoe mag....Wie betaald, bepaald!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                  Comment

                  • MythosPA
                    • Jul 2011
                    • 3

                    #10
                    Hey allemaal al bedankt.

                    Ik ben inderdaad ook gewoon om geen effecten op de monitor te zetten, zal dit bij die "zangers" nu wel doen. Na wat luisteren en jullie tips in het achterhoofd denk ik dat het een Large Hall met zeer lange galmtijd zal worden! :-) thx

                    Comment

                    • Rieske
                      • Aug 2002
                      • 544

                      #11
                      Nadeel van galm op monitoren is dat de kans op feedback groter wordt. Daarom gebruiken de meeste technici het (als het kan) liever niet. Goede, ervaren artiesten weten dat.
                      Life is what you make it

                      Comment

                      • Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

                        #12
                        Je kan hem natuurlijk ook permanent op de WC parkeren en de ruimte over de PA miken. Als ik het kaliber artiest zo hoor lijkt me dat geen verkeerde optie.
                        First make it work, then make it look pretty!

                        Comment

                        Working...